Gå til innhold

Svigermor har aldri nok mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfamilie bor langt unna så når vi besøker bor vi hos dem, vi blir gjerne opptil en uke av gangen.

Jeg må bare begynne med å si at min svigermor er fantastisk. Hun er snill og hyggelig og tar veldig godt vare på oss når vi er der. Men... Hun er fryktelig småspist og har aldri nok mat. Hun har akkurat nok mat i skapene til det hun har planlagt, så det går ikke an å ta seg noe ekstra mellom måltider og det hun lager er ikke i nærheten av nok. Lager hun for eksempel lasagne til oss fire (meg og mannen + henne og svigerfar) kunne jeg fint spist halve alene.

Jeg er konstant sulten når vi er der. Hun insisterer på å stå for all mat, jeg har prøvd å si at jeg kan hjelpe til med å lage eller handle inn litt til oss, men det vil hun ikke ha noe av. Etter siste besøk hvor jeg holdt på å forgå av sult har jeg bestemt meg for at jeg må ha med noe neste gang, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det så hun ikke blir fornærmet. Er det innafor å snike noe inn på rommet så jeg kan spise uten at hun vet det? Skal jeg bare ta med noe likevel og sette i skapene? Hva hadde dere gjort?

Jeg er forresten ikke en person som spiser spesielt mye. Jeg er liten, tynn og relativt normal i matveien så det er ikke jeg som er rar her.

Anonymkode: bc85a...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen grunn til å gjøre dette så vanskelig. Du sier at du er storspist og trenger mer mat enn før. Legg det på deg selv, for da kan hun faktisk ikke si noe. Så tar du med mat med den forklaringen. 

Skrevet

Fyll opp med mellombarer, nøtter og tørket frukt! Det kan du enkelt ha i bagasjen og på rommet.

Anonymkode: ddee6...129

Skrevet

Sønnen hennes bør ta det med henne. Han kan lettere komme hjem med mat til skapene, eller ta opp at dere spiser mer enn dem, uten å tråkke henne på tærne. 

Skrevet

Herregud, her må dere jo bare si det rett ut. Hva så om hun blir fornærmet?

Anonymkode: b0973...223

Skrevet

Ha med diverse snacks som kan ligge på rommet, evt handle inn på vei dit uten å spørre først slik at hun ikke kan si nei. 

Skrevet

Takk, jeg får nok bare manne meg opp og ta med noe 🙈 min mann har prøvd i årevis å gjøre noe, hun har alltid vært sånn. Vi får se om jeg sniker det inn på rommet eller tør å vise det 😅 jeg er så redd for å fornærme henne siden hun ellers er så fantastisk.

Skrevet

Nettopp fordi hun ellers er så fantastisk så tenker jeg det beste er å bare si det rett ut.

I tillegg kan dere ta minst en dag neste gang hvor dere sender svigermor og svigerfar på tur, og så står dere for middagen den dagen. Da kan dere lage noe hun ellers lager, men med nok mat.

Jeg hadde en venninne som var sånn, mann og to barn. Var helt håpløst å være på besøk der, for jeg var konstant sulten. Middagene var minimale, ellers var det kun brødmat med veldig lite pålegg. Før jeg ga opp vennskapet (ikke pga. maten) så hadde jeg alltid med meg en stor pakke oppskåret Strandamorr, en pose nøtter og mørk sjokolade når jeg dro dit, som jeg måtte spise før eller etter måltider. Jeg er også slank og spiser normale mengder.

Anonymkode: 9fd7c...647

Skrevet

Jeg pleier alltid å ha med litt ekstra i kofferten når vi er på hytta til svigerinnen min, der er det mye god mat, men det er så langt mellom måltidene, vi spiser kanskje frokost i 9 tiden, så er det ingenting før middag på kvelden i 19-20 tiden. Har litt kjeks, Kanelgifler, sjokolade, tørket frukt og nøtter, på rommet så jeg smugspiser der. 

Anonymkode: cabbb...b15

Skrevet

Hvis svigermor er så grei så hadde hun sikkert blitt lei seg over at dere går sultne. Hun er kanskje av typen som tenker at hun har betegnet akkurat nok når alt blir spist opp. 

Jeg syns at mannen din bør si det rett ut til henne, heller enn at dere smugspiser på rommet. 

Anonymkode: b5b4e...c6b

Skrevet

Det høres ut som min svigermor. Hun er en bitteliten og vever dame og hun spiser som en fugl. Hun spiser f. eks. et halvt rundstykke  til frokost, så når vi er der så dekker hun på bordet med et halvt rundstykke til hver og et helt til mannen min. Hver gang må vi spørre om brødskiver eller knekkebrød og hver gang må hun lage et nummer ut av at vi spiser så mye. Vi gjør ikke det, men selv treåringen vil gjerne ha mer enn et halvt rundstykke. Middagsporsjonene er også små, og hun er alltid overrasket over at det ble "akkurat nok". Mannen har sagt noe om det mange ganger, men det går ikke inn. Vi sørger for at ungene spiser seg mette og så har vi med oss litt knekkebrød og tubeost på rommet og spiser der eller tar det med oss ut på tur. 

Anonymkode: 92742...336

Skrevet

Har dere fortalt henne at dere er sultne? Hvis ikke tror hun jo hun lager passe mye mat.

Har jun ikke en ekstea skive eller et par egg ekstra rn gang?

Anonymkode: c7a45...873

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Har dere fortalt henne at dere er sultne? Hvis ikke tror hun jo hun lager passe mye mat.

Har jun ikke en ekstea skive eller et par egg ekstra rn gang?

Nei, hun beregner handleturene så hun har på grammet det hun trenger. Og alt handles i så små pakker som mulig, kunne hun kjøpt en dorull av gangen og melk i desiliterkartonger hadde hun gjort det. Vi prøver å hinte, men vi har nok ikke vært tydelige nok. Jeg føler meg fort frekk hvis jeg poengterer hvor sulten jeg er før vi har ryddet av middagsbordet. Hun er livredd for rester tror jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hun beregner handleturene så hun har på grammet det hun trenger. Og alt handles i så små pakker som mulig, kunne hun kjøpt en dorull av gangen og melk i desiliterkartonger hadde hun gjort det. Vi prøver å hinte, men vi har nok ikke vært tydelige nok. Jeg føler meg fort frekk hvis jeg poengterer hvor sulten jeg er før vi har ryddet av middagsbordet. Hun er livredd for rester tror jeg.

Dere må jo gortelle henne at dere er sultne.

Skrevet

Haha, jeg hadde litt motsatt problem med min ex-svigermor. Hun lagde bestandig nok mat, ikke noe problem der. Men dama kunne jo jo ikke lage mat! Alt hun serverte smakte høgg og værre. 

Hun storhandla, og da snakker vi ikke om ukeshandel. Hun hadde 4 svære frysere som hun fylte med mat, og spiste da til de vsr tom. Der var kjøtt  fisk, grønnsaker,  brød, pålegg og alt man kan tenke seg. Hun supplerte ALDRI med noe mellom handleturene!

Det var med andre ord ikke noe ferskvarer i hus, aldri noe melk eller fløte, grønnsaker eller noe jeg forbinder med å lage ok mat. ALT ble hentet fra fryseren.  

Jeg prøvde meg på å lage mat til dem, men krydder var fremmedord. De brukte ikke engang salt og pepper. Ikke fikk jeg lov å bruke det heller, for de "var allergisk og tålte ikke så sterk mat". Det kunne jo ikke bli så veldig bra uansett. 

Jeg hadde lager på soverommet som jeg spiste av. Ellers hadde jeg forgått av å være der en uke av gangen. 

Anonymkode: c0dca...389

Skrevet

Har hun dårlig råd at det kan være det? 

Anonymkode: e1a4e...db5

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nettopp fordi hun ellers er så fantastisk så tenker jeg det beste er å bare si det rett ut.

I tillegg kan dere ta minst en dag neste gang hvor dere sender svigermor og svigerfar på tur, og så står dere for middagen den dagen. Da kan dere lage noe hun ellers lager, men med nok mat.

Jeg hadde en venninne som var sånn, mann og to barn. Var helt håpløst å være på besøk der, for jeg var konstant sulten. Middagene var minimale, ellers var det kun brødmat med veldig lite pålegg. Før jeg ga opp vennskapet (ikke pga. maten) så hadde jeg alltid med meg en stor pakke oppskåret Strandamorr, en pose nøtter og mørk sjokolade når jeg dro dit, som jeg måtte spise før eller etter måltider. Jeg er også slank og spiser normale mengder.

Anonymkode: 9fd7c...647

For de som er overvektige spiser enorme mengder?

Anonymkode: 01cb6...5a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

For de som er overvektige spiser enorme mengder?

Anonymkode: 01cb6...5a1

De som er overvektige spiser mer enn de forbrenner.

Hilsen hun fra kynisk-tråden

Anonymkode: 1980f...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Fyll opp med mellombarer, nøtter og tørket frukt! Det kan du enkelt ha i bagasjen og på rommet.

Anonymkode: ddee6...129

Dette. Og havrekjeks.

Anonymkode: e489c...1ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvis svigermor er så grei så hadde hun sikkert blitt lei seg over at dere går sultne. Hun er kanskje av typen som tenker at hun har betegnet akkurat nok når alt blir spist opp. 

Jeg syns at mannen din bør si det rett ut til henne, heller enn at dere smugspiser på rommet. 

Anonymkode: b5b4e...c6b

Jeg synes ikke det er smugspising å ta seg noe snacks på rommet. Jeg har  alltid med meg litt snacks når jeg besøker familie og venner som jeg spiser når jeg føler for det. Jeg får rikelig med mat, og jeg sier ikke ifra at jeg tar meg noe snacks. 

Men enig i at det er best å si ifra. Hvis hun er fantastisk er det ingen grunn til å tro at dette taes soim en fornærmelse. 

Skrevet

Ingen her som tenker at svigermor har en spiseforstyrrelse. Da er man gjerne redd for mat..

Anonymkode: 0921a...aad

Skrevet

Om hun handler så på håret riktig mengde mat vil jo jeg tro dette har med økonomi å gjøre.

Enten har hun lite penger, og ikke vil si det, å være "fattig" er for mange en skam. Eller hun er veldig sparsommelig, kanskje ikke gjerrig, men opplært til at man aldri skal sløse eller bruke ekstra noen gang.

Husker farmor var sånn, handlet når det var salg, sparte alle rester og brukte de til noe. Hun frøs ned brunostskalker og laget egen prim av dem f.eks. Det satt i ryggmargen på henne etter mange år som enslig mor med liten inntekt, hver krone måtte tynes til det ekstreme. På sine gamle dager i en nedbetalt leilighet og helt ok trygd klarte hun seg jo bra, men hun klarte ikke slutte leve som hun hadde gjort store deler av sitt voksne liv. Da hun døde fant vi kontanter overalt i leiligheten hennes, i skoesker, gamle vesker osv. Hun hadde gjemt dem....

Anonymkode: 2acb7...e4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om hun handler så på håret riktig mengde mat vil jo jeg tro dette har med økonomi å gjøre.

Enten har hun lite penger, og ikke vil si det, å være "fattig" er for mange en skam. Eller hun er veldig sparsommelig, kanskje ikke gjerrig, men opplært til at man aldri skal sløse eller bruke ekstra noen gang.

Husker farmor var sånn, handlet når det var salg, sparte alle rester og brukte de til noe. Hun frøs ned brunostskalker og laget egen prim av dem f.eks. Det satt i ryggmargen på henne etter mange år som enslig mor med liten inntekt, hver krone måtte tynes til det ekstreme. På sine gamle dager i en nedbetalt leilighet og helt ok trygd klarte hun seg jo bra, men hun klarte ikke slutte leve som hun hadde gjort store deler av sitt voksne liv. Da hun døde fant vi kontanter overalt i leiligheten hennes, i skoesker, gamle vesker osv. Hun hadde gjemt dem....

Anonymkode: 2acb7...e4b

Å noen har okey med penger men er likevel elendig på å beregne hvor mye mat en bør ha. Sånn er hvertfall moren min

Anonymkode: e9f0b...62a

Skrevet

Jeg hadde turt å snakke med min egen mor om dette. Takk for alt hun gjør, og så si at vi er i den fasen at vi er sultne. 😂De eldre er småspiste. 

Vi kan gjerne handle inn litt, og hun handle inn litt. 

Anonymkode: 7bf6e...751

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ingen her som tenker at svigermor har en spiseforstyrrelse. Da er man gjerne redd for mat..

Anonymkode: 0921a...aad

Ikke nødvendigvis. Mange anorektikere elsker å lage store mengder mat til andre, det er seg selv de sulter

Anonymkode: e489c...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...