Gå til innhold

Venninne som er blitt "ufyselig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er endel år eldre enn meg, og hun har alltid vært litt nedlatende ovenfor andre. Særlig mot det som betegnes som middelklasse, fordi hun syns de har så innsnevrede liv og interesser. Også at det er veldig mye skjult bak fasadene som alkoholmisbruk og vold mm. Det er snobberi motsatt vei, for å si det sånn.  Selv er hun den "kule" typen. Langt over gjennomsnitt vakker, over gjennomsnittet intelligent og er vant til å bli beundret. Hun er liksom lett å beundre på grunn av hele vesenet fordi hun skiller seg ut og står støtt ved verdier hun alltid har hatt. Vi har kjent hverandre i 15 år og jeg har møtt nær sagt alle hennes tidligere venner og familie, så jeg vet at hu alltid har hatt mye integritet. Problemet nå er at hun er blitt helt ekstrem når det gjelder å snakke ned andre. På en veldig usympatisk måte som i å direkte latterligjøre og være aggressiv. Tidligere har hun vært mer "saklig" i holdningene, men det er hun ikke lenger. Hun har begynt å håne folk hun tidligere "kun" kritiserte. Jeg har spurt om hun sliter med noe siden hun er blitt så negativ, men det benekter hun. Hun er også veldig opp og ned i forhold til venner, sånn at hun kritiserer veldig i ene øyeblikket og er rosende i neste- sånn litt i ubalanse rett og slett. Det har ikke skjedd noe spesielt rundt henne, hverken ifb med jobb eller familie. Hun skjeller ut meg også, men det takler jeg fint, for vi har hatt høy temperatur i diskusjoner flere ganger. Det er bare blitt mye oftere dette også. 

Det jeg egentlig lurer på er om det er overgangsalder og om hun vil lande etter den? Jeg kommer selvfølgelig ikke til å ta avstand eller noe, men den evige latterligjøringen og aggresive omtalen rettet mot andre er veldig slitsomt å høre på, og jeg føler at jeg må sette grenser for henne som om hun var 14 år igjen. Hun er 52 forresten. Kanskje vesentlig å ta med. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er vel bare lei middelmådighet, da. Man trenger ikke overgangsalder for å komme dit.

Anonymkode: c9780...33c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hun er vel bare lei middelmådighet, da. Man trenger ikke overgangsalder for å komme dit.

Anonymkode: c9780...33c

Nei, men hun har jo blitt veldig ekstrem da. Og det er ikke typisk henne å latterliggjøre og være sint. Før så var det mer uskyldig nedlatende og når jeg forsvarte dem hun så litt ned på, så kunne vi liksom le av det. Og sånn er det ikke akkurat lenger. Langt fra også. 

Skrevet

Hvis hun har vært venner med deg i 15 år, så blir vel de fleste ekstreme. Jeg trodde du byttet ut vennekrets ca hvert femte år. Alt annet måtte blitt for krevende for allmennheten.

Anonymkode: a0843...93f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis hun har vært venner med deg i 15 år, så blir vel de fleste ekstreme. Jeg trodde du byttet ut vennekrets ca hvert femte år. Alt annet måtte blitt for krevende for allmennheten.

Anonymkode: a0843...93f

Hva mener du ? 

Skrevet

Ett eller annet skjer med damer i overgangsalderen. Sikkert fordi man finner seg seg/tør å være seg selv og blir litt mer av seg selv. 

Synes ofte damer skiller seg i to grupper. Du har den rause som plutselig bli superraus uten filter 😅 Som læreren jeg hadde på videregående, slet med skikkelig kramper. Jenta mi, reis til legen, det skal være deilig å være kvinne. Mye farger, litt spirituell og veldig mye omsorg. 

Så har du besserwisser, på steroider. Du vet de som sitter med brillene på nesa og kritiserer alt og alle, litt stramt grin over munnen. Gjerne med strikketøy (uten at strikketøyet i seg selv skal få skylden her). Jeg tipper venninnen din er i siste kategorien. 

Anonymkode: 47be9...4bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ett eller annet skjer med damer i overgangsalderen. Sikkert fordi man finner seg seg/tør å være seg selv og blir litt mer av seg selv. 

Synes ofte damer skiller seg i to grupper. Du har den rause som plutselig bli superraus uten filter 😅 Som læreren jeg hadde på videregående, slet med skikkelig kramper. Jenta mi, reis til legen, det skal være deilig å være kvinne. Mye farger, litt spirituell og veldig mye omsorg. 

Så har du besserwisser, på steroider. Du vet de som sitter med brillene på nesa og kritiserer alt og alle, litt stramt grin over munnen. Gjerne med strikketøy (uten at strikketøyet i seg selv skal få skylden her). Jeg tipper venninnen din er i siste kategorien. 

Det du sier er at de etterhvert blir en litt parodi på seg selv? At alt blir mer tydelig? 

Da fortsetter hun i de baner da- det var jo oppmuntrende 🙃 nei, hun er ikke noe strikketøymenneske med briller på nesa da, tvert i mot. Men det er det hun kan begynne å minne om. Kanskje jeg skal si det, så hun stikker fingrene i jorda. Det er liksom dem hun blant annet er nedlatende mot, så mulig det vil ha en effekt! 

Skrevet
ReneRene skrev (4 minutter siden):

Det du sier er at de etterhvert blir en litt parodi på seg selv? At alt blir mer tydelig? 

Da fortsetter hun i de baner da- det var jo oppmuntrende 🙃 nei, hun er ikke noe strikketøymenneske med briller på nesa da, tvert i mot. Men det er det hun kan begynne å minne om. Kanskje jeg skal si det, så hun stikker fingrene i jorda. Det er liksom dem hun blant annet er nedlatende mot, så mulig det vil ha en effekt! 

Jeg tror ikke det er mulig å endre på det, personligheten ligger i bunn, de bare gidder ikke filtrere det for omverden mer. 

Skrevet

Du som er så flink til å oppdra folk her inne bør jo klare å fikse en eneste venninne? Du kan jo bare sende din definisjon på hvordan man skal oppføre seg. 

Anonymkode: 52f7d...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.4.2023 den 16.05):

Du som er så flink til å oppdra folk her inne bør jo klare å fikse en eneste venninne? Du kan jo bare sende din definisjon på hvordan man skal oppføre seg. 

Anonymkode: 52f7d...d3b

Ja, jeg tenker vel man får de vennene man fortjener. Har aldri opplevd noe som ligner. Antar at gærninger velger andre nedslagsfelt....

Anonymkode: d2c97...fca

Skrevet

Dere har et venner i 15 år og du har aldri turt å si til henne hva du mener om oppførselen hennes? Ike rart hun kan ture på å gjøre som hub vil hvis omgivelsene unnskylder henne med at hun er sååååå pen. Intelligent kan jo diskuteres. Ikke noe som tyder på at hun er det.

Anonymkode: 0ac6b...2ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dere har et venner i 15 år og du har aldri turt å si til henne hva du mener om oppførselen hennes? Ike rart hun kan ture på å gjøre som hub vil hvis omgivelsene unnskylder henne med at hun er sååååå pen. Intelligent kan jo diskuteres. Ikke noe som tyder på at hun er det.

Jeg tror du må lese HI på nytt 🙂

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg tror du må lese HI på nytt 🙂

Trenger ikke det. Du beholder vennskap med en du selv kaller ufyselig fordi?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke det. Du beholder vennskap med en du selv kaller ufyselig fordi?

Fordi vi er venninner, og fordi hun fremdeles har sine gode sider. Når folk forandrer seg eller blir verre på enkelt måter så er ikke min løsning å kutte de ut. Da vil jeg gjerne finne ut hva grunnen er, for det er gjerne en forklaring bak. 

Og ingen sier at venner eller familie alltid skal være perfekte. Jeg tåler ganske mye, og tåler jeg ikke ting så må jeg gå i meg selv og finne ut hvorfor og om jeg selv kan gjøre noe med det. Det som provoserer meg er hennes ensidige syn på en viss gruppe i samfunnet, og jeg vet også hvorfor jeg forsvarer dem. Det er gjerne når vi blir utfordret på ting at vi får selvinnsikt - ikke ved å ekskludere de som oppfattes som ubehagelige. Så da bør jeg muligens la være å forsvare og la henne få det ut, uansett hvor irriterende det har vært. 

Venner er ikke bruk og kast, eller noe man bare kutter ut. Men hele problemet her, er at jeg gjerne vil vite hva som kan være grunnen og det var det noen her som hadde gode teorier om. 

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Admin

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Fordi vi er venninner, og fordi hun fremdeles har sine gode sider. Når folk forandrer seg eller blir verre på enkelt måter så er ikke min løsning å kutte de ut. Da vil jeg gjerne finne ut hva grunnen er, for det er gjerne en forklaring bak. 

Og ingen sier at venner eller familie alltid skal være perfekte. Jeg tåler ganske mye, og tåler jeg ikke ting så må jeg gå i meg selv og finne ut hvorfor og om jeg selv kan gjøre noe med det. Det som provoserer meg er hennes ensidige syn på en viss gruppe i samfunnet, og jeg vet også hvorfor jeg forsvarer dem. Det er gjerne når vi blir utfordret på ting at vi får selvinnsikt - ikke ved å ekskludere de som oppfattes som ubehagelige. Så da bør jeg muligens la være å forsvare og la henne få det ut, uansett hvor irriterende det har vært. 

Venner er ikke bruk og kast, eller noe man bare kutter ut. Men hele problemet her, er at jeg gjerne vil vite hva som kan være grunnen og det var det noen her som hadde gode teorier om. 

Bra sagt og enig. 

Anonymkode: a1163...ea2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bra sagt og enig. 

Tenker på at venner ikke er bruk og kast, men skal ikke tåle alt heller. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tenker på at venner ikke er bruk og kast, men skal ikke tåle alt heller. 

Nei, man skal ikke tåle alt. Når folk begynner å bli stygge som rettet mot deg som person og ikke tar til seg tilbakemeldinger på det og ignorerer eller manipulerer, så bør man holde seg vekk. 

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Nei, man skal ikke tåle alt. Når folk begynner å bli stygge som rettet mot deg som person og ikke tar til seg tilbakemeldinger på det og ignorerer eller manipulerer, så bør man holde seg vekk. 

Absolutt! 

Skrevet
ReneRene skrev (3 timer siden):

Men de hun snakker nedlatende om er jo den gruppen du tilhører. Hvorfor er hun da venn med deg om hun ser så ned på deg? 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men de hun snakker nedlatende om er jo den gruppen du tilhører. Hvorfor er hun da venn med deg om hun ser så ned på deg? 

Hun ser ikke ned på meg. Da hadde vi aldri vært venner i utgangspunktet. Dessuten er hele familien hennes også i den gruppen, og derfor er spørsmålet ditt både morsomt og interessant.

Fordommer kommer av flere ting, og mest uvitenhet og mangel på bredere erfaring. Les i tråder her også, hvor mange har fordommer og meninger om noe- ta fks om såkalte problembarn som et eksempel. De er irriterte på foreldre eller lærere og så legger de ofte til "Jeg kjenner noen med barn som har den diagnosen, men de oppfører seg ikke sånn at de krever spesialbehandling osv som "mange gjør". Eller muslimer: " jeg kjenner en muslim men hun går ikke med hijab og er undertrykt som mange andre er" Men saken er at de samtidig kun kjenner de eksemplene, og ikke de "mange" de påstår er det motsatte. Det er hva de har "lest og hørt"- noe som er et veldig tynt grunnlag for å hevde en mening.

Så sånn er det, og sånn er venninnen min også. Hun har erfart sitt, og selv om hun kan ha et poeng med at fasaden kan skjule mye, så har jeg helt andre erfaringer på andre måter. 

En annen ting er at jeg ikke er spesielt a-4 som hun mener at den gruppen er. 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (6 timer siden):

Hun ser ikke ned på meg. Da hadde vi aldri vært venner i utgangspunktet. Dessuten er hele familien hennes også i den gruppen, og derfor er spørsmålet ditt både morsomt og interessant.

Fordommer kommer av flere ting, og mest uvitenhet og mangel på bredere erfaring. Les i tråder her også, hvor mange har fordommer og meninger om noe- ta fks om såkalte problembarn som et eksempel. De er irriterte på foreldre eller lærere og så legger de ofte til "Jeg kjenner noen med barn som har den diagnosen, men de oppfører seg ikke sånn at de krever spesialbehandling osv som "mange gjør". Eller muslimer: " jeg kjenner en muslim men hun går ikke med hijab og er undertrykt som mange andre er" Men saken er at de samtidig kun kjenner de eksemplene, og ikke de "mange" de påstår er det motsatte. Det er hva de har "lest og hørt"- noe som er et veldig tynt grunnlag for å hevde en mening.

Så sånn er det, og sånn er venninnen min også. Hun har erfart sitt, og selv om hun kan ha et poeng med at fasaden kan skjule mye, så har jeg helt andre erfaringer på andre måter. 

En annen ting er at jeg ikke er spesielt a-4 som hun mener at den gruppen er. 

Men hvis hun er så intelligent som fu påstår, så vil hun jo skaffe seg den kunnskapen i stedet for å synse og anse egne erfaringer som sannhet. Og hun ser jo ned på deg. Du er jo akkurat den sosioøkonomiske klassen hun klager på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men hvis hun er så intelligent som fu påstår, så vil hun jo skaffe seg den kunnskapen i stedet for å synse og anse egne erfaringer som sannhet. Og hun ser jo ned på deg. Du er jo akkurat den sosioøkonomiske klassen hun klager på. 

Tror du tenker litt enkelt om intelligente mennesker. De har ikke mindre fordommer enn andre altså. Ikke er de særlig snillere eller lykkeligere heller. 

Skrevet
ReneRene skrev (14 timer siden):

Det er gjerne når vi blir utfordret på ting at vi får selvinnsikt - ikke ved å ekskludere de som oppfattes som ubehagelige.

Så da bør jeg muligens la være å forsvare og la henne få det ut, uansett hvor irriterende det har vært. 

Veldig rar konklusjon fra deg. Du skal ikke gi henne motstand på det hun sier, selv om motstanden ville ha gitt henne innsikt?

Skrevet
ReneRene skrev (3 timer siden):

Tror du tenker litt enkelt om intelligente mennesker. De har ikke mindre fordommer enn andre altså. Ikke er de særlig snillere eller lykkeligere heller. 

Jo da. Det er de så klart. Og de avstår fra fordommer fordi de har klart å lære seg noen basale ting som f eks at det ikke er logisk å felle en dom over et stort antall basert på kunnskap om et lite antall. Dette er noe som mindre intelligente mennesker aldri lærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...