Durni Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Tenker på dette med hvor tilgjengelige arbeidsgiver forventer at vi skal være til nesten enhver tid. Jobber i kommunal sektor, og kommunen har innført retningslinjer for blant annet bruk av TikTok. Man får ikke ha appen på kommunens enheter, og feks om man har jobbtelefon kan man ikke ha TikTok. Dette er helt greit. Men de sier også at man ikke kan ha appen på samme tlf som kommunale systemer som Outlook og teams. Man må da velge hva man skal slette. Selv velger jeg å fjerne teams og Outlook fra min private tlf. Jeg blir sikkert oppfattet som vrien, men jeg vil selv velge hva jeg bruker min private tlf til og hvilke apper jeg skal ha. Dette fører da til at jeg ikke leser mailer og teams-beskjeder like raskt som før. Det vil hovedsakelig skje innenfor arbeidstiden. Jeg har en jobb hvor jeg ikke bruker pc daglig, og må fysisk finne en pc og logge meg inn for å få tilgang. Og dette skjer sjelden i forbindelse med mitt daglige arbeid. Hvor tilgjengelige skal vi egentlig være for arbeidsgiver døgnet rundt? Vi har vår faste arbeidstid, og har ikke betalt utover dette. Om det er hastebeskjeder tenker jeg at det bør sendes sms. Det kjennes faktisk veldig behagelig å ikke til stadighet ha de røde varslene fra jobb-appene. Avslappende. Og så velger jeg selv når jeg sjekker for beskjeder. Dette må da være greit, eller?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Ja synes det hørtes helt innafor ut. Men at du da oppsøker en pc og får oppdatert deg så fort du kommer på jobb. Det er uting dette med at man skal ha jobb «skyen» over seg hele tiden . Utrolig slitsomt Anonymkode: 623e4...c80
the amazing spidermamma Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Ja, det synes jeg er helt innafor. Viktig at man ikke stilltiende aksepterer at skillene mellom jobb og fritid blir utvisket, i hvert fall så lenge man ikke får noe som helst kompensasjon for dette.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Nå er ikke det tema i tråden, men jeg ville reflektert litt over verdien i TikTok og hvor avhengighetsskapende det er.. ☺️ Jeg har testet og ble skremt. Når du har en jobb der du ikke er på PC og arbeidsgiver ikke betaler hverken tlf eller abonnement ville jeg som er arbeidsgiver hatt lave forventninger til å få tak i deg hurtig på mail og Teams. Derimot synes jeg det er helt ryddig at du sier fra at sånn er det. På min jobb har jeg noen som velger som du, og de har fått jobbtelefon fra meg som de logger ut av og legger igjen på jobb når de går. Ryddig og greit for begge parter, synes jeg. Anonymkode: 67391...78c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #5 Skrevet 10. april 2023 Jeg synes det høres helt greit ut det valget du har gjort. Vi har egne jobbmobiler (også kommunal sektor) og det er ikke engang forventet at vi tar den med oss hjem. Jeg har ingen jobbapper på min private mobil. Om de ønsker at jeg skal være tilgjengelig hele døgnet eller i helgene så får de betale meg for det. Anonymkode: 722a0...816
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #6 Skrevet 10. april 2023 Jeg synes det du gjør er greit, men det fordrer at du leser epost hver arbeidsdag. Hvis du og flere med deg slutter å lese epost hver dag dere er på jobb undergraver dere den kommunikasjonsformen. Anonymkode: 424af...200
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #7 Skrevet 10. april 2023 Ingen bestemmer hva jeg har på min private telefon selvom arbeidsgiver betaler abonnement. Nå har ikke jeg tok tok eller noe særlig apper da. Fordi jeg synes det er kjedelig. Å forvente man er tilgjengelig utover arbeidstid er ikke noe de kan forvente. Da skal jeg ha en kompensasjon for det. Anonymkode: ab5c2...b66
ReneRene Skrevet 10. april 2023 #8 Skrevet 10. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ingen bestemmer hva jeg har på min private telefon selvom arbeidsgiver betaler abonnement. Nå har ikke jeg tok tok eller noe særlig apper da. Fordi jeg synes det er kjedelig. Å forvente man er tilgjengelig utover arbeidstid er ikke noe de kan forvente. Da skal jeg ha en kompensasjon for det. Anonymkode: ab5c2...b66 Vet du hvor lett det er å hacke en telefon for den som har litt kyndighet? Det du får beskjed om å ikke ha på telefonen må du heller ikke ha hvis arbeidssted krever det.
ReneRene Skrevet 10. april 2023 #9 Skrevet 10. april 2023 Innen noen yrker må man være tilgjengelig døgnet rundt. Det virker ikke som om du må det, så hold deg oppdatert på jobb fra du kommer.
HeiteH Skrevet 10. april 2023 #10 Skrevet 10. april 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Ingen bestemmer hva jeg har på min private telefon selvom arbeidsgiver betaler abonnement. Nå har ikke jeg tok tok eller noe særlig apper da. Fordi jeg synes det er kjedelig. Å forvente man er tilgjengelig utover arbeidstid er ikke noe de kan forvente. Da skal jeg ha en kompensasjon for det. Anonymkode: ab5c2...b66 Dersom arbeidsgiver betaler abonnementet kan de selvsagt bestemme det. Betaler du telefon og abonnement selv kan du gjøre som hi å velge selv hvilke apper du sletter.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #11 Skrevet 10. april 2023 Helt i orden synes jeg. Du sier fra til arbeidsgiver at du sjekker mailen en gang om dagen, og om de har hastebeskjeder må de sende sms. Da vet de hvor landet ligger, og de kan på ingen måte forvente at du er tilgjengelig hele døgnet. Anonymkode: 714ba...10f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #12 Skrevet 10. april 2023 Durni skrev (1 time siden): Tenker på dette med hvor tilgjengelige arbeidsgiver forventer at vi skal være til nesten enhver tid. Jobber i kommunal sektor, og kommunen har innført retningslinjer for blant annet bruk av TikTok. Man får ikke ha appen på kommunens enheter, og feks om man har jobbtelefon kan man ikke ha TikTok. Dette er helt greit. Men de sier også at man ikke kan ha appen på samme tlf som kommunale systemer som Outlook og teams. Man må da velge hva man skal slette. Selv velger jeg å fjerne teams og Outlook fra min private tlf. Jeg blir sikkert oppfattet som vrien, men jeg vil selv velge hva jeg bruker min private tlf til og hvilke apper jeg skal ha. Dette fører da til at jeg ikke leser mailer og teams-beskjeder like raskt som før. Det vil hovedsakelig skje innenfor arbeidstiden. Jeg har en jobb hvor jeg ikke bruker pc daglig, og må fysisk finne en pc og logge meg inn for å få tilgang. Og dette skjer sjelden i forbindelse med mitt daglige arbeid. Hvor tilgjengelige skal vi egentlig være for arbeidsgiver døgnet rundt? Vi har vår faste arbeidstid, og har ikke betalt utover dette. Om det er hastebeskjeder tenker jeg at det bør sendes sms. Det kjennes faktisk veldig behagelig å ikke til stadighet ha de røde varslene fra jobb-appene. Avslappende. Og så velger jeg selv når jeg sjekker for beskjeder. Dette må da være greit, eller? Har ikke du jobbmobil? Slitsomt å lete etter en pc hver gang. Men jobbmobil endrer ikke arbeidstiden og din tilgjengelighet uansett, det er 7,5-8t med eller uten outlook Anonymkode: 0a79a...a76
EinFrosk Skrevet 10. april 2023 #13 Skrevet 10. april 2023 Har samme utfordring som deg. Kommunal jobb der mye av arbeidet foregår borte fra pc og ansvar for å avtale med eksterne. Det siste har jeg gjort mye utover arbeidstid da det blir lettere å holde oversikten og holde dialogen i gang. Hos oss ender n
EinFrosk Skrevet 10. april 2023 #14 Skrevet 10. april 2023 EinFrosk skrev (Akkurat nå): Har samme utfordring som deg. Kommunal jobb der mye av arbeidet foregår borte fra pc og ansvar for å avtale med eksterne. Det siste har jeg gjort mye utover arbeidstid da det blir lettere å holde oversikten og holde dialogen i gang. Hos oss ender n Nok dette med at ledelsen får jobbmobiler, men jeg får nok ikke det og blir mindre effektiv enn før.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #15 Skrevet 10. april 2023 Ville tatt det opp med fagforening, men også ledelsen. Hvis noe av jobben din går ut på å ha kontakt med eksterne, så er det rart hvis ikke arbeidsgiver legger til rette for det Anonymkode: 0a79a...a76
EinFrosk Skrevet 10. april 2023 #16 Skrevet 10. april 2023 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Ville tatt det opp med fagforening, men også ledelsen. Hvis noe av jobben din går ut på å ha kontakt med eksterne, så er det rart hvis ikke arbeidsgiver legger til rette for det Anonymkode: 0a79a...a76 Det ligger ikke til stillingen min men tim avgrensede prosjekt. Jeg tror ikke det er aktuelt for min del altså, det blir nok heller til at jeg kan svare i arbeidstiden og får mindre kapasitet for hvor mange ting jeg kan «holde i».
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #17 Skrevet 10. april 2023 HeiteH skrev (4 timer siden): Dersom arbeidsgiver betaler abonnementet kan de selvsagt bestemme det. Betaler du telefon og abonnement selv kan du gjøre som hi å velge selv hvilke apper du sletter. Nei. Om arbeidsgiver dekker telefonen og abonnement kan de bestemme. Eier man telefonen selv så kan de ikke det. Anonymkode: ab5c2...b66
HeiteH Skrevet 10. april 2023 #18 Skrevet 10. april 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei. Om arbeidsgiver dekker telefonen og abonnement kan de bestemme. Eier man telefonen selv så kan de ikke det. Anonymkode: ab5c2...b66 Men da kan de bestemme at du ikke kan ha arbeidsverktøy som outlook og teams på telefonen, og da vil også betaling av abonnement naturlig opphøre. Herregud så mange vrange arbeidstakere det finnes!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #19 Skrevet 10. april 2023 HeiteH skrev (1 time siden): Men da kan de bestemme at du ikke kan ha arbeidsverktøy som outlook og teams på telefonen, og da vil også betaling av abonnement naturlig opphøre. Herregud så mange vrange arbeidstakere det finnes! Du har skikkelig peiling på dette du. 😂 Anonymkode: ab5c2...b66
Durni Skrevet 10. april 2023 Forfatter #20 Skrevet 10. april 2023 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Du har skikkelig peiling på dette du. 😂 Anonymkode: ab5c2...b66 Det stemmer jo det HeiteH skriver. Det er akkurat det kommunen sier her. At TikTok og telegram ikke skal være installert på samme enheter (telefon) som kommunale systemer som Outlook og teams. Har man privat tlf, må man velge å avinstallere det ene eller det andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå