Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #1 Skrevet 10. april 2023 Hvordan er det å komme inn på dps for adhd-utredning som voksen? Er det i det hele tatt mulig? Har barn med adhd. Anonymkode: 5cede...d57
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #2 Skrevet 10. april 2023 Er det i det hele tatt mulig? Selvfølgelig. Men ikke med mindre det er tydelige tegn som gjør at fastlegen henviser deg, og henvisningen bør være god da det er lett å få avslag. Anonymkode: 5fc28...9ef
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Jeg har nettopp vært igjennom dette, det samme har en venninne, så ja, det er absolutt mulig. Nå skal det sies at jeg fikk beskjed om at jeg helt sikkert ikke ville komme til fordi jeg utad ser ut til å klare meg godt, så derfor hadde jeg flere (dobbelt)timer hos fastlegen først der jeg tok med skriftlig og grundig forklaring rundt hvorfor jeg mistenkte ADHD slik at legen kunne skrive en skikkelig god og grundig søknad. I den vektla han symptomer som har vært der siden barndommen, at jeg stadig blir utbrent og har to barn med ADHD og flere andre familiemedlemmer med ADHD. I tillegg la han ved et avkrysningsskjema jeg hadde fylt ut over de 18 kjernesymptomene på ADHD, der jeg scoret i skravert felt på 17 av 18 punkter, flere helt på topp. Bare 1,5 uke etter at søknaden var sendt fikk jeg tildelt time en måned senere, og selve utredningen tok litt under to måneder. Jeg synes utredningen var veldig tøff fordi jeg innså underveis hvor utrolig mye jeg har maskert og kompensert gjennom årene, og i hvor stor grad dette har påvirket både meg og familien min, og hvor mange begrensninger det har satt for meg. Det har vært rart, med tanke på at jeg er høy utdannet og i jobb, å innse at jeg faktisk har store funksjonsnedsettelser, og hvor ødelagt jeg har blitt av å forsøke å kompensere for disse. Selve prosessen på DPS er en bøtte med spørreskjemaer og intervjuer, og på det ene måtte jeg ha med meg mamma, noe som føltes litt underlig, men greit. Hun kunne fortelle mye fra barndommen som jeg ikke visste, og jeg ble ganske overrasket over hvor vimsete og energisk jeg faktisk hadde vært. Jeg tror nøkkelen for å komme til på DPS er todelt. Det ene er at du må gjøre et grundig forarbeid og få fastlegen til å skrive en utfyllende og grundig søknad. Det andre er at du/fastlegen må kunne vise til at du har reelle problemer som gir funksjonsnedsettelser, som i mitt tilfelle med mange sykemeldinger uten at man har funnet noe fysisk galt. Anonymkode: 25ca1...3c0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2023 #4 Skrevet 10. april 2023 Jeg trodde jeg kom til etter klage på avslag. Har også blitt henvist (og avvist) tidligere og har et barn med diagnosen. Jeg ble så screenet av en student i praksis og fikk til slutt ikke utredning basert på hans arbeid. Det ble lagt mye vekt på at jeg er «ressurssterk» i avslaget. Etter hva jeg har forstått er ikke dette standard prosedyre. Jeg fikk ikke en gang fylle ut selvrapportering. Mitt problem i møte med helsevesenet og mine utfordringer er at jeg alltid har klart å så vidt henge med. Jeg gikk ut av VGS med to i snitt fordi jeg klarte å møte opp akkurat nok til å ikke stryke etc. Det tok mange år å rette opp så jeg kunne få meg et livsgrunnlag i form av en utdannelse.m til en jobb jeg kunne fungere i. Jeg faller stadig mellom to stoler og frykter at det til slutt vil gjøre meg 100% ufør. Det er fortvilende når det at jeg faktisk har disse ressursene muligens kunne klart meg helt strålende om jeg fikk et minimum av behandling i form av medisiner. Anonymkode: 9b90f...f0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå