Gå til innhold

Hva hadde dere gjort her? Reise og avbestilt pga sykdom

Anbefalte innlegg

Min datter og ei venninne skulle på tur, som måtte avbestilles da mitt barn ble akutt syk. De hadde ikke bestilt med avbestillingsforsikring, men jeg har forsikring som gjelder familie. Jeg leste vilkårene og det står at forsikring gjelder både den som har bestilt og den eneste reisepartner dersom man bare reiser 2 stk. (så om de var fler kunne de andre fortsatt reist) 

Jeg sendte inn papirer og fikk dekt halve turen, altså min datters del, ikke venninna. Før jeg rakk å få svar på alt dette bestilte de ny tur fordi de trodde (og jeg trodde) at de fikk tilbake penger fra forsikringa. Nå ser det ut til at det kun gjelder min datter (ville nok gjeldt begge to om det var min datter som var forsikringstaker) og venninna har gått kraftig i minus. 

Er det mitt ansvar? Bør jeg dekke tapet hennes? Eller burde de sørget for avbestillingsforsikring selv?

Anonymkode: 03604...4d3

Fortsetter under...

Tipp topp skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det være ditt ansvar? De som bestiller reise er selv ansvarlig for at de har avbestillingsforsikring. Har hun sjekket om hun er dekket gjennom sine  foreldre? 

Ja jeg vet, men får så ulidelig dårlig samvittighet fordi jeg sa at de fikk igjen på forsikringa mi (siden jeg leste det sånn)

hun er ikke forsikret, moren er ikke forsikret. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hvis du sa at de ville få tilbake pengene ( fordi du trodde det ) så er det vel naturlig at du dekker tap- om ikke nødvendigvis alt. Da handlet de jo i god tro på grunn av din forsikring om at det ble dekket. 

Jeg sa ikke noe om forsikringen på forhånd, visste jo ikke at hun skulle bli syk. Og jeg visste heller ikke at de bestilte tur uten forsikring 😕 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet, men får så ulidelig dårlig samvittighet fordi jeg sa at de fikk igjen på forsikringa mi (siden jeg leste det sånn)

hun er ikke forsikret, moren er ikke forsikret. 

Nei. Du er ikke ansvarlig. Alle er selv ansvarlige for å sjekke vilkår. 

Annonse

Er du sikker på at det ikke er dekket? Eneste reisepartner er dekket i de fleste forsikringer. 

Man trenger som regel ikke å ha egen avbestillingsforsikring for slike tilfeller. Det er ofte dekket i reiseforsikringen. Har venninnen til datteren din sjekket sin forsikring?

Anonymkode: 9e2d3...e9b

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er dekket? Eneste reisepartner er dekket i de fleste forsikringer. 

Man trenger som regel ikke å ha egen avbestillingsforsikring for slike tilfeller. Det er ofte dekket i reiseforsikringen. Har venninnen til datteren din sjekket sin forsikring?

Anonymkode: 9e2d3...e9b

Jeg trodde det var det. Var sånn jeg leste det når jeg sjekket vilkårene. Jeg har familie pluss forsikring, der hvor det står at eneste reisepartner er dekket. Men, det er jo min forsikring som min datter er dekket via. Hadde det vært meg og ei venninne hadde jeg nok fått hele beløpet. Venninna har ingen forsikring, ikke moren heller 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg sa ikke noe om forsikringen på forhånd, visste jo ikke at hun skulle bli syk. Og jeg visste heller ikke at de bestilte tur uten forsikring 😕 

Nei, ikke på forhånd men før de bestilte på nytt? Da gjorde de det fordi du sa at de fikk tilbake.

Jeg skjønner godt at du blir fortvilet, og jeg ser også ansvaret de to har. Så derfor tenker jeg at du ikke bør erstatte alt, men jeg tenker jo bare ut fra hvordan jeg selv ville gjort det. Som du ser, så mener jo andre at du ikke skal behøve å betale. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gamle er de? Og hvor mye penger er det snakk om? Hva tenker de selv om dette?

Anonymkode: b20ed...c76

De er 19. Turen koster 7500 pr pers. Har ikke spurt hva de tenker, men vet datteren min får krampe om ikke jeg får tilbake for begge 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du råd til å dekke det? Her synes jeg nesten du må påta det en del skyld. De hadde jo ikke bestilt ny tur hvis du ikke hadde sagt at du fikk tilbake penger. 

Anonymkode: 6ec70...a33

De bestilte ny tur før jeg fikk pengene tilbake. Jeg sa også fra om at jeg måtte høre med forsikringa, men datteren min lider av «alt-må-gjøres-nå» så hun hadde bestilt før jeg fikk sukk for meg

Jeg ville tatt en ny runde med forsikringsselskapet, men synes fortsatt det ikke er ditt ansvar å betale. De er myndige og må lære seg om forsikring. 

Kanskje allikevel et kompromiss er at du betaler 1/3 og at de to skaffer seg en ekstrajobb for sammen å tjene inn resten.

De bestilte ny tur før jeg fikk pengene tilbake. Jeg sa også fra om at jeg måtte høre med forsikringa, men datteren min lider av «alt-må-gjøres-nå» så hun hadde bestilt før jeg fikk sukk for meg

Ok, vel, da hadde jeg ikke påtatt meg mer ansvar. Datteren din kan selv velge å dekke halve turen til venninnen. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Før pengene kom ja - men du sa jo de fikk penger tilbake. Kanskje de ikke hadde bestilt om du ikke hadde sagt de fikk penger?

Anonymkode: e3373...bba

Jeg ville tatt en ny runde med forsikringsselskapet, men synes fortsatt det ikke er ditt ansvar å betale. De er myndige og må lære seg om forsikring. 

Kanskje allikevel et kompromiss er at du betaler 1/3 og at de to skaffer seg en ekstrajobb for sammen å tjene inn resten.

Ja skal gjøre det. De er ikke åpne nå i påsken, men skal ringe på tirsdag. De jobber begge to. Datteren min mer enn venninna, men dog 

Men hvorfor sier du at de får penger igjen når de ikke får det? Du burde ha lest dette bedre før du sier i fra. Her hadde jeg lagt meg langflat og dekket hennes del. 

Anonymkode: e3373...bba

Det sto at reisende og eneste reisepartner fikk dekt sin del. Altså, når de kun var to som reiste sammen. Det var det jeg forholdt meg til 

Det ville jo uansett blitt et tap jeg tenker det er urimelig for meg å dekke, uavhengig av om de bestilte ny tur eller ei

Det sto at reisende og eneste reisepartner fikk dekt sin del. Altså, når de kun var to som reiste sammen. Det var det jeg forholdt meg til 

Det ville jo uansett blitt et tap jeg tenker det er urimelig for meg å dekke, uavhengig av om de bestilte ny tur eller ei

Det er jo uansett fryktelig dumt å si det før du vet. 

Men det er jo komplett idioti av venninna å ikke ha forsikring. Det er IKKE ditt problem, forsikring er enhver voksen ansvarlig for. At din forsikring kanskje dekket venninna var aldri noen selvfølge, hva om ikke du hadde hatt forsikring heller? Nei, her får venninna ta ansvar og skaffe sin egen forsikring, så har hun lært til en annen gang. 

Anonymkode: 610a5...fa2

Jeg synes det er rart hvis det bare er de to som reiser og bare den ene får dekket tapet. 

Hvis din forsikring gjelder for datteren din, bør den jo også gjelde hennes (eneste) reisefølge? 

Men venninna må jo skaffe seg skikkelig reiseforsikring, det kan bli veldig dyrt hvis noe skulle skje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...