Gå til innhold

Å gaslighte/ manipulere andre, og hva det handler om.

Anbefalte innlegg

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Så si at hen har rett. Dere syns jo ikke at det er greit. Det syns ikke jeg heller.

Så da er vi jo egentlig helt enige i at gaslighting er helt feil. Det er fint. Og da er det enda bedre om vi alle prøver å unngå det. Og ihvertfall ikke bruke det som en hersketeknikk i tråder helt bevisst mot andre. Det var også det jeg ville fram til her. 

Ja, vi syns nok alle at du bør slutte med det. 

Anonymkode: fe59d...31c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi syns nok alle at du bør slutte med det. 

Bare arrester meg om jeg gjør det igjen. Jeg er helt åpen for kritikk om jeg gjør det. Be my guest 🙂 

Gjest Danida
Skrevet
ReneRene skrev (9 timer siden):

Å gaslighte andre er en måte å fortelle noen at alt er deres skyld. Det er for å vise at man vil ha kontroll over andre på, og unngå å innrømme eget ansvar eller feil. Det er for å fortelle andre at det de mener ikke betyr noe, og så kan man reflektere over hvorfor noen har dette behovet og ønsket om å nedvurdere andre på. Det kan være dyp skam ( som er grunn til at dette er noe narsissister ofte bedriver ) eller det kan være at noen er truende på en eller annen måte. At man selv er usikker og har behov for å markere makt. 

Så hva gaslightning/ manipulerende ytringer er :

- Det er deg det er noe feil med.

- det er du som legger for mye i ting/ misforstår eller fantaserer og innbiller deg ting.

- det er din feil 

- jeg tror du trenger hjelp 

- det har jeg aldri sagt 

- du ser verden på en annen måte/ det er du som skiller deg ut/ de fleste er uenig med deg 

- du er den eneste jeg  problemer med 

- du misbruker/ latterligjør eller er ufin mot meg 

Alt dette er gaslightning og manipulering. Samt å iilegge den andre både motiver og meninger dem ikke har.

Jeg syns det blir veldig mye av dette på forumet her også. Ikke bare mot meg, men i mange diskusjoner. Å angripe meningsmotstandere med dette er en virkelig stygg hersketeknikk, og jeg tror ikke at folk som gjør det her, ikke gjør det ellers. Det er ikke andres skyld at noen gasligjter - det er en side ved den personen som gjør det. Men nå vil det jo være typisk en som manipulerer på den måten å fraskrive seg skyld da. 

Håoer dette oppklarer noe, og også at alle tenker over hvordan de diskuterer med folk. 

Det meste av det du sier her, er rett og slett å motsi andre. Ikke å "gaslighte" dem. 
Å f eks svare "det har jeg aldri sagt" er et helt adekvat svar hvis man blir tillagt utsagn man aldri har sagt.

Å gaslighte noen handler om å forstyrre deres virkelighetsoppfatning gjennom bl a løgner. Hvis du generelt føler at alt og alle jevnlig prøver å "gaslighte" deg her på forum (som jeg har sett deg hevde i en og annen tråd) så har du enten ikke skjønt hva begrepet er - eller så er det kanskje ikke helt sånn at din virkelighetsoppfatning stemmer og alle andres er feil?

Gjest Danida
Skrevet
ReneRene skrev (6 timer siden):

Syns kanskje "tvilsterror" kunne vært noe å bruke isteden da 🙃 eller? 

1242326719_Screenshot_20230409-1447512.png.aa5299663ef2151445f957d33a8ce0ee.png

Men da må du ikke bruke dette om all motstand du møter.

Skrevet
ostepop123 skrev (3 timer siden):

Jeg gir offisielt opp.

Jeg er imponert over at du orket så lenge.

Gjest Danida
Skrevet

Så må du også se litt på påstanden om at jeg "overtar" en tråd. Det jeg gjør er å skrive en mening eller et synspunkt på noe- som alle gjør her. Og noen ganger blir det møtt med tusen tilbakemeldinger! Jeg har tenkt på hvorfor ikke folk bare stopper etter at jeg har svart til, tre, men det fortsetter jo i akkurat samme spor og med omtrent samme spørsmål? Hva er greia med det? Så begynner jeg å ignorere mer og mer, mens andre fortsetter mer og mer. Hvordan kan det være mitt ansvar egentlig? Det er jo de som skriver over 30 og 40 kommentarer til meg som bør stoppe, eller?

Men dette er jo ikke hva som skjer, da?
Når 17 separate personer svarer deg og sier du tar feil, så er det jo du selv som bevisst velger å holde dialog gående med alle 17, igjen og igjen, helt til dine innlegg utgjør minst 1/3 av hele trådens innhold. Det er synlig i bl a tråden om omgangssyke.

Av en eller annen grunn snakker du nå som om "alle andre" er én og samme person, og når "alle andre" skriver 2 innlegg hver, og det til sammen blir 34 innlegg, så har ikke du gjort noe annet enn dem. Forskjellen blir jo da at du selv svarte på alle 34, minst én gang, og dermed er oppe i 40-50 innlegg. Er dette virkelig "alle andres" ansvar?

At du ikke ser at de 30-40 innleggene kommer fra ulike personer, er jo ikke gaslighting. Det er ditt eget verdensbilde som ikke rimer med realitetene da. 

Skrevet
Danida skrev (24 minutter siden):

Men dette er jo ikke hva som skjer, da?
Når 17 separate personer svarer deg og sier du tar feil, så er det jo du selv som bevisst velger å holde dialog gående med alle 17, igjen og igjen, helt til dine innlegg utgjør minst 1/3 av hele trådens innhold. Det er synlig i bl a tråden om omgangssyke.

Av en eller annen grunn snakker du nå som om "alle andre" er én og samme person, og når "alle andre" skriver 2 innlegg hver, og det til sammen blir 34 innlegg, så har ikke du gjort noe annet enn dem. Forskjellen blir jo da at du selv svarte på alle 34, minst én gang, og dermed er oppe i 40-50 innlegg. Er dette virkelig "alle andres" ansvar?

At du ikke ser at de 30-40 innleggene kommer fra ulike personer, er jo ikke gaslighting. Det er ditt eget verdensbilde som ikke rimer med realitetene da. 

Unntaket er å svare på de innleggene med ren fakta der det slås fast at hi tar feil. Det besvares ikke.  

Anonymkode: d230b...23b

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Unntaket er å svare på de innleggene med ren fakta der det slås fast at hi tar feil. Det besvares ikke.  

Anonymkode: d230b...23b

Når de blir mange nok så er beskjeden at man trekker seg ut av tråden. Å innrømme feil er visst det største nederlag. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Jeg er som jeg er her. Konfronterer, er grei, er selvsikker og uredd, og irriterende. Men jeg er også den som alltid forsvarer andre som blir dårlig eller urettferdig behandlet, og den folk stoler helt på irl, fordi jeg sier hva jeg mener når de spør, og jeg hjelper når det er krise. Og irl får jeg andre til å le veldig mye, er ganske underholdende. Men sær ja, og veldig lite ydmyk. Så jeg forstår godt at noen får problemer med meg, men jeg forandrer meg ikke for at jeg skal bli likt. Det kunne ikke falle meg inn. Ellers er jeg lojal og stort sett snill. Bare helt jævli hvis jeg blir sint. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når de blir mange nok så er beskjeden at man trekker seg ut av tråden. Å innrømme feil er visst det største nederlag. 

Ingen problemer med å innrømme feil ☝️☝️☝️ Jeg trekker meg ut av trådene for å unngå krangling og eviglange avsporinger. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ingen problemer med å innrømme feil ☝️☝️☝️ Jeg trekker meg ut av trådene for å unngå krangling og eviglange avsporinger. 

Å, ikke skap deg. Du trekker deg aldri ut før bevisene på at du tar feil blir for mange og argumentene for gode. Det skjer hver eneste gang du blir satt til veggs. Du er forutsigbar på den måten, i det minste. 

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Mener du virkelig at du trekker deg ut av tråder? Det ser ikke sånn ut! 

Anonymkode: 31def...898

Skrevet

Du trekker deg da aldri ut av tråder? 
Og når ostepop sier at hun offisielt gir opp, da tror du hun mener at hun klarer ikke argumentere mer ig det viser seg at du har rett. Derfor likte du posten hennes. Det var ikke derfor hun gav opp. Hun gav opp fordi du, i alle argumentene hun hadde, ikke evner å ta noen verdens ting til deg. 

Skrevet
LME1001 skrev (4 minutter siden):

Du trekker deg da aldri ut av tråder? 
Og når ostepop sier at hun offisielt gir opp, da tror du hun mener at hun klarer ikke argumentere mer ig det viser seg at du har rett. Derfor likte du posten hennes. Det var ikke derfor hun gav opp. Hun gav opp fordi du, i alle argumentene hun hadde, ikke evner å ta noen verdens ting til deg. 

Spot on!!

Anonymkode: aab6f...c20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...