Gå til innhold

Noen som har ungdommer som studerer boende hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må de betale noe for å bo hjemme? Og isåfall, hvor mye?

Har en sønn som skal studere i byen vi bor i så han ser nok for seg å bo hjemme mens han studerer. 
Jeg har ikke all verdens god lønn så blir jo dyrt for meg å ha voksne barn boende hjemme lenge.

Tenkte å ta litt betalt, men hvor mye?

Anonymkode: 8dcc9...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studenter uten særlig inntekt har jeg ikke tatt betalt av. Med de har måttet bidra hjemme samt forsørge seg selv utenom måltider hjemme. 

Har også en som er lærling nå. Han tjener 30 000 brutto om må betale for seg. 

Anonymkode: dde72...327

Skrevet

Mine får gratis kost og losji så lenge de studerer

Har to på 19 og 22 boende hjemme.

Har ingen utgifter på dem utover mat og strømforbruk da, de holder seg selv med alt de trenger.

Anonymkode: 124cc...d85

Skrevet (endret)

Mine som studerer og bor hjemme må betale ca 75 % av det de tjener på jobbene de har ved siden av i «husleie». Det setter de inn på egen konto hver måned sånn at de opparbeider seg egenkapital. Resten av inntekt disponerer de fritt og jeg holder kost og losji. Da bidrar de selvfølgelig med alt som skal gjøres i huset utenom. Jeg er ikke hotell for voksne folk.

Endret av amandine
Skrevet

De får selvsagt bo gratis mår de studerer 

Anonymkode: 2491a...732

Skrevet

Kost og losji er gratis, men de bidrar i huset på lik linje med oss andre voksne og holder seg med lommepenger selv. 

Om du har dårlig råd er det helt innafor at studenten bidrar til matbudsjettet. 

Anonymkode: acdca...32d

Skrevet

Hun betaler ikke husleie, men har avtalt at hun setter en minimumssum på sparekonto hver måned. Desuten må hun gjøres og hagearbeid og klyve ved.

Anonymkode: 2cdb0...679

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mine får gratis kost og losji så lenge de studerer

Har to på 19 og 22 boende hjemme.

Har ingen utgifter på dem utover mat og strømforbruk da, de holder seg selv med alt de trenger.

Jobber de eller får studielån?

Anonymkode: edcc9...7c9

Skrevet

Herrelifred, jeg leste ungdom som er stuerene🙈 Jeg har en lærling som tjener 25.000 brutto uten overtid. Han betaler foreløpig ingenting, men det forutsetter at han er noenlunde økonomisk fornuftig og sparer en god slump. Han betaler bilutgiftene sine selv da. Om jeg hadde hatt studenter så hadde de også fått bodd gratis, så sant de ellers var økonomisk fornuftige.

Skrevet

Har voksen student hjemme og hun bor selvsagt gratis.

Anonymkode: 7eb0d...edd

Skrevet

Tenker at det ikke er en selvfølge å få bo hjemme gratis. Om økonomien ikke er så god er det en selvfølge at alle skal bidra. Kan du ikke snakke med studenten om hvordan ståa er og hva han tenker? Om han bidrar litt til matbudsjettet vil han uansett slippe mye billigere unna enn om han flytter ut.

Anonymkode: 8b237...361

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Jobber de eller får studielån?

Anonymkode: edcc9...7c9

Begge deler.

De makser bsu hvert år, og sparer litt i tillegg. Dette er eneste måten jeg har mulighet til å hjelpe de med startkapital til voksenlivet, siden jeg ikke har hatt mulighet til å spare penger de kan få når de skal kjøpe egen bolig.

Nå bor de hos meg og sparer selv, en god løsning synes jeg.

Skrevet

Skal barnet ditt bidra til noe må det i så fall kun være litt matpenger. Hadde aldri fått meg til å ta betalt. Alvorlig betalt her. 

Anonymkode: fa46a...8b0

Skrevet

Hva hvis man har flere barn og noen må flytte til annen by mens en annen kan bo hjemme mens de studerer? Kan fort bli dyrt og urettferdig?

Anonymkode: 48df7...19c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva hvis man har flere barn og noen må flytte til annen by mens en annen kan bo hjemme mens de studerer? Kan fort bli dyrt og urettferdig?

Nei, det velger de selv 

De kan velge å studere i hjembyen og bo hos meg, de kan velge å flytte ut eller de kan velge å studere i en annen by eller i et annet land 

Det valget de tar må de stå for, også økonomisk.

Skrevet

Noen ganger må man reise fordi studieretning kun finnes på et bestemt sted. Jeg ville prøvd å gi lik økonomisk hjelp.

Skrevet

Tenker du at det er urettferdig om det blir lønnsforskjell på dem når de er ferdige også? 

Skrevet

Vi har fem barn. Boligmarkedet er trangt nå, og det å bo gratis hjemme så de får lagt seg opp egenkapital er måten vi kan hjelpe dem inn i markedet på. De må bidra praktisk og må sette av deler av inntekt/studielån til boligsparing. 

Anonymkode: ef376...fcc

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Tenker du at det er urettferdig om det blir lønnsforskjell på dem når de er ferdige også? 

Nei, men hvis jeg lar et "barn" få all mat dekket under 5 års studier fordi vedkommende bor hjemme og samtidig gir ingenting til det andre barnet som gjennomfører 5 års studier et annet sted/land, ja, det synes jeg er urimelig forskjellsbehandling.

Tror for øvrig det er sunt å flytte hjemmefra og klare seg selv.

Skrevet

Barn som bor hjemme og har inntekt betaler "husleie" i form av innskudd på sparekonto til bolig.

Barn som studerer med minimal inntekt støtter vi.

Anonymkode: 93dc0...c5d

Skrevet

Nei, men hvis jeg lar et "barn" få all mat dekket under 5 års studier fordi vedkommende bor hjemme og samtidig gir ingenting til det andre barnet som gjennomfører 5 års studier et annet sted/land, ja, det synes jeg er urimelig forskjellsbehandling.

Tror for øvrig det er sunt å flytte hjemmefra og klare seg selv.

Jeg regner med det andre barnet også får tilbud om å bo gratis hjemme under studier, men velger det bort. Å studere hjemmefra er også en utgift, og det er dessverre ikke alle som har den muligheten. Det kan jo tenkes at du har råd til å gi et lite bidrag til husleien til den som velger å flytte bort også, når du sparer utgiftene som medfølger å ha de hjemmeboende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...