Gå til innhold

Hvordan fordele dette «spleiselaget»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fire søsken med familie er på tur og det blir sagt at maten som blir handlet inn skal deles på.

Famile 1: 2 voksne med 2 ungdommer

Familie 2: 2 voksne med 2 ungdommer + 1 voksen datter.

Familie 3: 1 voksen med 2 ungdommer

Familie 4: 2 voksne med 1 barn 

Hvordan hadde dere tenkt var rett fordeling? 

Anonymkode: 6f3df...f87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde delt det på antall familier. Hadde ikke lagt mer energi i det enn som så. 

Anonymkode: 0a853...0d8

Skrevet

Dersom alle hadde ok økonomi ville vi delt på antall familier. Dersom en eller flere hadde dårlig råd ville vi delt på antall personer for å regne ut hva hver enkelt familie skulle betale.

Anonymkode: 450cc...f28

Skrevet

Vi hadde nok delt på antall familier. Hvis en familie holdt hus eller hytte kunne de sluppet å betale maten.

Anonymkode: 9d3d1...41e

Skrevet

Takker for svar! Nå skal det sies at den som er alene voksen i familie nr 3 er også den som tjener dårligst av alle voksne. Til og med hun voksne datteren i familie nr 2 har høyere lønn enn den ene voksne i familie 3. 

Så lønnen i de ulike familiene er langt ifra lik nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom alle hadde ok økonomi ville vi delt på antall familier. Dersom en eller flere hadde dårlig råd ville vi delt på antall personer for å regne ut hva hver enkelt familie skulle betale.

Anonymkode: 450cc...f28

Dette. 

Anonymkode: 03355...a56

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Takker for svar! Nå skal det sies at den som er alene voksen i familie nr 3 er også den som tjener dårligst av alle voksne. Til og med hun voksne datteren i familie nr 2 har høyere lønn enn den ene voksne i familie 3. 

Så lønnen i de ulike familiene er langt ifra lik nei. 

Men.. Selvom den ene familien har mer penger, er det urettferdig for dem å måtte betale mer? Hvis dere handler inn til en Taco middag og spiser ca likt, så er det jo fair å legge ligt i potten, selvom den ene tjener mere penger? 

Det var en periode jeg hadde mye penger i henda, jeg spanderte i hytt og vær, var gavmild og raus. Nå har jeg lite, ingen i familien bryr seg om det. 

Vi var på hyttetur med en del av slekta, les besteforeldre, da handlet vi inn til oss selv og besteforeldre til seg, så delte vi. Hadde jeg hatt så god økonomi som foreldrene mine, hadde jeg spandert. Men det er forskjell på folk. 

Dere må enten dele det på antall personer, eller hvis dårlig råd, kjøpe inn mat dere selv. 

Anonymkode: 03355...a56

Skrevet

Alle kjøper inn det de beregner de vil spise og så deles alt på. Om det er noe spesialmat pga allergier er dette selvsagt fredet. 
Om man skal handle sammen ville jeg bare delt regningen på antall familier. 
Sånn spleiselag vekker ofte mye harme her inne. Ute i verden har jeg aldri opplevd at folk teller skinkeskiver. 
Jeg synes forøvrig at det er hyggelig å kunne bidra økonomisk hvis noen jeg er glad i sliter med økonomien. Når man reiser på ferie med noen så er man jo gjerne glad i de da. 
Hva er dine tanker da hi?

Anonymkode: 5ad02...3f1

Skrevet

Hadde snakket med de andre og spurt om vi skulle spandert på hun som er alene. 

Anonymkode: 42037...65b

Skrevet

Vi pleier la hver familie handle inn til en middag og ta ansvar for å lage den. Lager en gruppe på messenger, slik at det skrives hva de tenker å lage. Da kan evt familien med dårlig råd lage feks pizza mens de med best råd kan lage biff til alle viss de vil.

vi hadde tatt med frokost/lunsj og godteri hver for oss, som vi alle hadde satt på bordet og delt felles. Ingen hadde telt kroner i etterkant. Ingen hadde spart på kvitteringer for opptelling.
dersom noen har veldig dårlig råd forventer vi at det blir sagt, ingen kan ta hensyn uten vi vet det. Da kan jo bidraget være å feks lage mat osv selvom man ikke kjøper inn så mye. 

kan nevne vipps har en funksjon der man kan legge inn beløp i en gruppe og så hjelper den med å dele beløpene mellom ulike personer.

Anonymkode: b80cd...034

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Fire søsken med familie er på tur og det blir sagt at maten som blir handlet inn skal deles på.

Ja, når det er såpass jevnt så hadde jeg ikke laget mer styr med fordelingen. Hvis den ene familien hadde 4 barn og den andre bare 1 hadde det blitt litt urettferdig å dele likt. Men det blir uansett aldri helt rettferdig for den ene familien kan ha en storspiser og den andre to småspiste. 

Anonymkode: 59ef3...5b4

Skrevet

La hver familie kjøpe egen mat. Dette lukter det problemer av lang vei. 

Anonymkode: 84042...006

Skrevet

Del på antall voksne (eller antall totalt hvis ungdommene er store og storspiste). Å dele på familier er utrolig urettferdig mot den som er alene med to barn.

Anonymkode: 392a7...d3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her var det relativt jevn fordeling. Hvor mange det deles på betyr mindre enn hva som skal deles. Det er stor forskjell på rimelig mat og dyr mat. Om en har dårlig råd, bør listen enten legges etter denne familie  eller de andre kan betale mer. 

Antall i familien er heller ikke den beste rettesnoren på hvor mye som spises og drikkes. Noen spiser mye, mens andre er småspiser. Noen spiser mye av det dyre kjøttet, mens andre spiser mer av potetene. Noen ungdom kan spise mye mer enn voksne, mens andre spiser lite, noen drikker vann til maten, mens andre drikker mye juice og brus  osv. 

Om ingen hadde sakt noe og alle personene spiste ca like mye hadde jeg delt pr. person. Det er like enkelt det som å dele pr. familie. Da vil familien med færrest medlemmer kanskje føle seg bedre ivaretatt, spesielt om de ofte har minst medlemmer enn de andre. 

Deles det vanligvis pr. familie og familien med færreste er misfornøyd med dette, må denne gi beskjed. Det er bedre det enn å gå å surne i det skjulte. 

Har en familie dårlig råd, spesielt om man er søsken, så er det jo også mulig for de andre å utelate denne fra å betale regningen. 

Anonymkode: 5d28b...07d

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig, og urettferdig viss denne familien m en voksen med dårlig lønn( og sikkert ikke unner seg dyre middager), skal være med å spleise på dyre middager til alle. 
Er det søsken? Eller vennefamilier?

Hadde uansett selv tatt hensyn til inntekt( når en vet) og alder til barna mtp mat de spiser

Anonymkode: 9598c...68a

Skrevet

Vi fordeler det å ha med middag mellom oss si vi hatt med ca like mange. Da kan man tilpasse prisen  (og arbeidet) etter ønske. I tillegg har alle med dem mengde drikke, brødmat og pålegg man spiser selv og så deles alt. Det er nok den enkleste måten å gjøre det på, hvis ikke noen av de med god råd da er gniene nok til å bli sure for at de med dårligere råd har med enklere mat. 

Anonymkode: d5bef...2b7

Skrevet

Det viktigste er å ha en plan før dere drar. 

Anonymkode: 15f9b...6bd

Skrevet

Dele på antall familier er det enkleste, hvis alle synes det er greit. 

Vi pleier ofte bare kjøpe inn noe hver til frokoster, og en middag hver. Digg, drikke mm. Så deler vi på alt mens vi er der, og lager middag en gang hver. Da utveksler vi ingen penger.

En annen variant er å dele summen på antall voksne som er med. De spiser mest og har inntekt/betalingsevne. Barna spiser «gratis». 

En tredje mulighet er å dele på antall personer som er med, uavhengig av alder og inntekt, og hver familie ganger summen med det antallet familiemedlemmer som er med. 

Anonymkode: 4c140...b1a

Skrevet

Det flere av dere foreslår er jo direkte latterlig, det fortsetter jo nærmest at man har en spørreundersøkelse på forhånd om hvor storspiste hvert av barna er, om de drikker juice (jeg har ett barn som elsker juice og ett som hater juice) og hvilken inntekt foreldrene har. Jeg hadde gjort dette enkelt og delt på antall familier. Det hadde antakeligvis medført at min familie sponset de andre, da både jeg og barna spiser typ et halvt rundstykke med syltetøy til frokost, og i svært liten grad spiser kjøtt feks. Men det hadde jeg blåst i. Det gjelder å være litt rund i kantene når man ferierer sammen.

Anonymkode: 3d04a...5cb

Skrevet

Alle tar med noe pålegg, frukt, drikke, godis og mat til en fellesmiddag. Alt i huset deles. Får spader av å regne på krona og da kan de velge å ta med mat etter lommeboka. Noen betaler alltid mest og det er ok. Hadde ikke orket å feriere med noen som begynte å snakke om hvem som spiser mest og minst.

Skrevet

Når den som er alene voksen også er den med dårligst råd, ville jeg tenkt at å dele på antall voksne i familien (eventuelt foreldre) er mest rettferdig. Da betaler hun som er alene halvparten av de andre. 

Anonymkode: 05457...0d8

Skrevet

Vi er tre familier av ulike størrelse og alder på barna som reiser på hyttetur innimellom. Da leier vi hytte og betaler den etter antall soverom man okkuperer. Alle tar med seg mat til eget bruk, men setter det på felles bord, og alle har ansvaret for en middag hver. På den måten har alle mulighet til å legge opp etter egen økonomi. Familien på fem har selvsagt med mer brød og pålegg enn familien på to. Dette fordrer selvsagt at alle er oppegående mennesker. Vi prøvde tilsvarende med to andre vennepar en gang og opplevde at den ene familien på fire hadde med så lite mat at de i realiteten spiste på oss andre hele helga. Ikke engang den middagen de skulle ha med var nok til alle. Så de gjør vi det ikke sånn med lenger. 

Anonymkode: a2729...680

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det flere av dere foreslår er jo direkte latterlig, det fortsetter jo nærmest at man har en spørreundersøkelse på forhånd om hvor storspiste hvert av barna er, om de drikker juice (jeg har ett barn som elsker juice og ett som hater juice) og hvilken inntekt foreldrene har. Jeg hadde gjort dette enkelt og delt på antall familier. Det hadde antakeligvis medført at min familie sponset de andre, da både jeg og barna spiser typ et halvt rundstykke med syltetøy til frokost, og i svært liten grad spiser kjøtt feks. Men det hadde jeg blåst i. Det gjelder å være litt rund i kantene når man ferierer sammen.

Anonymkode: 3d04a...5cb

Det er vel ingen her som foreslår at man skal ha slike utspørringer. Det de fleste sier er at pga slik ulikheter og uklarheter er det vanskelig å ha millimeterpresisjon på fordeling. Man fordeler da ved å dele pr. person eller pr. familie om alt skal handles inn felles. Som andre her sier er det vell så vanlig at man handler inn til en middag hver. Hver og en kan da legge listen hvor de ønsker. Det er heller ikke uvanlig at om noen i familien har dårlig råd spanderer de andre. Vi har ofte med familie på hytten og ettersom vi har grei økonomi står vi for maten så det er mange måter å gjøre dette på.

Anonymkode: 5d28b...07d

Skrevet (endret)

Det er jo ganske likt med antall her, og to ungdommer kan fint spise enormt mye mer enn en voksen og andre unge også. Syns det blir veldig komplisert og også helt unødvendig å begynne med et regnskap på antall personer her. Betal samme sun pr familie og så kan eventuelt de som vet at de er storspisere bidra med litt ekstra som vel er noe folk vanligvis tenker på.

Hadde virkelig ikke lagd noe fuzz om dette. Tror jeg ville blitt hjemme om det ble diskusjoner om hva hver enkelt må bidra med ut fra et sånt regnskap. 

Endret av ReneRene
Skrevet

Det å reise med andre er en tydeliggjøring av likheter og ulikheter. Jeg blir matt av folk som detaljregner, og orker ikke tur med dem.

Ble nettopp veldig overraska over ham som tok med en vinflaske til 1500 og regnet den opp mot middagen en annen hadde betalt for. Endte med at han skulle ha penger tilbake i vippsoppgjøret selv om han ikke bidro med annet enn den vinen kun han satte ordentlig pris på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...