Gå til innhold

Valgte å ikke kontakte politet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt litt på noe jeg så her om dagen, men jeg tok ikke sjansen på å anmelde i redsel for repisalier. 

Naboen hadde hatt et vennepar på besøk med et barn på 3-4 år. Så når de skulle dra ser jeg tilfeldigvis at paret setter seg inn i bilen (liten varebil med grønne skilter)  og plasserer barnet mellom beina til mor som sitter i passasjersetet og kjører avgårde. Om det hadde kommet frem at jeg var anmelderen hadde det blitt et sant helvette og det orker jeg bare ikke. 

Anonymkode: fad09...dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke brydd meg om at det ble et helvette.        Bedre det enn og ha det på samvittigheten om det skulle skje en ulykke.   Men det er meg

Anonymkode: 4afcd...019

Skrevet

Jeg ringte politiet når naboen banket samboeren, ba om å få være anonym, og det var greit. Han hadde flere voldsdommer, så de hadde full forståelse 😊

Anonymkode: 2991f...fcb

Skrevet

Var det alt? Det hadde ikke falt meg inn. Hvis de hadde drukket eller noe; så klart. 

Anonymkode: cffb3...daf

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Var det alt? Det hadde ikke falt meg inn. Hvis de hadde drukket eller noe; så klart. 

Anonymkode: cffb3...daf

Det barnet hadde dødd dersom de hadde krasjet. Det vet jeg, for jeg har overlevd takket være sikkerhetssele selv som barn.

Anonymkode: dc952...cfa

Skrevet

Hva kunne naboen ha gjort deg egentlig, eller de som kjørte? Er de kriminelle som utøver vold eller annet som setter deg i fare? 

Forøvrig kan du la det gå, for du gjorde en feil som åpenbart plager deg, så velkommen i klubben for å si det sånn. Da gjør du mest sannsynlig ikke den feilen igjen. Erfaring kalles det. 

Skrevet
ReneRene skrev (24 minutter siden):

Hva kunne naboen ha gjort deg egentlig, eller de som kjørte? Er de kriminelle som utøver vold eller annet som setter deg i fare? 

Forøvrig kan du la det gå, for du gjorde en feil som åpenbart plager deg, så velkommen i klubben for å si det sånn. Da gjør du mest sannsynlig ikke den feilen igjen. Erfaring kalles det. 

Nei de har ikke gjort noe mot meg, men opptrådd truende ovenfor andre, så jeg kommer uansett til å la det gå om jeg ser det samme igjen. Jeg bor alene med et barn så den sjansen tar jeg ikke. Og nei det er ikke min feil om noe skulle skje med barnet, men foreldrene. I og med at vedkommende kjørte rundt i en arbeidsbil regner jeg med at personen har bodd så lenge her i landet at han må ha fått norsk førerkort og da lærer man at man er pliktig til å sikre barn i bil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei de har ikke gjort noe mot meg, men opptrådd truende ovenfor andre, så jeg kommer uansett til å la det gå om jeg ser det samme igjen. Jeg bor alene med et barn så den sjansen tar jeg ikke. Og nei det er ikke min feil om noe skulle skje med barnet, men foreldrene. I og med at vedkommende kjørte rundt i en arbeidsbil regner jeg med at personen har bodd så lenge her i landet at han må ha fått norsk førerkort og da lærer man at man er pliktig til å sikre barn i bil. 

Hvis de er truende så er det forståelig at du ikke konfronterer dem direkte. Men du kan ringe politiet, og de oppgir ikke ditt navn hvis de får stoppet dem. Du er trygg der. 

Skrevet

Hvorfor skal du anmelde? De har da ikke gjort deg noe!

Du blander kanskje med å melde fra om noe eller ringe inn en bekymring?

Anonymkode: 78c9a...3d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Politiet holder din identitet anonym hvis du forteller at naboene har opptrådt truende mot andre og at du er redd for egen og ditt barns sikkerhet.

Om ditt barns far gjorde det samme - hadde du ønsket at noen varslet politiet? Eller er det ikke så farlig om barnet dør eller blir skadet for livet? For det kunne jo være en som deg som så at ditt barn ikke ble sikret, men som tenkte at det ikke var hennes feil om noe skjer, at det er foreldrenes feil...

Ikke bruk dumme unnskyldninger for å la være å melde fra neste gang. Ta bilnummeret om du kan og ring politiet med det samme og forklar hvorfor du trenger å være anonym.

Anonymkode: 61229...e2c

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Politiet holder din identitet anonym hvis du forteller at naboene har opptrådt truende mot andre og at du er redd for egen og ditt barns sikkerhet.

Om ditt barns far gjorde det samme - hadde du ønsket at noen varslet politiet? Eller er det ikke så farlig om barnet dør eller blir skadet for livet? For det kunne jo være en som deg som så at ditt barn ikke ble sikret, men som tenkte at det ikke var hennes feil om noe skjer, at det er foreldrenes feil...

Ikke bruk dumme unnskyldninger for å la være å melde fra neste gang. Ta bilnummeret om du kan og ring politiet med det samme og forklar hvorfor du trenger å være anonym.

En veldig dårlig ide og tyste på en nabo som ikke har vært truende mot Ts selv. Du vet ingenting om disse menneskene, så det er veldig dumt av Ts å involvere seg på den måten. 

Det holder at hun ringer politiet. Stopper de foreldrene er det ingen grunn til at Ts sitt navn blir nevnt, og det vil heller ikke bli noe forhør hvor ting kan komme frem siden de tar dem på fersken, og saken ikke trenger å taes videre. 

Skrevet
ReneRene skrev (8 minutter siden):

En veldig dårlig ide og tyste på en nabo som ikke har vært truende mot Ts selv. Du vet ingenting om disse menneskene, så det er veldig dumt av Ts å involvere seg på den måten. 

Det holder at hun ringer politiet. Stopper de foreldrene er det ingen grunn til at Ts sitt navn blir nevnt, og det vil heller ikke bli noe forhør hvor ting kan komme frem siden de tar dem på fersken, og saken ikke trenger å taes videre. 

Hun tyster ikke på naboen, hun gir politiet en god nok grunn til å holde hennes identitet hemmelig.

Med andre ord, Hi, "involverer" seg ikke i naboen ved å melde naboens venner når hun gir politiet god nok grunn til å holde hennes identitet hemmelig.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hun tyster ikke på naboen, hun gir politiet en god nok grunn til å holde hennes identitet hemmelig.

Med andre ord, Hi, "involverer" seg ikke i naboen ved å melde naboens venner når hun gir politiet god nok grunn til å holde hennes identitet hemmelig.

Kjenner du til kriminelle miljøer, og hvordan ulike ting kommer fram?  Hvis folk blir tatt på fersk gjerning som i dette tilfellet er det ikke grunn til å være redd. Å gi slike opplysninger du nevner helt uten grunn er ikke bra. Politiet har uansett ingen grunn til å oppgi Ts sitt navn i eksempelet i HI.

Jeg skal ikke diskutere dette videre, men noen ganger må jeg få kommentere i tilfelle andre også tenker at dette er en god ide. Det er -ikke- det. 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (22 minutter siden):

Kjenner du til kriminelle miljøer, og hvordan ulike ting kommer fram?  Hvis folk blir tatt på fersk gjerning som i dette tilfellet er det ikke grunn til å være redd. Å gi slike opplysninger du nevner helt uten grunn er ikke bra. Politiet har uansett ingen grunn til å oppgi Ts sitt navn i eksempelet i HI.

Jeg skal ikke diskutere dette videre, men noen ganger må jeg få kommentere i tilfelle andre også tenker at dette er en god ide. Det er -ikke- det. 

Tja, jeg har i hvert fall gode kontakter i politiet.

Slik jeg anbefalte HI å gjøre det vil hun ikke få problemer. Det er større sjanse for at politiet forteller at de er blitt tipset om hun ikke oppgir god grunn for at hennes identitet ikke skal avsløres.

Men, du tror du alltid vet best, selv når dine råd kan sette andre i fare...

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Tja, jeg har i hvert fall gode kontakter i politiet.

Slik jeg anbefalte HI å gjøre det vil hun ikke få problemer. Det er større sjanse for at politiet forteller at de er blitt tipset om hun ikke oppgir god grunn for at hennes identitet ikke skal avsløres.

Men, du tror du alltid vet best, selv når dine råd kan sette andre i fare...

Jaja. Folk får bare høre på dem de vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Vel her var begge foreldrene med i bilen så det var en dårlig sammenligning.  Selv om man tipser anonymt så er det ikke mange å velge mellom, man kunne jo ikke se barnet i bilen etter at dørene var lukket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...