Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Barnet kan bare tegne kruseduller, forstår ikke puslespill, klarer ikke å ta i fart på huska, følger sjelden beskjeder selv om barnet har veldig godt utviklet språk, har mye raserianfall m.m. Vi oppfatter det som at barnet er forsinket i utviklingen, men er det alltid en diagnose som ligger til grunn for slik forsinkelse? Er det noen spesialpedagoger eller andre med peiling her? Hva slags diagnoser tenker dere det evt. kan være? (Barnet er henvist til utredning). Anonymkode: f4170...c48
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Hva mener du med diagnose? Forsinket utvikling kan være en diagnose i seg selv, uten at nødvendigvis vet årsaken/grunnen. Anonymkode: 77a34...d9d
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Kanskje han har asperger. Gjorde du noe som ikke anbefales under svangerskapet? Anonymkode: 54f67...98a
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Dette er helt umulig å svare på utfra opplysninger du gir. Det kan være umulig å svare på med flere opplysninger også. Det ser ut som at det er noe med motorikken, så hvis beskjedene handler om det, og raserianfallene er av frustrasjon så henger alt sammen- som at barnet har liten oppgaveforståelse. Og det kan komme av flere ting, ikke nødvendigvis diagnose.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hva mener du med diagnose? Forsinket utvikling kan være en diagnose i seg selv, uten at nødvendigvis vet årsaken/grunnen. Anonymkode: 77a34...d9d Ok, visste ikke at forsinket utvikling var en diagnose. Mener en forklaring på symptomene eller et sett av symptomer som henger sammen. hi Anonymkode: f4170...c48
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Kanskje han har asperger. Gjorde du noe som ikke anbefales under svangerskapet? Anonymkode: 54f67...98a Ja, er asperger jeg selv har tenkt på som mest sannsynlig også, men lurer på om det kan være andre forklaringer. Jeg brukte en del medisiner i graviditeten, men gjorde ikke noe annet som ikke er anbefalt. Anonymkode: f4170...c48
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 En jente jeg kjenner hadde ganske lik problematikk, hun hadde en svak grad av CP og dårlig syn. Mye var frustrasjon, og cp'en syntes ikke i annet enn de motoriske tingene hun ikke mestret. Hun var skolejente før hun ble utredet da, og klarte ikke lære sykle, holde følge i gym osv Hun ble en helt ny jente med litt tilrettelegging og forståelse. Anonymkode: a269c...bdf
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (21 minutter siden): Dette er helt umulig å svare på utfra opplysninger du gir. Det kan være umulig å svare på med flere opplysninger også. Det ser ut som at det er noe med motorikken, så hvis beskjedene handler om det, og raserianfallene er av frustrasjon så henger alt sammen- som at barnet har liten oppgaveforståelse. Og det kan komme av flere ting, ikke nødvendigvis diagnose. Det er nok noe med motorikken, ja, men mer i tillegg. Anonymkode: f4170...c48
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): En jente jeg kjenner hadde ganske lik problematikk, hun hadde en svak grad av CP og dårlig syn. Mye var frustrasjon, og cp'en syntes ikke i annet enn de motoriske tingene hun ikke mestret. Hun var skolejente før hun ble utredet da, og klarte ikke lære sykle, holde følge i gym osv Hun ble en helt ny jente med litt tilrettelegging og forståelse. Anonymkode: a269c...bdf Har faktisk vært inne på tanken om liten hjerneskade, men trodde cp alltid ble oppdaget tidlig. Kan du si noe nærmere om motorikken til jenta? Kunne man se noe spesielt når hun gikk, løp, klatret osv. eller var hun «bare» klønete? Anonymkode: f4170...c48
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er nok noe med motorikken, ja, men mer i tillegg. Anonymkode: f4170...c48 Ok. Men du vet at alt her blir spekulasjoner på tynt grunnlag, så ha ihvertfall det i hodet hvis du får flere svar. Jeg har sett at folk har blitt overbevist tidligere fordi "så mange likheter stemmer", men det er ofte at man ser det en vil se, og legger mer og mindre i ting.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Har faktisk vært inne på tanken om liten hjerneskade, men trodde cp alltid ble oppdaget tidlig. Kan du si noe nærmere om motorikken til jenta? Kunne man se noe spesielt når hun gikk, løp, klatret osv. eller var hun «bare» klønete? Anonymkode: f4170...c48 Hun fremsto bare som klønete, i alt fra løping til klatring. Jeg sier ikke at barnet ditt har CP sltså, ville bare fortelle at det er flere ting det kan være. Anonymkode: a269c...bdf
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Barnet kan bare tegne kruseduller, forstår ikke puslespill, klarer ikke å ta i fart på huska, følger sjelden beskjeder selv om barnet har veldig godt utviklet språk, har mye raserianfall m.m. Vi oppfatter det som at barnet er forsinket i utviklingen, men er det alltid en diagnose som ligger til grunn for slik forsinkelse? Er det noen spesialpedagoger eller andre med peiling her? Hva slags diagnoser tenker dere det evt. kan være? (Barnet er henvist til utredning). Anonymkode: f4170...c48 Høres ut som en normal 4 åring. Vent å se, når han er 5 år og litt, kan han mere. Han er fortsatt liten. Dere forventer kanskje for mye. Raserianfall og ikke høre på beskjeder, har noe med dere foreldre å gjøre. Les alt om Hedvig Montgomery, trygghetssirkel Oh nettsiden folkom. no Anonymkode: b2d1f...0c7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun fremsto bare som klønete, i alt fra løping til klatring. Jeg sier ikke at barnet ditt har CP sltså, ville bare fortelle at det er flere ting det kan være. Anonymkode: a269c...bdf Ok, takk! 😊 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Høres ut som en normal 4 åring. Vent å se, når han er 5 år og litt, kan han mere. Han er fortsatt liten. Dere forventer kanskje for mye. Raserianfall og ikke høre på beskjeder, har noe med dere foreldre å gjøre. Les alt om Hedvig Montgomery, trygghetssirkel Oh nettsiden folkom. no Anonymkode: b2d1f...0c7 Montgomery, om trygghetssirkelen, de utrolige årene og mer til har jeg allerede lest. Tror dette er del av et større bilde. Ja, barnet er fortsatt lite, men vi ser en del avvik fra andre jevnaldrende og de er jo like små. Mulig det er innenfor normalen, men bhg har også reagert på ting. Anonymkode: f4170...c48
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Høres ut som en normal 4 åring. Vent å se, når han er 5 år og litt, kan han mere. Han er fortsatt liten. Dere forventer kanskje for mye. Raserianfall og ikke høre på beskjeder, har noe med dere foreldre å gjøre. Les alt om Hedvig Montgomery, trygghetssirkel Oh nettsiden folkom. no Anonymkode: b2d1f...0c7 Sånn som det her får jeg helt mark av å lese. Alt handler ikke om foreldre. Noen unger er sånn, diagnose eller ei. Jeg har ett barn som ikke er «helt som alle andre» og det finnes ikke en lærebok som gjør det bedre. Ingen verdens ting! HI, skjønner du kan bli bekymret, spesielt siden du selv har en diagnose, men jeg ville ventet på utredning og se hva de sier. Anonymkode: a56b3...0e7
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Sånn som det her får jeg helt mark av å lese. Alt handler ikke om foreldre. Noen unger er sånn, diagnose eller ei. Jeg har ett barn som ikke er «helt som alle andre» og det finnes ikke en lærebok som gjør det bedre. Ingen verdens ting! HI, skjønner du kan bli bekymret, spesielt siden du selv har en diagnose, men jeg ville ventet på utredning og se hva de sier. Anonymkode: a56b3...0e7 Helt enig. For mange foreldre er det ille nok som det er med et barn som er rabiat og lydig, om ikke de skal få skylden for det i tillegg. Anonymkode: 2a1e7...e73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå