Anonym bruker Skrevet 7. april 2023 #26 Skrevet 7. april 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Hmm. Så du var syk når de dro? Tenk om de smitter hele laget og mer til? 😨 Da er det plutselig ugreit å bli smittet? Anonymkode: 8cad5...e1a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2023 #27 Skrevet 7. april 2023 ReneRene skrev (2 timer siden): Hva gjør det om dere får omgangssyke egentlig? Det er ikke farlig, og det er ikke engang langvarig! Det er bare ubehagelig, og vi kan ikke skånes for det alltid, og vi kan søren ikke heller forlange at andre skåner oss til enhver tid. Så mye styr for noen dagers ubehag? Nå får du gi deg. Vi kan helt fint forlange at folk som vet de er smittsomme avstår fra å ta imot besøk eller dra i besøk. Men for å ta det med små skjeer: En av grunnene til ikke å la nabobarna blir smittet av dine, er at du ikke vet hvilket immunforsvar oldemora til det barnet har. Når hun dagen etter drar på sykehjemmet og susser oldemor, så kan hun sette i gang et helt skred av smitte på avdelingen, der gamle og skrøpelige mennesker bor. De tåler ikke å bli dehydrert, og kan gjerne ikke heller melde fra om de føler seg dårlige. Og de som er yrkesaktive og blir liggende hjemme og spy er heller ikke produktive. Kanskje de skulle ha vært på sykehjemmet på jobb...? Anonymkode: 41e5d...a47
Anonym bruker Skrevet 7. april 2023 #28 Skrevet 7. april 2023 Iiiiik skrev (1 time siden): Slår det deg at du ikke kan bruke din målestokk på alle andres problemstillinger? Det er vel åpenbart at omgangssyke ikke oppfattes som en bagatell. Du må gjerne synes at det er det, men for HI (og de fleste andre tror jeg) er det ikke en bagatell. Nei, det var i alle fall ikke en bagatell hjemme hos oss sist vi hadde det. Her bor det fem barn og to voksne. Først ble jente 6 syk, hun hadde blitt smitta i barnehagen. Det var ubehagelig, for hun lå strak i nesten en uke, og feberen gikk opp og ned. Så ble gutt 2 og gutt 4 syk i rask rekkefølge etterpå, 4-åringen kviknet etter to dager, mens toåringen brukte 5 dager, og spiste dårlig resten av måneden. Så ble pappa og gutt 11 syke, den yngste av dem klarte seg ganske bra og kviknet til etter et døgn. Mens pappa lå i 2 uker - ja, faktisk! - og en av gangene ikke rakk fram til do engang! Gutt 9 tok deretter en runde, mens jeg selv ventet nesten helt til slutt med mine obligatoriske 3 dager; og så kom jente 6 på sin neste omgang... for i fall ikke alle vet det, så er dette ikke en sykdom som "immuniserer"; man er ikke beskyttet mot å ta to turer på rappen. Alt i alt var én eller flere hos oss syke i en periode på 3 uker. Og vi overholdt alle karantenekrav i 3 uker også, men vi kunne ha sluppet dette hvis ett eneste barn i den barnehagen hadde blitt hjemme et døgn ekstra.... Anonymkode: 41e5d...a47
Admin Skrevet 8. april 2023 #29 Skrevet 8. april 2023 Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, stalking og avsporinger. Admin
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #30 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (21 timer siden): Hva gjør det om dere får omgangssyke egentlig? Det er ikke farlig, og det er ikke engang langvarig! Det er bare ubehagelig, og vi kan ikke skånes for det alltid, og vi kan søren ikke heller forlange at andre skåner oss til enhver tid. Så mye styr for noen dagers ubehag? Jeg har vært sykehusinnlagt flere ganger etter omgangssyke. Dehydrert og med puls på 200 etter å ha spydd hvert 15. minutt i ca. 2 døgn. Det er sånn min kropp reagerer på noen oppkastvirus. Jeg forventer faktisk at alle voksne er så oppegående i huet at de skjønner at man ikke sprer sånne virus. Man vet aldri alt om andre. Man vet ikke hvordan andres kropp reagerer på smitte, derfor sprer man det aldri med vilje. Vi har familie som ikke synes omgangssyke er så nøye. De er av typen som kaster opp to ganger og så går ut og løper en tur. Vi var invitert i bursdag til dem en gang og når de kom beklaget de at de ikke hadde fått forberedt noe enda for begge de voksne hadde kasta opp om natta og nå lå bursdagsbarnet og kasta opp oppe, men de regnet med at hun var over det verste og kom ned snart. Både vi og de andre gjestene som kom samtidig satte igjen gavene, sa noe om at man ikke ber gjester når man har spysjuka i hus, snudde i døra og dro. Man ber virkelig ikke folk til seg midt i en sånn sjau. Anonymkode: c9048...15a
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #31 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg har vært sykehusinnlagt flere ganger etter omgangssyke. Dehydrert og med puls på 200 etter å ha spydd hvert 15. minutt i ca. 2 døgn. Det er sånn min kropp reagerer på noen oppkastvirus. Jeg forventer faktisk at alle voksne er så oppegående i huet at de skjønner at man ikke sprer sånne virus. Man vet aldri alt om andre. Man vet ikke hvordan andres kropp reagerer på smitte, derfor sprer man det aldri med vilje. Vi har familie som ikke synes omgangssyke er så nøye. De er av typen som kaster opp to ganger og så går ut og løper en tur. Vi var invitert i bursdag til dem en gang og når de kom beklaget de at de ikke hadde fått forberedt noe enda for begge de voksne hadde kasta opp om natta og nå lå bursdagsbarnet og kasta opp oppe, men de regnet med at hun var over det verste og kom ned snart. Både vi og de andre gjestene som kom samtidig satte igjen gavene, sa noe om at man ikke ber gjester når man har spysjuka i hus, snudde i døra og dro. Man ber virkelig ikke folk til seg midt i en sånn sjau. Anonymkode: c9048...15a Din tilstand er langt fra normal, og selvfølgelig tar folk som vet om det hensyn! I din situasjon må du også selv ta forholdsregler ved å forsikre deg om slike ting, akkurat som meg som har astma. Vi har også ansvar selv hvis det er noe spesielt. Men folk flest tåler veldig fint omgangssyke, og det er jo ikke det at folk går rundt og sprer noe "med vilje" Så koko er faktisk ikke mennesker altså! Men det er de som ikke vet, det er de som ikke tenker over og de som tenker at det går bra. Derfor er det helt unødvendig å bli så krenket, og også så "oppgitt" at man spør hva som "feiler" folk.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. april 2023 #32 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (7 minutter siden): Din tilstand er langt fra normal, og selvfølgelig tar folk som vet om det hensyn! I din situasjon må du også selv ta forholdsregler ved å forsikre deg om slike ting, akkurat som meg som har astma. Vi har også ansvar selv hvis det er noe spesielt. Men folk flest tåler veldig fint omgangssyke, og det er jo ikke det at folk går rundt og sprer noe "med vilje" Så koko er faktisk ikke mennesker altså! Men det er de som ikke vet, det er de som ikke tenker over og de som tenker at det går bra. Derfor er det helt unødvendig å bli så krenket, og også så "oppgitt" at man spør hva som "feiler" folk. Det er vel også så elementær kunnskap at det er lov å bli litt oppgitt hvis voksne mennesker ikke vet bedre/ driter i det/ ikke skjønner det eller har glemt det.
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #33 Skrevet 8. april 2023 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden): Det er vel også så elementær kunnskap at det er lov å bli litt oppgitt hvis voksne mennesker ikke vet bedre/ driter i det/ ikke skjønner det eller har glemt det. Kunnskap? Hva har dette med kunnskap å gjøre? Det handler om innstilling til andre, og hva en må tåle noen ganger. Det er ikke normalt i mitt hode å bli så oppgitt over en uvitende far som har gjort to feil med års mellomrom! Vi må faktisk klare å bære over med litt her i verden. Som sagt, en viss frustrasjon skjønner jeg, men å lage en sinnatråd om det pluss reaksjoner her i tråden er å dra det langt utover alle dimensjoner. Det er min mening. Endret 8. april 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #34 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (15 minutter siden): Din tilstand er langt fra normal, og selvfølgelig tar folk som vet om det hensyn! I din situasjon må du også selv ta forholdsregler ved å forsikre deg om slike ting, akkurat som meg som har astma. Vi har også ansvar selv hvis det er noe spesielt. Men folk flest tåler veldig fint omgangssyke, og det er jo ikke det at folk går rundt og sprer noe "med vilje" Så koko er faktisk ikke mennesker altså! Men det er de som ikke vet, det er de som ikke tenker over og de som tenker at det går bra. Derfor er det helt unødvendig å bli så krenket, og også så "oppgitt" at man spør hva som "feiler" folk. Når man inviterer folk inn til seg med omgangssyke i hus eller sender unger som har spydd om natta på besøk til noen, da sprer man det med vilje. Anonymkode: c9048...15a
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #35 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Når man inviterer folk inn til seg med omgangssyke i hus eller sender unger som har spydd om natta på besøk til noen, da sprer man det med vilje. Anonymkode: c9048...15a Ja, du tenker at alle har psykopatiske trekk? "Å, nå har jeg vært syk, så nå skal jeg oppsøke og slippe inn alle jeg vet om. Jeg håper de blir skikkelig syke!" Sånn omtrent?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. april 2023 #36 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Kunnskap? Hva har dette med kunnskap å gjøre? Det handler om innstilling til andre, og hva en må tåle noen ganger. Det er ikke normalt i mitt hode å bli så oppgitt over en uvitende far som har gjort to feil med års mellomrom! Vi må faktisk klare å bære over med litt her i verden. Som sagt, en viss frustrasjon skjønner jeg, men å lage en sinnatråd om det pluss reaksjoner her i tråden er å dra det langt utover alle dimensjoner. Det er min mening. Elementær kunnskap om omgangssyke og hvor smittsomt det er.
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #37 Skrevet 8. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Elementær kunnskap om omgangssyke og hvor smittsomt det er. Og kunnskap om at alle ikke har nettopp den kunnskapen? Eller rett og slett glemmer seg bort? Hva med den kunnskapen?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 8. april 2023 #38 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): Og kunnskap om at alle ikke har nettopp den kunnskapen? Eller rett og slett glemmer seg bort? Hva med den kunnskapen? Noen ting er det forventet at voksne har kunnskap om.
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #39 Skrevet 8. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Noen ting er det forventet at voksne har kunnskap om. Det er jo det jeg sier. Vi er nok bare uenige om hva vi kan forvente at de vet og husker til enhver tid.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #40 Skrevet 8. april 2023 Admin skrev (1 time siden): Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt, stalking og avsporinger. Admin Negativ brukerdebatt??latterlig å slette innlegg hvorvidt står at ikke alle tåler omgangssyke ! Anonymkode: 8c920...f79
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #41 Skrevet 8. april 2023 Hvor fort tror dere egentlig omgangssyke smitter? Dere er jo helt hysteriske. Det er dråpesmitte, og jeg vil ikke tro faren skal leke direkte oppi ansiktet med barna? Det er lov å ikke miste hodet selv om det er snakk om omgangssyke. Anonymkode: 2be66...9af
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #42 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (23 timer siden): Hva gjør det om dere får omgangssyke egentlig? Det er ikke farlig, og det er ikke engang langvarig! Det er bare ubehagelig, og vi kan ikke skånes for det alltid, og vi kan søren ikke heller forlange at andre skåner oss til enhver tid. Så mye styr for noen dagers ubehag? For noen kan det være farlig jo. Det er ufattelig hensynsløst å oppsøke andre før det har gått ut av kroppen. Hvis man kastet opp om natten besøker man ingen dagen etter. For noen er det langvarig. At du ikke bryr deg om at du får det, betyr ikke at andre synes at det er helt ok å få det. Merkelig å ha så lite empati at du ikke skjønner det. Uansett tror jeg ikke det er så mye styr egentlig, eller oppfatter du det å lage innlegg på dib som styr? Anonymkode: a4f0c...8c4
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #43 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): For noen kan det være farlig jo. Det er ufattelig hensynsløst å oppsøke andre før det har gått ut av kroppen. Hvis man kastet opp om natten besøker man ingen dagen etter. For noen er det langvarig. At du ikke bryr deg om at du får det, betyr ikke at andre synes at det er helt ok å få det. Merkelig å ha så lite empati at du ikke skjønner det. Uansett tror jeg ikke det er så mye styr egentlig, eller oppfatter du det å lage innlegg på dib som styr? Anonymkode: a4f0c...8c4 Jeg har nok mye empati, men ikke snakk om at jeg syns synd på noen for at de har omgangssyke altså. Jeg har forståelse for at det er kjipt, men der stopper det opp. Og det har jeg ikke akkurat dårlig samvittighet for. Jeg tror nok jeg har sett og opplevd litt for mye vedrørende mennesker til å ha empati med noen som er sjuke med noe helt vanlig og uskyldig noen dager.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #44 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Din tilstand er langt fra normal, og selvfølgelig tar folk som vet om det hensyn! I din situasjon må du også selv ta forholdsregler ved å forsikre deg om slike ting, akkurat som meg som har astma. Vi har også ansvar selv hvis det er noe spesielt. Men folk flest tåler veldig fint omgangssyke, og det er jo ikke det at folk går rundt og sprer noe "med vilje" Så koko er faktisk ikke mennesker altså! Men det er de som ikke vet, det er de som ikke tenker over og de som tenker at det går bra. Derfor er det helt unødvendig å bli så krenket, og også så "oppgitt" at man spør hva som "feiler" folk. Det handler selvsagt om kunnskap. Man kan bare ikke ha kommet gjennom barnehageårene uten å ha fått med seg reglene for smittevern i forbindelse med omgangssyke og feber. Da er man rett og slett treig. Anonymkode: e2d30...54b
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #45 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (14 minutter siden): Jeg har nok mye empati, men ikke snakk om at jeg syns synd på noen for at de har omgangssyke altså. Jeg har forståelse for at det er kjipt, men der stopper det opp. Og det har jeg ikke akkurat dårlig samvittighet for. Jeg tror nok jeg har sett og opplevd litt for mye vedrørende mennesker til å ha empati med noen som er sjuke med noe helt vanlig og uskyldig noen dager. Der sa du det selv, du mangler empati. Du syns det er helt greit at en familie blir slått ut med sykdom fordi DU har sett verre ting. Det er godt at du innser, og innrømmer, det selv. Manglende empati er et personlighetstrekk man vanskelig kan gjøre noe med selv. Anonymkode: e2d30...54b
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #46 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Der sa du det selv, du mangler empati. Du syns det er helt greit at en familie blir slått ut med sykdom fordi DU har sett verre ting. Det er godt at du innser, og innrømmer, det selv. Manglende empati er et personlighetstrekk man vanskelig kan gjøre noe med selv. Anonymkode: e2d30...54b Akkurat nå gasliighter du, og sånn manipulerende oppførsel er veldig ugreit. Du må tåle at folk har et annet syn enn deg uten å manipulere.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2023 #47 Skrevet 8. april 2023 ReneRene skrev (1 minutt siden): Akkurat nå gasliighter du, og sånn manipulerende oppførsel er veldig ugreit. Du må tåle at folk har et annet syn enn deg uten å manipulere. Jeg responderer direkte på en kommentar hvor du skriver at du har sett og opplevd mye så du har ikke empati med det som du anser som en bagatell. Det er ingenting manipulerende ved det. Anonymkode: e2d30...54b
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #48 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det handler selvsagt om kunnskap. Man kan bare ikke ha kommet gjennom barnehageårene uten å ha fått med seg reglene for smittevern i forbindelse med omgangssyke og feber. Da er man rett og slett treig. Anonymkode: e2d30...54b Du må kanskje ta i betraktning at det er litt verre å smitte en hel barnehage med både ansatte og barn kontra å smitte noen få privat? For det er stor forskjell. Veldig stor forskjell.
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #49 Skrevet 8. april 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Der sa du det selv, du mangler empati. Du syns det er helt greit at en familie blir slått ut med sykdom fordi DU har sett verre ting. Det er godt at du innser, og innrømmer, det selv. Manglende empati er et personlighetstrekk man vanskelig kan gjøre noe med selv. Anonymkode: e2d30...54b Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg responderer direkte på en kommentar hvor du skriver at du har sett og opplevd mye så du har ikke empati med det som du anser som en bagatell. Det er ingenting manipulerende ved det. Anonymkode: e2d30...54b Les din første setning over her. Les også den siste. Det er manipulering på høyt plan, fordi begge deler er det motsatte til hva jeg fortalte deg, og uansett hva du måtte mene så tror jeg nok omgangssyke er det minst alvorlige som kan feile noen.
ReneRene Skrevet 8. april 2023 #50 Skrevet 8. april 2023 Jeg avslutter denne diskusjonen med dette jeg, og så kan dere som krisemaksimerer godt prøve å finne andre forklaringer. Be my guest:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå