Gå til innhold

Konfirmasjon og 8 gudstjenester

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det var da heftig. Her er det enten leir eller seks samlinger med presten. Ikke begge deler. 
Fire gudstjenester gjelder begge gruppene. 
Her er ungdommen ansvarlig for én kirkekaffe, da får de bruke kjøkkenet på grendehuset. Koker kaffe og smører rundstykker og baker. Alt dekket av kirken. 

Anonymkode: 9bb48...6ca

Det har vært et eneste surr. Så det er vanskelig både for foreldre og konfirmanter å navigere seg. Gruppene utsettes ig får nye datoer hele tiden, vi får oppdaterte semesterplanen hele tiden, og to ganger har jeg måttet sende e-post for å korrigere datoer som ikke gir mening. 

Så jeg håper på at de klarer å gi beskjed i god tid om noe glipper fra vår kant. 

Og det er i alle fall urimelig om det ikke blir ko formasjon pga. for få gudstjenester når andre ikke har deltatt på leiren. 

Hadde det vært opp til meg så hadde det blitt humanistisk konfirmasjon, men hun fikk velge selv. 

Anonymkode: 17be6...de7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært et eneste surr. Så det er vanskelig både for foreldre og konfirmanter å navigere seg. Gruppene utsettes ig får nye datoer hele tiden, vi får oppdaterte semesterplanen hele tiden, og to ganger har jeg måttet sende e-post for å korrigere datoer som ikke gir mening. 

Så jeg håper på at de klarer å gi beskjed i god tid om noe glipper fra vår kant. 

Og det er i alle fall urimelig om det ikke blir ko formasjon pga. for få gudstjenester når andre ikke har deltatt på leiren. 

Hadde det vært opp til meg så hadde det blitt humanistisk konfirmasjon, men hun fikk velge selv. 

Anonymkode: 17be6...de7

Jeg synes at humanistisk er litt for lett. Ett par dagers kurs i vinterferien og det er alt. Synes at ungdommen kan " jobbe" litt for konfirmasjonen. Og ikke bare møte opp til selskapet og få penger 

Anonymkode: a7474...4d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes at humanistisk er litt for lett. Ett par dagers kurs i vinterferien og det er alt. Synes at ungdommen kan " jobbe" litt for konfirmasjonen. Og ikke bare møte opp til selskapet og få penger 

Her har de møte hver tirsdag, begynte i midten av februar og sermoni er 6.mai. Møter de ikke opp, ikke gir beskjed om fravær, det skal vi foreldre gjøre, så blir de ikke konfirmert. Skal man konfirmere seg så burde man møte opp til det man skal, såpass burde ungdommen forstå, og det burde kreves av foreldre.

Anonymkode: 9383f...135

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Da har ikke ditt barn gått på kursene som arrangeres her i kommunen, i alle fall. Det var ukentlige oppmøter hele våren. Og helgekurs med "På Flukt"-laiv.

Anonymkode: d696a...f44

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tok han med på 1 i dag og vi skal på Søndag også 😀

Mandag er det også en mulighet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var da heftig. Her er det enten leir eller seks samlinger med presten. Ikke begge deler. 
Fire gudstjenester gjelder begge gruppene. 
Her er ungdommen ansvarlig for én kirkekaffe, da får de bruke kjøkkenet på grendehuset. Koker kaffe og smører rundstykker og baker. Alt dekket av kirken. 

Når jeg konfirmerte meg på 90 tallet , hadde vi konfirmasjons undervisning 1 dag i uken fra høst til konfirmasjon i Mai. En helg med leir, og fire gudstjenester hvert halvår. 😅 Så tydeligvis mindre nå enn før. 

Anonymkode: 6878a...f66

Skrevet

Kjenner jeg er så glad mine har vett nok til ikke å bli med på det tullet der. Tvinges til timetals med indoktrinering av fabler og eventyr. 

Anonymkode: 0193f...3a7

Skrevet

Eldstemann hadde humanistisk konfirmasjon- et fantastisk opplegg med mye læring! Håper på at de to yngste velger det samme!

Skrevet
ulenissen skrev (52 minutter siden):

Eldstemann hadde humanistisk konfirmasjon- et fantastisk opplegg med mye læring! Håper på at de to yngste velger det samme!

Og sønnen min er superfornøyd med opplegget rundt sin kristne konfirmasjon.

Men det er jo ikke relevant for det hi spør om.

Anonymkode: 182c5...e16

Skrevet

Kjenner jeg er så glad mine har vett nok til ikke å bli med på det tullet der. Tvinges til timetals med indoktrinering av fabler og eventyr. 

Å dette var relevant til ts?

Anonymkode: 3a94b...9f0

Skrevet

Det er veldig lite av det. Derimot er det mange hode samtaler om temaer som likestilling, vennskap, mot, sorg ol. Her var den kirkelige konfirmasjonen fantastisk og inkluderende. Den human-etiske derimot var preget av indoktrinering og mobbing av enkeltkonfirmanter fra lærerens side.

Anonymkode: fe5a4...ffb

Skrevet

Når jeg konfirmerte meg på 90 tallet , hadde vi konfirmasjons undervisning 1 dag i uken fra høst til konfirmasjon i Mai. En helg med leir, og fire gudstjenester hvert halvår. 😅 Så tydeligvis mindre nå enn før. 

Anonymkode: 6878a...f66

Her har det vært likt siden jeg konfirmerte meg. Lese hos presten fra oktober til gudstjenesten konfirmantene holder i desember. Så er det én kirkekaffe, og et frivillig tilbud etter det. Litt mer fritidsklubb. Vi er veldig heldig med presten vi har nå. Ung og kul og han når ut til ungdommen. 
Eller så kan man velge leir og da har man vel ett møte der man planlegger gudstjenesten i tillegg til leir. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er veldig lite av det. Derimot er det mange hode samtaler om temaer som likestilling, vennskap, mot, sorg ol. Her var den kirkelige konfirmasjonen fantastisk og inkluderende. Den human-etiske derimot var preget av indoktrinering og mobbing av enkeltkonfirmanter fra lærerens side.

Helt enig. Presten vi har snakker mye om dagsaktuelle temaer og mye rundt psykisk helse. Likestilling og kvinnesyn. Synes temaene er veldig bra. 

Skrevet

Å dette var relevant til ts?

Barnet det er snakk om tror jo ikke på Gud. Det er åpenbart gjennom hva TS forteller...

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Barnet det er snakk om tror jo ikke på Gud. Det er åpenbart gjennom hva TS forteller...

Det vet vi egentlig ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da jeg konfirmerte meg, var det mange som ikke gadd å gå på gudstjenesten, men presten sa faktisk  "hvis dere ikke gidder å komme på opplegget, så trenger dere ikke å konfirmerte dere i kirken heller" Det er ingen som MÅ konfirmeres i kirken. 

Anonymkode: c4c8c...a9c

Dette! Hvis man velger seg konfirmasjon i kirken bør minstekravet være at man tror på det og dermed ønsker å delta på prosessen. Hvis ikke så er det jo helt bortkastet. Hva skal være poenget med nesten et års opplegg hvis man ikke tror på det?

Anonymkode: 99678...e16

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det vet du ingenting om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...