Gå til innhold

Konfirmasjon og 8 gudstjenester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min nevø skal konfirmeres om 4 uker. Vi er på besøk i påsken. Han forteller at det er 4 gudstjenester de må delta på uteom de felles gudstjenester for alle konfirmanter. Han har kun vært på 1. Faren er irritert og maser på han om dette. Men gutten mener at de sjekker ikke om han f eks mangler 1 gudstjeneste. Er det riktig? 

Anonymkode: a7474...4d5

Skrevet

Spørs vel på organiseringen og strukturen hos den aktuelle kirken der han konfirmeres.. Husker at vi fikk et lite hefte (a1-str) der måtte få en signatur fra en ansatt hver gang vi deltok sammen med dato og hvilken kirke det var i, og det ble sjekket av presten en måned før konfirmasjonsdatoen eller noe.

Anonymkode: 09952...c09

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Spørs vel på organiseringen og strukturen hos den aktuelle kirken der han konfirmeres.. Husker at vi fikk et lite hefte (a1-str) der måtte få en signatur fra en ansatt hver gang vi deltok sammen med dato og hvilken kirke det var i, og det ble sjekket av presten en måned før konfirmasjonsdatoen eller noe.

Anonymkode: 09952...c09

Han må få signatur fra presten ja. Det er heldigvis noen gudstjenester i påsken. Skal ta med han dit på noen 

Skrevet

Her må de oppfylle kravet. Kom melding fra presten i går at mange mangler 1 og 2 messer og det måtte de ha i løpet av påsken. 

Anonymkode: bbe6f...d44

Skrevet

Hos pss sjekkes det ikke.

Foreldre signerer som "vitne".

Anonymkode: ce6c5...9cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hos pss sjekkes det ikke.

Foreldre signerer som "vitne".

Anonymkode: ce6c5...9cd

Da sjekkes det jo. De regner vel med at foreldrene ikke lyver i kirken, liksom. 

Anonymkode: b4ee2...7de

Skrevet

Hos oss sjekket de. Det var en som måtte utsett sin konfirmasjon noen timer. Det skulle være tre konfirmasjonsgudstjenester den helgen og han måtte flyttes til den siste for at han kunne gå på de to første og få dem tellende.

Anonymkode: fe5a4...ffb

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hos oss sjekket de. Det var en som måtte utsett sin konfirmasjon noen timer. Det skulle være tre konfirmasjonsgudstjenester den helgen og han måtte flyttes til den siste for at han kunne gå på de to første og få dem tellende.

Det var litt strengt. 

Her fikk de høre på foreldremøte at kravet er 4, men de nekter ingen å konfirmere seg om de mangler f eks 1 gudstjeneste 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var litt strengt. 

Her fikk de høre på foreldremøte at kravet er 4, men de nekter ingen å konfirmere seg om de mangler f eks 1 gudstjeneste 

Jeg vet jo ikke om han faktisk hadde blitt nektet, men de hadde et skjema som de følte ut og fikk underskrift på og gutten fikk i hvertfall tilbud som han sa ja til om å gjøre det på den måten.

Skrevet

Her må de selv gå og skrive seg på en protokoll i kirken etter hver gudstjeneste de har vært på, og om de har vært i en gudstjeneste i en annen kirke skal en av foreldrene skrive under på det.

Men vi fikk også vite på foreldremøtet at de ikke nekter noen å bli konfirmer, uansett hvor mange gudstjenester de har vært eller ikke vært på.

Ene gutten som ble konfirmert sammen med sønnen min hadde vært på en, og det var en av de alle konfirmantene var på og hadde noe opplegg sammen med presten...

Anonymkode: bbfab...98b

Skrevet

Hos oss krysses de av på en liste.

Hadde de mukket på 1 eller 2 manglende gudstjenester så tror jeg at jeg hadde klikket. 

En uke på leir, samlinger i kirka annenhver uke, oppgaver under gudstjeneste, foreldredugnad..

Da må de i det minste kunne kommunisere manglende timer i tide til at konfirmanten slipper å utsette konfirmasjonen.

Anonymkode: 17be6...de7

Skrevet

Her får de ikke konfirmere seg uten å ha deltatt på gudstjenestene. Dette er et krav og de får klar beskjed, i tillegg blir det fulgt opp med beskjed flere ganger. 

nabogutten fikk beskjed i fjor at han manglet 2 gudstjenester, i god tid. Han gikk på en og gadd ikke gå på flere. Han fikk ikke konfirmere seg i kirken. Han kunne få utsatt dag og deltatt i en annen kirke i kommunen, men det gadd han ikke. Så han hadde bare selskap og fikk gaver uten at han faktisk konfirmerte seg. Moren hadde nemlig lest om non-konfirmasjon som visst er vanlig i Danmark.

ungdommen og foreldre må jo ta ansvar for å gjøre det som kreves for å få godkjent konfirmasjon.

Anonymkode: 0218c...237

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hadde de mukket på 1 eller 2 manglende gudstjenester så tror jeg at jeg hadde klikket. 

En uke på leir, samlinger i kirka annenhver uke, oppgaver under gudstjeneste, foreldredugnad..

Da må de i det minste kunne kommunisere manglende timer i tide til at konfirmanten slipper å utsette konfirmasjonen.

Hva med at ungdom og foreldre tar ansvar?

skal billappen tas må alt av obligatoriske kurs være gjennomført. Klikker du viss han mangler et av de før bursdagen så han ikke får kjørt opp?

eller på taekwondo, det må diverse kurs tas før en kan gradere seg videre (høyere grader). Eller som svømmetrener må man gjennomføre visse krav. Mannen min må ta et visst antall kurs i året for å beholde tittelen på jobb. Gutten min må gjennomføre obligatoriske kurs i kassen på rema.

Det er krav overalt i samfunnet. Å delta på obligatoriske gudstjenester er et og kanskje læringen er større enn bare å måtte stille i kirka? Kanskje læringen er at det forventes og må gjennomføres før de kan ha fest å tjene masse penger?

Skrevet

Her nektes ingen om de ikke har vært på alle. Men jeg tror det er opplest og vedtatt blant ungdommen at det er flaut å ikke gå på de man skal. 
Jeg har bevisst holdt meg helt unna. Her har min avtalt med venner å møtes til gudstjeneste. 

Anonymkode: 9bb48...6ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du hadde klikket? Da har du feilet da.

Anonymkode: f34da...436

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her får de ikke konfirmere seg uten å ha deltatt på gudstjenestene. Dette er et krav og de får klar beskjed, i tillegg blir det fulgt opp med beskjed flere ganger. 

nabogutten fikk beskjed i fjor at han manglet 2 gudstjenester, i god tid. Han gikk på en og gadd ikke gå på flere. Han fikk ikke konfirmere seg i kirken. Han kunne få utsatt dag og deltatt i en annen kirke i kommunen, men det gadd han ikke. Så han hadde bare selskap og fikk gaver uten at han faktisk konfirmerte seg. Moren hadde nemlig lest om non-konfirmasjon som visst er vanlig i Danmark.

ungdommen og foreldre må jo ta ansvar for å gjøre det som kreves for å få godkjent konfirmasjon.

Synes ikke foreldrene skal ta noe ansvar. Dette må ungdommen styre selv. Men min hadde ikke fått fest om de ikke hadde gjort det de skulle. Om de melder seg opp som konfirmant så får de fullføre. Jeg hadde dog ikke lagt meg noe opp i når hun gikk  til gudstjeneste. Det er hun faktisk stor nok til å styre selv. Men, det krever jo at foreldre følger med og teller selvsagt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det var da heftig. Her er det enten leir eller seks samlinger med presten. Ikke begge deler. 
Fire gudstjenester gjelder begge gruppene. 
Her er ungdommen ansvarlig for én kirkekaffe, da får de bruke kjøkkenet på grendehuset. Koker kaffe og smører rundstykker og baker. Alt dekket av kirken. 

Skrevet

Her må de delta på åtte gudstjenester, utenom de obligatoriske. Når en faktisk vil konfirmere seg i kirken, så er det for meg en selvfølge at man orker å sette seg på kirkebenken noen ganger og lære litt om det man sier at man er enig i at man ble døpt til. Ellers kan de vel velge andre alternativer? 

Gutten min skal konfirmeres til høsten, men tar seg en gudstjeneste-maraton nå i påsken, så han slipper å komme bakpå. 

Skrevet

Da jeg konfirmerte meg, var det mange som ikke gadd å gå på gudstjenesten, men presten sa faktisk  "hvis dere ikke gidder å komme på opplegget, så trenger dere ikke å konfirmerte dere i kirken heller" Det er ingen som MÅ konfirmeres i kirken. 

Anonymkode: c4c8c...a9c

Skrevet

Fikk høre at de som er friluftsliv konfirmanter slipper å dra i gudstjeneste. Stemmer dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Fikk høre at de som er friluftsliv konfirmanter slipper å dra i gudstjeneste. Stemmer dette? 

Noen steder tror jeg det stemmer, men her har de mange fler samlinger de må være med på og de samlingene er med andakt. Jeg vet ikke hvor mange gudstjenester de må møte opp på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da hadde moren misforstått litt - for "nonfirmasjon" i Danmark er vel mer beslektet med det som heter borgerlig konfirmasjon i Norge. Det innebærer ikke å melde seg opp til kirkelig konfirmasjon og sluntre seg unna etterpå!

Anonymkode: d696a...f44

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Min nevø skal konfirmeres om 4 uker. Vi er på besøk i påsken. Han forteller at det er 4 gudstjenester de må delta på uteom de felles gudstjenester for alle konfirmanter. Han har kun vært på 1. Faren er irritert og maser på han om dette. Men gutten mener at de sjekker ikke om han f eks mangler 1 gudstjeneste. Er det riktig? 

Det kan de godt komme til å sjekke. Men uansett, det er jo minst 5 gudstjenester han kunne ha krysset av for bare i løpet av påskeferien, det burde vært en smal sak å løse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det kan de godt komme til å sjekke. Men uansett, det er jo minst 5 gudstjenester han kunne ha krysset av for bare i løpet av påskeferien, det burde vært en smal sak å løse. 

Jeg tok han med på 1 i dag og vi skal på Søndag også 😀

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Sjekkes her og man risikere å ikke få Være konfirmant 

Anonymkode: 3a94b...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...