Gå til innhold

Frozen shoulder

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring her? Hvordan startet det, og hvor lenge varte det?

Har begynt å få verkende dump smerte i skulderen og overarm som kommer og går litt. Kjennes litt ut som nerve er i klem eller at noe er "tett" der inne. Føler for å få strekt det bort, men hjelper ikke å bevege den. Begynner bli litt stiv i leddet, men ikke mye enda. Vært sånn et par uker.

Hva annet kan der være? Bare betennelse i armen?

Må til lege etter påske antar jeg. 

Anonymkode: 20ced...f28

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439377-frozen-shoulder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre. Har hatt i begge skuldrene. Heldigvis ikke samtidig. Den ene tok det halvannet år å få tilbake full bevegelighet. Den andre tok nærmere fem. Smertene ga seg etter noen måneder på begge to. Den gangen jeg fikk det var det ikke noe å gjøre med det annet enn å vente og ta smertestillende. Da en kollega fikk det for ett års tid siden fikk hun noen sprøyter som hadde 50/50 sjanse for å virke og hun var bra på noen uker. 

Anonymkode: 6b0c8...5af

Det går som regel over av seg selv i løpet av 1-2 år hvis det er frozen shoulder.  Det er normalt å miste mye bevegelighet slik at du ikke kan vri armen ut fra kroppen, ikke kan løfte hånden over hodet ol. Du vil ofte ikke kunne sove på hverken høyre eller venstre side, vrenge av deg en genser, gire en bil eller liknende. Det kan bli ekstremt vondt, i hvertfal slik at du hyler til hvis du gjør en brå bevegelse og må sette deg i 5 minutter mens det roer seg igjenn.

Hvis det varer en del uker kan det hende legen vil forsøke kortisonbehandling. Jeg var heldig og min skulder reagerte veldig godt på behandlingen. Mannen hadde ingen effekt av kortison. Han måtte bare vente.

Anonymkode: a8c11...63c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg!! Men fikk ikke mye hjelp av lege… skal tilbake hvis det blir verre! Tar Ibux og Paracet de dager det virkelig er vondt. 

Anonymkode: fb431...ef5

Kom det raskt/plutselig eller utviklet det seg over tid? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dessverre. Har hatt i begge skuldrene. Heldigvis ikke samtidig. Den ene tok det halvannet år å få tilbake full bevegelighet. Den andre tok nærmere fem. Smertene ga seg etter noen måneder på begge to. Den gangen jeg fikk det var det ikke noe å gjøre med det annet enn å vente og ta smertestillende. Da en kollega fikk det for ett års tid siden fikk hun noen sprøyter som hadde 50/50 sjanse for å virke og hun var bra på noen uker. 

Kom det plutselig eller utviklet det seg over litt tid? Blir det så ille at man ikke får jobbet? Kjørt bil osv? 😱

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Kom det plutselig eller utviklet det seg over litt tid? Blir det så ille at man ikke får jobbet? Kjørt bil osv? 😱

Hvis du er håndballspiller, danser eller fjelloppsynsmann vil det kunne være så hemmende at du ikke kan jobb. Har du kontorarbeid tviler jeg på at det blir et stort problem.

For meg kom det etter en ulykke.

Anonymkode: a8c11...63c

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hos meg kom det snikende. Litt vond skulder som ikke slapp, og så oppdaget jeg plutselig at jeg ikke klarte å rekke hånda opp over hodet. Etter det ble bevegeligheten bare mer og mer hemmet. Heldigvis ble den aldri så ille at jeg ikke kunne kjøre bil og siden jeg hadde kontorjobb så gikk det greit med jobben. Armen fikk jeg ikke løftet høyere enn i mellomgulvshøyde på det verste.  Jeg strevde litt med hårvask, hårbørsting, og gensere og jakker måtte tres på den vonde armen først. Jeg bygget meg opp med puter under skuldra og armen når jeg sov og når jeg måtte sitte lenge. Det var plagsomt, men det fine med det er jo at man vet at det går over igjen og at det ikke skal være sånn til evig tid. Håper det går bra med deg og at det går fort over. 

Hos meg kom det snikende og jeg gikk med det ubehandlet så lenge at fysioterapeuten trodde det måtte operasjon til for å fikse det, men med hyppige behandlinger og egentrening så fikk vi has på det. Men kom deg til legen, det går ikke over av seg selv som jeg tydeligvis trodde at det skulle. 

Jeg klarte nesten ikke å bruke armen til slutt, men det var venstre arm og jeg har kontorjobb så det gikk bra. Da jeg kjente st det begynte å murre i den høyre skulderen startet jeg tidlig med øvelsene fra fysio og fikk stoppet det selv. 

Anonymkode: 38403...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...