Gå til innhold

Hva skjer hvis man mottar et innkassobrev

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som noen her skriver så er det absolutt enkleste vei om han betaler regningen. Gjør han ikke det, kommer veien videre an på hvordan dette har gått for seg. Har han fått tak i din bank-ID og dine passord/gjort det gjennom din pålogging er det en vanskeligere vei for deg å bli kvitt det enn om han har lurt butikken (eller hvem det nå er) uten å ha fått tak i info fra deg som du ikke skal dele. I begge tilfeller kan du ringe å snakke med inkassoselskapet, men i det første tilfelle ender det nok med at du må anmelde da saken her er din. Når det er din Bank-ID som er brukt er det i for butikken(inkassoselskapet du som har krav og det er deg de skal gå på.

Har han lurt butikken uten info fra deg (f.eks. uten din pålogging) så kan du bestride kravet. Da kan ikke inkassoselskapet gå videre med kravet og butikken må deretter bevise at det er du som handlet hos dem. Kan de ikke det, vil et seriøst inkassoselskap frafalle kravet mot deg. 

Anonymkode: 4d528...e64

Så lenge det står i ditt navn, kan du ikke sitte passivt. Hvordan fikk han til å bestille i ditt navn? Kjenner han dine passord og har tilgang på din bankid? 

1. skift passord! Sørg for at kun du har tilgang på din bankid, er du usikker, kontakt banken. Det gjør du NÅ! Skift passord på mobilen om du bruker enkel innlogging/ansiktsgjennkjenning. 

2. har du forsikring som innebærer Id tyveri? Ring de og be om hjelp. Noen selskap har dette innebygd, f eks kredittkort og bank. 

3. ta kontakt med inkassoselskap, snakk med kjæresten din for å få han til å dekke det som er utestående. 

4. kredittsjekk deg selv for å se om du har andre utestående krav du ikke kjenner til. 

Anonymkode: 48c91...68c

Annonse

Jeg er enig i at du bør forvente at hen betaler. Hvis ikke må du gjøre det selv, og har du ikke hele beløpet så ring og avtal avdrag- det går de med på. Å anmelde ham kommer du neppe noen vei med, og skulle det bli noen sak pga størrelse på summen, så husk advokatutgifter. 

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig i at du bør forvente at hen betaler. Hvis ikke må du gjøre det selv, og har du ikke hele beløpet så ring og avtal avdrag- det går de med på. Å anmelde ham kommer du neppe noen vei med, og skulle det bli noen sak pga størrelse på summen, så husk advokatutgifter. 

Du svarer som du har vett til...

Å utføre dokumentfalsk eller identitetstyveri er en alvorlig forbrytelse i Norge. Så det er veldig lurt å anmelde.

Anonymkode: 77b9a...2c3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du svarer som du har vett til...

Å utføre dokumentfalsk eller identitetstyveri er en alvorlig forbrytelse i Norge. Så det er veldig lurt å anmelde.

Det er lurt å anmelde hvis man har tro på å vinne frem. Hvis en venn gjør det samme, så er det ikke så sannsynlig at du har vært enig. Har du en samboer/ ektemann som ikke har mulighet til å kjøpe selv av en eller annen grunn, så er det ikke fullt så usannsynlig at du har tillatt det. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Det er lurt å anmelde hvis man har tro på å vinne frem. Hvis en venn gjør det samme, så er det ikke så sannsynlig at du har vært enig. Har du en samboer/ ektemann som ikke har mulighet til å kjøpe selv av en eller annen grunn, så er det ikke fullt så usannsynlig at du har tillatt det. 

Det er lurt å anmelde uansett prognose. Ingen sitter og synser om hvorvidt det er "sannsynlig" at du har tillatt det eller ikke, hvis du anmelder så forteller du at dette har du ikke tillatt.

Man merker veldig godt at din kulturkunnskap har sine hull, altså. I mange u-land er politiet korrupt, men det er faktisk ikke standarden her.

ReneRene skrev (58 minutter siden):

Herlighet, nå må du gi deg med å  dikte opp dine egne scenarioer.

Anonymkode: 7c0bc...c3b

Annonse

Jeg ville først fått oversikt over hva saken gjaldt. Er det noe som er bestilt og f.eks. Sendt til en annen adresse enn din så har du gode beviser der. 

Anmeld så saken. Om det viser seg at personen har vært og hentet ut ditt kort så kan du forsøke å klage til banken i så fall vil de kunne dekke dette til deg og eventuelt gå etter den skyldige, men for å få til dette så må du anmelde saken. Så der tar ReneRene feil, det kan lønne seg å anmelde. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Nå har jeg lest dette flere ganger, men skjønner ikke hva du mener? Det er viktig å anmelde selv om man regner med at saken blir henlagt, fordi man da har dokumentasjon på hva som har skjedd. Hva skal samboer/ektemann kjøpe? Og hva har hi tillatt? 

Anonymkode: 9ad62...e23

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg lest dette flere ganger, men skjønner ikke hva du mener? Det er viktig å anmelde selv om man regner med at saken blir henlagt, fordi man da har dokumentasjon på hva som har skjedd. Hva skal samboer/ektemann kjøpe? Og hva har hi tillatt? 

Dokumentasjon på hva? 

Jeg tenker saken i helhet her, og hva kostnadene blir i det store og hele. For å få noen dømt så trengs bevis, og dette blir påstand mot påstand, hvis altså eks ikke betaler her. Så må man tenke hva kostnadene blir, og jeg tror at en kjæreste som gjør slike ting har enten store problemer eller er en drittsekk som ikke har sperrer mot å lure sine nærmeste. Det vet Ts best, og en kostnad blir det uansett å anmelde dette. Det må Ts ha i hodet, også de økonomiske. Hva oppnår hun og hva taper hun på å anmelde eller å la være? De som tenker at å anmelde sin egen kjæreste er som å anmelde hvem som helst, tenker ikke langt nok rett og slett. 

Dette er helt sikkert også en konflikt nå, og hva er best å gjøre for å løse den, og hva er best å unngå for å ikke eskalere så Ts blir den tapende part. Vi har lite opplysninger, men det vil ikke si at løsningen på dette er enkel.

Hvis det er en større sum, så bør hun absolutt vurdere å anmelde, for da kan prosessen uansett hva den blir være verdt det. Det er en viss forskjell på om han har lurt henne for 1000 kr kontra flere eller mange tusen. 

Prinsipielt er det riktig å anmelde, men om det er klokt er en annen sak. 

ReneRene skrev (50 minutter siden):

Dokumentasjon på hva? 

Jeg tenker saken i helhet her, og hva kostnadene blir i det store og hele. For å få noen dømt så trengs bevis, og dette blir påstand mot påstand, hvis altså eks ikke betaler her. Så må man tenke hva kostnadene blir, og jeg tror at en kjæreste som gjør slike ting har enten store problemer eller er en drittsekk som ikke har sperrer mot å lure sine nærmeste. Det vet Ts best, og en kostnad blir det uansett å anmelde dette. Det må Ts ha i hodet, også de økonomiske. Hva oppnår hun og hva taper hun på å anmelde eller å la være? De som tenker at å anmelde sin egen kjæreste er som å anmelde hvem som helst, tenker ikke langt nok rett og slett. 

Dette er helt sikkert også en konflikt nå, og hva er best å gjøre for å løse den, og hva er best å unngå for å ikke eskalere så Ts blir den tapende part. Vi har lite opplysninger, men det vil ikke si at løsningen på dette er enkel.

Hvis det er en større sum, så bør hun absolutt vurdere å anmelde, for da kan prosessen uansett hva den blir være verdt det. Det er en viss forskjell på om han har lurt henne for 1000 kr kontra flere eller mange tusen. 

Prinsipielt er det riktig å anmelde, men om det er klokt er en annen sak. 

Det er både riktig og klokt å anmelde svindel. Selvsagt. Skal hun la han slippe unna med det fordi han kan komme til å lage bråk? Det er så feil som det går an. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er både riktig og klokt å anmelde svindel. Selvsagt. Skal hun la han slippe unna med det fordi han kan komme til å lage bråk? Det er så feil som det går an. 

Jeg snakker ikke nødvendigvis "bråk"

Fra utsiden er alt alltid veldig enkelt. Realiteten når man er i en situasjon er nok ikke så ensidig. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Fra utsiden er alt alltid veldig enkelt. Realiteten når man er i en situasjon er nok ikke så ensidig. 

Alle skjønner jo det da 🙄

Anonymkode: 7c0bc...c3b

ReneRene skrev (1 time siden):

Alle skjønner jo at saken er kompleks, men man trenger ikke fantasere frem hva som kan skje. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Alle skjønner jo at saken er kompleks, men man trenger ikke fantasere frem hva som kan skje. 

Jeg vet ikke hva "alle" skjønner her ettersom det ikke kommer fram i noen svar. Tvert i mot ser jeg enkle løsninger som om saken ikke trenger å reflekteres over. Å tenke sannsynlighet og se at det kan være ulike sider ved en sak er ikke det samme som å fantasere. 

Problemet til Ts er ikke enkelt. Det er kjæresten som har lurt henne og brukt hennes identitet. Hvorfor er det ingen som vet, men at det er en vanskelig situasjon er det ikke særlig tvil om. Da blir det veldig overfladisk å si at "selvsagt" anmelder hun. Derfor svarte jeg henne at hun måtte tenke kostnader hvis hun valgte å anmelde. Hva også problemet kunne bli.

Nå har jeg ganske stor tro på at de fleste velger ut svar de syns høres riktigst ut, og at å vise en form for forståelse for situasjonen tyder på at man har satt seg litt inn i problemstillingen. Samtidig vet jeg at noen har hørt på råd i forum som de har angret veldig på. 

Men nå har jeg vel forklart nok håper jeg. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er lurt å anmelde uansett prognose. Ingen sitter og synser om hvorvidt det er "sannsynlig" at du har tillatt det eller ikke, hvis du anmelder så forteller du at dette har du ikke tillatt.

Man merker veldig godt at din kulturkunnskap har sine hull, altså. I mange u-land er politiet korrupt, men det er faktisk ikke standarden her.

De fleste saker blir faktisk henlagt. Hvis det er ett snev av deling av egen bankid så sitter du i saksa selv. Hvis ikke du tror meg eller RR kan du alltids Google det. 

Det er ganske naivt å tro at dette løser seg med en anmeldelse. Hvis du noen gang har stått i en slik sak, vet du at du bør ha en sikker sak eller ett sinnsykt pågangsmot. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

De fleste saker blir faktisk henlagt. Hvis det er ett snev av deling av egen bankid så sitter du i saksa selv. Hvis ikke du tror meg eller RR kan du alltids Google det. 

Det er ganske naivt å tro at dette løser seg med en anmeldelse. Hvis du noen gang har stått i en slik sak, vet du at du bør ha en sikker sak eller ett sinnsykt pågangsmot. 

Det er ingen som har hevdet at det ordner seg med en anmeldelse? Slutt å påstå ting som ingen har sagt. 

ReneRene skrev (7 timer siden):
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dokumentasjon på hva? 

Jeg tenker saken i helhet her, og hva kostnadene blir i det store og hele. For å få noen dømt så trengs bevis, og dette blir påstand mot påstand, hvis altså eks ikke betaler her. Så må man tenke hva kostnadene blir, og jeg tror at en kjæreste som gjør slike ting har enten store problemer eller er en drittsekk som ikke har sperrer mot å lure sine nærmeste.

Men ... det er jo ikke den som anmelder som skal etterforske eller bevise noe. Du har misforstått ca. hele rettsvesenet... det koster ikke penger at politiet arbeider. 

ReneRene skrev (3 timer siden):

Å tenke sannsynlighet og se at det kan være ulike sider ved en sak er ikke det samme som å fantasere. 

Å tenke at sannsynlighet har noe å si, det er å fantasere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...