Gå til innhold

Vekt nå og da?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nå kommet det faktisk ann på hvor høy man er og hvordan kroppsfasong man har. Ja jeg veier under 50 kg og nei jeg er ikke undervektig. Er heller ikke spesielt opptatt av vekten min. 

Hadde jeg skulle svare hvor mye jeg veide som 19 åring var jeg da undervektig og brukte mye tid og krefter på å legge på meg. Selv i dag må jeg passe på å spise nok for å ikke rase ned i vekt. Noen har faktisk det problemet også. 

Anonymkode: 338bb...937

Det endrer ikke det faktum at svært få voksne veier under 50 kg og at de likevel er overrepresentert i denne tråden og veldig mange andre lignende tråder. Ja, de fleste som er under 50 kg er relativt lave, men det er likevel ikke mange voksne mennesker som veier under 50 kg. 

At noen «faktisk har det problemet også» er også helt irrelevant for problemstillingen jeg tar opp. Om du mener at det kan sammenlignes med et langvarig problem med overvekt tar du feil, men det er en annen diskusjon.

Mitt poeng var at slike tråder som dette ikke er bra for noen, og at det er påfallende mange med uvanlig lav vekt som svarer i dem.

Det trigger folk med spiseforstyrrelser, og ofte er de nok også opprettet av folk som har aktive spiseforstyrrelser på leiting etter «motivasjon».

Anonymkode: 18f80...424

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du veier nesten det samme som datteren min og hun er 11 år.

Anonymkode: 93c33...8a6

Flere av venninnene til min 11 års gamle datter er høyere enn meg. Og min datter veier 40 kg i dag, og ganske sikker på at hun ender opp som meg på både høyde og vekt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det endrer ikke det faktum at svært få voksne veier under 50 kg og at de likevel er overrepresentert i denne tråden og veldig mange andre lignende tråder. Ja, de fleste som er under 50 kg er relativt lave, men det er likevel ikke mange voksne mennesker som veier under 50 kg. 

At noen «faktisk har det problemet også» er også helt irrelevant for problemstillingen jeg tar opp. Om du mener at det kan sammenlignes med et langvarig problem med overvekt tar du feil, men det er en annen diskusjon.

Mitt poeng var at slike tråder som dette ikke er bra for noen, og at det er påfallende mange med uvanlig lav vekt som svarer i dem.

Det trigger folk med spiseforstyrrelser, og ofte er de nok også opprettet av folk som har aktive spiseforstyrrelser på leiting etter «motivasjon».

Syntes faktisk det var ganske så varierende svar her jeg da. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Syntes faktisk det var ganske så varierende svar her jeg da. 

Av de 18 som har svart nevner  sju vekt under 50 kg, så nei, dette er ikke normal variasjon.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du mener de under 50 kg ikke skulle svart??

Det har jeg ikke sagt. Det jeg har sagt er at slike tråder trigger veldig, veldig mange av oss og at alltid er overrepresentasjon av svar fra kvinner med lav vekt. Det gjør det enda mer triggende og skadelig for lesere av tråden som sliter med mat og egen kropp på en eller annen måte. 

Det er nok grunner for overrepresentasjonen. Blant andre at gjennomsnittlige kvinner vegrer seg for å skrive om det, eller at de som ikke har fått mye kommentarer på kroppen sin (både positive og negative) ikke legger merke til tråden i like stor grad.

Jeg kritiserer ikke damene som har svart her, jeg gjorde jo også det. Etter å ha tenkt meg om angrer jeg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...