Gå til innhold

Kan jeg spørre om lønnsøkning som vikar?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg er vikar for en person som er syk å har nå jobbet som vikar i den stillingen i snart 5 måneder. 
Er veldig usikkert når vedkommende kommer tilbake, jeg trives veldig godt både i stillingen og på arbeidsplassen. Jeg leverte en åpen søknad som oppfordring fra min leder på min avdeling bare 1 måned etter jeg startet der.
For ca 1,5 måned siden søkte jeg også spesifikt på en stilling også med oppfordring fra høyeste sjef. Har ikke fått tilbakemelding på om jeg får denne jobben jeg søkte på (som er da i annen stilling en den jeg er vikar for). I følge sjefen er den stillingen litt på vent. 
Jeg har nettopp oppdaget at jeg får mindre lønn i den stillingen jeg er vikar for enn hva vedkommende fikk som er syk. Så vidt jeg vet så skal vikarer også ha samme lønn som de faste. Denne stillingen jeg er vikar for er kun 1 stilling av på huset. 

jeg får 450.000 kr i året, vil si jeg får utbetalt times betalt 231 kr og er leid inn på huset via ett bemanningsbyrå.

vedkommende som er syk har vært ansatt der 1,5 år å fikk 480.000 kr.

Jeg får da ca utbetalt 22.800 kr i måneden etter jeg har skattet 34%. Det er så lite å jeg får ikke ting til å fungere økonomisk. 
Er alene med to barn i tillegg 😤 

Har hatt vært vikar 3 år hvor den ene jobben kunne ikke ansette flere pga covid og vikar jobb 2 fikk tilbud om fast men det ble alt for langt. 
vil gjerne ha fast her men jeg sliter med å akseptere denne lave lønnen og at jeg ikke får det samme som vedkommende som er syk. 

bør jeg nevnte det for min leder hvor jeg er vikar eller ta opp med bemanningsbyrået? 

Eller bare holde kjeft til jeg får fast eventuelt? Har fått inntrykk at de vil beholde meg og de er veldig fornøyd med meg.

tar i mot all tips

Anonymkode: c6843...12b

Fortsetter under...

Du har ikke krav på samme lønn som den du vikarierer for, den kan ha både høyere ansiennitet, mer utdanning og personlige avtaler som ikke gjelder deg.

Hva du har utbetalt har aldri noe å si i en lønnsforhandling, for skatt er personlig. Det er brutto lønn som du må forhandle om.

Når du er ansatt gjennom et vikarbyrå får du vel lønnen din av dem? De skal også tjene på å "leie deg ut", og dine lønnsforhandlinger blir med dem.

Anonymkode: 9dc22...058

Det er selvfølgelig ingen regel som sier at en vikar skal ha samme lønn som faste ansatte. Det er heller ingen regel som sier at faste ansatte skal ha samme lønn.

Du kan selvfølgelig forsøke å forhandle bedre vilkår. Det gjør du med bemanningsbyrået, gjerne ved kontraktsfornyelse. Det er de som er din arbeidsgiver. 

Anonymkode: f4df4...af8

Er selvsagt ingen automatikk i at vikar får samme lønn som den fast ansatte eller at alle faste har samme lønn. Jeg har eksempelvis langt høyere lønn enn mine kollegaer fordi jeg har jobbet lenge og har langt flere studiepoeng 

Anonymkode: cc9a8...1ce

Annonse

Er det gjennom et bemanningsbyrå så har du nok ikke den fulle oversikten. Bemanningsbyrået har gjort en avtale med firmaet der du jobber. Så betaler bemanningsbyået deg noe og tar noe selv. Forskjellige bemanningsbyrå har forskjellige lønnsmodeller. Det er nokså vanlig at firmaet som leier deg inn betaler mer til bemanningsbyrået enn det de betaler i lønn til sine faste ansatte.  

Du skal ikke ta dette opp der du jobber. Lønnsavtalen er mellom deg og bemanningsbyrået. Du kan forhøre deg om lønnsmodellen hos bemanningsbyrådet, men de fleste bemanningsbyrå har en fast/lik modell for alle sine vikarer (i alle fall innen samme bransje). Utifra hva de får inn går en del til å drifte vikarbyrådet og en til lønn til vikarene. I tillegg er det forskjell mellom byråene på hvordan vikarer uten oppdrag lønnes. Denne sikkerheten/eller mangel på sikkerhet er også en del av vilkårene som er viktig å vurdere.  

Anonymkode: e04e4...734

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...