Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #1 Skrevet 4. april 2023 Svigermor og svigerfar kom i går og er her i påsken. Svigerfar er en stillfaren, lun og trivelig mann og han kunne gjerne ha bodd her alltid. Svigermor er aldri fornøyd med noe. I dag sa hun: Dere må kjøpe ny sovesofa til gjesterommet nå før påske. Ellers kan det bli lenge til vi overnatter igjen. Sovesofaen vår er to år gammel og god å sove på. Vi kommer ikke til å kjøpe ny på mange år. Så om hun gjør alvor av trusselen er det helt greit for meg at de bare kommer på dagsbesøk. Svigerfar synes den er god å ligge på. Ellers kan jeg melde at i følge svigermor er: - sofaen vår stygg og for myk - spisestuestolene våre for harde - kjøkkenbordet vårt er stygt og for høyt - jeg (ikke vi) har altfor mange planter - jeg (nok en gang ikke vi) har for upraktisk kjøkken - Vi har for liten gang. Til gjengjeld har vi for stort bad. - Jeg kan ikke lage skikkelig kaffe eller skjære brød. - Vi er både for strenge og ikke strenge nok i oppdragelsen av barna - Jeg bør slanke mannen min - jeg bør ikke løpe før frokost/ etter frokost/ midt på dagen/ på kvelden/ i mørket/ i sol/ i kulda/ i det hele tatt Jeg vet hvordan det er. Det er slik hver gang, men denne påsken kan ikke gå fort nok. Jeg tror tålmodigheten min er brukt opp. Takk for at du leste. Anonymkode: 93094...e45
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 4. april 2023 #2 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Svigermor og svigerfar kom i går og er her i påsken. Svigerfar er en stillfaren, lun og trivelig mann og han kunne gjerne ha bodd her alltid. Svigermor er aldri fornøyd med noe. I dag sa hun: Dere må kjøpe ny sovesofa til gjesterommet nå før påske. Ellers kan det bli lenge til vi overnatter igjen. Sovesofaen vår er to år gammel og god å sove på. Vi kommer ikke til å kjøpe ny på mange år. Så om hun gjør alvor av trusselen er det helt greit for meg at de bare kommer på dagsbesøk. Svigerfar synes den er god å ligge på. Ellers kan jeg melde at i følge svigermor er: - sofaen vår stygg og for myk - spisestuestolene våre for harde - kjøkkenbordet vårt er stygt og for høyt - jeg (ikke vi) har altfor mange planter - jeg (nok en gang ikke vi) har for upraktisk kjøkken - Vi har for liten gang. Til gjengjeld har vi for stort bad. - Jeg kan ikke lage skikkelig kaffe eller skjære brød. - Vi er både for strenge og ikke strenge nok i oppdragelsen av barna - Jeg bør slanke mannen min - jeg bør ikke løpe før frokost/ etter frokost/ midt på dagen/ på kvelden/ i mørket/ i sol/ i kulda/ i det hele tatt Jeg vet hvordan det er. Det er slik hver gang, men denne påsken kan ikke gå fort nok. Jeg tror tålmodigheten min er brukt opp. Takk for at du leste. Anonymkode: 93094...e45 Hadde svart høyt og tydelig at sofaen blir til Dovre faller! Noen kan man rett og slett ikke behage. Etterpå hadde jeg forslått joggetur med påfølgende storhandel på plantasjen.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #3 Skrevet 4. april 2023 Neste gang hun påpeker noe hun ikke liker eller noe annet negativ, ser du rett på henne og sier med helt normal stemme: "Nå har du ramset opp en hel masse du ikke liker her hos oss, og du har selvfølgelig lov til å ikke like, men kan du finne EN ting du liker her hos oss? Det hadde vært veldig hyggelig." Og gjør hun det da, så må du selvfølgelig svare "Takk, det var kjekt at du likte dørmatta. Jeg er også veldig fornøyd med den." Eller noe sånn. Og om hun ikke gjør det, så kan det jo hende at hun likevel får en liten vekker. Det er ikke sikkert at hun tenker over at hun er så negativ. Det kan hende du må gjenta det samme noen ganger da, i forskjellige varianter. Alternativ 2 og er be mannen ta en prat med henne eller gjør det selv, ikke kjefte, men en prat. Kanskje hun rett og slett ikke tenker over at hun er sånn. Eller be mannen ta en prat med henne. Anonymkode: 1f260...d27
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #4 Skrevet 4. april 2023 Ærlig talt, dette må mannen faktisk ta seg av. Mistenker at svigermor her ikke tar vage beskjeder og hint, så her kreves klart språk: mannen din må si TYDELIG fra til sin mor at om de tenker å være på påskebesøk, så krever dere folkeskikk. Hun må gjerne ha meninger om både det ene og det andre, men hun skal holde kjeft til hun blir spurt om synspunkter. Ikke under noen omstendigheter vil dere finne dere i å få påsken ødelagt pga drittsekkoppførsel. Hun kan velge å oppføre seg, eller dra! Og viktigst av alt: det er mannen din som skal fremføre dette på vegne av både seg selv og deg. Anonymkode: b91cb...599
ReneRene Skrevet 4. april 2023 #5 Skrevet 4. april 2023 (endret) Jeg får scener fra sitcom hver gang jeg leser svigermortråder her, og jeg husker alt fra da jeg var gift med faren til barna mine. Jeg husker også venninnekvelder hvor vi drakk vin og lo oss ihjel av eks-svigermor og våre feider. Men venninnene mine elsket henne likevel, for hun var i bunn og grunn et snilt menneske som bare ville markere seg. Og at hun syns jeg var håpløs på flere felt kan jeg godt skjønne 😆 men hvem disket opp med god mat og kaker herfra til månen når jeg besto eksamen med gode karakterer? Jo, det var henne. Med litt krasse kommentarer på at hjem og barn var det viktigste uansett, men selv om jeg valgte litt feil, så skulle ikke HUN kritisere 😆 Herregud, kan du ikke le av det? Inviter på kvelder bare dere to og gi henne litt vin. Det hadde jeg nytte av. Da var hun veldig glad i meg! Men det som gjorde dypest inntrykk var da jeg kom i begravelsen til eks-svigerfar flere år etter bruddet, og hun tok hånden min og sa at jeg var noe for meg selv. Det var det eneste hun noengang sa som virkelig rørte meg da men 🙂 det betydde mye. Ha litt tålmodighet og se bak ting. Det er mye humor i punktene i HI ! Endret 4. april 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #6 Skrevet 4. april 2023 Takk for råd. Hun har vært på den måten i mange, mange år, og vi har prøvd med humor, alvorsprat og alle andre varianter. Det har ingen effekt ut over de neste 15 minuttene. Jeg tror den eneste muligheten jeg har til å håndtere dette er å endre meg selv om min egen innstilling. Nå blir jeg irritert og går og biter kjevene sammen så jeg nesten blør og uten en daglig løpetur hadde jeg antagelig eksplodert. Jeg prøver å se det med humor, men det røyner på. Hun har hakket på alt og særlig meg i 15 år. Anonymkode: 93094...e45
ReneRene Skrevet 4. april 2023 #7 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Takk for råd. Hun har vært på den måten i mange, mange år, og vi har prøvd med humor, alvorsprat og alle andre varianter. Det har ingen effekt ut over de neste 15 minuttene. Jeg tror den eneste muligheten jeg har til å håndtere dette er å endre meg selv om min egen innstilling. Nå blir jeg irritert og går og biter kjevene sammen så jeg nesten blør og uten en daglig løpetur hadde jeg antagelig eksplodert. Jeg prøver å se det med humor, men det røyner på. Hun har hakket på alt og særlig meg i 15 år. Anonymkode: 93094...e45 Det er jo fordi du er en trussel, ikke sant? HUN skal være forbilde til sønnen og da blir du "fienden" Jeg VET at det kan tære på, og jeg tok noen kjøreturer under mange påskudd da hun og svigerfar dukket opp i tide og utide, og hun var passiv aggressiv. Men jeg konfronterte også da, og vi hadde våre feider som sagt. Si fra, og hun kan holde seg såret unna en stund. Så glemmes det jo og alt er som før. Bare at hun nok lærer å modere seg litt. Jeg vet jo ikke om hun bare er "latterlig" eller direkte ekkel da. Men punktene dine er jo morsomme syns jeg. For høyt kjøkkenbord? 🙂 Osv. Jatt med? Hvordan skal du ellers takle det?
ReneRene Skrevet 4. april 2023 #8 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Neste gang hun påpeker noe hun ikke liker eller noe annet negativ, ser du rett på henne og sier med helt normal stemme: "Nå har du ramset opp en hel masse du ikke liker her hos oss, og du har selvfølgelig lov til å ikke like, men kan du finne EN ting du liker her hos oss? Det hadde vært veldig hyggelig." Og gjør hun det da, så må du selvfølgelig svare "Takk, det var kjekt at du likte dørmatta. Jeg er også veldig fornøyd med den." Eller noe sånn. Og om hun ikke gjør det, så kan det jo hende at hun likevel får en liten vekker. Det er ikke sikkert at hun tenker over at hun er så negativ. Det kan hende du må gjenta det samme noen ganger da, i forskjellige varianter. Alternativ 2 og er be mannen ta en prat med henne eller gjør det selv, ikke kjefte, men en prat. Kanskje hun rett og slett ikke tenker over at hun er sånn. Eller be mannen ta en prat med henne. Anonymkode: 1f260...d27 Gode forslag syns jeg, bortsett fra at mannen bør holdes utenfor. Han bør støtte Ts så klart, men moren bør ikke høre det 😂 og han bør ikke si noe.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #9 Skrevet 4. april 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Gode forslag syns jeg, bortsett fra at mannen bør holdes utenfor. Han bør støtte Ts så klart, men moren bør ikke høre det 😂 og han bør ikke si noe. Akkurat det er jeg uenig i, i alle fall om dette blir et vedvarende problem. Det er ikke så mye han trenger å si heller, det kan være nok å kommentere når hun klager. Det er uansett ikke snakk om å kjefte på mor, men påpeke at hun klager for mye. Jeg hadde ikke tillatt mine foreldre å ikke behandle mannen min skikkelig, eller OSS skikkelig, for det er jo ikke nødvendigvis noe angrep på den ene av oss. Selvfølgelig viser vi omverden av vi to står sammen i familien. Hvorfor skal ikke mor høre at han støtter partneren sin? Anonymkode: 1f260...d27
ReneRene Skrevet 4. april 2023 #10 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Akkurat det er jeg uenig i, i alle fall om dette blir et vedvarende problem. Det er ikke så mye han trenger å si heller, det kan være nok å kommentere når hun klager. Det er uansett ikke snakk om å kjefte på mor, men påpeke at hun klager for mye. Jeg hadde ikke tillatt mine foreldre å ikke behandle mannen min skikkelig, eller OSS skikkelig, for det er jo ikke nødvendigvis noe angrep på den ene av oss. Selvfølgelig viser vi omverden av vi to står sammen i familien. Hvorfor skal ikke mor høre at han støtter partneren sin? Anonymkode: 1f260...d27 Hm. Det blir lojalitetskonflikt. Og de er mye verre enn andre konflikter, fordi du "skylder" ikke den ene noe mer enn den andre, og mest av alt fordi du er glad i begge like mye på ulike måter. En ektemann skal selvfølgelig være på ektefellens side- det er jeg enig i. Men å såre moren som de helt sikkert har tonnevis av mer tålmodighet med enn andre, nettopp pga lojalitet og kjærlighet, så kan det bli vanskelig. Jeg ville ikke satt mannen i den posisjonen rett og slett. Jeg tar støyten selv da. Og så kunne han både le med meg og støtte meg etterpå. Mødre er mødre, og de blir satt høyt så lenge de har vært omsorgsfulle og snille.
sug lut Skrevet 4. april 2023 #11 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Svigermor og svigerfar kom i går og er her i påsken. Svigerfar er en stillfaren, lun og trivelig mann og han kunne gjerne ha bodd her alltid. Svigermor er aldri fornøyd med noe. I dag sa hun: Dere må kjøpe ny sovesofa til gjesterommet nå før påske. Ellers kan det bli lenge til vi overnatter igjen. Sovesofaen vår er to år gammel og god å sove på. Vi kommer ikke til å kjøpe ny på mange år. Så om hun gjør alvor av trusselen er det helt greit for meg at de bare kommer på dagsbesøk. Svigerfar synes den er god å ligge på. Ellers kan jeg melde at i følge svigermor er: - sofaen vår stygg og for myk - spisestuestolene våre for harde - kjøkkenbordet vårt er stygt og for høyt - jeg (ikke vi) har altfor mange planter - jeg (nok en gang ikke vi) har for upraktisk kjøkken - Vi har for liten gang. Til gjengjeld har vi for stort bad. - Jeg kan ikke lage skikkelig kaffe eller skjære brød. - Vi er både for strenge og ikke strenge nok i oppdragelsen av barna - Jeg bør slanke mannen min - jeg bør ikke løpe før frokost/ etter frokost/ midt på dagen/ på kvelden/ i mørket/ i sol/ i kulda/ i det hele tatt Jeg vet hvordan det er. Det er slik hver gang, men denne påsken kan ikke gå fort nok. Jeg tror tålmodigheten min er brukt opp. Takk for at du leste. Anonymkode: 93094...e45 Ække bare'n Jesus som sleit i påsken! 😂Fredsprisen i år går til deg om du ikke kjølhaler dama før Langfredag.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #12 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Takk for råd. Hun har vært på den måten i mange, mange år, og vi har prøvd med humor, alvorsprat og alle andre varianter. Det har ingen effekt ut over de neste 15 minuttene. Jeg tror den eneste muligheten jeg har til å håndtere dette er å endre meg selv om min egen innstilling. Nå blir jeg irritert og går og biter kjevene sammen så jeg nesten blør og uten en daglig løpetur hadde jeg antagelig eksplodert. Jeg prøver å se det med humor, men det røyner på. Hun har hakket på alt og særlig meg i 15 år. Anonymkode: 93094...e45 Har du/dere forsøkt å rose henne de 15 minuttene det faktisk har effekt (jada, vet det ikke skulle være nødvendig med voksne folk...). Tenk på henne litt som en hund som trenger positiv forsterkning på det den skal gjøre istedenfor å gi fokus på det negative. Dere kan til og med ha en "påskelek" som dere informerer hele familien om når alle samles første dagen. Sagt med humor og ikke direkte mot henne, men noe à la: "Vi har sett at når vi er så mange samlet en hel påske, så er det viktig at vi alle er positive med hverandre. Så i år har vi funnet ut at vi skal ha en konkurranse, hvor det gis poeng til de som greier å være positiv og gjør dagene positve for andre, og på slutten av påsken får den med mest poeng en premie.... og så har dere noe i bakhånd som kan passe både til voksne og barn, gjerne noe de må dele med alle, f.eks. et spill, eller at alle drar på en tur, baker pizza sammen (spiller ingen rolle hva, bare det igjen er noe som er samlende). Om det ikke hjelper, da hadde jeg sagt fra etter de første 15 minuttene, når svigermor sklir ut igjen "Hey, det der var vel negativt, svigermor, det var så mye hygggeligere når du var positiv, du forstår det er så mye koseligere å være sammen med deg og for alle når du er slik du egentlig er, nemlig positiv og hyggelig og har gode ord å si om andre - du, f.eks. er flink til... dyktig til..." og så nevner du noe positivt om henne, og ber henne nevne noe positivt om den/det hun nettopp kritiserte. Ha alltid et motsvar - kritiseres joggingen din "du burde heller skryte av meg, svigermor, som både har energi og overskudd til mann og barn og familie, ja, til og med å skape en hyggelig påske for alle. Sønnen din er i hvert fall veldig fornøyd med at jeg holder meg i form og tar vare på helsen min. Nå tenkte jeg å jogge meg en tur, men om du vil kan du bli med og gå en rask tur, det hadde vært hyggelig om du slo deg med (svelg kamelen!), så overlater vi to damene huset og barna til mannfolka, de greier det helt fint." Og vil hun ikke bli med, så kommer du bare med en positiv kommentar om at, velvel, da får det bli en tur med mer fart på deg og be alle kose seg den tiden du er ute. Jeg greide å snu et familiemedlem på den måten en gang. Først ble personen nesten vrangere, men jeg fortsatte, og det hadde den hensikten at andre også ble oppmerksomme og begynte med "positiv bekreftelse" på det som var positivt, og tok det negative opp på en humoristisk måte. Det endte med at personen etterhvert endret seg ganske mye, så mye at når personen selv kom med noe negativt, så enten lo den av seg selv eller den tok seg i det og snudde til å si eller gjøre noe positiv rett etterpå. Trekket ligger nok alltid i personen, så vi blir aldri helt kvitt det, men det er kommet dit at det ikke tapper fullstendig all energi og skaper en generell negativ stemning, og det er nå til og med mer positivt enn negativt (i hvert fall som regel ). Anonymkode: 52b9d...7fa
Anonym bruker Skrevet 4. april 2023 #13 Skrevet 4. april 2023 Føler med deg. Usikker om jeg hadde greid å holdt kjeft. Hadde nok kommet med noen like så frekk meldinger tilbake. Anonymkode: b44a2...1d9
Gjest Danida Skrevet 4. april 2023 #14 Skrevet 4. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden): Hadde svart høyt og tydelig at sofaen blir til Dovre faller! Noen kan man rett og slett ikke behage. Etterpå hadde jeg forslått joggetur med påfølgende storhandel på plantasjen. Ja, og en runde i godtebutikken for å vedlikeholde mannens love handles? Det er bare å håpe at hun gjør alvor av trusselen, HI. Det er vel neppe sånn at du plent tvinger henne til å komme på besøk...
Gjest Danida Skrevet 4. april 2023 #15 Skrevet 4. april 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Takk for råd. Hun har vært på den måten i mange, mange år, og vi har prøvd med humor, alvorsprat og alle andre varianter. Det har ingen effekt ut over de neste 15 minuttene. Jeg tror den eneste muligheten jeg har til å håndtere dette er å endre meg selv om min egen innstilling. Nå blir jeg irritert og går og biter kjevene sammen så jeg nesten blør og uten en daglig løpetur hadde jeg antagelig eksplodert. Jeg prøver å se det med humor, men det røyner på. Hun har hakket på alt og særlig meg i 15 år. Anonymkode: 93094...e45 Klarer mannen din å si "mamma, slutt opp", "mamma, vi liker sofaen og stolene våre", "mamma, du hakker på (navnet ditt)" eller lignende, så kanskje det har effekt mer enn om du gjør det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå