Gå til innhold

Hund og godbit

Anbefalte innlegg

Vi har en skjønn to år gammel dansk svensk gårdshund med ganske sterk vilje. Han skjønner det meste, men er svært uvillig til å lyde uten å få belønning. Ros gjør ikke nytten, da tror han for eksempel at han er ferdig med å ligge på plass eller gå pent, så det er godbit som gjelder. Jeg syns det er greit å bruke det til å øve inn ting med, men det blir litt feil å gi belønning hver gang han legger seg i kurven på kommando? Hvordan bruker andre belønningssystem for en stridig tenåring? Når han ikke få godbit så ser han bare rett ut i luften og anerkjenner ikke at vi snakker til han i det hele😅

Dyrlegen sa at vi skulle gi én kommando, og så agere. Men hvordan agerer man når man blir ignorert? 

Anonymkode: de043...50a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439337-hund-og-godbit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig at dere har kommet inn i en litt ond sirkel ved at dere ikke forventer at han hører, og den minste nyanse av usikkerhet i stemme og toneleie merker en hund veldig godt. Når den er såpass stri og smart som hunden dere tydeligvis har, så er det enda viktigere å ha både riktig kroppsholdning og tone. Det er det hunder oftest er obs på, nettopp fordi det er sånn de kommuniserer med hverandre. Så ha en tone som tyder på at dere forventer at han gjør det dere sier, og ta det som en selvfølge at han hører. Det alene kan hjelpe. Nå ignorerer han dere= han har liksom makten, mens dere er oppdragerne som blir defensive. Det kan også være lurt at det er kun en i familien som tar seg av oppdragelsen før det sitter. Flere raser krever en leder og ikke flere, og han er ikke der at han vil samarbeide i utgangspunktet.

Hvis dette ikke nytter, så er det bedre å gi godbit sånn at dere viser at dere har privilegiet til å belønne. 

Hvorfor skal du ikke belønne når hunden gjør noe riktig? Det er klart ikke hver minste meter fot eller hver eneste sitt skal belønnes hele livet - men det du skal er å utvide tiden mellom belønningene, ikke slutte med dem. Belønning for riktig/ønskelig atferd kan (Og bør) hunden få hele livet.

Du kan begynne med å belønne heftig, så la det gå bittelitt lenger og lenger tid. Hunden begynner da å skjønne at jo mer han ligger rolig og "fake-hviler", jo mer sannsynlig er det at det kommer en godbit. Han vil prøve på å legge hodet ned, feks, og så kommer det godbit, og da legger han hodet ned lengre, og til slutt vil han sovne. Brukte dette mye på min valp. (Har tre hunder av ulik intensitet, yngste er nå ett år). Men å da etter hvert gi 1 belønning hver gang ser jeg ikke noe galt med. I tillegg må belønningsfrekvensen være tett nok til at han fortsetter med ønsket atferd i starten, og så utvide sakte. 

Hunder som går et helt lydighetsprogram startet gjerne med godtbit maaange ganger per minutt i starten.

Du hadde heller ikke satt pris på om du plutselig slutta å få lønn for jobben din, men fikk et klapp på skuldra og "skikkelig bra jobba"  og "fra nå av skal jeg bare skryte masse av deg hver gang du har gjort noe bra" fra sjefen. Da gidder du ikke gjøre en like bra jobb neste gang. For hunden er godbitene betaling for den atferden du ønsker.

Hunder gjør det som lønner seg. Om det aldri noensinne betaler seg å legge seg, hva er vitsen da? Om du aldri får betalt for å komme på kontoret - hva er vitsen da? Vi vil alle ha det som lønner seg best for oss. Og de fleste hunder belønnes ikke nok av bare skryt.

Nå vet jeg ikke hva veterinæren mente med "agere", men det er ikke veterinæren jeg ville spurt om atferds- og treningsrelaterte ting. De kan mye om helse, men er svært ofte dårlige på hundespråk og atferd. De er ofte nødt til å ignorere hundespråket og tvinge fram ting, og er ikke vant til å lese hundene. (Heldigvis er noen det). Ville heller snakket med oppdaterte hundetrenere, gått et kurs som er belønningsbasert eller lest bøker som feks disse:

https://www.ark.no/boker/Arne-Aarrestad-Hverdagslydighet-fra-valp-til-voksen-9788281402324

https://hunomhund.no/ (hun har to bøker)

https://www.ark.no/forfattere/leslie-mcdevitt  

Anonymkode: 25d61...e61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...