Gå til innhold

Erfaring med å vaske gammelt persisk teppe for hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et gammelt gulvteppe på hytten som antakeligvis aldri har blitt ordentlig vasket i den tiden det har eksistert, som nok er nærmere 70 år. 

Det er jo håndknyttet, av ull og på alder med Kristus så man er jo litt engstelig for å ødelegge noe. Gode tips?

Jeg vil gjerne gi en ordentlig skur, men usikker hva jeg egentlig kan bruke? 

Ifølge Google må man jo nærmest tilkalle spesialister for å hanskes med galskapen. 

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror jeg ville forhørt meg i en ordentlig teppebutikk som selger tilsvarende. Med den alderen bør man ikke ta sjanser, tenker jeg.

Skrevet
amandine skrev (31 minutter siden):

Sånn gjorde vi alltid da jeg var liten. Hilsen dinosauren

Vi også. Det er grundig tilfredsstillende, faktisk. Men vi hadde ikke gamle persiske tepper...

Skrevet

Jeg har også gode minner om tepperens på denne tiden av året - ut i snøen med fakset ned i snøen, vi minste ungene fikk tråkke eller krype på teppene, for å "banke" dem litt i snøen. Så var det teppebanker etterhvert, lettere og hardere etter kvaliteten på teppet.

Og så var det å henge dem opp og få bort all snøen og la dem tørke før de ble tatt inn igjen. Det ble også gjort med tepper av ull og håndknyttede tepper - om enn ikke fra Kristus' tid ;)

Vårfølelse :)

Anonymkode: f5b73...105

Annonse

Skrevet

Takk for tips!

Jeg har allerede tatt snøen i bruk, men det trenger nok en ordentlig dyprens. 

Min gamle far sier vann og grønnsåpe, men jeg kjenner at jeg ikke helt tør å ta sjansen så dagen i dag går med til å finne teppe-ekspert

Skrevet
Jordbærblomst skrev (På 4.4.2023 den 8.41):

Takk for tips!

Jeg har allerede tatt snøen i bruk, men det trenger nok en ordentlig dyprens. 

Min gamle far sier vann og grønnsåpe, men jeg kjenner at jeg ikke helt tør å ta sjansen så dagen i dag går med til å finne teppe-ekspert

Ull er jo forbausende tålsomt, men du kan jo ta Milo i stedet for grønnsåpe? 
Høytrykksspyler er effektivt, og det er neppe sånn at flossen ikke tåler vann. 

Anonymkode: dd833...d61

Skrevet

Jeg kjøpte en sånn skrubbemaskin som man fester mye pads under. 
Viktig å spyle teppet godt fra baksiden først og så vaske/skylle det før man tar fremsiden. Skitt og rask må ut fra samme side der kom inn liksom. La det på terrassen en sommerdag og skurte i vei. Så hang vi det over en metallstang og hang det over tverrbjelkene i garasjen. Lot døren porten stå oppe. Ville ikke la det henge for lenge i direkte solskinn. 
Det ble strålende rent og fikk ny farge. 😂 den var visst ikke burgunder, den var knall rød. 

Anonymkode: 4367c...57f

Gjest Danida
Skrevet

For lenge lenge siden leide jeg en rensemaskin til tepper og møbler. Kanskje noen forretninger fortsatt har sånne? Den fungerer ved at den først spyler møbelet med såpevann, det er en bestemt sort møbelshampoo som følger med. Deretter bruker man maskinen som "støvsuger", den suger ut det møkkete vannet. Er tingen veldig skitten, kan man kjøre den flere runder. Deretter lar man det tørke et par døgn før man bruker møbelet/teppet igjen. 

70 år er gammelt, men ikke antikt. Og håndknyttede tepper er vel mer holdbare enn maskinlagde, skulle man tro.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøpte en sånn skrubbemaskin som man fester mye pads under. 
Viktig å spyle teppet godt fra baksiden først og så vaske/skylle det før man tar fremsiden. Skitt og rask må ut fra samme side der kom inn liksom. La det på terrassen en sommerdag og skurte i vei. Så hang vi det over en metallstang og hang det over tverrbjelkene i garasjen. Lot døren porten stå oppe. Ville ikke la det henge for lenge i direkte solskinn. 
Det ble strålende rent og fikk ny farge. 😂 den var visst ikke burgunder, den var knall rød. 

Jeg ser du får kjøpt skurebørster  som kan festes på drillen. Jeg har en egen maskin men ville kjøpt den til en drill nå. 

Skrevet
Danida skrev (3 minutter siden):

For lenge lenge siden leide jeg en rensemaskin til tepper og møbler. Kanskje noen forretninger fortsatt har sånne? Den fungerer ved at den først spyler møbelet med såpevann, det er en bestemt sort møbelshampoo som følger med. Deretter bruker man maskinen som "støvsuger", den suger ut det møkkete vannet. Er tingen veldig skitten, kan man kjøre den flere runder. Deretter lar man det tørke et par døgn før man bruker møbelet/teppet igjen. 

70 år er gammelt, men ikke antikt. Og håndknyttede tepper er vel mer holdbare enn maskinlagde, skulle man tro.

Det er fortsatt mulig å leie gulvvaskemaskin og tepperensere. 

Skrevet

Endte faktisk opp med å gjøre det selv, for hånd. Det gikk overraskende greit 😁 

Annonse

Skrevet
Jordbærblomst skrev (6 timer siden):

Endte faktisk opp med å gjøre det selv, for hånd. Det gikk overraskende greit 😁 

Så bra :) Veldig fint at du oppdaterer også og deler erfaringen og resultatet :)

Rent persisk teppe fra Kristus' tid er ikke verst :D

Skrevet
sug lut skrev (På 3.4.2023 den 23.08):

Vi også. Det er grundig tilfredsstillende, faktisk. Men vi hadde ikke gamle persiske tepper...

Ikke vi heller. Vi hadde filleryer.

Skrevet

Har du en kompressor kan du forsøke den. Vi har ett teppe som ikke er fra jesu kristus tid, men klinumulig å holde reint når vi har hytte ved stranden og noen dyr som går inn og ut. Tilfeldig det hang ute når jeg holdt på med kompressoren, så tok den på undersia teppet. Det kom så mye ut av det st det har vi gjort flere ganger. Om det er det beste, sikkert ikke men følte det ble ekstremt mye renere enn når vi bare støvsugde eller rista den. 

Kompressoren vi har så kan du regulere litt for mye luft som kommer, så det må ikke være bånn gass hele tiden. Om dere ikke har slik så har sikkert noen bekjente en liten dere kan låne. Jeg har samme hjemme som vi har på hytta, en liten nett sak som vi kan bære med oss. Ikke den kraftigste saken, men fungerer topp til alle mine formål. ( den kan brukes til veldig mye rart. Støvtørking under hyller er genialt. Blåse inn på en side og en annen står med støvsugeren på ande siden. Slipper å flytte på hyllene som støvsugeren ikke kommer under)

Anonymkode: 0342c...7f1

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Ikke vi heller. Vi hadde filleryer.

Det er vesentlig lettere å holde styr på. 
Jeg er ikke husmor nok til å håndtere gulvtepper med egen bruksanvisning, kjenner jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så bra :) Veldig fint at du oppdaterer også og deler erfaringen og resultatet :)

Rent persisk teppe fra Kristus' tid er ikke verst :D

Nei, det kan du si😂 Det var oldefar (sjømann) som dro det med seg hjem for mange år siden. Det var på høy tid med vask!

Skrevet
Jordbærblomst skrev (1 minutt siden):

Nei, det kan du si😂 Det var oldefar (sjømann) som dro det med seg hjem for mange år siden. Det var på høy tid med vask!

Ha-ha... ja, da var det kanskje på tide med en vask 😂

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvordan vasket du det da? Jeg har nemlig to tepper som jeg også trenger å vaske ordentlig - og får som deg ikke noe godt svar av Google 🙈

Snø må vi vente på en god stund til håper jeg 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...