Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #1 Skrevet 3. april 2023 Du som har barn med autisme/Aspergers, hva er dine beste tips for å få hverdagen til å gli best mulig og for at barnet skal ha det best mulig? Trenger tips egentlig på alle områder, er sikkert mye vi ikke har tenkt på. Har dere noen hjelpemidler? Til hva? Anonymkode: 09b25...c24
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #2 Skrevet 3. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du som har barn med autisme/Aspergers, hva er dine beste tips for å få hverdagen til å gli best mulig og for at barnet skal ha det best mulig? Trenger tips egentlig på alle områder, er sikkert mye vi ikke har tenkt på. Har dere noen hjelpemidler? Til hva? Anonymkode: 09b25...c24 Hjelper ikke bup med det? Det finnes forresten flere grupper på Facebook som er til stor nytte ❤️ Anonymkode: 9ffc9...cb4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #3 Skrevet 3. april 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hjelper ikke bup med det? Det finnes forresten flere grupper på Facebook som er til stor nytte ❤️ Anonymkode: 9ffc9...cb4 Er henvist, ikke utredet enda, men er ganske sikker på at det er aspergers barnet har. Prøver å gjøre dagene bedre fram til vi får hjelp. Anonymkode: 09b25...c24
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #4 Skrevet 3. april 2023 Forutsigbarhet, rutiner, og minst mulig stress i overgangsituasjoner. Er ihvertfall noe som fungerer og er helt nødvendig her. Anonymkode: 2c3ad...348
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #5 Skrevet 3. april 2023 Faste rutiner og forberedelser på det som er ute av rutine. Firkanta rammer. Ta seg tid, sette seg ned og forklare, enkelt og kort, uten metaforer Anonymkode: 5df74...42e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #6 Skrevet 3. april 2023 Vær konkret. Ikke dill dall. Si kun nødvendige ting. Forutsigbarhet ned til minste detalj. Planlegging. Unngå stress, unngå endring i planer Anonymkode: 9ffc9...cb4
Anonym bruker Skrevet 3. april 2023 #7 Skrevet 3. april 2023 Jeg vil kanskje si at noe av det viktigste er å ta seg tid til å høre på hva barnet faktisk sier - ikke hva dere TROR hn sier/uttrykker. Vær åpen, og gjenta det slik dere har forstått det (spesielt for handlinger som fysisk skal gjøres). Da kan det rettes opp før handlingen utføres. Spør ofte «hvordan syns du dette var? Gikk det greit? « og dersom det var vanskelig så spør om hn kan tenke seg andre måter å gjøre det på, eller om hn kanskje kan klare å venne seg på det. Oppmuntre til å prøve nye ting, men ikke bli skuffet/irritert om det ikke går bra. Er reaksjonen fra omverdenen for harde/sterke, vil en autist ofte kvie seg for å prøve noe nytt igjen i laaang tid framover. En annen ting er at det er ofte greit for oss autister å vite hva vi går til. Det trenger ikke være like dager, men at man vet hvem som kommer, hvor lang tid det tar, at man kan trekke seg tilbake, hvor er toalett, litt hvordan det ser ut der osv. Og: husk at vi har veldig ofte ikke like mye filter som andre. Vi tar inn det meste, og det blir fort for mye. Et veldig enkelt eksempel: hvis kjæresten min stryker meg fram og tilbake på armen, så er det bare plagsomt for meg. Det er faktisk for mye. For meg er det mye bedre om han bare holder hånda si på en plass på armen min. Anonymkode: 4dc82...165
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå