Gå til innhold

Hadde du godtatt det eller sagt noe?🙈

Anbefalte innlegg

Jeg har et meget anstrengt forhold til svigermor, og det skaper en del konflikter mellom mannen og meg. Jeg forstår at det er vondt at noen kritiserer det mennesket som har oppdratt deg, og prøver derfor å kun ta opp «de viktigste» tingene, og å ignorere resten. Men ofte blir jeg usikker på hva som er «greit» å reagere på, og hva jeg egentlig bare reagerer på fordi jeg har fått dama langt opp i halsen. Så da trenger jeg hjelp fra noen som er mer objektive😅

Vi bor et sted hvor ingen låser dørene til vanlig. Kun om natta eller hvis man skal være borte i flere dager.

Dette fungerer fint, for folk flest har jo nok sosiale antenner til at hvis de ringer på/roper hallo i gangen og ikke får svar, så bare drar de igjen. Men ikke svigermor.

Hun mangler sosiale antenner, og har i tillegg et sterkt kontrollbehov, noe som fører til at hun snoker og graver.

Hvis hun roper i gangen og ingen svarer, går hun huset rundt og «leter» etter oss. Av og til kan hun finne på å sette seg ned på stua og «vente» på oss.

Nå toppet det seg litt for meg i går. 
Vi holder på å renovere badet, og har reist på hytta mens håndtverkerne holder på.

Så ringte svigermor i går, og kunne fortelle at hun hadde vært inne hos oss og inspisert (hennes ord) badet, og det så riktig bra ut.

Og jeg kjenner at jeg ikke synes det er greit!

Jeg liker ikke at hun er i huset vårt når vi ikke er hjemme. Jeg synes det er frekt og invaderende. Og jeg føler at vi blir «overvåket».

Overreagerer jeg fordi jeg ikke liker henne, eller er dette faktisk ugreit å gjøre?

Anonymkode: 48c6f...eea

Fortsetter under...

Du overreagerer ikke! Jeg hadde begynt å låse døra. 

Jeg hadde reagert om det var mine egne foreldre også. Jeg leide fram til nylig hus av moren min (betalte vanlig utleiepris), og hun og pappa bor rett i nærheten. Men det hendte aldri at de kom dit eller låste seg inn uten at vi var hjemme eller uten at det var avtalt. Aldri på seks år. Man skal respektere privatlivet til barna og barnas partnere.

Anonymkode: 8fc71...3ea

Kan dere ikke bare begynne å låse døren når dere ikke er hjemme?

Selv om ingen andre gjør det betyr det ikke at dere ikke kan, og selv på små steder skjer det tyveri, tror dere vil få problemer med forsikringen om tyver er på fære og døren ikke var låst..

Bruk det som unnskyldning og lås døren når dere ikke er hjemne

Anonymkode: 75df1...306

Det er komplett uakseptabelt og om ikke mannen har baller så ta det opp selv. Så får mannen bare furte og lete etter ballene sine i mens   Ingen kan da bare gå inn til andre på den måten, det er langt over normalt akseptabel oppførsel. 

Anonymkode: 35953...786

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kan dere ikke bare begynne å låse døren når dere ikke er hjemme?

Selv om ingen andre gjør det betyr det ikke at dere ikke kan, og selv på små steder skjer det tyveri, tror dere vil få problemer med forsikringen om tyver er på fære og døren ikke var låst..

Bruk det som unnskyldning og lås døren når dere ikke er hjemne

Jo, det kan vi. Men da må jeg jo uansett ta opp problemet med mannen. Kan ikke plutselig begynne å låse døra uten at han får vite hvorfor🙈

Og det er jo det jeg prøver å unngå. Å kritisere svigermor til mannen. Han blir så sår når jeg gjør det.

Jeg hadde en svigermor som var likedan, og ja jeg reagerte fordi jeg ikke var vant til sånt. De bodde også på et mindre sted, og alle gikk til alle uansett helg eller hverdag. Snakket med mannen om det og da sa han at jeg måtte tenke på at det var en kultur der, men at jeg gjerne måtte si fra og at moren sikkert ville ta det til seg. Jeg valgte å la være, for det var jeg som var nyinnflyttet og jeg kunne liksom ikke begynne å sette grenser de aldri hadde vært vant til. Det tok heller ikke så lang tid før jeg også gikk til henne uten å avtale, og fikk beskjed om å bare gå inn. Det passer ikke for alle, og du setter jo de grensene du vil. Bare se flere sider av det før du bestemmer deg for hva som er det beste.

Ellers syns jeg at det er synd at mannen din må stå mellom barken og veden fordi du har svigermoren din opp i halsen. Du bør ta ting opp med henne istedenfor med ham, uansett om det er et fåtall av ting du tar opp. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det kan vi. Men da må jeg jo uansett ta opp problemet med mannen. Kan ikke plutselig begynne å låse døra uten at han får vite hvorfor🙈

Og det er jo det jeg prøver å unngå. Å kritisere svigermor til mannen. Han blir så sår når jeg gjør det.

Bruk en hvit løgn, og si du har lest forsikringspapirene og bruk det som unnskyldning så slipper du å nevne svigermor

Det må da gå an at dere snakker med henne begge to? Det er du som reagerer på dette og da synes jeg du skal snakke med henne selv. Det er faktisk en ypperlig anledning nå når dere kommer hjem og treffer henne nå mens det er ferskt at hun nettopp var innom. For regner med mannen din sa jo ikke noe til henne da hun ringte? 

Si at "jeg hørte du var innom oss igjen her om dagen. Jeg liker ikke at du er inne i huset vårt når vi ikke er hjemme. Fra nå av låser vi døra, og er den likevel ulåst en dag vi er ute en tur kan du vente UTE" 

Ser godt for meg hvor såret og lei seg hun blir, for hun er jo vant til at dette har vært greit til nå, så lenge ingen har sagt noe tidligere. Så forvent at stemningen blir elendig en stund, derfor bør du kanskje gå en gang til inn i deg selv og gruble på om det er verdt det. For dere trenger ikke nødvendigvis å si noe, bare begynn å lås døra. Når hun da kommenterer låst dør så sier du at "ja vi ønsker ikke at noen kommer inn mens vi er borte."Denne strofen må sikkert gjentas på repeat (papegøye), men sikkert den beste løsningen uansett 😬😅

Anonymkode: 029a9...7c8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bruk en hvit løgn, og si du har lest forsikringspapirene og bruk det som unnskyldning så slipper du å nevne svigermor

👆🏻 Påske nå er en perfekt anledning, høytid for innbrudd. 

Anonymkode: 42619...d94

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ser godt for meg hvor såret og lei seg hun blir, for hun er jo vant til at dette har vært greit til nå, så lenge ingen har sagt noe tidligere. Så forvent at stemningen blir elendig en stund, derfor bør du kanskje gå en gang til inn i deg selv og gruble på om det er verdt det. For dere trenger ikke nødvendigvis å si noe, bare begynn å lås døra. Når hun da kommenterer låst dør så sier du at "ja vi ønsker ikke at noen kommer inn mens vi er borte."Denne strofen må sikkert gjentas på repeat (papegøye), men sikkert den beste løsningen uansett 😬😅

Anonymkode: 029a9...7c8

Dette!

Svigermor gjør ikke noe galt sett med egne øyne, hun gjør bare det som er helt vanlig i bygda du bor i. Så sørg for å si i fra på en ordentlig måte. 

Egentlig er jo det å gå fra huset uten å låse helt bak mål. (Og ja, jeg har også bodd i en bygd hvor ingen låste dørene, men det er noen år siden, og i dag låser alle dørene der også) 

Anonymkode: 4f9d7...11c

Her er det nok både kultur og familieforskjeller det er snakk om, ikke at hun er så uspiselig.

For noen er det helt naturlig å gå rett inn, hun hadde neppe reagert om du gikk rett inn til henne heller. Det er sånn hun er oppdratt, og sånn hun er vant til å ha det.

Mine svigerforeldre er på samme måte, tette familiebånd hvor man bare går rett inn til hverandre. Men svigerfar laget seg den vanen at han gikk rundt huset før han gikk inn. Vi bor innerst i en vei, ingen bor innenfor oss, så ingen er i vår hage. Han skremte virkelig vettet av meg noen ganger når han i halvmørket og mørket plutselig sto i hagen. Da sa jeg fra, at han skremte meg så sinnsykt når han plutselig sto der, han var nødt til å gå inn hoveddøra, og da gjorde han det. Ikke noe problem.

Jeg synes godt du kan prøve med det gode her jeg, si at du er vant til låste dører og at man ikke går rett inn hos hverandre, så du føler dette litt invaderende. Du kan si du har prøvd å venne deg til det, men du klarer ikke helt, du føler deg utrygg med ulåst dør og du vil gjerne at folk banker/ringer på før de går inn. Så gjør du det sånn som du vil ha det. Mannen din trenger ikke ta det som kritikk av mammaen, bare at du ikke liker denne vanen med ulåst dør og å brase rett inn.

Når ting er som de er og du føler det blir mye kritikk av hans familie, så kan det være greit å noen ganger bare la være. Ta det på din kappe, du ønsker ikke ha det sånn, du ønsker å låse døren. Enkelt og greit.

Anonymkode: 8cbb6...00e

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Her er det nok både kultur og familieforskjeller det er snakk om, ikke at hun er så uspiselig.

For noen er det helt naturlig å gå rett inn, hun hadde neppe reagert om du gikk rett inn til henne heller. Det er sånn hun er oppdratt, og sånn hun er vant til å ha det.

Mine svigerforeldre er på samme måte, tette familiebånd hvor man bare går rett inn til hverandre. Men svigerfar laget seg den vanen at han gikk rundt huset før han gikk inn. Vi bor innerst i en vei, ingen bor innenfor oss, så ingen er i vår hage. Han skremte virkelig vettet av meg noen ganger når han i halvmørket og mørket plutselig sto i hagen. Da sa jeg fra, at han skremte meg så sinnsykt når han plutselig sto der, han var nødt til å gå inn hoveddøra, og da gjorde han det. Ikke noe problem.

Jeg synes godt du kan prøve med det gode her jeg, si at du er vant til låste dører og at man ikke går rett inn hos hverandre, så du føler dette litt invaderende. Du kan si du har prøvd å venne deg til det, men du klarer ikke helt, du føler deg utrygg med ulåst dør og du vil gjerne at folk banker/ringer på før de går inn. Så gjør du det sånn som du vil ha det. Mannen din trenger ikke ta det som kritikk av mammaen, bare at du ikke liker denne vanen med ulåst dør og å brase rett inn.

Når ting er som de er og du føler det blir mye kritikk av hans familie, så kan det være greit å noen ganger bare la være. Ta det på din kappe, du ønsker ikke ha det sånn, du ønsker å låse døren. Enkelt og greit.

Anonymkode: 8cbb6...00e

Veldig bra svar! 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette!

Svigermor gjør ikke noe galt sett med egne øyne, hun gjør bare det som er helt vanlig i bygda du bor i. Så sørg for å si i fra på en ordentlig måte. 

Egentlig er jo det å gå fra huset uten å låse helt bak mål. (Og ja, jeg har også bodd i en bygd hvor ingen låste dørene, men det er noen år siden, og i dag låser alle dørene der også) 

Det er jo ikke vanlig i bygda vi bor i. Ingen andre tar seg til rette på dette viset.

Kulturen er at man enten ringer på, eller åpner døra og roper «hallo». Hvis ingen svarer, går man ikke inn.

Og jeg tror faktisk ikke at hun egentlig tror at det er greit. Vi flyttet hit for noen år siden, og var på forhånd spent på hvordan det kom til å bli å bo så tett på svigermor, da hun er veldig intens og mangler sosiale antenner.

Flere andre i bygda var også overrasket over at vi tok sjansen, for det er allment kjent hvordan hun er. Så til å begynne med var hun veldig opptatt av å «bevise» at hun slett ikke var invaderende. Da ringte hun på døra og ventet ute til vi kom og åpnet.

Men det gikk ikke lenge før hun ikke klarte å dy seg, så nå går hun rett inn og inspiserer samtlige rom hvis ingen svarer når hun roper.

Her for litt siden lå jeg på sofaen og sløvet, og orket ikke besøk. Så da jeg hørte at hun ropte i gangen bare latet jeg som om jeg sov.

Da gikk hun en runde i huset, før hun kom inn på stua, så at jeg var der, og SATTE SEG NED FOR Å VENTE! Hun satt i over en halvtime, og ventet på at enten jeg skulle våkne eller at noen andre skulle komme hjem.

Jeg kjenner at jo mer jeg tenker på dette, jo mer irritert blir jeg. Så jeg må nok bare ta det opp.

Jeg kommer ikke til å ta det med svigermor, men jeg kommer til å fortelle mannen at jeg ønsker at vi kjøper oss kodelås til døra, fordi jeg har behov for privatliv i mitt eget hjem.

Annonse

Du kan jo ved en anledning spørre henne om hun ville likt at hennes svigermor snoka rundt i alle rom i huset når hun ikke var hjemme? Ellers er kodelås en god idé. Hva har du tenkt å si når hun ber om koden? Jeg har også en invaderende svigermor, så da hun ville ha nøkkel til huset vårt så hun kunne låse seg inn når hun kom på besøk og vi ikke var hjemme fra jobb enda, så sa vi nei. Hun ville antagelig fryda seg og endevendt nattbordskuffene, bladd i papirene våre og programmert om tv'n. Vi sa da at ingen andre får ha nøkkel til vårt hus. Sannheten er at mine foreldre har nøkkel og har hatt det i alle år, og de ville aldri finne på å låse seg inn uten vår tillatelse. Selv når vi har avtale om at de skal vanne når vi er bortreist så sender de snap eller melding når de kommer og når de drar. 

Anonymkode: b64d3...e62

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo ved en anledning spørre henne om hun ville likt at hennes svigermor snoka rundt i alle rom i huset når hun ikke var hjemme? Ellers er kodelås en god idé. Hva har du tenkt å si når hun ber om koden? Jeg har også en invaderende svigermor, så da hun ville ha nøkkel til huset vårt så hun kunne låse seg inn når hun kom på besøk og vi ikke var hjemme fra jobb enda, så sa vi nei. Hun ville antagelig fryda seg og endevendt nattbordskuffene, bladd i papirene våre og programmert om tv'n. Vi sa da at ingen andre får ha nøkkel til vårt hus. Sannheten er at mine foreldre har nøkkel og har hatt det i alle år, og de ville aldri finne på å låse seg inn uten vår tillatelse. Selv når vi har avtale om at de skal vanne når vi er bortreist så sender de snap eller melding når de kommer og når de drar. 

Anonymkode: b64d3...e62

Hun hadde kommet til å hevde at hun ikke ville hatt noe problem med det i det hele tatt. At det baaaare hadde vært koselig😆 tviler på at hun hadde likt det, men dette er en dame som aldri taper en diskusjon, om hun så må motsi seg selv🙈

Jeg tror ikke hun kommer til å spørre om koden, faktisk. Hun er for smart til å risikere et avslag. Hun kommer til å vente til vi skal reise bort og tilby seg å vanne blomster mens vi er borte (noe jeg ikke kan nekte på uten å virke smålig, men da passer jeg på å rydde bort/låse inn alt som er privat før vi drar).

Så kommer hun bare til å «tilfeldigvis» låse seg inn etter det.

Men jeg kommer til å kjøpe en kodelås hvor man kan lage engangskoder💁🏻‍♀️ Eventuelt personlige koder, så jeg faktisk får oversikt over hvor ofte hun er innom og snoker🤷🏻‍♀️

Du er heldig som har en mann som ser at de samme reglene ikke kan gjelde for alle☺️ Det er det største problemet her, faktisk. At mannen ikke klarer å innse hvor utspekulert og kynisk svigermor er, og finner på unnskyldninger for alt det rare hun gjør.

Så her må de samme reglene gjelde for alle, hvis ikke blir det ramaskrik…

Mim svigermor flyttet faktisk inn til oss uten at vi visste det da vi var på ferie. Mannen snakket med henne flere ganger i den perioden og ikke en eneste gang nevnte hun at hun var hjemme hos oss. Da vi kom hjem oppdaget vi at hun hadde sovet i senga vår. 

Anonymkode: 6bd35...8a5

Du kan jo også begynne å ta initiativ til sex med mannen... men så trekke deg fordi døren ikke er låst. Og så miste tenningen etter han eller du har vært og låst den ;)

Jeg har bodd steder hvor ingen låste dørene og folk ringte eller banket på, kunne lukke opp døren på gløtt og rope inn om ingen kom - men folk gikk aldri inn til noen om de som bodde der ikke svarte eller var hjemme.

Din svigermor er helt fullstendig grenseløs, og det hun gjorde da du "sov" på sofaen er virkelig ikke noe friske folk gjør!

Jeg antar at din mann på sett og vis er skadet av å ha vokst opp med en slik mor.

Prøv, som en over sier, å si at du ikke er komfortabel med at hvem som helst kan gå rett inn til dere, at dere ikke har kontroll.

Nå er et godt tidspunkt å gjøre endringer, for fra nå og det neste halvåret er jo høytid for tyverier, omreisende tyver osv.

Anonymkode: 6820b...ed1

Min svigermor viste fram leiligheten vår til en venninne av seg da vi var på påskeferie for noen år siden (Hun har nøkkel.)

Og typisk hadde vi fått det travelt før vi dro så ting var helt kaos der. Den kjente jeg på.

Regel bør være at man skal ikke gå inn i andres hjem uten å ha fått lov.

Anonymkode: 35a14...637

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...