Gå til innhold

Barnefar som spør om 50% i helstestasjon får 4 åringen?

Anbefalte innlegg

hei!

Vi har aldri vert sammen og sammerbeidet har vært opp og ned men i det siste har vi kommunisert veldig bra, han har fra annen  fredag til mandag. Han spurte om han kunne få være med neste helsestasjon time, tenkte jeg greit det.

Men når vi var der begynte han og spørre hun i helsestasjonen om det er muligt for en 4 åring og være 50% samvær, tenkte dette temaet var ut av spørsmålet da vi ikke har snakket og blitt enig om slikt og slikt tar man i mekling altså å bestille time der. Jeg tenker en 4 åring trenger et fast hjem, og når hun er litt eldre så kan hun selv få bestemme hva hun ønsker men til nå er dette uaktuelt for et lite barn, uff hater slikt mas om 50% samvær, er som far prøver å komme nærmere meg for å ha barnet mer og betale mindre barnebidrag.. våres sammarbeid går jo opp og ned så slike ting må mekler være med på. Vi kan godt bli enige om han vil ha noen dager i påskeferie/høstferie og sommerferie men ellers mer samvær da blir det fort nedtur igjen

Anonymkode: 80117...c5a

Fortsetter under...

Smart fyr. Det vil jeg si at var en gjennomtenkt strategi fra ham. 

Hvorfor har samarbeidet gått opp og ned? Har det vært konflikter fordi han vil ha samvær/ mer samvær? Siden han tok denne vrien tenker jeg.

Du bør vel strengt tatt være glad for at han vil være mer tilstede for barnet? Jeg forstår at du syns det er vanskelig, men det er jo vanlig med delt omsorg, og barnet har jo også rettigheter.

Jeg svarer ut fra det lille du opplyser om. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Smart fyr. Det vil jeg si at var en gjennomtenkt strategi fra ham. 

Hvorfor har samarbeidet gått opp og ned? Har det vært konflikter fordi han vil ha samvær/ mer samvær? Siden han tok denne vrien tenker jeg.

Du bør vel strengt tatt være glad for at han vil være mer tilstede for barnet? Jeg forstår at du syns det er vanskelig, men det er jo vanlig med delt omsorg, og barnet har jo også rettigheter.

Jeg svarer ut fra det lille du opplyser om. 

Jeg tenker at får nå er det best at barnet har et hjem altså barnets beste, før voksnes behov og når hun er litt større så kan hun bestemme selv, det har vært konflikter pga ønskende samvær om 50% da barnet ikke var 1 år gammel engang og barnefar som valgte å forsvinne i hele 4-5 måneder da barnet var under 1 år og barnefar ble ofte styrt av foreldrene sine angående samvær. 
trodde delt omsorg var mer normalt  når barnet var større 

Annonse

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så fint at far vil ha barnet sitt mer. 

Også alt du tenker på var mindre cash inn...

Anonymkode: 26ae1...3e4

Jeg har ikke valgt å få penger inn :)

ta deg en stor pakke bolle du :) 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at får nå er det best at barnet har et hjem altså barnets beste, før voksnes behov og når hun er litt større så kan hun bestemme selv, det har vært konflikter pga ønskende samvær om 50% da barnet ikke var 1 år gammel engang og barnefar som valgte å forsvinne i hele 4-5 måneder da barnet var under 1 år og barnefar ble ofte styrt av foreldrene sine angående samvær. 

Men hvem sier at et hjem nødvendigvis er det beste? Hun er jo 4 år og det er ikke uvanlig at de på den alderen er hos begge foreldrene. At det ikke nødvendigvis er ideelt er må jo veies opp mot at hun får mer tid med faren og omsorg derfra også? 

Det var pga konflikter om samvær at han tok det opp på helsestasjonen da. Hva sa helsesøster? 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Men hvem sier at et hjem nødvendigvis er det beste? Hun er jo 4 år og det er ikke uvanlig at de på den alderen er hos begge foreldrene. At det ikke nødvendigvis er ideelt er må jo veies opp mot at hun får mer tid med faren og omsorg derfra også? 

Det var pga konflikter om samvær at han tok det opp på helsestasjonen da. Hva sa helsesøster? 

Hun sa at noen gjør  det og kommer an på barnet, men at det ikke er opp til henne å si hva som er best at mekling er en bedre vei på dette

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hun sa at noen gjør  det og kommer an på barnet, men at det ikke er opp til henne å si hva som er best at mekling er en bedre vei på dette

Ok. Men hun er hos far annenhver helg? Jeg syns jo at du skal vurdere det, og tenke på at barnet jo har rett til begge foreldrene. Kommer dere til å ta det på mekling da? Det er jo greit det. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ok. Men hun er hos far annenhver helg? Jeg syns jo at du skal vurdere det, og tenke på at barnet jo har rett til begge foreldrene. Kommer dere til å ta det på mekling da? Det er jo greit det. 

Tenker på barnets beste, det er bra at far vil ha mer men barnet må jo også tas hensyn til, hun er glad i far men liker seg best her, er noen som aldri føler seg hjemme pga 2 hjem, så de vet ikke va det føles å ha et fast hjem synes det også er trist, vi voksne ville også  likt å ha et fast hjem en å flytte her og der annen vær uke, da tenker jeg iallefal  hvordan det er for et lite barn

Så heldig barnet er som har to foreldre som ønsker å være masse sammen med henne! Far ønsker å være mer sammen med sin datter - kanskje du skal lese noe positivt inn i det?

Anonymkode: 70870...490

Jeg skjønner at du syns at barnet er for lite til å ha 50/50. Annenhver helg + en dag i uken er det mest vanlige med så små barn, så om du føler at det er det beste for barnet så holder du på den ordningen. Jeg syns at du virker fornuftig ved at dere kan avtale enkelte samværsdager utenom avtalen, og at du har barnets beste i tankene. Stå på for barnet ditt du, om han er en dedikert pappa så skjønner han at 50/50 bør vente. 

Anonymkode: 362d7...165

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tenker på barnets beste, det er bra at far vil ha mer men barnet må jo også tas hensyn til, hun er glad i far men liker seg best her, er noen som aldri føler seg hjemme pga 2 hjem, så de vet ikke va det føles å ha et fast hjem synes det også er trist, vi voksne ville også  likt å ha et fast hjem en å flytte her og der annen vær uke, da tenker jeg iallefal  hvordan det er for et lite barn

Jeg respekterer synet ditt på dette, men situasjonen er jo den at dere er to foreldre som bor hver for dere, og at barnet som nevnt har rettigheter til å ha like mye omsorg fra begge. Jeg tror ikke du kan sammenligne voksne og barn, for voksne tilpasser seg ikke så lett. Barn gjør oftest det. Uansett, håper det ordner seg sånn at barnet blir tatt mest hensyn til da. 

ReneRene skrev (19 minutter siden):

Jeg respekterer synet ditt på dette, men situasjonen er jo den at dere er to foreldre som bor hver for dere, og at barnet som nevnt har rettigheter til å ha like mye omsorg fra begge. Jeg tror ikke du kan sammenligne voksne og barn, for voksne tilpasser seg ikke så lett. Barn gjør oftest det. Uansett, håper det ordner seg sånn at barnet blir tatt mest hensyn til da. 

Ser den, jeg som mor må tenke på barnets beste og i det ligger det at hun får være med faren sin, men at hun har et fast hjem hun kan føle seg trygg på, og hun føler seg trygg på han det ser jeg, men jeg tror og vet at det blir for stort fremgang å gå fra 3 dager til plutselig 7 dager, uansett om det blir sett positivt at far ønsker mer er det barnets behov som kommer først ikke barnefar sine behov og ønsker. Jeg har en halvsøsken og derfor kom jeg med den og «tilpasse» hun tilpasset seg ikke i det hele tatt og hun var snart 6 år når de gikk for 50% hun viste ikke hvor hun bodde fordi hun følte seg aldri hjemme og hadde ingen venner der faren hennes bodde.

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Snakker du av erfaring siden du sier ag barn tilpasset seg bedre enn voksne? Er du skilsmisse barn? Jeg er det og selv om jeg er like glad i far min som min mor så var det enklere å forholde seg til 1 hjem. En 4 åring som plutselig skal ha 50/50 er ikke en god løsning. Hvis det skulle ha vært en løsning å øke samværet så må det tas gradvis for barnet sitt beste. 

hi sier at det er foreldrene hans som er med å presser han for denne løsningen, og da tenker jeg er det virkelig det beste for barnet da å være der 50/50 hvis bf ikke selv tar intiativet til dette? Tenk deg selv å bo 50% en plass og 50% en annen plass. 2 hjem.. og dette sier de er det beste for barna for begge foreldrene har rett på samvær? Stakkers barn som bor slikt mener jeg. 

Anonymkode: 933c3...249

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Snakker du av erfaring siden du sier ag barn tilpasset seg bedre enn voksne? Er du skilsmisse barn? Jeg er det og selv om jeg er like glad i far min som min mor så var det enklere å forholde seg til 1 hjem. En 4 åring som plutselig skal ha 50/50 er ikke en god løsning. Hvis det skulle ha vært en løsning å øke samværet så må det tas gradvis for barnet sitt beste. 

hi sier at det er foreldrene hans som er med å presser han for denne løsningen, og da tenker jeg er det virkelig det beste for barnet da å være der 50/50 hvis bf ikke selv tar intiativet til dette? Tenk deg selv å bo 50% en plass og 50% en annen plass. 2 hjem.. og dette sier de er det beste for barna for begge foreldrene har rett på samvær? Stakkers barn som bor slikt mener jeg. 

Anonymkode: 933c3...249

Enig dette 50% kommer av foreldrene og ikke hva barnet vil og ønsker og da blir man kaldt «du vil ikke ha mindre penger nei». Altså.. de lille myntene jeg får via bidrag/barnetrygd  hjelper neppe uansett det går ut i min lønn ting til barnet.

synes synd på små barn der voksne mener at 50% er det beste, da mener de at det er det beste for foreldrene og rettferdighet for foreldrene og driter i «barnets beste».

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig dette 50% kommer av foreldrene og ikke hva barnet vil og ønsker og da blir man kaldt «du vil ikke ha mindre penger nei». Altså.. de lille myntene jeg får via bidrag/barnetrygd  hjelper neppe uansett det går ut i min lønn ting til barnet.

synes synd på små barn der voksne mener at 50% er det beste, da mener de at det er det beste for foreldrene og rettferdighet for foreldrene og driter i «barnets beste».

Enig! Og jeg vokste opp med 50/50. Hata det og det var en gledens dag da jeg flytta for meg selv, som 16åring, og ENDELIG fikk ett hjem

Anonymkode: 0e724...bdd

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Enig! Og jeg vokste opp med 50/50. Hata det og det var en gledens dag da jeg flytta for meg selv, som 16åring, og ENDELIG fikk ett hjem

Jupp har sitt noen av svarene her og det skriker høyt «foreldrenes beste og rettferdighet! Far må få like mye!» og ikke barnets beste 😕  også med min halvsøskens erfaring var det bare stressende mente hun og følte ikke seg hjemme enten hos min mor eller far fordi hun måtte fram og tilbake og følte ikke hun fikk noe ro. Og tenker små barn er de som lider av foreldrenes egoisme, jeg er mor og må tenke på barnets beste man vet aldri 100% hva barnets beste er men det er iallfall ikke å flytte fram og tilbake til 2 hjem

Anonym bruker skrev (På 3.4.2023 den 0.19):

Det dr din erfaring , andre synes 50/50 er best ;)

Anonymkode: e73b2...c17

Så la meg forstå dette riktig.

Du fikk barn med en du ikke var sammen med, men dessverre viste det seg at du valgte feil mann for til din store overraskelse vil han faktisk ta ansvar for barnet han var med å lage.
I tillegg tok han det opp et sted hvor det var vitne til at han stilte spørsmålet.
Og det eneste du kan gjøre er å beskylde han for å ønske å betale mindre bidrag.

Kanskje ta et møte på familievernkontoret å snakke om dette samværet.

Anonymkode: 0c942...033

Anonym bruker skrev (På 2.4.2023 den 22.37):

Delt bosted er ikke anbefalt for de minste, det er riktig.

Men uansett har det ikke noe å si hva han spør om på helsestasjonen, det er ikke der de tar noen sånne avgjørelser.

Anonymkode: b2368...fa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...