Gå til innhold

Spleise grill mat eller ta med eget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med vennegjengen? Spleiser dere på alt eller kjøper dere noe selv og tar med?

en gang opplevde jeg og samboer spleiste med et vennepar det som var i spleisevogna da endte hun ene med å mene at sommer kotelettene var hennes siden hun spiser 3/4 når jeg skulle kjøpe en til meg selv men vi kunne jo spleise sa hun! Uff aldri igjen. Da ble jeg litt forvirret fordi meiningen med spleising er jo at alle kan ta av det som ble spleiset, ikke at andre skal sponse andres varer.. så en grunn til at jeg fortrekker og kjøpe mest eget da jeg er små spist og plutselig må jeg betale 200-300kr ekstra for noe jeg ikke skal ha engang.

Anonymkode: bf9ee...56a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar med det vi ønsker å grille og drikken vi ønsker. Lettest sånn så alle får det de ønsker.

Anonymkode: 60f7e...3fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan gjør dere det med vennegjengen? Spleiser dere på alt eller kjøper dere noe selv og tar med?

en gang opplevde jeg og samboer spleiste med et vennepar det som var i spleisevogna da endte hun ene med å mene at sommer kotelettene var hennes siden hun spiser 3/4 når jeg skulle kjøpe en til meg selv men vi kunne jo spleise sa hun! Uff aldri igjen. Da ble jeg litt forvirret fordi meiningen med spleising er jo at alle kan ta av det som ble spleiset, ikke at andre skal sponse andres varer.. så en grunn til at jeg fortrekker og kjøpe mest eget da jeg er små spist og plutselig må jeg betale 200-300kr ekstra for noe jeg ikke skal ha engang.

Regner ikke på krona og tåler godt å betale mer en gang og kanskje mindre en annen gang. 

Skrevet

Alle tar med seg noe, og alt settes på et fellesbord hvor man kan forsyne seg av det man har lyst på.
Alle kan smake på alt, ikke bare det de har tatt med seg.

Anonymkode: 16898...510

Skrevet

Alle tar med noe, og alle kan spise av alt. Det er det som er å spleise, og ikke at hver enkelt tar med sitt. 

Skrevet

Liker best å ta med det kjøttet en selv skal grille. Skal man spleise må man iallfall sette et minstekrav så ikke noen kommer med kun pølser og kun spiser av andres biff.

Anonymkode: db91d...c5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Liker best å ta med det kjøttet en selv skal grille. Skal man spleise må man iallfall sette et minstekrav så ikke noen kommer med kun pølser og kun spiser av andres biff.

Hjelpes så utrolig sære og gniene dere er! 

Anonymkode: 8848a...ec6

Skrevet

Da er jo poenget borte. Meningen er jo at alle skal kjøpe forskjellige ting til fellesbordet der alle kan forsyne seg av det de vil. 

Skrevet
Bergen_by skrev (På 2.4.2023 den 21.03):

Da er jo poenget borte. Meningen er jo at alle skal kjøpe forskjellige ting til fellesbordet der alle kan forsyne seg av det de vil. 

Meningen er visstnok dette, for deg. For meg er ikke dette meningen. Spleiser man så handler man enten sammen eller så handler man nok av alt. Jeg kommer ikke med en pk grillpølser og spiser biffen andre tar med. Det blir for dumt. Da kjøper begge biff, og så tar man med pølser i tillegg. Man spleiser fortsatt, alt kjøtt, tilbehør osv deler man utgiftene på 50/50. 

Men meningen med spleising er ikke at alle skal kjøpe hver sine ting. Det er din mening, men ikke meningen som i fasiten. 

Anonymkode: 84c17...138

Skrevet

Jeg slutter aldri å forundres over hvordan folk her inne omgås de som de visstnok anser som venner, men behandler som et bankregnskap.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.4.2023 den 18.28):

Minstekrav? Blant venner?

Skrevet
*Miss Marple* skrev (23 minutter siden):

Minstekrav? Blant venner?

For de fleste er jo ikke det nødvendig, men jeg har en kusine man må være ekstremt tydelig ovenfor.  Hun har kommet på spleiselag med mann, tre store barn og en vennefamilie på 4 ( som vi andre aldri hadde møtt) og bare hatt med en pakke pølser og ikke noe tilbehør. Da måtte vi være litt kreative på kjøkkenet for å få mat nok til alle.

Dama er hyggelig å være sammen med, men fryktelig bortskjemt. Hun tenker aldri tanken på at hun og hennes familie skal bidra med noe.

Anonymkode: f58f1...3b5

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hva er konteksten? Dersom det er avtalt at alle skal ha med seg noe til et fellesbord, tar jeg jo med meg det jeg har lyst på. Det er da en selvfølge at folk kan ta som de vil av det, uavhengig av hva de selv har betalt for det de har med. Det får da være grenser for hvor smålig man kan tillate seg å være. 

Skrevet
Musleem skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hva er konteksten? Dersom det er avtalt at alle skal ha med seg noe til et fellesbord, tar jeg jo med meg det jeg har lyst på. Det er da en selvfølge at folk kan ta som de vil av det, uavhengig av hva de selv har betalt for det de har med. Det får da være grenser for hvor smålig man kan tillate seg å være. 

Synes er litt mer smålig av dem som hiver på felles vogna og mener at dette er deres mat etterpå

Skrevet

Tar med egen mat, ferdig snakket. 

Anonymkode: 220ba...3d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...