Gå til innhold

Min sønn er seint ute med alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er konfimant i år. Han er liten og ikke kommet skikkelig i puberteten ennå. Tannfelling er han også sein med. Siste tann som er løs nå.

Flere med barn som henger etter de andre på dette området?

Anonymkode: f0ee6...cfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min i 10.klasse fortalte faktisk forrige uke at en jente i klassen hadde en løs melketann. Så selv om det ikke er vanlig skjer det jo at noen er såpass sene 

Når det kommer til veksthoppet i puberteten hos gutter, som gjerne kommer samme året som skjeggevekst og stemmeskiftet er ikke sønnen din unormalt sen. Gi han sommeren og 10.klasse så skal du se han skyter i været og utvikler seg i racerfart 

Anonymkode: 8d0c4...e6c

Skrevet

Min var konfirmant i fjor og melketennene var ute før han begynte på ungdomsskolen, men han var av de laveste da han konfirmerte seg. Han er fortsatt ikke veldig lang, men er nå mer gjennomsnittlig og han vokser fortsatt. 

Anonymkode: de864...c96

Skrevet

Mange konfirmanter ser ut som om de går i barneskolen (guttene).
Men når man møter dem igjen etter at ungdomsskolen er over, har de lagt på seg en halvmeter!

Anonymkode: 54c2f...953

Skrevet

Jeg er 45 år og har fremdeles en melketann:)

Anonymkode: 03936...15f

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Min var konfirmant i fjor og melketennene var ute før han begynte på ungdomsskolen, men han var av de laveste da han konfirmerte seg. Han er fortsatt ikke veldig lang, men er nå mer gjennomsnittlig og han vokser fortsatt. 

Anonymkode: de864...c96

Takk for svar. Han er litt redd for at han ikke kommer til å vokse mer. Storebror var tidligere ut 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Datteren min i 10.klasse fortalte faktisk forrige uke at en jente i klassen hadde en løs melketann. Så selv om det ikke er vanlig skjer det jo at noen er såpass sene 

Anonymkode: 8d0c4...e6c

Det er vanligere enn du tror. Veldig mange får regulering i 10.klasse fordi da er endelig alle melketennene ute. Begge våre gikk i 10.klasse når siste melketann falt ut - og mange andre i klassene. 

Anonymkode: 1f348...997

Skrevet

Eldste datteren min måtte trekke siste melketann da hun var 16. Yngste hadde mistet alle melketennene da hun var 10. eldste fikk mensen da hun var 14, yngste da hun var 15. eldste ble 165 høy, yngste er 178 nå.

Har en sønn også. Han er 12 år. Han er 180 høy, godt i gang med pubertet og har fått «mannestemme» ingen andre i klassen hans har det enda. Disse konfirmeres om 2 år. De andre guttene ligger et godt stykke bak han. Jeg underviser også konfirmanter, og der er det litt av alt. Noen av guttene har dypere stemme, noen har guttestemme fortsatt. 

Anonymkode: 0e08a...003

Skrevet

Helt vanlig. Husker flere av guttene jeg gikk på ungdomsskolen med var lave og med guttestemmer. Siste året på ungdomsskolen var de plutselig høye med mørke stemmer. 

Anonymkode: 5597b...edd

Skrevet

Statistisk sett er de guttene som er lavest og minst utviklet på starten av ungdomsskolen, de som er mest utviklet våren i 10. Ikke stress, dette ordner seg. 

Skrevet

Det mest interessante jeg ser er håndballkamper på g13 til g15 nivå. I den alderen er det himmelvid forskjell. Man har gutter på 13års-lag med bart og som er nesten 190 lang og "kropp og kroppshår som en kar (ser jo bare leggene da,-men..." også har man de som rett og slett ser ut som en litt lang 1.klassing. Disse forskjellene varer frem til de kommer over til 15/16årslagene. Da begynner ting å jevne seg ut, bortsett fra den naturlige høydeforskjellen så ser de gjerne mer jevngamle ut. 

Det er ikke like stor forskjell på jentene. ALtså, det finnes jo, men det er en og annen jente som skiller seg ut,- det er liksom ikke "vanlig" på alle lag å ha så stor variasjon. På guttelag er det "alle lag",- for å sette det på spissen. Jeg ville tatt det helt med ro var jeg deg. Og skjønner sønnen kan være bekymret for høyden,-hører at det ikke er gøy å være lav som gutt/mann.- men har han ikke noe/bare lite antydning til pubertet enda, så vil han mest sannsynlig mangle mye "vokster" i lengden også. Det er større risiko for å forbli lav om man har gjennomgått stemmeskiftet og gjerne fått skjeggveskt,- men er lav,- når man konfirmeres. Når det er sagt,- det er heller ikke fasit på noe måte!! 

Anonymkode: b3af2...af4

Skrevet

Hva så? Man følger sin egen kurve. Vi sammenligner oss vel ikke med andre? 😊❤️

Anonymkode: 7ea8e...c73

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Takk for svar. Han er litt redd for at han ikke kommer til å vokse mer. Storebror var tidligere ut 

Men DU vet jo svaret. 

Anonymkode: 7ea8e...c73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...