Gå til innhold

Dere som er gift og har ulik inntekt

Anbefalte innlegg

Betaler dere likt inn til fellesen eller sitter den som tjener mest igjen med mest til eget forbruk? Hva syns dere er rimelig?

Her tjener mannen mest, men vi har hittil hatt samme sum til eget forbruk etter at alt er betalt. Nå ønsker han å beholde noe mer selv. Er bare snakk om 2.000 kr i måneden da inntektsforskjellen ikke er stor. Vi tjener begge godt. Jeg strever med å forstå hvorfor.

Anonymkode: 05df0...e12

Fortsetter under...

Vi har 100 % felles økonomi, faktisk først og fremst fordi han vil selv om han alltid har tjent mer enn meg. Likevel føler jeg litt på at han har mer han skulle sagt enn meg rundt viktige avgjørelser som koster mye penger, enda jeg vet at han overhodet ikke tenker slik selv, det har han gjort klart flere ganger. 

Anonymkode: fff8e...acb

Han tjener over dobbelt så mye som meg, og overfører over dobbelt så mye som meg til felleskassa. Alle «vanlige», dagligdagse utgifter går fra felleskassa: mat, strøm, kommunale utgifter, drivstoff, gaver, klær til barna (vi arver mest). Utgifter som kommer utenom, som bilreparasjon, betaler han. Noen ganger betaler jeg småting, som hvis jeg har lyst på en plante eller noe. Vi bidrar etter evne. Så har begge en egen konto med pengene som blir til overs, til eget bruk. I gen av oss har mye sparepenger.

Anonymkode: 094ea...a3d

Annonse

Han sitter igjen med mer enn meg, men han tjener ca dobbelt så mye som meg også.

Vi har felles regnings og matkonto, og han setter inn en god del mer enn meg. Vi har en felles sparekonto som vi setter likt inn på.

Så betaler alltid han ferier, fritidsting som turer i slalåmbakken, kino, middag ute osv.

Jeg får barnetrygden inn på min konto, og jeg handler småting som ungene trenger. Men når det er større utgifter, som nå har jeg kjøpt flere par joggesko osv og er "tom" på konto, da overfører han bare mer penger til meg.

Det er aldri sånn at jeg går blakk liksom, og han er veldig generøs med sine penger.

Men jeg har lav inntekt og kan ikke legge meg til dyre vaner når det kommer til klær, hudpleie, frisør osv for det tror jeg nok han hadde syntes det var urimelig å måtte sponse. Han sponser meg glede til ungene, det er han som betaler alle dyre investeringer der, nå sist nytt slalåmutstyr til ene tenåringen, og han sponser med glede luksus som turer og ferier.

Ingen av oss er veldig høylønnede da, så vi lever helt nøkternt selv om det kanskje ikke så sånn ut i dette innlegget. Jeg er ufør og får ca 350.000 i året fra nav, og han tjener mellom 6 og 700.000.

Anonymkode: 55bf4...f93

Her er det fri flyt mellom kontoene, og alt felles :) 

Noen år tjeneste jeg en del mer, men jobbet og mye mer og han måtte da være hjemme. 
Nå har jeg gått ned i stilling, er mer hjemme, og han jobber og tjener mer enn meg. 

Alt er et felleskap..

Anonymkode: 2bb08...4dd

Mannen tjener vel fem ganger mer enn meg og betaler alt som har med hus, reiser og dyrere utstyr til barna. Jeg betaler for min egen bil, mat, klær til barna og ellers de små utgiftene som dukker opp. Det som er til overs er mitt fullt og helt. 

Anonymkode: e3519...e2b

Mannen tjener omtrent dobbelt så mye som meg, så han tar det meste av faste utgifter som strøm, forsikring, bredbånd strømmetjenester osv. Jeg betaler kommunale avgifter, eiendomsskatt og litt annet. Vi sitter igjen med ulik sum på konto, men det er aldri noe problem, for vi har penger nok til alt vi ønsker å bruke det på og sparer mye. Kommer det større utgifter som kjøp av bil el, så tar vi det gjerne fra mannens sparekonto. Er det ferier ol tar vi det gjerne fra min. 

Anonymkode: ad309...909

Vi har helt felles økonomi. Vi er veldig samkjørt på hva vi bruker penger på så vi har ingen konflikter knyttet til økonomi. Vi har ingen felles konto. Regninger går litt fra min konto og litt fra hans. Har det en periode gått mye fra en konto så overfører en av oss. Har jeg lyst på noe til meg og han til seg kjøper vi uten å høre med den andre, men vi bruker sjelden penger på oss selv. Vi føler ikke at noen har rett på mer penger enn den andre. Alt er jo et samarbeid. Da barna var mindre jobbet f.eks. jeg redusert for å rekke barnehagen grunnet reisevei. Det muliggjorde at han kunne jobbe fullt. Han tjente tidligere mer enn meg. Nå er han ufør og det er jeg som tjener mest.

Anonymkode: effb4...817

Jeg tjener dobbelt så mye som mannen. Vi betaler likt på hus og forsikring. Han betaler strøm, jeg betaler offentlige avgifter. Mat betaler den som handler, stort sett. Han er megagnien, og spinker og sparer. 

Anonymkode: 5ef2d...ea6

Annonse

Jeg tjener 4 ganger så mye som min mann og jeg betaler 4 ganger så mye inn på felleskontoen, matkontoen og sparekontoen. Han sitter igjen med 7000 i måneden til eget bruk og jeg har igjen 47000 kr til eget bruk. Jeg har egen hest og bruker 10000 i måneden på hest.

Anonymkode: 1677e...80f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tjener 4 ganger så mye som min mann og jeg betaler 4 ganger så mye inn på felleskontoen, matkontoen og sparekontoen. Han sitter igjen med 7000 i måneden til eget bruk og jeg har igjen 47000 kr til eget bruk. Jeg har egen hest og bruker 10000 i måneden på hest.

Anonymkode: 1677e...80f

Wow håper at du deler med deg 👀

Anonymkode: 4cc67...d6e

Vi har fellesøkonomi, men ingen felles konto. Jeg betaler noe, han andre ting. Han tjener 4x så mye som meg selv om jeg har en god inntekt. Han betaler strøm, kommunale avgifter, mobiltelefon, bensin. Jeg handler stort sett mat og klær. Da vi hadde huslån betalte vi begge inn på lånet, men han mer enn meg.

Han har en jobb med mye reising. Den kan han bare ha fordi jeg har tatt det meste hjemme til tross for 100% jobb. Hadde vært helt urimelig om hans gode lønn ikke kom meg til gode også.

Anonymkode: 61090...cb3

Jeg har vært den som har tjent både minst og mest i et forhold. Hos oss bidro den som tjente mest med mer- men det er noe hvert par må bli enig om, ikke noe som er feil og riktig. Vi ser ulikt på penger, og for meg betyr det ikke at jeg vil ha mest mulig. Andre ser verdien på annen måte. Men jeg ville følt meg dum om jeg hadde mye mer å bruke enn en jeg bodde sammen med eller var gift med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...