Gå til innhold

Er det ikke lov å være skuffet over besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
amandine skrev (1 time siden):

Du må lese en gang til. De kom hjem for 2 uker siden. Om de er som 60-70- åringer jeg kjenner er de kanskje i full fres fremdeles, med engasjementer i hytt og vær. Mine foreldre har vært opptatt hver kveld denne uken, de er snart 80 men har jobb og prosjekter, trening og teater og konserter og venner, de er aldri i ro.

Det er jo et valg å gjøre seg for travel til å bruke tid på familien.

Anonymkode: 088a1...55d

Fortsetter under...

Gjest Danida
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (19 minutter siden):
sparke oppover
1  
fjerne, utelukke (en person) fra en stilling ved å anbringe vedkommende i en høyere stilling (som er av mindre betydning)
  • [stortingsmann og statsrådskandidat Bernt] Ingvaldsen lot seg motstrebende «sparke oppover» til førstepresident

(Lars Roar LangsletJohn Lyng 215 1989)
2  
kritisere noen som er høyere enn en selv i en hierarkisk struktur
  • i den grad satiren rammer, skal den alltid sparke oppover

(aftenposten.no)

vil du si jeg sparket oppover? 

Hun syns vel hun selv sitter "over" deg på ett eller annet vis...

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Et valg veldig mange gjør når de trenger barnevakt. Egentid, kjærestetid, venninnetid, det er ikke ukjent for de fleste. Det er valg hele veien. 

Anonymkode: 5774f...df4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Et valg veldig mange gjør når de trenger barnevakt. Egentid, kjærestetid, venninnetid, det er ikke ukjent for de fleste. Det er valg hele veien. 

Anonymkode: 5774f...df4

Jeg passer mine tantebarn uten at foreldrene uttaler et ønske om barnevakt. Det er fordi jeg ønsker å PRIORITERE tid med dem, ikke fordi foreldrene ber meg om det. Jeg velger å kommer dem i forkjøpet. 

Anonymkode: 75466...818

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jaha, så om man går på aktiviteter så skal man kutte ut fordi man må ta seg tid til foreldrene 

Anonymkode: 9d406...040

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jaha, så om man går på aktiviteter så skal man kutte ut fordi man må ta seg tid til foreldrene 

Du kan selvsagt velge å bruke hver ledige sekund på andre enn familien, men da velger du jo det. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kan selvsagt velge å bruke hver ledige sekund på andre enn familien, men da velger du jo det. 

De velger å ha ett liv, det er supert, bra de driver med noe er lin mening 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De velger å ha ett liv, det er supert, bra de driver med noe er lin mening 

Ok, det må du gjerne mene. Selv setter jeg pris på at familien min ønsker at jeg, mine søsken og våre barn skal være en del av deres liv også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ok, det må du gjerne mene. Selv setter jeg pris på at familien min ønsker at jeg, mine søsken og våre barn skal være en del av deres liv også. 

Det kan man være uten å låtte være bv, hente i bhg osv. selvutslettende besteforeldre ønsker ikke vi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan man være uten å låtte være bv, hente i bhg osv. selvutslettende besteforeldre ønsker ikke vi

Huff, ja. Jeg føler meg ekstremt selvutslettende som setter pris på å tilbringe tid med mine tantebarn. Det er grusomt at det er sånn. Skulle ønske jeg slapp den gleden! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det finnes en god del å gå på mellom å være selvutslettende og ønske om å tilbringe tid med barn og barnebarn. 
Hvis du ser på det å hente i barnehage og se på en fotballkamp som selvutslettende, så har du familiebånd som jeg ikke har noe ønske om å ha.

Men, vi er forskjellige.

Anonymkode: 07635...60e

Skrevet
Danida skrev (2 timer siden):

Enig.
Mine foreldre var yrkesaktive da mine var små, og bodde slik at det aldri var aktuelt med henting i barnehage, så det har de ikke kunnet gjøre. Men de har hele veien hatt kontakt på andre måter. Og det hadde ikke som mål å avlaste meg, men å hygge seg med ungene. 

Å ha kontakt med barna i familien er et privilegium, ikke en plikt. Jeg har ikke barnebarn, får det ikke på lenge ennå vil jeg tro, men jeg har tantebarn, og med dem er det på samme måte. Å få henge med dem er jo hygge. Det er ytterst sjelden jeg trenger å hente dem noe sted, eller sitte barnevakt, men vi kan være sammen og ha det morsomt på andre måter.

Nettopp. For ett privilegium 🤩

I følge min kollega som er bestemor, det er livets dessert. Is på brygga og alt det der. Hun er både yrkesaktiv og bor laaaangt unna. Lengre enn de fleste. 

Anonymkode: cd1f9...8bd

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):
sparke oppover
1  
fjerne, utelukke (en person) fra en stilling ved å anbringe vedkommende i en høyere stilling (som er av mindre betydning)
  • [stortingsmann og statsrådskandidat Bernt] Ingvaldsen lot seg motstrebende «sparke oppover» til førstepresident

(Lars Roar LangsletJohn Lyng 215 1989)
2  
kritisere noen som er høyere enn en selv i en hierarkisk struktur
  • i den grad satiren rammer, skal den alltid sparke oppover

(aftenposten.no)

vil du si jeg sparket oppover? 

Det jeg mente var at andre kan angripe fordi de føler seg truet. Hadde jeg fremstått som svak eller ubeskyttet her, så hadde selvfølgelig ikke visse holdt på som de gjør. De vet jeg tåler det og at jeg ignorerer, bortsett fra at jeg må rapportere nå iom at det kan ødelegge tråder og jeg blir lei til slutt av den grunn fordi en diskusjon blir forstyrret av sånt tull. Jeg har ikke trodd at du var der, for selv om vi er uenige om det meste så har du ikke nedverdiget deg til å holde på som du gjør i tråden her. Så jeg ble overrasket over at du plutselig ble på visse andres nivå. Men nå har jeg også smelt til mot deg, så vi kan alle miste det iblant. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Huff, ja. Jeg føler meg ekstremt selvutslettende som setter pris på å tilbringe tid med mine tantebarn. Det er grusomt at det er sånn. Skulle ønske jeg slapp den gleden! 

Eh

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det finnes en god del å gå på mellom å være selvutslettende og ønske om å tilbringe tid med barn og barnebarn. 
Hvis du ser på det å hente i barnehage og se på en fotballkamp som selvutslettende, så har du familiebånd som jeg ikke har noe ønske om å ha.

Men, vi er forskjellige.

Herregud 

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at denne "skuffelsen" over besteforeldre ene og alene dreier seg om at småbarnsforeldre selv vil ha barnefri! Så brukes all verdens argumenter for å svartmale besteforeldre som egoistiske og ikke være interessert i barnebarna. For stadig vekk leser man her inne at det holder ikke med vanlige besøk, besteforeldre MÅ ha barnebarna på OVERNATTING, hele helga, for at det skal være bra nok. Og hvis besteforeldre ikke hopper når disse småbarnsforeldrene knipser, ja så flytter de med barnebarna laaangt bort og skal iallefall ikke stille opp når besteforeldrene blir enda eldre. Hvorfor skal besteforeldre sette sine interesser tilside, mens de som er foreldre til ungene skal kunne fortsette livet som før de fikk barn? Hvem er det som er egoister, sa du?? Besteforeldregenerasjonen har gjort sitt, nå kan de med god samvittighet lene seg tilbake og slippe mas og kav med unger som skal hentes, bringes, legges, stelles osv osv. Og det er jo nå de har mulighet til å bo halve året i Spania f eks. De skal da jaggu ikke leve som gratis barnevakter resten av livet?

Anonymkode: d85df...513

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Eh

Eh hva? Du skjønner ironi?

Anonymkode: 04291...e24

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er rimelig sikker på at denne "skuffelsen" over besteforeldre ene og alene dreier seg om at småbarnsforeldre selv vil ha barnefri! Så brukes all verdens argumenter for å svartmale besteforeldre som egoistiske og ikke være interessert i barnebarna. For stadig vekk leser man her inne at det holder ikke med vanlige besøk, besteforeldre MÅ ha barnebarna på OVERNATTING, hele helga, for at det skal være bra nok. Og hvis besteforeldre ikke hopper når disse småbarnsforeldrene knipser, ja så flytter de med barnebarna laaangt bort og skal iallefall ikke stille opp når besteforeldrene blir enda eldre. Hvorfor skal besteforeldre sette sine interesser tilside, mens de som er foreldre til ungene skal kunne fortsette livet som før de fikk barn? Hvem er det som er egoister, sa du?? Besteforeldregenerasjonen har gjort sitt, nå kan de med god samvittighet lene seg tilbake og slippe mas og kav med unger som skal hentes, bringes, legges, stelles osv osv. Og det er jo nå de har mulighet til å bo halve året i Spania f eks. De skal da jaggu ikke leve som gratis barnevakter resten av livet?

Du kunne ikke tatt mere feil, i hvertfall når det gjelder oss. 

Trist at du ser på besteforeldre som vil tilbringe tid med barnebarn som et onde.
Mener du virkelig at familie som tilbringer tid med familien sin er et ork og kav og mas? 
 Vi ser veldig ulikt på familie.

Så når foreldre ringer og trenger hjelp til å måke gårdsplassen så svarer man at: Nei, nå har vi fått store unger, vår tid som slaver er over! Plugg på en skuffe på rullatoren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke om det kun handler om barnefri, men ja det stilles alt for mange krav noen ganger. De besøker besteforeldre som tar i mot ( selvfølgelig? ) , besteforeldre blir med på hytteturer og gleder seg sikkert over julefeiring med barnebarna. Det blir jo ikke nok, som kommer fram her. De må dra på kamper, de må hente, de må besøke så fort de kan etter utenlandturer.  Og glemt er at de har hatt egne barn de har tatt vare på og stilt opp for i mange år! De får liksom noen år til å gjøre hva de vil (?) før neste pers. Syns det blir så feil.Som du sier, det er nå de kan prioritere seg selv, men neida! De kan ikke gjøre så godt de kan, de må hele tiden gjøre mer og mer, og om gleden blir borte så skjønner jeg det. Det er kvantitet foreldre ofte vil. Kvalitet er liksom nedprioritert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kunne ikke tatt mere feil, i hvertfall når det gjelder oss. 

Trist at du ser på besteforeldre som vil tilbringe tid med barnebarn som et onde.
Mener du virkelig at familie som tilbringer tid med familien sin er et ork og kav og mas? 
 Vi ser veldig ulikt på familie.

Så når foreldre ringer og trenger hjelp til å måke gårdsplassen så svarer man at: Nei, nå har vi fått store unger, vår tid som slaver er over! Plugg på en skuffe på rullatoren.

Familie eller ikke: unger er jævlig slitsomme! Mas, kav, skriking, trass, lage mat, søl og gris, leggerutiner, få de til å sovne, kanskje våkner der på natta, står opp grytidlig.... Et sant slit, familie eller ikke! Man passer når man må, men helst ønsker man å kose seg litt med ungene mens foreldrene er tilstede å kan gjøre disse slitsomme greiene. 

Skrevet
ReneRene skrev (38 minutter siden):

Jeg vet ikke om det kun handler om barnefri, men ja det stilles alt for mange krav noen ganger. De besøker besteforeldre som tar i mot ( selvfølgelig? ) , besteforeldre blir med på hytteturer og gleder seg sikkert over julefeiring med barnebarna. Det blir jo ikke nok, som kommer fram her. De må dra på kamper, de må hente, de må besøke så fort de kan etter utenlandturer.  Og glemt er at de har hatt egne barn de har tatt vare på og stilt opp for i mange år! De får liksom noen år til å gjøre hva de vil (?) før neste pers. Syns det blir så feil.Som du sier, det er nå de kan prioritere seg selv, men neida! De kan ikke gjøre så godt de kan, de må hele tiden gjøre mer og mer, og om gleden blir borte så skjønner jeg det. Det er kvantitet foreldre ofte vil. Kvalitet er liksom nedprioritert. 

Du kan ikke være helt i vater med de konklusjonene dine. 
Vi har bedt med på hyttetur, ingen ble med. Barnebarna er 12 og 6 år. En kamp på 6 år er vel ikke mye forlangt? Et juleselskap og en felles bursdagsfeiring på sommeren, er det for mye synes du? Vel, jeg har fått unger, veldig fine sådan, og jeg håper for guds skyld at jeg ser dem mer enn to ganger i året, og jeg håper enda sterkere at deres barn igjen vil tilbringe tid med meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Familie eller ikke: unger er jævlig slitsomme! Mas, kav, skriking, trass, lage mat, søl og gris, leggerutiner, få de til å sovne, kanskje våkner der på natta, står opp grytidlig.... Et sant slit, familie eller ikke! Man passer når man må, men helst ønsker man å kose seg litt med ungene mens foreldrene er tilstede å kan gjøre disse slitsomme greiene. 

Ja, små barn kan være slitsomt. Jeg har aldri bedt noen overta «slitet» vårt. Har bare hatt et ønske om at besteforeldrene selv ville sett sine to barnebarn. 
Ikke er de verkene grisete eller masete. De er fine unger.. høflige og lite krevende. 

Har selv hatt enorm glede av mine besteforeldre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, vi inviterer de og stikker innom. Det har avtatt betydelig ettersom responsen fra de uteblir. Tidligere kjørte jeg til de med bakst, lagde ekstra mat og kjørte bort, tok med ungene og is og stakk innom. Vi har bedt de med på hytter og betalt alt, vi har sendt mld om kamper på forespørsel fra ungene osv. De spør hvorfor besteforeldrene deres aldri ser på de.. Heldigvis har vennene deres nydelige besteforeldre som både kjøper is etter kamper og heier på dem. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke være helt i vater med de konklusjonene dine. 
Vi har bedt med på hyttetur, ingen ble med. Barnebarna er 12 og 6 år. En kamp på 6 år er vel ikke mye forlangt? Et juleselskap og en felles bursdagsfeiring på sommeren, er det for mye synes du? Vel, jeg har fått unger, veldig fine sådan, og jeg håper for guds skyld at jeg ser dem mer enn to ganger i året, og jeg håper enda sterkere at deres barn igjen vil tilbringe tid med meg.

Hva har du betalt for om de ikke ble med? ☝️ Du skifter premisser for diskusjonen etterhvert som motargumentene kommer fram og dermed er du ikke troverdig i det hele tatt. 

Skrevet

Jeg skjønner skuffelsen din på barnas vegne, HI. Mine har også et sett besteforeldre som ikke har vært interesserte. Ønsket om at de skal ha lyst til å bli kjent med barnebarna, ha lyst til å være sammen med dem og være interesserte i deres liv kjenner jeg igjen. I motsetning til det noen later til å tro så handler det ikke om barnevakt eller egentid, men om at noen andre skal være like glade i ungene som det en selv er, og hvem burde være nærmere til å være det enn besteforeldrene? Det er selvfølgelig besteforeldrenes privilegium å velge det bort. Man kan ikke true noen til å bry seg, men det er leit på ungenes vegne å ikke få ha besteforeldre som vil ha de i armkroken. 

Skrevet
ReneRene skrev (6 minutter siden):

Hva har du betalt for om de ikke ble med? ☝️ Du skifter premisser for diskusjonen etterhvert som motargumentene kommer fram og dermed er du ikke troverdig i det hele tatt. 

Beklager skuffelsen, men det skulle stå hvor vi betalte alt. Det var en høstferie året før koronaen. 
Du må gjerne anta at jeg ikke er troverdig, da håper jeg at du slutter å bidra mer i tråden også. 
Du må gjerne komme med andre synspunkter enn hva jeg legger frem, men du trekker slutninger utifra egne overbevisninger/erfaringer og er overhode ikke lydhør overfor andre. 

Ha en god kveld, dette blir min siste respons til deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...