ReneRene Skrevet 31. mars 2023 #26 Skrevet 31. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Finnes det egentlig et annet perspektiv enn at besteforeldre er en stor verdi for barn og at de fleste ønsker dem tilstede i barnas liv? ( så fremt de er oppegående folk) Ja, det fins så absolutt. Det er tilogmed dem som ikke engang ønsker å være besteforeldre. Akkurat som at mange ikke ønsker barn. Da er det like utidig med foreldre som syter over at de ikke får barnebarn. Jeg skriver ingenting om at ikke det er bra med besteforeldre som vil være mer tilstede. Det er veldig fint det, og vi hadde også det fra en side. De var veldig tilstede også, mens den andre siden var dem vi feiret høytider med annenhvert år og så sporadisk ellers. Ungene elsket de gangene de traff hverandre, og de har ikke noengang bebreidet dem fordi de ikke traff hverandre oftere. Istedenfor ble det høydepunkt da vi møttes. Jeg prøver å si at det er ikke en fasit for hvordan man fyller den rollen, og at uansett vil barna liksom lide ved sjeldne treff. Jeg reagerer også på voksne barn som aldri blir riktig voksne. Som jeg oppfatter Ts som vil rømme hjemmefra og de som blir hevngjerrige. Det er ikke sånn jeg syns voksne folk oppfører seg, og dermed kan jeg også forstå hvorfor besteforeldre kanskje ikke gidder. Bare av den grunn. Det blir kanskje å gå lillefinger og ta hele hånden? Jeg kan mistenke det.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #27 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Har dere besøkt dem da? Anonymkode: 4f73b...ec3 Ja, vi inviterer de og stikker innom. Det har avtatt betydelig ettersom responsen fra de uteblir. Tidligere kjørte jeg til de med bakst, lagde ekstra mat og kjørte bort, tok med ungene og is og stakk innom. Vi har bedt de med på hytter og betalt alt, vi har sendt mld om kamper på forespørsel fra ungene osv. De spør hvorfor besteforeldrene deres aldri ser på de.. Heldigvis har vennene deres nydelige besteforeldre som både kjøper is etter kamper og heier på dem. Anonymkode: 07635...60e
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #28 Skrevet 31. mars 2023 ReneRene skrev (32 minutter siden): Ja, det fins så absolutt. Det er tilogmed dem som ikke engang ønsker å være besteforeldre. Akkurat som at mange ikke ønsker barn. Da er det like utidig med foreldre som syter over at de ikke får barnebarn. Jeg skriver ingenting om at ikke det er bra med besteforeldre som vil være mer tilstede. Det er veldig fint det, og vi hadde også det fra en side. De var veldig tilstede også, mens den andre siden var dem vi feiret høytider med annenhvert år og så sporadisk ellers. Ungene elsket de gangene de traff hverandre, og de har ikke noengang bebreidet dem fordi de ikke traff hverandre oftere. Istedenfor ble det høydepunkt da vi møttes. Jeg prøver å si at det er ikke en fasit for hvordan man fyller den rollen, og at uansett vil barna liksom lide ved sjeldne treff. Jeg reagerer også på voksne barn som aldri blir riktig voksne. Som jeg oppfatter Ts som vil rømme hjemmefra og de som blir hevngjerrige. Det er ikke sånn jeg syns voksne folk oppfører seg, og dermed kan jeg også forstå hvorfor besteforeldre kanskje ikke gidder. Bare av den grunn. Det blir kanskje å gå lillefinger og ta hele hånden? Jeg kan mistenke det. Dette skal vel få lov å være det mest bisarre jeg har lest. Så du mener deg å forstå hvorfor besteforeldrene har avstått fra samvær med sine egne barnebarn i 10 år, fordi HI nå i etterkant lurer på å flytte til utlandet? De er både tankelesere og kan se inn i framtida, og der så de denne tanken ta form, og dermed beslutta de allerede for 10 år siden å straffe barna med å være fraværende og uinteresserte? Jaja, jeg tror vi alle vet at dersom HI hadde laget et innlegg om at de var for mye på banen, så ville du ha motsagt henne der også. Ingen motivasjon unntagen det å være kontrari.
ReneRene Skrevet 31. mars 2023 #29 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (1 minutt siden): Dette skal vel få lov å være det mest bisarre jeg har lest. Så du mener deg å forstå hvorfor besteforeldrene har avstått fra samvær med sine egne barnebarn i 10 år, fordi HI nå i etterkant lurer på å flytte til utlandet? De er både tankelesere og kan se inn i framtida, og der så de denne tanken ta form, og dermed beslutta de allerede for 10 år siden å straffe barna med å være fraværende og uinteresserte? Jaja, jeg tror vi alle vet at dersom HI hadde laget et innlegg om at de var for mye på banen, så ville du ha motsagt henne der også. Ingen motivasjon unntagen det å være kontrari. De har nok ikke avstått fra samvær. Nå kom det vel nettopp fram at de har vært en del på besøk hos besteforeldre pluss at de fra før også sees i jula. De har også vært på hytteturer, så det er jo ganske mye samvær som etterhvert kom frem her. Som Ts sluttet mer og mer å praktisere fordi besteforeldre ikke tok mer intiativ. Så mye for barnas skyld altså. Nå handlet det heller om kamper de ikke kom på, og at det heldigvis er andre nydelige besteforeldre som gir ungene is. Med det fikk jeg vel bekreftet mistanken min om at mye vil ha mer..
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #30 Skrevet 31. mars 2023 (endret) ReneRene skrev (3 minutter siden): De har nok ikke avstått fra samvær. Nå kom det vel nettopp fram at de har vært en del på besøk hos besteforeldre pluss at de fra før også sees i jula. De har også vært på hytteturer, så det er jo ganske mye samvær som etterhvert kom frem her. Som Ts sluttet mer og mer å praktisere fordi besteforeldre ikke tok mer intiativ. Så mye for barnas skyld altså. Nå handlet det heller om kamper de ikke kom på, og at det heldigvis er andre nydelige besteforeldre som gir ungene is. Med det fikk jeg vel bekreftet mistanken min om at mye vil ha mer.. Men du fikk ikke med deg at HI aldri har sagt noe om jobbtilbudet utenlands, og likevel mener du at besteforeldrene er "hevngjerrige" på dette? Nei, ikke svar, det gjør du uansett aldri. (Din leseforståelse må være meget svak hvis du mener de har hatt "mye samvær" når de ikke har møttes siden jul. Enhver idiot skjønner at 4 måneder fravær ikke åpner for "mye samvær". ) Endret 31. mars 2023 av Danida
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #31 Skrevet 31. mars 2023 ReneRene/NotNaomi: Har du asperers? Ikke noe galt i det altså, men det kan forklare hvorfor du alltid misforstår det som alle andre enn deg forstår. Anonymkode: e6450...24d
ReneRene Skrevet 31. mars 2023 #32 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja, vi inviterer de og stikker innom. Det har avtatt betydelig ettersom responsen fra de uteblir. Tidligere kjørte jeg til de med bakst, lagde ekstra mat og kjørte bort, tok med ungene og is og stakk innom. Vi har bedt de med på hytter og betalt alt, vi har sendt mld om kamper på forespørsel fra ungene osv. De spør hvorfor besteforeldrene deres aldri ser på de.. Heldigvis har vennene deres nydelige besteforeldre som både kjøper is etter kamper og heier på dem. Anonymkode: 07635...60e Danida skrev (1 minutt siden): Men du fikk ikke med deg at HI aldri har sagt noe om jobbtilbudet utenlands, og likevel mener du at besteforeldrene er "hevngjerrige" på dette? Nei, ikke svar, det gjør du uansett aldri. (Din leseforståelse må være meget svak hvis du mener de har hatt "mye samvær" når de ikke har møttes siden jul. Enhver idiot skjønner at 4 måneder fravær ikke åpner for "mye samvær". ) ☝️ Og apropos leseforståelse bør du nok lese litt mer nøye det jeg skriver da jeg ikke med ett ord har nevnt noe om hevngjerrige besteforeldre.
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #33 Skrevet 31. mars 2023 (endret) ReneRene skrev (2 minutter siden): ☝️ Og apropos leseforståelse bør du nok lese litt mer nøye det jeg skriver da jeg ikke med ett ord har nevnt noe om hevngjerrige besteforeldre. Sorry, jeg ser det. DU antydet bare at det besteforeldrene gjør er hevn for det HI gjør (les: tenker.) Såeh .. same same. At HI var snill før og likevel bare høster avvisning er vel neppe noe bevis på at hun selv sitter med feilen her. Men som sagt, i neste tråd mener du det motsatte, basert på fri fantasi. Alt er lov så lenge poenget er å motsi noen. Endret 31. mars 2023 av Danida
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. mars 2023 #34 Skrevet 31. mars 2023 ReneRene skrev (8 minutter siden): De har nok ikke avstått fra samvær. Nå kom det vel nettopp fram at de har vært en del på besøk hos besteforeldre pluss at de fra før også sees i jula. De har også vært på hytteturer, så det er jo ganske mye samvær som etterhvert kom frem her. Som Ts sluttet mer og mer å praktisere fordi besteforeldre ikke tok mer intiativ. Så mye for barnas skyld altså. Nå handlet det heller om kamper de ikke kom på, og at det heldigvis er andre nydelige besteforeldre som gir ungene is. Med det fikk jeg vel bekreftet mistanken min om at mye vil ha mer.. Man blir lei seg når det åpenbart ikke prioriteres fra besteforeldrene sin side. Man ønsker at besteforeldre selv skal ville omgås barna. At de viser genuin interesse. Helt uavhengig av hva foreldre legger til rette for.
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #35 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): ReneRene/NotNaomi: Har du asperers? Ikke noe galt i det altså, men det kan forklare hvorfor du alltid misforstår det som alle andre enn deg forstår. Anonymkode: e6450...24d Nei, folk med Aspergers er høflige og hyggelige folk som følger normale regler. Så ikke snakk skit om dem.
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #36 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): For ungenes besteforeldre er alt annet enn hva jeg selv ville vært. Det handler ikke om avlastning for oss, vi klarer fint å ta vare på ungene våre selv. Derfor vi stopper med to også, for vi vet om at Gud forby det skulle skje noe med en av oss, så har vi ingen hjelpende hender rundt oss. Men, jeg er skuffet over besteforeldrene. Skuffet over at de ikke ønsker å se dem. At de ikke ønsker å gi et lite påskeegg til dem, at de ikke engasjerer seg noe i livet deres. Aldri er det en besteforelder på en kamp, på en avslutning, aldri har de blitt hentet av andre enn far og meg noe sted. At besteforeldre som kommer hjem etter to mnd i Spania ikke kommer i løpet av de første to ukene engang for å se ungene. Vi har ikke sett de siden jul. Jeg kjenner på et voksende sinne over hvordan de ikke kan stille opp på en eneste kamp i løpet av hele sesongen, når barnebarnet ditt spør flere ganger de få gangene de ses. Og tro meg, ungene er ikke krevende! Tvert om er de høflige, snille og gode barn. Forrige uke fikk mannen utenlands jobbtilbud. Og vi vurderer å si ja. Vurderer i samme slengen å legge huset ut for utleie og gjennomføre hele flytteprosessen uten å informerer dem. De forventer at vi skal vanne blomster, måke etc når de er på reise, så mest sannsynlig kommer de ikke til å merke noe før de skal be om en tjeneste. Anonymkode: 07635...60e Er dette din egen mor og far, HI? Eller din manns?
ReneRene Skrevet 31. mars 2023 #37 Skrevet 31. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Man blir lei seg når det åpenbart ikke prioriteres fra besteforeldrene sin side. Man ønsker at besteforeldre selv skal ville omgås barna. At de viser genuin interesse. Helt uavhengig av hva foreldre legger til rette for. Ja, ikke sant? Det er ikke bra nok at de tar mot besøk og blir med på hytteturer og er sammen i jula. De må vise genuin interesse og selv ta mer intiativ. Som jeg sa, det blir aldri bra nok. Dessuten er vel barna i Ts sitt fokus, så hun bør vel opprettholde kontakten nettopp for barnas del?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. mars 2023 #38 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (1 minutt siden): Nei, folk med Aspergers er høflige og hyggelige folk som følger normale regler. Så ikke snakk skit om dem. Jeg må si at jeg forstår spørsmålet. Jeg har en tett på meg i familien og selv om vedkommende er høflig og hyggelig som dagen er lang så leser hen verden på en annen måte enn meg. Det er også ofte svart-hvit uten nyanser.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 31. mars 2023 #39 Skrevet 31. mars 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Ja, ikke sant? Det er ikke bra nok at de tar mot besøk og blir med på hytteturer og er sammen i jula. De må vise genuin interesse og selv ta mer intiativ. Som jeg sa, det blir aldri bra nok. Dessuten er vel barna i Ts sitt fokus, så hun bør vel opprettholde kontakten nettopp for barnas del? Jeg må si at jeg oppriktig er usikker på om du er seriøs eller morer deg her.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #40 Skrevet 31. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Jeg må si at jeg oppriktig er usikker på om du er seriøs eller morer deg her. Jeg tror dessverre at dette er en reell virkelighetsoppfatning. Det går ikke an å være så konsekvent i utakt med verden uten at det ligger store utfordringer bak. Anonymkode: ab825...282
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #41 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ja, vi inviterer de og stikker innom. Det har avtatt betydelig ettersom responsen fra de uteblir. Tidligere kjørte jeg til de med bakst, lagde ekstra mat og kjørte bort, tok med ungene og is og stakk innom. Vi har bedt de med på hytter og betalt alt, vi har sendt mld om kamper på forespørsel fra ungene osv. De spør hvorfor besteforeldrene deres aldri ser på de.. Heldigvis har vennene deres nydelige besteforeldre som både kjøper is etter kamper og heier på dem. Anonymkode: 07635...60e Det går jo an å snakke med dem? Kanskje de ikke orker "en runde til" med barn, kanskje vil de styre med sitt. Kanskje er de for slitne, eller de bryr seg bare ikke. Vi har merket at besteforeldrene her er så gamle at alt har snudd. Fra før når de hjalp oss med masse, kom på besøk, ringte og ba oss. Plutselig var de så gamle og reduserte at nå må vi ta initiativ til alt, de orker ikke mer og har ikke tiltak til noe de ikke føler de "tjener" på i energiregnskapet. Vi er ikke bitre for det, sånn er det jo bare når de blir eldre tenker jeg. Her er det få besteforeldre med på kamper osv altså, i bhg så vi en og annen besteforelder som hentet av og til, men tror det ikke er så vanlig at besteforeldrene er så med på alt. Enten er de unge og fortsatt driver med sitt, eller så bikker de over og blir gamle og slitne. Anonymkode: 4f73b...ec3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #42 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (10 minutter siden): Nei, folk med Aspergers er høflige og hyggelige folk som følger normale regler. Så ikke snakk skit om dem. Er de det? De jeg kjenner som har det er ikke høflige og hyggelige. Verden sentrerer om dem og de skjønner jo ingen nyanser, kroppsspråk eller nyanser. Litt som NN/RR Anonymkode: 4f73b...ec3
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #43 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er de det? De jeg kjenner som har det er ikke høflige og hyggelige. Verden sentrerer om dem og de skjønner jo ingen nyanser, kroppsspråk eller nyanser. Litt som NN/RR Anonymkode: 4f73b...ec3 OK, da kjenner du noen andre enn jeg gjør. En del av utfordringen folk med Aspergers har, er at de ikke vil stikke seg ut eller gjøre noe annet enn det som er forventet av dem. De følger reglene til punkt og prikke og tar det du sier for god fisk, uten å dikte videre på det. Da er de egenskapene du beskriver mer knyttet til personen enn til syndromet, må vi anta.
FruGa Skrevet 31. mars 2023 #44 Skrevet 31. mars 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden): Jeg må si at jeg oppriktig er usikker på om du er seriøs eller morer deg her. Kjeder seg garantert. Kan til en viss grad forstå fornøyelsen ved å kaste bensin på bålet, skape litt heftig stemning/debatt. Men å skrive SÅ lange innlegg her inne, vise så liten forståelse (med vilje) tror jeg kun er gjort på pur f og kjedsomhet.
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #45 Skrevet 31. mars 2023 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden): Jeg må si at jeg forstår spørsmålet. Jeg har en tett på meg i familien og selv om vedkommende er høflig og hyggelig som dagen er lang så leser hen verden på en annen måte enn meg. Det er også ofte svart-hvit uten nyanser. Feilen er at Aspergers blir brukt som skjellsord. Det er ikke all right for dem som har det. Endret 31. mars 2023 av Danida
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #46 Skrevet 31. mars 2023 ReneRene skrev (15 minutter siden): Ja, ikke sant? Det er ikke bra nok at de tar mot besøk og blir med på hytteturer og er sammen i jula. De må vise genuin interesse og selv ta mer intiativ. Som jeg sa, det blir aldri bra nok. Dessuten er vel barna i Ts sitt fokus, så hun bør vel opprettholde kontakten nettopp for barnas del? Å være sammen i jula er vel omtrent den laveste lista man bør klare å kravle seg over som besteforeldre...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #47 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (5 minutter siden): OK, da kjenner du noen andre enn jeg gjør. En del av utfordringen folk med Aspergers har, er at de ikke vil stikke seg ut eller gjøre noe annet enn det som er forventet av dem. De følger reglene til punkt og prikke og tar det du sier for god fisk, uten å dikte videre på det. Da er de egenskapene du beskriver mer knyttet til personen enn til syndromet, må vi anta. Nja. Vet ikke, dette er to personer fra helt ulike miljøer og de er helt "like", påfallende. De stikker seg veldig ut, fordi de ikke "skjønner" noe og spør om alt som er helt åpenbart for andre. Hva var morsomt nå? Hvorfor gjorde de sånn? Og lite mimikk, aldri smil eller latter og fremstår kalde og "sure". Sier ting rett ut, noe som ofte oppfattes som veldig frekt. Og de tar mye plass. Anonymkode: 4f73b...ec3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #48 Skrevet 31. mars 2023 FruGa skrev (6 minutter siden): Kjeder seg garantert. Kan til en viss grad forstå fornøyelsen ved å kaste bensin på bålet, skape litt heftig stemning/debatt. Men å skrive SÅ lange innlegg her inne, vise så liten forståelse (med vilje) tror jeg kun er gjort på pur f og kjedsomhet. Du må virkelig ha et kjedelig liv for å være SÅ aktiv her inne da. Altså, det er jo ikke normalt. Anonymkode: 4f73b...ec3
Gjest Danida Skrevet 31. mars 2023 #49 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nja. Vet ikke, dette er to personer fra helt ulike miljøer og de er helt "like", påfallende. De stikker seg veldig ut, fordi de ikke "skjønner" noe og spør om alt som er helt åpenbart for andre. Hva var morsomt nå? Hvorfor gjorde de sånn? Og lite mimikk, aldri smil eller latter og fremstår kalde og "sure". Sier ting rett ut, noe som ofte oppfattes som veldig frekt. Og de tar mye plass. Anonymkode: 4f73b...ec3 Ok, jeg har motsatt erfaring. Folk med Aspergers kan meget godt gå i ett med tapetet og ta lite plass, smile mye og aldri være frekke. Men det er egentlig en avsporing her.
amandine Skrevet 31. mars 2023 #50 Skrevet 31. mars 2023 Danida skrev (3 minutter siden): Ok, jeg har motsatt erfaring. Folk med Aspergers kan meget godt gå i ett med tapetet og ta lite plass, smile mye og aldri være frekke. Men det er egentlig en avsporing her. En veldig utidig avsporing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå