Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #1 Skrevet 31. mars 2023 Og det er jo svært hyggelig det, men har ikke fått med meg at det skulle økes? I tillegg er det ganske mye, så redd det er feil 🤔 Jeg har ett barn og er enslig forsørger , så jeg har da hatt en ekstra, totalt 2100 de siste månedene. I dag kom det inn hele meg kr 3572 😛 Barnet er 15 år. Tør jeg bruke de er tanken min 😬 Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #2 Skrevet 31. mars 2023 GLEM DET, JEG FANT UT Skulle selvsagt googlet før jeg skrev, for fant det jo lett. Det ER en økning som er reell, utvidet barnetrygd har økt såpass mye 😃👌👏👏 Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #4 Skrevet 31. mars 2023 Jeg visste den skulle øke, men ikke hvor mye. Så det var en veldig hyggelig overraskelse på kontoen i dag. 🙂 Anonymkode: 404fa...354
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #5 Skrevet 31. mars 2023 Hvordan er det mulig å ikke vite hvor mye den skal økes hvis man følger litt med på hva som skjer? Som en del av budsjettforliket er særfradraget fjernet og aleneforsørgere får en økning pr måned som er lik det man ville oppnådd hvis man fikk full utnyttelse av skattefordelen ved særfradraget. Dette ble gjort for at de som tjener så lite at de ikke får utnyttet skattefordelen også skal få denne fordelen. I tillegg ble det i budsjettforliket bestemt at enslige forsørgere skulle få ett ekstra tillegg pr år slik at den utvidede barnetrygden blir 2489. Anonymkode: 37394...c89
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #6 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hvordan er det mulig å ikke vite hvor mye den skal økes hvis man følger litt med på hva som skjer? Som en del av budsjettforliket er særfradraget fjernet og aleneforsørgere får en økning pr måned som er lik det man ville oppnådd hvis man fikk full utnyttelse av skattefordelen ved særfradraget. Dette ble gjort for at de som tjener så lite at de ikke får utnyttet skattefordelen også skal få denne fordelen. I tillegg ble det i budsjettforliket bestemt at enslige forsørgere skulle få ett ekstra tillegg pr år slik at den utvidede barnetrygden blir 2489. Anonymkode: 37394...c89 Jo dette fikk jeg med meg litt av i høst ja, men likevel tenker man ikke at det gagner en såpass mye. Liksom så utenkelig. Derfor har jeg vel glemt det 🤭 Selve barnetrygden har økt med få tikroner, men når den utvidede er økt så mye så var det så mye at jeg ble skeptisk til at det var sant 😅 Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #7 Skrevet 31. mars 2023 Du får 3572 kr for én 15-åring, og vi får 3249,- for tre barn på 7, 9 og 11 år? Noe feil hos oss da? Anonymkode: 2ddad...fe8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #8 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du får 3572 kr for én 15-åring, og vi får 3249,- for tre barn på 7, 9 og 11 år? Noe feil hos oss da? Anonymkode: 2ddad...fe8 Nei, den store økningen er den utvidede delen fordi jeg er alene om sønnen min. Du sier vi, og det betyr jo dere er to? Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #9 Skrevet 31. mars 2023 Jeg hørte noe om at det reelt sett blir mindre hver måned da skattelettet er fjernet? Anonymkode: f9756...837
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #10 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Nei, den store økningen er den utvidede delen fordi jeg er alene om sønnen min. Du sier vi, og det betyr jo dere er to? Anonymkode: f4815...cbf Ingen far i bildet? Ja, vi er to, men vi har tre barn. Og vi tjener mindre enn 1 mill til sammen i året. Hvor mye tjener du? Anonymkode: 2ddad...fe8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #11 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ingen far i bildet? Ja, vi er to, men vi har tre barn. Og vi tjener mindre enn 1 mill til sammen i året. Hvor mye tjener du? Anonymkode: 2ddad...fe8 Du er ikke enslig så da få du mindre Anonymkode: 4a7ca...ce4
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2023 #12 Skrevet 31. mars 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Du er ikke enslig så da få du mindre Anonymkode: 4a7ca...ce4 Mulig jeg blir enslig snart. Dvs 50/50, men det har vel i gen betydning kanskje Anonymkode: 2ddad...fe8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #13 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ingen far i bildet? Ja, vi er to, men vi har tre barn. Og vi tjener mindre enn 1 mill til sammen i året. Hvor mye tjener du? Anonymkode: 2ddad...fe8 Det har ingenting med saken å gjøre. Hvis du leser en forklaring over her av ei, så er dette istedet for særfradrag for enslige. Ifølge det går det opp i opp ligningsmessig. Skjønner godt du også vil ha mer for alt koster. Jeg ble nå veldig glad for økningen jeg. Er ufør med minstesats pluss barnetillegg. Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #14 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Mulig jeg blir enslig snart. Dvs 50/50, men det har vel i gen betydning kanskje Anonymkode: 2ddad...fe8 Tok et googlesøk på det, og ser ut som utvidet barnetrygd gis på deling mellom far og mor ved delt 50/50. Anonymkode: f4815...cbf
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #15 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det har ingenting med saken å gjøre. Hvis du leser en forklaring over her av ei, så er dette istedet for særfradrag for enslige. Ifølge det går det opp i opp ligningsmessig. Skjønner godt du også vil ha mer for alt koster. Jeg ble nå veldig glad for økningen jeg. Er ufør med minstesats pluss barnetillegg. Anonymkode: f4815...cbf Jeg unner alle uføre og enslige med barn alt de kan få jeg. Men som 100% arbeidende med under 500.000 i året med tre barn (ja, far er der, men han tjener enda mindre), så er det tøft for oss om dagen og. De fleste skilte har en far eller mor de deler omsorgen med, ergo blir utgiftene også delt i to. Anonymkode: 2ddad...fe8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #16 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg unner alle uføre og enslige med barn alt de kan få jeg. Men som 100% arbeidende med under 500.000 i året med tre barn (ja, far er der, men han tjener enda mindre), så er det tøft for oss om dagen og. De fleste skilte har en far eller mor de deler omsorgen med, ergo blir utgiftene også delt i to. Anonymkode: 2ddad...fe8 nei utgiftene blir ikke delt i to om man erskilt Anonymkode: 4a7ca...ce4
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #17 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg hørte noe om at det reelt sett blir mindre hver måned da skattelettet er fjernet? Anonymkode: f9756...837 Ja, særfradrag for enslige forsørgere fjernes. Barnetrygden er ikke skattepliktig inntekt, denne lever sitt eget liv som før. Økningen er noe mer enn hva særfradraget utgjør i mnd, den utgjorde vel rundt 960 kr pr mnd i ren skatt ved fullt benyttet fradrag. Men det er ikke akkurat noe å slå ræva i været for hvis en setter det i ett større perspektiv. Anonymkode: 5da43...6ad
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #18 Skrevet 1. april 2023 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg unner alle uføre og enslige med barn alt de kan få jeg. Men som 100% arbeidende med under 500.000 i året med tre barn (ja, far er der, men han tjener enda mindre), så er det tøft for oss om dagen og. De fleste skilte har en far eller mor de deler omsorgen med, ergo blir utgiftene også delt i to. Anonymkode: 2ddad...fe8 Det er feil. Hvis dere har utgifter på 5000 i måneden på hvert barn så har ett skilt par større utgifter pr barn uansett hvordan fordelingen på samvær er. Begge foreldre må ha plass til sine arn, og det betyr at det er behov for 2 hus/leiligheter som er omtrent like stort som ett par som bor sammen med barn trenger. Ofte har man en del klær mm hos begge så barna slipper å bo i en koffert (dette spesielt ved 50/50 deling), ved større hus blir det høyere utgifter med strøm kommunale utgifter mm. Anonymkode: 37394...c89
Anonym bruker Skrevet 1. april 2023 #19 Skrevet 1. april 2023 Enslige forsørgere får ca 400 kr mer i måneden, ved at satsen for utvidet barnetrygd økes samtidig som skattefradraget fjernes. Men barnetrygd regnes som inntekt når bidragsforskudd skal beregnes, så nå er det mange som taper flere hundre kroner i måneden på at barnetrygden økes og skattefradraget fjernes. En utilsiktet konsekvens de har lovet å rydde opp i, vi får vente og se. Anonymkode: a9eeb...d1d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå