Gå til innhold

Kresen 8 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Danida
Skrevet
ReneRene skrev (16 timer siden):

De fikk velge mellom middag de ikke likte og ei skive ja. Du trenger ikke forstå det. 

De fikk velge mellom to sorter mat, tilfeldigvis likte de den ene og ikke den andre. Det er ikke en straff at en voksen ikke stiller seg opp og koker ny mat.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da får han sitte der og vente til han tør? Altså. Hvorfor? For noe tull. Lever du i 1920? 

Anonymkode: e333b...1d2

Fordi han har en diagnose jeg tar hensyn til. Han trenger litt mer tid enn andre før han smaker

Anonymkode: ac7d7...fe0

Skrevet

Er det ikke bedre og fokuserer på hva han spiser en hva han ikke spiser ? 

Anonymkode: 6dc74...b77

Skrevet

Her i huset praktiserer vi at all mat er god, men det er ikke alt alle liker like godt. Og man kan ikke spise bare det beste man vet hele tiden, ikke bare det nest beste heller , av og til må man spise noe man ikke synes er spesielt godt også. Har fungert fint her. Har gjort at mat de har grenet på nesen av, har blitt favorittmat. Noe må man spise flere ganger før man oppdager at det er godt. Vi voksne spiser også mat vi ikke synes er kjempegodt. Tror barna har lært av det. Hadde sikkert vært annerledes om vi voksne tillot oss å ikke like, bare spise de vi synes er godt osv. Ofte er liker -ikke- uttalelsene hos barn , nykker og 'smitte' fra andre barn. Det er ikke kult å like fisk f.eks. 

Forøvrig må det være helt ok å spise brødskive dersom man absolutt ikke klarer å tvinge ned middag. Finnes ikke snev av omsorgssvikt i det altså.

Anonymkode: 19e07...3c7

Skrevet

Det virker jo som barnet her bare har funnet ut at han helst vil ha grillpølse, når han spiser det som blir servert andre steder. Så da er jeg helt enig i at han ikke kan få viljen sin. 

Jeg tror jeg ville prøvd å gjøre dette til et felles prosjekt: ha et lite familiemøte. Snakk åpent om at vi ikke bare kan leve av grillpølser, da blir vi syke. Lag en ukesmeny sammen: én av dagene kan barnet velge, da er det ok med grillpølser, men betingelsen er at barnet de andre dagene skal smake på noe av det som blir servert. Ellers ryker pølsedagen. Vær konsekvent. Ikke gi deg. 

Det er en kjempeviktig verdi å vite at man kan lære seg å spise det aller meste. Kresne voksne er noe av det flaueste som finnes. Og det begynner med kresne barn som får regjere rundt middagsbordet.

Anonymkode: c190a...87e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det virker jo som barnet her bare har funnet ut at han helst vil ha grillpølse, når han spiser det som blir servert andre steder. Så da er jeg helt enig i at han ikke kan få viljen sin. 

Jeg tror jeg ville prøvd å gjøre dette til et felles prosjekt: ha et lite familiemøte. Snakk åpent om at vi ikke bare kan leve av grillpølser, da blir vi syke. Lag en ukesmeny sammen: én av dagene kan barnet velge, da er det ok med grillpølser, men betingelsen er at barnet de andre dagene skal smake på noe av det som blir servert. Ellers ryker pølsedagen. Vær konsekvent. Ikke gi deg. 

Det er en kjempeviktig verdi å vite at man kan lære seg å spise det aller meste. Kresne voksne er noe av det flaueste som finnes. Og det begynner med kresne barn som får regjere rundt middagsbordet.

Enig. I kveld spiste både 8 åringen og 11 åringen taco 👍 tidligere har de fått fjordland grøt når me andre har hatt taco 

Anonymkode: aacbf...bcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mei det starter ikke med det! Det kan like gjerne starte med at man blir tvunget til å spise ;)

Anonymkode: 5586b...e1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Mei det starter ikke med det! Det kan like gjerne starte med at man blir tvunget til å spise ;)

Anonymkode: 5586b...e1f

Ja, så klart, men det er jo ikke det HI snakker om her 🙄

Gjest Danida
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.3.2023 den 23.32):

Enig. I kveld spiste både 8 åringen og 11 åringen taco 👍 tidligere har de fått fjordland grøt når me andre har hatt taco 

Anonymkode: aacbf...bcb

Taco er jo en super middag også for de kresne. Pøs på med masse ulike grønnsaker og sauser og alt hva man klarer å se for seg, og så forsyner alle seg med det de liker. Og den som ikke tør eller klarer å smake på så mye nytt, blir ikke synliggjort foran resten. Alle bryr seg bare med sin egen tallerken, og samtalen kan handle om noe annet enn "smak da, smak da".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...