Gå til innhold

Kresen 8 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser han ikke ris ellers også, eller nekter han bare fordi det serveres sammen med noe han ikke vil ha?

Hvis han ikke liker ris, ville jeg ha valgt noe annet til gryta, pasta eller noe. Det anbefales gjerne at man alltid har noe på bordet som (det kresne) barnet liker. Det er vanskeligere om han ikke en gang vil spise i nærheten av gryta. I såfall tror jeg jeg ville forsøkt å la ham være helt i fred og bare latt han få noe annet til kveldsmat senere.

Anonymkode: 5ae3c...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ReneRene skrev (58 minutter siden):

Han skal ikke straffes med å spise skive når han ikke liker maten. Han gjør ikke dette for å være hverken slem eller vanskelig. Det er veldig viktig å huske på. Noen barn har store problemer med å spise variert middag, og det betyr ikke at andre skal spise varm mat til det måltidet og ikke ham! 

På besøk så kan dere gi beskjed til vertskapet, så det ikke blir mas og tull ved bordet. 

Å spise skive er da ikke straff 😂

Alle våre fire barn har hatt perioder hvor de ikke liker det meste av middagsmat. Jeg lager ikke to middager og jeg serverer ikke pizza, taco eller hamburger hver dag. Da ble løsningen skive med leverpostei til den som ikke ville ha middag. Null styr, null oppmerksomhet på det og null problem. Nå er de 10, 15, 20 og 24 år og er mer varierte i kosten en oss foreldre. Senk skuldrene og slapp av, det går seg til. 

Anonymkode: 1622d...e42

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Å spise skive er da ikke straff 😂

Alle våre fire barn har hatt perioder hvor de ikke liker det meste av middagsmat. Jeg lager ikke to middager og jeg serverer ikke pizza, taco eller hamburger hver dag. Da ble løsningen skive med leverpostei til den som ikke ville ha middag. Null styr, null oppmerksomhet på det og null problem. Nå er de 10, 15, 20 og 24 år og er mer varierte i kosten en oss foreldre. Senk skuldrene og slapp av, det går seg til. 

Nei, det er ikke straff å spise skive. Men dette gjaldt når resten av familien spiste middag, og da blir det annerledes. 

Skrevet

Her må alle sitte ved bordet og avholde seg fra sure miner og negative karakteristikker av maten. De bestemmer selv om og hva de vil spise, men de får ikke mer av den ene komponenten om de legger igjen noe annet (får ikke ubegrenset med pasta om de ikke vil ha laks, får ikke dobbelt opp med tacokjøtt om de hopper over grønnsaker osv. 

Den som er sulten etter middag kan smøre seg mat, men det er trauste brødskiver det går i. Produsert med egen arbeidskraft og med egen arbeidskraft til opprydding. Det motiverer til å spise middag selv om det ikke er favorittmaten som blir servert.

Anonymkode: f205a...497

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men når de ikke liker noe annet enn pølser, fiskeboller, fiskegrateng, pasta og pizza. Skal hele familien alltid ha det? Vil ikke ha grønsaker heller.

Anonymkode: aacbf...bcb

De spiser ingen grønnsaker/tilbehør ?

Anonymkode: 5586b...e1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

De spiser ingen grønnsaker/tilbehør ?

Nei, med unntak av løk og gulrot som blir lurt inn i pizzafyll. 

Skrevet
ReneRene skrev (45 minutter siden):

Nei, det er ikke straff å spise skive. Men dette gjaldt når resten av familien spiste middag, og da blir det annerledes. 

Nei, det er ikke annerledes. Barnet får velge, middag eller skive. Det er ikke et eneste element av straff i det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke annerledes. Barnet får velge, middag eller skive. Det er ikke et eneste element av straff i det. 

Vi ser forskjellig på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt ikke.

Selvsagt. 

Anonymkode: 50300...346

Skrevet

Lager alltid flere middag jeg. Smaksløkene forandrer seg. Favoritten til barna var laks, kunne spiste det hver bidige dag, nå nekter de å ta en bit. 

Nå for tiden spiser sønnen bare svin ytrefilet og gulerot. Og det får han. Det blir folk av han for det, pluss at vi koser oss rundt middagsbordet. 

Kan ikke skjønne foreldre som på død og liv skal gi barnet noe det ikke liker. 

Hva med deg selv? Hvis du hater fisk, så skal du bli servert det? Du hadde steila du også. 

Anonymkode: 50300...346

Skrevet
ReneRene skrev (9 minutter siden):

Hvorfor anser du mat barnet velger selv som straff?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor anser du mat barnet velger selv som straff?

Du skrev at du ikke lagde noe ekstra. 

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Du skrev at du ikke lagde noe ekstra. 

Nei. De fikk velge mellom dagens middag og skive. Hvor er straffen i det? Jeg skjønner ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei. De fikk velge mellom dagens middag og skive. Hvor er straffen i det? Jeg skjønner ikke. 

De fikk velge mellom middag de ikke likte og ei skive ja. Du trenger ikke forstå det. 

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

De fikk velge mellom middag de ikke likte og ei skive ja. Du trenger ikke forstå det. 

Men jeg liker å forstå. Det ser jeg ofte at du hevder at du liker også, så da er det rart at du ikke kan forklare deg bedre. Barnet får velge å spise noe det liker, og det anser du som straff. Det er veldig rart. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nei, med unntak av løk og gulrot som blir lurt inn i pizzafyll. 

Ikke ris, pasta, potetmos, potetbåter ol?

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

For et mas! Hun har svart. Og ris er ikke en grønnsak 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

For et mas! Hun har svart. Og ris er ikke en grønnsak 🙄

🙄 grønnsak eller tilbehør, vanskelig å lese ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jo spiser pasta og potetbåter.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å la unger gå sultne. 
Og jeg er jo sånn teoretisk der at om ikke maten faller i smak så får man spise det lille man klarer av det som serveres. Og så lenge det er ordinær kost og normal mat så smaker mann. 
Så fikk jeg en superkresen unge da. 😂 Som i tillegg er veldig liten og tynn. Hva gjør man? Jeg lar ikke barnet mitt sulte. MEN, jeg legger tilrette for at måltid skal lykkes. Det blir MYE av det samme, og så introduserer jeg jevnlig nye ting sammen med det som fungerer. Regelen er å smake, og det gjør hun. 
Problemet er nok ikke smaker, hun er visuelt kresen samt at hun er ekstremt var på konsistens. Det med konsistens kjenner jeg meg igjen i. Jeg er selv veldig var på at grønnsaker må være tilberedt korrekt, ihjelkokt grønnsaker er pyton. 
Min eldste spiser alt, finnes ikke kresen, yngste er stikk motsatt. 
Jeg yter ingen ekstraservice, de dagene hun ikke klarer middag blir det knekkebrød, eller brød med det pålegget jeg tar på. Hun får ikke velge knekkebrød med sjokoladepålegg liksom. 

Anonymkode: 36f57...b90

Skrevet

Jo spiser pasta og potetbåter.

Da dr det vel bare å ha det som tilbehør da

Skrevet

Jeg lager bare en middag. Det er alltid noe alle liker, men noe liker de mindre enn andre ting. Jeg har en som er veldig sær, ikke kresen. Har en diagnose som gjør at han sliter med konsistens, smak og lukt. Spiser ikke ris, poteter eller gulrøtter blant annet. Av og til må han spise ting han ikke er så veldig glad i og av og til må jeg spise pasta som jeg ikke er så glad i. Av og til får han noe han elsker og det gjør jeg og søsken også. Noen ganger tør han ikke smake på maten. Da får han sitte der og vente til han tør, og får ikke noe oppmerksomhet for det. Nektet han å spise det jeg har laget, så er det alltid mat jeg vet han liker, men av og til ikke såååå godt, så da får han vente til kveldsmat. Det er ikke omsorgssvikt at barn ikke spiser middag. De får ikke traumer av å måtte vente et par timer. De får tilbud om mat og takker nei fordi de ikke vil smake. Ok. Deres problem. I alle fall etter de er 6 år

Anonymkode: ac7d7...fe0

Skrevet
ReneRene skrev (12 timer siden):

Du mener åpenbart at alt annet enn "middag 1, middag 2, middag 3, middag 4 eller skive" er straff. 
Men å oppdra unger til å velge fra en rikholdig meny hver gang de skal spise et måltid, fremmer verken helse eller matglede. 

Anonymkode: 0c080...e84

Skrevet

Jeg lager bare en middag. Det er alltid noe alle liker, men noe liker de mindre enn andre ting. Jeg har en som er veldig sær, ikke kresen. Har en diagnose som gjør at han sliter med konsistens, smak og lukt. Spiser ikke ris, poteter eller gulrøtter blant annet. Av og til må han spise ting han ikke er så veldig glad i og av og til må jeg spise pasta som jeg ikke er så glad i. Av og til får han noe han elsker og det gjør jeg og søsken også. Noen ganger tør han ikke smake på maten. Da får han sitte der og vente til han tør, og får ikke noe oppmerksomhet for det. Nektet han å spise det jeg har laget, så er det alltid mat jeg vet han liker, men av og til ikke såååå godt, så da får han vente til kveldsmat. Det er ikke omsorgssvikt at barn ikke spiser middag. De får ikke traumer av å måtte vente et par timer. De får tilbud om mat og takker nei fordi de ikke vil smake. Ok. Deres problem. I alle fall etter de er 6 år

Anonymkode: ac7d7...fe0

Da får han sitte der og vente til han tør? Altså. Hvorfor? For noe tull. Lever du i 1920? 

Anonymkode: e333b...1d2

Skrevet

Men hva spiser han ? 

Anonymkode: 6dc74...b77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...