Gå til innhold

Kresen 8 åring

Anbefalte innlegg

8 åringen er veldig kresen, mye han ikke vil ha/prøver å smake på. Tidligere tok han å varma pølse til middag, men prøver nå å la han gå uten mat til neste måltid (heller litt tidlig kveldsmat), men til nå er det hyling og sinne pga det. Er det riktig måte? Når vil det gå over? 

Anonymkode: aacbf...bcb

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439242-kresen-8-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

8 åringen er veldig kresen, mye han ikke vil ha/prøver å smake på. Tidligere tok han å varma pølse til middag, men prøver nå å la han gå uten mat til neste måltid (heller litt tidlig kveldsmat), men til nå er det hyling og sinne pga det. Er det riktig måte? Når vil det gå over? 

Du kan ikke tvinge en unge til å like noe, og du kan ikke la ham gå sulten fordi han ikke spiser. Lag noe du vet han liker, sammen med noe nytt, så blir han mett men får samtidig mulighet til å smake. Det er meget gammeldags å la en unge gå sulten fordi han ikke vil smake altså. Ungen kan ikke hjelpe at han er kresen, og det går ikke an å tvinge noen til å ikke være kresen. Det skaper bare negativitet knyttet til mat. 

Anonymkode: e333b...1d2

Alle barn er ulike og hva som er riktig for ditt barn og alle i ditt hus vet vi ikke. 

Hos oss ble løsningen at slle skulle smake på maten, likte de ikke nok til at de ble mette kunne de vente til alle var ferdige og de kunne få en brødskive. Ett av fire barn var ekstremt kresent, så vi måtte finne på noe før det smittet over på andre. Det var ikke lov å si æsj, liker ikke osv ved bordet. Likte de ikke eller ville ikke ha, lå det bare på tallerken. Alle voksne og unger fikk samme regel, de kunne også pelle ut ting de ikke likte. Jeg tåler ikke noen få ting, så jeg må pelle ut og da tenker jeg det er helt greit for de andre også. (Ikke super allergisk, er det tomat i salaten kan jeg pelle ut de, får jeg tomstsuppe kan jeg ikke spise noe. )

Jeg tror trikset hos oss faktisk ble at ungen måtte vente til alle var ferdige. Når ungen så de andre ungene tok med seg fats dine når de var ferdige og gikk for å leke en etter en så ble det kjedelig å sitte igjen. Så hun begynte å spise litt mer og mer før det veldig sjeldent ble spm om en brødskive. Hun smakte på alt, mye ble liggende igjen på fatet, men det gikk gradvis bedre og bedre. Ungene var flinke til å forsyne seg med litt før de bestemte seg om de likte det, så aldri mengder med mat som ble kasta. Jeg ser ikke problemet med å kaste en halv brokkolibukett, da har ungen faktisk spist en halv mer enn hun hadde gjort før. Og det er noe sant i det de sier at en må smake minst ti gsnger før en kan si en ikke liker noe, for ting hun nesten brakk seg av gikk ned på høykant. Kresen forble hun nok litt, men også veldig altspisende. Det gikk veldig ann på dagshumøret. 

Anonymkode: 83de8...7de

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Du kan ikke tvinge en unge til å like noe, og du kan ikke la ham gå sulten fordi han ikke spiser. Lag noe du vet han liker, sammen med noe nytt, så blir han mett men får samtidig mulighet til å smake. Det er meget gammeldags å la en unge gå sulten fordi han ikke vil smake altså. Ungen kan ikke hjelpe at han er kresen, og det går ikke an å tvinge noen til å ikke være kresen. Det skaper bare negativitet knyttet til mat. 

Sier ikke at han skal ete alt, men idag hadde vi f eks Bali kyllinggryte og ris . Han kunne tatt ris som vel alle burde like, med f.eks grillkrydder eller ketchup, men han nekter å smake. Han bør ete litt av det som er på bordet, ikke varme seg ei grillpølse kvar dag til middag. 

Annonse

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Jo, det er det. En av omsorgsoppgavene til foreldre er å gi barna mat. Hvis du lar være å gjøre det, så driver du omsorgssvikt. 

Regner med at de fleste forstår at det er omsorgssvikt å ikke gi barn mat. Det er dog ikke omsorgssvikt å tilby mat og si at dersom du ikke vil ha middag/kveldsmat så må du vente til frokost. Regner med at gutten spiser mer enn kun pølse og sikkert blir tilbudt ei skive til kvelds.

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Jo, det er det. En av omsorgsoppgavene til foreldre er å gi barna mat. Hvis du lar være å gjøre det, så driver du omsorgssvikt. 

Det jeg svarte på var at han får kveldsmat for då velger han det han vil ha av pålegg selv. I kveld steikte han seg to egg og ei rista skive med syltetøy. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Regner med at de fleste forstår at det er omsorgssvikt å ikke gi barn mat. Det er dog ikke omsorgssvikt å tilby mat og si at dersom du ikke vil ha middag/kveldsmat så må du vente til frokost. Regner med at gutten spiser mer enn kun pølse og sikkert blir tilbudt ei skive til kvelds.

Det er ikke snakk om at han ikke vil ha mat. Han liker ikke det som blir servert. Da må selvfølgelig foreldrene gi han mat han vil spise, og ikke la være fra lunsj til dagen etter. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg svarte på var at han får kveldsmat for då velger han det han vil ha av pålegg selv. I kveld steikte han seg to egg og ei rista skive med syltetøy. 

Så han hyla og gråt fordi han ikke fikk mat han likte til middag? Det er helt tragisk å lage sånt oppstyr rundt mat. Hvorfor nektet du ham noe han likte? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke riktig nei, hva tenker du at du fåt ut sv det?

Anonymkode: 5586b...e1f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sier ikke at han skal ete alt, men idag hadde vi f eks Bali kyllinggryte og ris . Han kunne tatt ris som vel alle burde like, med f.eks grillkrydder eller ketchup, men han nekter å smake. Han bør ete litt av det som er på bordet, ikke varme seg ei grillpølse kvar dag til middag. 

Da bør dere ha mer på bordet, vi hadde alltid grønnsaker og tilbehør som barnet likte 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (50 minutter siden):

Sånn er det ikke greit å drive , ærlig talt 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men når de ikke liker noe annet enn pølser, fiskeboller, fiskegrateng, pasta og pizza. Skal hele familien alltid ha det? Vil ikke ha grønsaker heller.

Nei, hele familien skal ikke ha det nei. Dere spiser den maten dere vil og har alt på bordet sammen med det han vil ha. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men når de ikke liker noe annet enn pølser, fiskeboller, fiskegrateng, pasta og pizza. Skal hele familien alltid ha det? Vil ikke ha grønsaker heller.

Hverken dere eller barnet bør spise dette daglig.

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Om han spiser pølser og fiskegrateng til middag, så spiller det ingen rolle så lenge han spiser brød og annet ellers til måltidene. Så lenge han kun vil spise dette til ett måltid så gjør det absolutt ingenting. At de skal ha annen mat ved siden av, gjør at han kan velge det når han vil. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. Derfor har vi wok, kylling, ris, kylling og salat i tacolefser,gryteretter osv. Men barnet nekter å prøve. Hva gjør vi da? Og hva når vi er på besøk og han ikke vil ha, synes dere fortsatt det er greit? Det er på en måte det vi vil unngå ved at han ikke får tilbud om det han vil ha aller mest. HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. Derfor har vi wok, kylling, ris, kylling og salat i tacolefser,gryteretter osv. Men barnet nekter å prøve. Hva gjør vi da? Og hva når vi er på besøk og han ikke vil ha, synes dere fortsatt det er greit? Det er på en måte det vi vil unngå ved at han ikke får tilbud om det han vil ha aller mest. HI

Jeg hadde tilbudt middag eller skive. Jeg hadde ikke laget egen middag til barnet. Konsekvent her. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så ikke gi ham pølse. Men noe annet som metter som han får ned. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Han skal ikke straffes med å spise skive når han ikke liker maten. Han gjør ikke dette for å være hverken slem eller vanskelig. Det er veldig viktig å huske på. Noen barn har store problemer med å spise variert middag, og det betyr ikke at andre skal spise varm mat til det måltidet og ikke ham! 

På besøk så kan dere gi beskjed til vertskapet, så det ikke blir mas og tull ved bordet. 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Han skal ikke straffes med å spise skive når han ikke liker maten. Han gjør ikke dette for å være hverken slem eller vanskelig. Det er veldig viktig å huske på. Noen barn har store problemer med å spise variert middag, og det betyr ikke at andre skal spise varm mat til det måltidet og ikke ham! 

På besøk så kan dere gi beskjed til vertskapet, så det ikke blir mas og tull ved bordet. 

Snakka med han i kveld og han innrømma at han spiste middag hos venner det han fikk servert. Så då rekner jeg med at han velger denne taktikken fordi han har pleid å få alternativ hjemme

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Snakka med han i kveld og han innrømma at han spiste middag hos venner det han fikk servert. Så då rekner jeg med at han velger denne taktikken fordi han har pleid å få alternativ hjemme

Hva var forklaringen hans på at han ikke spiste det samme hjemme da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...