Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Danida
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ikke belær meg om dette. Jeg vet hva som ligger bak i mange tilfeller. Og her er det foreldre med samme problematikk ofte som viderefører det ved å fokusere på nettopp mat. 

Hvis du vet det og ikke trenger belæring, så syns jeg du skal la din kunnskap skinne gjennom i innleggene du skriver. For det gjør den ikke pr. nå.

Fortsetter under...

Danida skrev (3 minutter siden):

Hvis du vet det og ikke trenger belæring, så syns jeg du skal la din kunnskap skinne gjennom i innleggene du skriver. For det gjør den ikke pr. nå.

Eller det er kanskje mottageren det handler om? For dere er de samme i hver tråd jeg oppretter, og protesterer da tydeligvis fordi jeg skriver det. Dere om det 

Jeg håper bare at noen tar til seg det jeg skriver, og også vet dette selv og videreformidler det. 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Eller det er kanskje mottageren det handler om? For dere er de samme i hver tråd jeg oppretter, og protesterer da tydeligvis fordi jeg skriver det. Dere om det 

Jeg håper bare at noen tar til seg det jeg skriver, og også vet dette selv og videreformidler det. 

Dette er et perfekt eksempel på at flertallet er uenig med deg. Det handler om at du viser til påstander og meninger som er stikk motsatt av andres. Ikke fordi du er du. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Dette handler overhodet ikke om deg eller din bruker, men at du formidler råd mot alvorlig psykisk sykdom uten noe annet fundament at du "vet" hva som ligger bak. Rådene dine er dessuten temmelig kontroversielle (absolutt ingen informasjon om hva som er sunt og ikke), og i strid med fagkunnskap som formidles i eksempelet over. Dét er det grunn til å reagere på, uavhengig av hvem som skriver det. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg er ikke del av et "dere", jeg er én person foran én pc og interagerer ikke med de andre på forumet ut over det du kan se meg skrive i trådene her. 

Jeg protesterer fordi du tar feil. Ganske enkelt. 

Annonse

Gjest Danida
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Dette er et perfekt eksempel på at flertallet er uenig med deg. Det handler om at du viser til påstander og meninger som er stikk motsatt av andres. Ikke fordi du er du. 

Jeg ville nok ha utvidet det til "viser til påstander som er feil" heller enn at meningene er noe annet enn andres. 

ostepop123 skrev (3 minutter siden):

Dette handler overhodet ikke om deg eller din bruker, men at du formidler råd mot alvorlig psykisk sykdom uten noe annet fundament at du "vet" hva som ligger bak. Rådene dine er dessuten temmelig kontroversielle (absolutt ingen informasjon om hva som er sunt og ikke), og i strid med fagkunnskap som formidles i eksempelet over. Dét er det grunn til å reagere på, uavhengig av hvem som skriver det. 

Jeg formidler ett råd, ja. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Et dårlig råd som ikke kan underbygges med kliniske forsøk eller annet belegg på at du har rett. Blir litt som å si at man ikke bør lære ungene om forplantning, for da vil de debutere tidlig seksuelt. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ja. Uten faglig fundament, ganske alternativt sammenlignet med hva de fleste tydeligvis praktiserer, og som angår alvorlig sykdom. Ser du at det kan være en mulighet for at reaksjonene ikke angår deg som bruker, men innholdet i det du skriver?

Danida skrev (4 minutter siden):

Et dårlig råd som ikke kan underbygges med kliniske forsøk eller annet belegg på at du har rett. Blir litt som å si at man ikke bør lære ungene om forplantning, for da vil de debutere tidlig seksuelt. 

Seriøst? 

ostepop123 skrev (Akkurat nå):

Ja. Uten faglig fundament, ganske alternativt sammenlignet med hva de fleste tydeligvis praktiserer, og som angår alvorlig sykdom. Ser du at det kan være en mulighet for at reaksjonene ikke angår deg som bruker, men innholdet i det du skriver?

Du vet ingenting om hva jeg kan om dette. Absolutt Ingenting. Det er også helt feil å skrive om utdannelser og yrker på et forum som dette i slike sammenhenger. Alle kan være hva de vil her, for å si det sånn. Men det er ganske provoserende at dere bare avfeier det jeg skriver an den grunn. 

Annonse

Du vet ingenting om hva jeg kan om dette. Absolutt Ingenting. Det er også helt feil å skrive om utdannelser og yrker på et forum som dette i slike sammenhenger. Alle kan være hva de vil her, for å si det sånn. Men det er ganske provoserende at dere bare avfeier det jeg skriver an den grunn. 

Selv om du ikke oppgir hvem du er så KAN du vise til dokumentasjon på det du hevder. Det er fullt mulig.

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Selv om du ikke oppgir hvem du er så KAN du vise til dokumentasjon på det du hevder. Det er fullt mulig.

Jeg ytrer en mening. Nå har du ignorert det jeg skriver og protesterer på det. Det får være. 

Gjest Danida
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvis du vet noe om dette, så kommer det i alle fall ikke fram i innleggene her. Om du har et yrke eller en utdannelse innen enten psykologi eller ernæring, så lurer jeg på hvordan du sto på eksamen, for å si det slik. For det du sier her rimer ikke med etablert kunnskap om faget.

Jeg ytrer en mening. Nå har du ignorert det jeg skriver og protesterer på det. Det får være. 

Og dette blir det god debatt av? Kaste ut meninger om alvorlige tema uten å underbygge med fakta?

Gjest Danida
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Meninger er null verd uten at de bygges på noe som fins i den objektive virkeligheten. Jeg kan mene at månen er en grønn ost, men det vil bli avfeid og protestert dersom jeg starter en tråd om det....

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Og dette blir det god debatt av? Kaste ut meninger om alvorlige tema uten å underbygge med fakta?

Jeg tror faktisk at alle kan komme med både meninger og råd her uten å "underbygge med fakta", eller er det en regel du vet om som jeg ikke har fått med meg? 

Dette alvorlige tema vet jeg veldig mye om. Tro det eller ei. Det var derfor jeg skrev HI. Hva tror du egentlig jeg skrev det for? 

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt utdannelser og yrker med en stavelse. Det er imidlertid ingen tvil om at ditt "råd" er noe annet enn det f.eks. NHI gir, eller det mange i denne tråden praktiserer. Da er det jo interessant å utdype hva man baserer rådet sitt på, og det har jeg spurt deg om tidligere. 

Når det er sagt vet du heller ingenting om hva jeg kan om dette.

Gjest Danida
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Jeg tror faktisk at alle kan komme med både meninger og råd her uten å "underbygge med fakta", eller er det en regel du vet om som jeg ikke har fått med meg? 

Dette alvorlige tema vet jeg veldig mye om. Tro det eller ei. Det var derfor jeg skrev HI. Hva tror du egentlig jeg skrev det for? 

Hvis de ikke underbygger med fakta, må de jo finne seg i at folk som kan mer, vil protestere. Men du sier at det "provoserer" deg å bli motsagt, og du antyder også at motbøren kommer fordi du er den du er - altså, hallo. Da hadde du jo en gyllen anledning til å dele en artikkel fra siste nummer av the Lancet og vise til at nyere forskning støtter din påstand - men nei. Du lener deg i stedet på at alle andre har bitt seg merke i hvem du er og dermed vil si at du tar feil. 

I stedet for å bare innse at du ...tar feil. Så enkelt.

(Og til spørsmålet om hva du egentlig skrev det for: du skrev det vel fordi du ikke er ferdig med å utøve frelserrollen din her på forum. Ordner opp, liksom.)

Endret av Danida
ReneRene skrev (28 minutter siden):

Tenåringer? 

Du drar nå inn spiseforstyrrelse, som tross alt rammer i størst grad tenåringer, ikke små barn. 

Det er stor forskjell på å prate om kosthold og det å være manisk opptatt av mat og næringsinnhold. Det er ikke praten på kjøkkenet når en lager en omelett, hvor en forteller ungene: visste du at egg inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger utenom c-vitamin? En appelsin, så er det komplett. Visste du at makrell i tomat inneholder omega 3. Vet du hvorfor det er bra for deg? Blablabla. Helt naturlig prat rundt mat.

Enig med ostepop, det er allmennkunnskap som ungene trenger ett forhold til. Hvorfor de bør drikke brus fra glass, ikke flaske. Hvorfor det er viktig å få i seg nok næring og væske i løpet av en dag, hva kroppen trenger etter trening for å restituere, hvorfor du bør få i deg D-vitamin om vinteren. Forstå sammenheng krever begrunnelse og forklaring, ellers ender vi bare opp med lydige, men lite reflekterte mennesker. 

Anonymkode: 4adef...99f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du drar nå inn spiseforstyrrelse, som tross alt rammer i størst grad tenåringer, ikke små barn. 

Det er stor forskjell på å prate om kosthold og det å være manisk opptatt av mat og næringsinnhold. Det er ikke praten på kjøkkenet når en lager en omelett, hvor en forteller ungene: visste du at egg inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger utenom c-vitamin? En appelsin, så er det komplett. Visste du at makrell i tomat inneholder omega 3. Vet du hvorfor det er bra for deg? Blablabla. Helt naturlig prat rundt mat.

Enig med ostepop, det er allmennkunnskap som ungene trenger ett forhold til. Hvorfor de bør drikke brus fra glass, ikke flaske. Hvorfor det er viktig å få i seg nok næring og væske i løpet av en dag, hva kroppen trenger etter trening for å restituere, hvorfor du bør få i deg D-vitamin om vinteren. Forstå sammenheng krever begrunnelse og forklaring, ellers ender vi bare opp med lydige, men lite reflekterte mennesker. 

Trist nok så snakker barn om å slanke seg, og om de er tjukke eller ikke allerede i barnehagen. Så det er fra de er små vi må passe på. 

Endret av ReneRene
Gjest Danida

Trist nok så snakket barn om å slanke seg, og om de er tjukke eller ikke allerede i barnehagen. Så det er fra de er små vi må passe på. 

Og da er det matpraten du mener er den skadelige...? Du har ikke fått med deg at skjønnhetstyranniet og fokuset på utseende i mediene genererer masse usunn prat, altså?

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Trist nok så snakker barn om å slanke seg, og om de er tjukke eller ikke allerede i barnehagen. Så det er fra de er små vi må passe på. 

Ja, det er en stor utfordring. 

Tror du «snakke om kosthold» er årsaken? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...