Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser at flere her skriver at de " snakker om kosthold" med barna. Hvorfor? Jeg syns det er veldig uheldig med dette fokuset på mat, om hva som er sunt og usunt. 

Hvorfor ikke bare servere variert kosthold og holde munn? Ha en supersunn middag en dag, og la barn få pannekaker neste dag ( selv om det er et styr å lage ) Eller en pizza. Ikke vær så redde for en middag med null næringsinnhold en dag i uka, og ikke si at det er kos. Server mat uten å snakke om hva som er sunt, hva som er kos og hva man "fortjener"

Alt dere GJØR teller. Alt dere sier blir mange ganger et mas i barnas ører, og til syvende og sist følger de eksempler og ikke "råd og info".

La måltider være et samlingspunkt og ikke et høydepunkt. La være å tvinge i barn mat også. Ha såpass variert på bordet at alle kan like noe å spise der. 

Ingen vil at barn skal få spiseforstyrrelser, så da er det viktig å vite litt om hvordan man kan unngå det. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439236-ang%C3%A5ende-mat-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok store forskjeller på hva folk legger i "snakke om kosthold".

Jeg gjorde ikke det før ungene ble store nok til å ønske seg Mc Donalds og pizza hver dag. Da måtte de jo få vite at maten er kroppens drivstoff, og om vi skal vokse, holde oss friske, lære på skolen osv så må kroppen få "god bensin".

Vi har aldri hatt nei-mat her i huset, vi kan godt spise en is på en tirsdag o.l. men ungene har visst at hovedinntaket av mat må være god næring også kan vi kose oss med ting som smaker supert, men som ikke er like god næring innimellom

Uten at vi har snakket om kosthold hver uke eller laget noen stor greie ut av det. Det er bare sånn det er liksom.

Det har fungert her ihvertfall, har sunne og aktive, normalt slanke barn med et normalt forhold til mat. De er mellom 14 og 20 år nå.

Anonymkode: 03a83...d7a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok store forskjeller på hva folk legger i "snakke om kosthold".

Jeg gjorde ikke det før ungene ble store nok til å ønske seg Mc Donalds og pizza hver dag. Da måtte de jo få vite at maten er kroppens drivstoff, og om vi skal vokse, holde oss friske, lære på skolen osv så må kroppen få "god bensin".

Vi har aldri hatt nei-mat her i huset, vi kan godt spise en is på en tirsdag o.l. men ungene har visst at hovedinntaket av mat må være god næring også kan vi kose oss med ting som smaker supert, men som ikke er like god næring innimellom

Uten at vi har snakket om kosthold hver uke eller laget noen stor greie ut av det. Det er bare sånn det er liksom.

Det har fungert her ihvertfall, har sunne og aktive, normalt slanke barn med et normalt forhold til mat. De er mellom 14 og 20 år nå.

Men hvorfor ønsket de seg Mc Donalds og pizza hver dag? Det skjønner jeg ikke. Og er ikke sånt kun en periode? 

Og det med å "kose seg" er jo noe av det jeg tenker er uheldig å si.Er  det ikke bare at noe mat smaker bedre enn annet? Og det er helt lov til å mene uten at det må bli betegnet som noe spesielt. 

Jeg tror jo selvsagt ikke at selv om man gjør som dere, så får vi barn med spiseforstyrrelser. Men dette fokuset mange har med å "snakke om" og forklare? Det er ikke heldig. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor ønsket de seg Mc Donalds og pizza hver dag? Det skjønner jeg ikke. Og er ikke sånt kun en periode? 

Og det med å "kose seg" er jo noe av det jeg tenker er uheldig å si.Er  det ikke bare at noe mat smaker bedre enn annet? Og det er helt lov til å mene uten at det må bli betegnet som noe spesielt. 

Jeg tror jo selvsagt ikke at selv om man gjør som dere, så får vi barn med spiseforstyrrelser. Men dette fokuset mange har med å "snakke om" og forklare? Det er ikke heldig. 

Jeg skjønner hvor du vil hen, at noen nok har altfor stort fokus på dette og ikke skal overføre det til barna sine.

Men for oss voksne som ikke har noe overdrevent fokus på dette, bare spiser et normalt sunt hverdagskosthold og spiser ting som er mindre sunt innimellom når vi har lyst på det, så må det være helt greit å si til ungene at vi skal kose oss mener jeg.

Jeg har en kresen 14 åring som sikkert kunne levd på pizza, pommes frites og hamburere, men hun vet at kroppen trenger sunnere næring også. Man kan ikke la unger gå uvitende om at vi trenger frukt, grønt og variert kost for å gi den den bensinen den trenger.

Vi trenger ikke samtidig gi de dårlig samvittighet for å spise en bolle, eller at de skal skamme seg over å spise en sjokolade, det er vel der forskjellen ligger.

Mine unger vet at det er helt greit å spise usunne ting, men det er ikke det kroppen lever av.

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Jeg er vokst opp med ideen om at vi koser oss med ekstra god mat i helgene og at det er forskjell på hverdag og helgemat. Det var også fokus på sunn mat og usunn mat. Litt av alt er greit , bare ikke hele tiden. Samme praktiserer vi her hjemme. Tallerkenmodellen er fin. 

Annonse

Jeg tenker at det å snakke om kosthold med barn er helt basal opplæring til hverdagslivet, på linje med hvorfor det er viktig å pusse tennene og at man ikke bruker kjøkkenkluten på gulvet. Men selvsagt er det er viktig å servere varierte måltider, slik du skriver, uten at det skal være et tema i seg selv. Uansett hvordan man legger det opp, kommer man for de fleste til et punkt hvor barna har helt konkrete ønsker om mer usunn mat, og da er det virkelig helt lov å forklare hvorfor man ikke kan spise pannekaker eller pommes frites hver dag. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg er vokst opp med ideen om at vi koser oss med ekstra god mat i helgene og at det er forskjell på hverdag og helgemat. Det var også fokus på sunn mat og usunn mat. Litt av alt er greit , bare ikke hele tiden. Samme praktiserer vi her hjemme. Tallerkenmodellen er fin. 

Det er det fokuset på mat som er feil. Vi spiser av nødvendighet og vi kan syns noe er bedre enn annet. Det trenger ikke å bli fokus på det. Hva er sunn og usunn? Variert er jo nøkkelen her. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er det fokuset på mat som er feil. Vi spiser av nødvendighet og vi kan syns noe er bedre enn annet. Det trenger ikke å bli fokus på det. Hva er sunn og usunn? Variert er jo nøkkelen her. 

Jeg spiser mat jeg kan nyte og jeg spiser mat fordi kroppen trenger mat. Jeg kan glede meg til noe ekstra godt i helgen og jeg kan spise fiskekaker ( hvilket ikke er min favoritt) på en mandag. Fokuset fungerer utmerket😊

ostepop123 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at det å snakke om kosthold med barn er helt basal opplæring til hverdagslivet, på linje med hvorfor det er viktig å pusse tennene og at man ikke bruker kjøkkenkluten på gulvet. Men selvsagt er det er viktig å servere varierte måltider, slik du skriver, uten at det skal være et tema i seg selv. Uansett hvordan man legger det opp, kommer man for de fleste til et punkt hvor barna har helt konkrete ønsker om mer usunn mat, og da er det virkelig helt lov å forklare hvorfor man ikke kan spise pannekaker eller pommes frites hver dag. 

Opplæring er jo hva dere praktiserer. Det er jo akkurat det jeg vil fram til. Tror aldri noensinne jeg måtte forklare hvorfor de måtte pusse tenner, det var en rutine, intet mindre. Så skjønte de det jo selv etterhvert. At man ikke bruker kjøkkenklut på gulvet er en informasjon den dagen de skulle gjøre det 🙂 ikke noe langt foredrag.

Jeg skjønner heller ikke dette ønsket om å spise pannekaker eller pommes frites hver dag. Sønnen min stakk innom Burgerking mer enn jeg ønsket en periode. Jeg sa ingenting, og han sluttet jo med det. Det ble dyrt 🙂

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser mat jeg kan nyte og jeg spiser mat fordi kroppen trenger mat. Jeg kan glede meg til noe ekstra godt i helgen og jeg kan spise fiskekaker ( hvilket ikke er min favoritt) på en mandag. Fokuset fungerer utmerket😊

Hm. Ja, men hvor er forskjellen på å nyte og av nødvendighet? Går det ikke å kombinere uten å snakke om det? 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Opplæring er jo hva dere praktiserer. Det er jo akkurat det jeg vil fram til. Tror aldri noensinne jeg måtte forklare hvorfor de måtte pusse tenner, det var en rutine, intet mindre. Så skjønte de det jo selv etterhvert. At man ikke bruker kjøkkenklut på gulvet er en informasjon den dagen de skulle gjøre det 🙂 ikke noe langt foredrag.

Jeg skjønner heller ikke dette ønsket om å spise pannekaker eller pommes frites hver dag. Sønnen min stakk innom Burgerking mer enn jeg ønsket en periode. Jeg sa ingenting, og han sluttet jo med det. Det ble dyrt 🙂

Du har virkelig en veldig sort-hvit måte å se verden på.

Du skjønner ikke at all verdens barn ikke er som ditt barn, at allverdens familier ikke kommuniserer akkurat som din familie, at opplæring praktiseres forskjellig osv osv

Ingen snakker vel om lange foredrag heller?

Mine barn har ganske enkelt fått beskjed om at man ikke vasker gulvet med samme klut som benken, for på gulvet tråkker vi med møkkete føtter og på benken har vi mat som må være ren. Derfor to forskjellige kluter. Det er da ikke noe foredrag det.

Mat er det samme, barna har fått forklart at kroppen trenger vitaminer og mineraler, forskjellig næring som vi finner i forskjellig mat. Så vi må spise variert, og spesielt er det bra med frukt og grønt, for der er det mye god næring.

Ikke noe foredrag, men aldersadekvat opplæring.

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hm. Ja, men hvor er forskjellen på å nyte og av nødvendighet? Går det ikke å kombinere uten å snakke om det? 

Jeg tror på at det er fint å kjenne forskjell på hverdag og fest og det snakker vi om. Fordi det fungerer godt for oss. Vi serverer også mat som ikke er førstevalget til noen av oss. Da spises det av nødvendighet og fordi vi tåler å spise mat vi ikke elsker. 

Annonse

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Hvor har du din kunnskap om ernæring fra da? Om ingen har snakket med deg om det noen gang?

Barna lærer om ernæring på skolen i faget mat og helse. Det har de på vår skole i 6. og 9.klasse. I 9.klasse skal de sette sammen en ernæringsmessig god meny, og når de skal ha årets store oppgave hvor de serverer familien frokost, middag og dessert en dag skal de skrive om innholdet av vitaminer osv.

Dette er virkelig noe barna skal kunne, og det virker veldig rart at vi foreldre aldri skal snakke med barna våre om kosthold

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Jeg tror på at det er fint å kjenne forskjell på hverdag og fest og det snakker vi om. Fordi det fungerer godt for oss. Vi serverer også mat som ikke er førstevalget til noen av oss. Da spises det av nødvendighet og fordi vi tåler å spise mat vi ikke elsker. 

Så det er fokus på mat og hverdag og fest/ helg. Det er det jeg da reagerer på.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du din kunnskap om ernæring fra da? Om ingen har snakket med deg om det noen gang?

Barna lærer om ernæring på skolen i faget mat og helse. Det har de på vår skole i 6. og 9.klasse. I 9.klasse skal de sette sammen en ernæringsmessig god meny, og når de skal ha årets store oppgave hvor de serverer familien frokost, middag og dessert en dag skal de skrive om innholdet av vitaminer osv.

Dette er virkelig noe barna skal kunne, og det virker veldig rart at vi foreldre aldri skal snakke med barna våre om kosthold

De lærer det på skolen fordi ikke alle har den kunnskapen hjemmefra med å praktisere det. 

Ok. Jeg tror på det. At det skal være forskjell der. Jeg tror på det å glede seg til en god søndagsmiddag eller fredagspizzaen. 

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Nei, du hadde kanskje ikke behov for det, men jeg har både barn som responderer godt på saklige forklaringer og tro på at det er en god idé å forklare hvorfor vi gjør som vi gjør. Det er på ingen måte synonymt med lange foredrag. Å ikke skulle forklare hvorfor vi må pusse tenner, når små barn protesterer. virker ærlig talt ganske absurd, og smått autoritært.

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Nei, det er vel individuelle forskjeller, men vi er programmert til å like søt mat fra livets start, og kombinasjonen fett/salt er også veldig attraktiv etterhvert. Det er en smak mennesker lett liker, og ikke et ønske man trenger å forstå - man må bare innse at det er helt vanlig å like den type mat.

Fordi kunnskap er makt.. På alle områder i livet. Å tro at om man bare lever livet «happy go lucky» og spiser som man vil så vil barna unngå spiseforstyrrelser, er i beste fall naivt. 

Å ha kunnskap om hvilken mat som bygger opp kroppen og hvilken som bygger ned. Hvilke byggeklosser kroppen trenger for å lære, og for å trene og for å orke, og hva som skjer om vi ikke gir den rette byggeklosser, det gjør barna kunnskapsrike og i stand til å ta selvstendige valg for å bygge en sunn kropp som både kan og orker å leke, lære og løpe.  

Fokuserer man derimot på hvilken mat som gjør deg tykk og hvilken som gjør deg tynn, da er fokuset helt feil. Tykk eller tynn, sier lite om hvor sunn du er.  De fleste som er tykke er det fordi de spiser for mye av normal mat, ikke nødvendigvis fordi de spiser usunt. 

Anonymkode: 78e7e...ce8

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Hva er feil med det? Hjemme hos oss koser vi oss med mat (som vi alle er veldig glade i!) både til hverdags og til fest, og vi spiser til og med godteri i helgene - nettopp for å kose oss litt ekstra.

ReneRene skrev (17 minutter siden):

-Jeg vil ikke pusse tenner

-Jo, det må du

-Jo, det må du

-Jo, det må du (mens du tenker inni deg at han forstår nok hvorfor når han blir stor)

Det er ikke sikkert ditt barn trengte en forklaring, men det normale er virkelig at barnet trenger det altså.

De fleste barn vil i større eller mindre grad en gang protestere på å pusse tenner, for det er kjedelig, de gidder ikke, de vil bestemme selv osv. Da vil de flest foreldre fortelle at vi må pusse tenner fordi det kan bli hull i dem om vi ikke gjør det, at maten vi spiser ligger nesten usynlig på tennene og vi må pusse den vekk så det ikke skal bli hull.

Ingen snakker om lange foredrag, vi snakker om enkel og grei opplæring av barna.

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Ok. Jeg tror på det. At det skal være forskjell der. Jeg tror på det å glede seg til en god søndagsmiddag eller fredagspizzaen. 

Så hva hvis det er pizza på en hverdag da, utenom fredag? 

ostepop123 skrev (5 minutter siden):

Hva er feil med det? Hjemme hos oss koser vi oss med mat (som vi alle er veldig glade i!) både til hverdags og til fest, og vi spiser til og med godteri i helgene - nettopp for å kose oss litt ekstra.

Temaet var jo å drive opplysning ovenfor barn verbalt istedenfor å kun lage god mat. Eller sunn mat. Det syns jeg foreldre skal la være, og heller - praktisere-

Så hva hvis det er pizza på en hverdag da, utenom fredag? 

Vi spiser pizza i helgene og i ferier. Det sagt; gutta kan finne på å steke en grandis , men nå klarer de å lage det selv. De har vokst opp med forskjell på hverdag og fest og det fungerer fint. Hvorfor kan ikke folk gjøre det som det passer familien best?

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Vi spiser pizza i helgene og i ferier. Det sagt; gutta kan finne på å steke en grandis , men nå klarer de å lage det selv. De har vokst opp med forskjell på hverdag og fest og det fungerer fint. Hvorfor kan ikke folk gjøre det som det passer familien best?

Da er du jo tydeligvis enig med meg da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...