Gå til innhold

Indre uro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har slitt en del med indre uro og angst de siste mnd. Angsten er forsvunnet etter jeg startet på antidepressiva men uroen sitter enda. Hva kan hjelpe mot den? Trenger råd. Jeg kjenner det tærer så psykisk å gå slikt hver dag. Jeg er sengeliggende omtrent så å trene/ gå ut er ikke noe jeg får til nå fortiden desverre

Anonymkode: 98d2b...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det hjelpe å distrahere deg selv med en bok, lydbok, podcast, tv el? Eller et håndarbeid eller annet pusleri? Puslespill, fargelegging, strikke? Pusteteknikker og meditasjon?

Anonymkode: 4c5a8...9b0

Skrevet

Du har jo en klar grunn til uroen, du sier du er nærmest sengeliggende for tiden.

Menneskekroppen er jo "bygget for fart", den skal brukes. Musklene skal jobbe, kroppen være i bevegelse.

Når vi da i perioder blir sengeliggende pga skader eller sykdom vil man selvfølgelig kjenne på en indre uro som du kaller det, en rastløshet, kjedsomhet. Kroppen tvinges til å være i ro, mens psyken ønsker at man skal være i bevegelse for det er det bedre for fysikken vår.

Om du bare anerkjenner det, så tror jeg mye er gjort. Aksepter at sånn er det, og forstå hvorfor det er sånn, så klarer du lettere å leve med det.

Så må du prøve å aktivisere deg så mye du kan, om det er håndarbeid, tv eller hva som helst av rolige aktiviteter som kan få tankene over på noe annet enn den uroen/rastløsheten du kjenner på.

Anonymkode: 8199b...d1d

Skrevet

Jeg fikk mye mindre indre uro etter jeg la om kostholdet til lavkarbo. Fikk det bedre psykisk også. Akkurat som kroppen kom bedre i balanse. Spiser mye grønt i tillegg til kjøtt, fisk, egg og cottage cheese.

Ellers har jeg også Sobril i bakhånd hvis jeg skulle bli mye plaget igjen, men jeg vil ikke anbefale det som en permanent løsning. Jeg har tatt det en og annen gang innimellom.

Anonymkode: 41d18...75f

Skrevet

Anbefaler deg å høre på podcastene Guro og Guru og Uroskolen.  Jeg har lært mye om håndtering av uroen min av de. 

Anonymkode: 0aae5...30c

Skrevet

Uff, høres vanskelig ut. Jeg er født med stor indre uro, og den eneste måten jeg finner ro, er gjennom daglig fysisk aktivitet. Jeg er to ulike personer når jeg får beveget meg tilstrekkelig eller for lite. Kunne du gjort noen enkle øvelser, om enn fra sengekanten? Bare få opp pulsen litt, aktivere noen muskler? Ellers er jeg enig i at bøker, musikk, serier, håndarbeid er fornuftig. 

Anonymkode: c4bb1...a4f

Skrevet

Er det noe spesielt tidspunkt du føler uro? Jeg har problemer med blodsukkeret, og kan føle mye uro i kroppen rett etter et måltid. Da hjelper det å holde seg aktiv, eller spise noe som blodsukkeret ikke reagerer så mye på. Ellers bruker jeg bok, puslespill eller musikk for å stilne mer psykisk uro.

Anonymkode: 80835...240

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...