Gå til innhold

Datter som er opphengt i godis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Gjest Danida
Skrevet
Admin skrev (4 timer siden):

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og svar til dette.

Admin

Kanskje ikke helt ferdig ryddet?

Skrevet

Hmmm. Datteren din er en søtmoms. Som overvekten av barn er. Det virker derimot som om DU er opphengt i godis. Og mat. Og følelser. Og tvang. 
Rydd ut godteriet, server ordentlig mat, beveg dere, si at godteri er på lørdager. Slutt å skape nevrotiske vibber hjemme. 

Anonymkode: ae5bb...de6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.3.2023 den 7.30):

Selvsagt må barnet få kjeft når hun STJELER  godteri!! 

Anonymkode: 1ed6a...43c

Nei

Anonymkode: b30fd...51c

Skrevet

Vi kan ikke ha godteriskuff - hverken jeg eller barna klarer å kontrollere oss 😂

Handler inn til lørdagskos.

Gjest Danida
Skrevet
Svømmetur skrev (15 minutter siden):

Vi kan ikke ha godteriskuff - hverken jeg eller barna klarer å kontrollere oss 😂

Handler inn til lørdagskos.

Her kjøper vi godteriet rett før anledningen er der. Ellers blir det på mystisk vis oppspist av mus!

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.3.2023 den 19.51):

Er det snop tilgjengelig er det faser av livet hvor det er umulig å unngå.

Vi mennesker er nå engang sånn skrudd sammen, at noen ganger klarer vi faktisk ikke å la fristelsene være.

Det kan være en million grunner til det, og hun som bare er et barn har selvfølgelig ikke kontroll på dette. Hun vet det er snop i godteskapet, og klarer ikke la det være.

De fleste av oss som har barn har i perioder ikke kunnet ha snop liggende altså, i perioder er ungene hule etter sånt.

Jeg har f.eks alltid hatt is i fryseren, men en periode kunne jeg ikke ha det. Min sønn klarte ikke la være. Hadde vi en eller annen form for pinneis spiste han de alle, virkelig alle, uansett hvor mange vi hadde 🙈 Så da lot jeg være å kjøpe det en stund. Han ble eldre og nå kan jeg fint ha en pakke eller flere med pinneis uten at han raider frysa.

Ta henne med på avgjørelsen. Trenger ikke snakke om det på en måte som gir skam.

"Jeg skjønner at du akkurat nå er veldig sugen på noe søtt, kanskje det er fordi du vokser mye akkurat nå, eller fordi du har litt mye å tenke på, men det spiller ingen rolle. Du klarer ikke la være å ta når vi har, så da bare lar vi være å ha akkurat nå. Vi kjøper litt ekstra frukt og sunne ting som vi vet er god bensin for kroppen din i hverdagen, også kjøper vi snop på lørdag, for det er jo helt greit å kose seg med snop av og til"

Anonymkode: 38105...d7d

👆🏻Jeg tenker dette er en flott tilnærming. 

Har selv en veldig interesse for hva som faktisk skjer i hjernen når noen ikke klarer å styre seg, litt artig at dette blir tatt opp nå i ett hardt liv med Ronny. Ikke at det er noe vitenskapelig dokumentar akkurat, men det åpner en dør inn i en verden jeg tror vi virkelig bør forske ut. En podcast fra Rich Roll med Tommy Rosen, den fant jeg utrolig spennende. Han levde ett liv med mye avhengighet, når det snakkes om avhengighet tenker de fleste umiddelbart rusmidler. Men det er så mye mer. Skjermbruk, inntak av sukker/fett. Det er så mye i livet vi vet ikke er bra, men vi gjør allikevel. Han beskriver «my first drug of chioce» da han var 5-6 år. Te med sukker og melk. Hele denne beskrivelsen hva som skjer i hjernen når du skal innta denne koppen med te, hvordan hjernen skiller ut dopamin slik at du føler deg nesten euforisk bare over tanken på at du skal drikke denne koppen med sukker. Det er ikke så rart at en 8-åring ikke klarer å manøvrere seg i dette, selv voksne klarer ikke det. 

Anonymkode: a73e5...f69

Skrevet

Er det bare meg som irriterer meg over ordet "godis"? Er vi blitt svenske her eller?! Gud hvor dumme menneskene i dette landet har blitt i språket. Er like dumt som å bruke ord som ish og dealbreaker. 

Anonymkode: 1e76a...82b

Skrevet

Om barnet stjeler alt av søt mat hjemme må dere nesten slutte med å ha det i hus. Forklare barnet at fra nå kommer du kun til å kjøpe inn lørdagsgodt og ikke ha noe slikt liggende hjemme siden hun ikke klarer å la det ligge i fred. 
Noen mennesker er slik som ikke kan ha slike fristelser i hus, jo mer kjefting det blir fra din side jo større blir problemet for alle. 

Selv har vi alltid godteri på bordet, jeg er vokst opp med det og for meg så må jeg ha noe synlig for å spise lite. Slik er heldigvis mine barn også, de er veldig ulike meg på det området der. Om vi ikke har noe så går i amokk i butikken og spiser ti ganger mer enn hva vi burde gjort en lørdag feks. Vi blir monster om vi blir fysene, men om det bare er ett drops på stuebordet så kan det være alt vi spiser en uke om vi har det synlig.Jeg har tre tantebarn, to er vel normalt glad i godteri, men han eneer helt ekstremt. Nytter ikke å ha en sukkerbit på hytta, den er spora opp før han kommer inn. Han er oppdratt likt som søsknene, men der skal det spises tomt uansett hva og hvor mye der er. Så vi må tenke litt når vi er på hytta sammen, da må vi kjøpe snop til akkurat når vi skal ha. Setter vi det frem på deling en kveld klarer han fint å dele med alle og går ikke amokk. Men om det er noe i ett skap ett eller annet sted går han bananas. Mine unger syns det er litt flaut å se på, amtidig litt morsomt. Men de syns andr typer snop er veldig godt og syns det er greit vi har det anderledes hjemme og på hytta for det nytter ikke. 

Anonymkode: cb2b0...7e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.3.2023 den 8.32):

Ehhh????? Hvis de sparer til et pc-spill og kan kjøpe det etter to måneder i stedet for fire, så går de selvfølgelig for det første? Det går jo ikke på at de føler skam, men på at de er fornuftige med penger. Godteri ER sløseri, samme hvordan man vrir og vender på det,- spill er egentlig også det. Det er totalt unødvendig,- men gir alikevel mer glede over lenger tid enn en is eller brus. 

Hvor går grensen mellom gnien og økonomisk fornuft for deg undres jeg? Er man gjerrig om man ikke kjøper en kaffe på vei til jobb så og si hver dag? Eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man har bare Netflix, Disney+ eller HBO som streamingtjeneste og ikke har alle samtidig,- eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man ikke kjøper godteri hver dag, men kanskje en gang i måneden og heller bruker pengene på et smykke man ønsker seg, ei bukse som er populær eller et PS-spill etter å ha spart i 4 måneder? 

Uansett, vil heller ha et gjerrig barn enn et spiseforstyrret barn om det er alternativet på "min" måte. De er ikke "økonomisk fornuftig nok" enda etter mitt hode da,- langt fra "gjerrigknarker" ihvertfall,-så de har ikke tatt så stor skade. Ene er flyttet ut,- og kunne  hatt ganske mye romsligere økonomi om hen hørte på mamma. Den andre er såpass gammel at denne har litt lønn fra jobb. Den disponeres fritt,- og ikke alltid (relativt sjeldent faktisk) "riktig" etter mitt hode,- men de må jo lære selv nå. Virker faktisk som de hverken har fått spiseforstyrrelser eller blitt surmaga gjerrigknarker gitt....

Anonymkode: ec3e9...8b7

Mine har ikke blitt gjerrige eller fått spiseforstyrrelse selv om vi ikke har messet om at godteri er dyrt.

Jeg var helt desperat etter godteri da jeg var liten. Da jeg ble eldre, faktisk ikke før i 20-årene, sluttet jeg nesten å spise godter og ble opptatt av å lage god mat. Jeg har aldri ofret kalorier eller vekt en tanke og har vært normalvektig hele livet. Messing om dyrt godteri hadde definitivt ikke fungert på meg.

Jeg synes for øvrig PS-spill er mer bortkastede penger enn godteri. Det er mitt syn fordi alt av data/mobilspill i mine øyne er idiotisk å bruke penger på. Sånn ser ikke mine barn på det. De hadde nok til gjengjeld blitt sjokkert om de visste hvor mye den fine damaskduken vi bruker i julen kostet meg for noen år siden. Jeg kan garantere at de ville synes det var idiotisk og VAR sløseri. Jeg synes den er verdt hver eneste krone. Med andre ord - vi har ulike prioriteringer.

Vi har aldri kjørt et strengt regime på godteri her hjemme. I forrige uke kom ene barnet til meg etter middag og sa «jeg har så lyst på noe søtt, kan jeg få ta noe kjeks»? Noen han fikk lov til uten å lage noe oppstyr rundt det.

Må ærlig innrømme at ditt opplegg høres en smule forstyrret ut, men sikkert blitt sånn pga din historie med spiseforstyrrelse og problematiske forhold til mat.

Anonymkode: d5e49...26e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.3.2023 den 19.32):

Jeg har en datter på 8 som i grunn alltid har vært glad i godteri, men ikke mer enn andre barn trodde jeg. Hun har gått hjem fra skolen god stund, dette har vært helt problemfritt. De siste to ukene derimot, noe annet. Jeg har tatt henne i å spise godis, flere ganger, hver dag denne uken. Hun gråter og blir veldig skamfull.. jeg forsøker å ikke skamme henne, jeg tror det er bakgrunnen for mitt eget vanskelige forhold til mat, godteri og vekt. Vi snakker om st det ikke er greit med snop hver dag, at det et ikke bra for kroppen, og om man er sulten er det andre alternativet i hus. 
I dag gråt hun sånn, sa at hun ikke klarte å kontrollere kroppen når hun først kom på de tanker😢 Hun er ikke overvektig, men ikke mager heller (i grunn også uvesentlig siden godis hver dag ikke er sunt uansett vekt). Jeg ønsker ikke å etablere dårlige vaner, men heller ikke vonde følelser til mat. Å tømme godteskapet er alltids en mulighet, men jeg føler det bare «behandler et symptom». 
Noen som har noen tips eller tanker? 

Anonymkode: 11bb3...fbb

Hjelp henne å finne noe som engasjerer henne

Anonymkode: 4b5a6...7e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hjelp henne å finne noe som engasjerer henne

Anonymkode: 4b5a6...7e6

Så ut av innlegget om at hun har snikspist godteri tolket du at hun er uengasjert?🤔 Hun har flere fritidsaktiviteter og er både aktiv og sosial, hun øver flere timer på instrumentet sitt, så hun har absolutt noe som engasjerer. Men fristelsen i godteskapet er for stor. Jeg har tatt det til etterretning og det er nå tømt. 

Anonymkode: 11bb3...fbb

Skrevet

Selfølgeli synest ei på 8 år at godteri er godt. Det er mye sukker og det gor belønning i hjernen. Og hvis hun kommer hjem alene så kan hun kose seg. Jeg var akkuratt lik selv, gikk i skapet osv.. blir som rus. Kan og være begynnende hormoner og i sving i jenta som igjen øker søtsuget. Men ville ikke dratt det lengre ut enn man spiser det ikke i ukedagene. Har ei på 11 og hun kunne levdt på goderi hvis hun kunne. 

Anonymkode: 59e18...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...