Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #1 Skrevet 29. mars 2023 Jeg har en datter på 8 som i grunn alltid har vært glad i godteri, men ikke mer enn andre barn trodde jeg. Hun har gått hjem fra skolen god stund, dette har vært helt problemfritt. De siste to ukene derimot, noe annet. Jeg har tatt henne i å spise godis, flere ganger, hver dag denne uken. Hun gråter og blir veldig skamfull.. jeg forsøker å ikke skamme henne, jeg tror det er bakgrunnen for mitt eget vanskelige forhold til mat, godteri og vekt. Vi snakker om st det ikke er greit med snop hver dag, at det et ikke bra for kroppen, og om man er sulten er det andre alternativet i hus. I dag gråt hun sånn, sa at hun ikke klarte å kontrollere kroppen når hun først kom på de tanker😢 Hun er ikke overvektig, men ikke mager heller (i grunn også uvesentlig siden godis hver dag ikke er sunt uansett vekt). Jeg ønsker ikke å etablere dårlige vaner, men heller ikke vonde følelser til mat. Å tømme godteskapet er alltids en mulighet, men jeg føler det bare «behandler et symptom». Noen som har noen tips eller tanker? Anonymkode: 11bb3...fbb
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #2 Skrevet 29. mars 2023 Helsesykepleier på skolen, høres ut som hun alt er på vei inn i skam for mat. Du sier du også har problemer på dry området, det tar barna etter, blir arvelig på en måte om du ikke greier skjerme dem. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #3 Skrevet 29. mars 2023 Er det snop tilgjengelig er det faser av livet hvor det er umulig å unngå. Vi mennesker er nå engang sånn skrudd sammen, at noen ganger klarer vi faktisk ikke å la fristelsene være. Det kan være en million grunner til det, og hun som bare er et barn har selvfølgelig ikke kontroll på dette. Hun vet det er snop i godteskapet, og klarer ikke la det være. De fleste av oss som har barn har i perioder ikke kunnet ha snop liggende altså, i perioder er ungene hule etter sånt. Jeg har f.eks alltid hatt is i fryseren, men en periode kunne jeg ikke ha det. Min sønn klarte ikke la være. Hadde vi en eller annen form for pinneis spiste han de alle, virkelig alle, uansett hvor mange vi hadde 🙈 Så da lot jeg være å kjøpe det en stund. Han ble eldre og nå kan jeg fint ha en pakke eller flere med pinneis uten at han raider frysa. Ta henne med på avgjørelsen. Trenger ikke snakke om det på en måte som gir skam. "Jeg skjønner at du akkurat nå er veldig sugen på noe søtt, kanskje det er fordi du vokser mye akkurat nå, eller fordi du har litt mye å tenke på, men det spiller ingen rolle. Du klarer ikke la være å ta når vi har, så da bare lar vi være å ha akkurat nå. Vi kjøper litt ekstra frukt og sunne ting som vi vet er god bensin for kroppen din i hverdagen, også kjøper vi snop på lørdag, for det er jo helt greit å kose seg med snop av og til" Anonymkode: 38105...d7d
ReneRene Skrevet 29. mars 2023 #4 Skrevet 29. mars 2023 Jeg tror du overfører ditt problem over på henne. Du tømmer selvfølgelig skapene for godteri, og innser at de fleste barn er glad i godteri, uansett hva folk sier her og der. Slutt å snakk om hva som er bra for kroppen osv og fokus på inntak av mat, godteri ol. Du gir henne et problem hun mest sannsynlig ikke har, så få fokus bort fra slikt og ikke ha godteri tilgjengelig.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #5 Skrevet 29. mars 2023 Jeg synes det er en god ide å tømme godteskapet. Kanskje se på om hun spiser nok mat og nok proteiner, ordne smoothier osv. Og kan fort bare være en fase. Er egentlig fan av å gi ungene litt godteri innimellom, dele en kvikklunsj mens vi spiller ludo, midt i uka. Sånn for å normalisere det. Sønnen har noen kompiser der foreldrene er "nazi" på sukker og søtsaker, og kompisene virker desperate hver gang de er hos oss og jakter etter noe godt. Det er i hvertfall ikke er normalt forhold til det. Anonymkode: 3d948...9b0
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #6 Skrevet 29. mars 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes det er en god ide å tømme godteskapet. Kanskje se på om hun spiser nok mat og nok proteiner, ordne smoothier osv. Og kan fort bare være en fase. Er egentlig fan av å gi ungene litt godteri innimellom, dele en kvikklunsj mens vi spiller ludo, midt i uka. Sånn for å normalisere det. Sønnen har noen kompiser der foreldrene er "nazi" på sukker og søtsaker, og kompisene virker desperate hver gang de er hos oss og jakter etter noe godt. Det er i hvertfall ikke er normalt forhold til det. Anonymkode: 3d948...9b0 Akkurat dette gjør vi altså, jeg ønsker ikke den rigiditeten jeg er vokst ppp med, så jeg kan finne på å spise godis til barne-TV midt i uka. ReneRene skrev (2 timer siden): Jeg tror du overfører ditt problem over på henne. Du tømmer selvfølgelig skapene for godteri, og innser at de fleste barn er glad i godteri, uansett hva folk sier her og der. Slutt å snakk om hva som er bra for kroppen osv og fokus på inntak av mat, godteri ol. Du gir henne et problem hun mest sannsynlig ikke har, så få fokus bort fra slikt og ikke ha godteri tilgjengelig. Det kan godt hende jeg gjør det. Er så redd for å gjøre henne til slik jeg er, men så blir det kanskje mye andre veien. Vi snakker om mat som er bra for kroppen fordi hun er litt kresen og har hatt jernmangel, men ikke på en messende måte tror jeg. Ser dere råder meg til å tømme skapet, da gjør jeg det en periode. Takk for alle tips og innspill. Anonymkode: 11bb3...fbb
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #7 Skrevet 29. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg har en datter på 8 som i grunn alltid har vært glad i godteri, men ikke mer enn andre barn trodde jeg. Hun har gått hjem fra skolen god stund, dette har vært helt problemfritt. De siste to ukene derimot, noe annet. Jeg har tatt henne i å spise godis, flere ganger, hver dag denne uken. Hun gråter og blir veldig skamfull.. jeg forsøker å ikke skamme henne, jeg tror det er bakgrunnen for mitt eget vanskelige forhold til mat, godteri og vekt. Vi snakker om st det ikke er greit med snop hver dag, at det et ikke bra for kroppen, og om man er sulten er det andre alternativet i hus. I dag gråt hun sånn, sa at hun ikke klarte å kontrollere kroppen når hun først kom på de tanker😢 Hun er ikke overvektig, men ikke mager heller (i grunn også uvesentlig siden godis hver dag ikke er sunt uansett vekt). Jeg ønsker ikke å etablere dårlige vaner, men heller ikke vonde følelser til mat. Å tømme godteskapet er alltids en mulighet, men jeg føler det bare «behandler et symptom». Noen som har noen tips eller tanker? Anonymkode: 11bb3...fbb Er ikke dette ganske normalt, noe de fleste gjør? Jeg husker vi pleide å rappe godteri i skapet når vi var alene hjemmr da vi var barn. Du får vel bare begrense hvor mye det er å finne. Anonymkode: a74f0...b98
Timothy Skrevet 29. mars 2023 #8 Skrevet 29. mars 2023 Jeg er også opphengt i godteri. Derfor kan jeg ikke ha det tilgjengelig. Dersom ikke jeg, som er en voksen dame med normal impulskontroll, er i stand til å stå imot fristelsen når den er i hus, er det totalt urimelig å forvente at et barn skal klare det.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #9 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg har en datter på 8 som i grunn alltid har vært glad i godteri, men ikke mer enn andre barn trodde jeg. Hun har gått hjem fra skolen god stund, dette har vært helt problemfritt. De siste to ukene derimot, noe annet. Jeg har tatt henne i å spise godis, flere ganger, hver dag denne uken. Hun gråter og blir veldig skamfull.. jeg forsøker å ikke skamme henne, jeg tror det er bakgrunnen for mitt eget vanskelige forhold til mat, godteri og vekt. Vi snakker om st det ikke er greit med snop hver dag, at det et ikke bra for kroppen, og om man er sulten er det andre alternativet i hus. I dag gråt hun sånn, sa at hun ikke klarte å kontrollere kroppen når hun først kom på de tanker😢 Hun er ikke overvektig, men ikke mager heller (i grunn også uvesentlig siden godis hver dag ikke er sunt uansett vekt). Jeg ønsker ikke å etablere dårlige vaner, men heller ikke vonde følelser til mat. Å tømme godteskapet er alltids en mulighet, men jeg føler det bare «behandler et symptom». Noen som har noen tips eller tanker? Anonymkode: 11bb3...fbb Har selv hatt spiseforstyrrelser så har prøvd å ikke fokusere på mat og snop og "farlig" vs "ufarlig" mat. Jeg har rett og slett fokusert på at snack, godteri og brus er DYRT og i tillegg helt unødvendig. Men fordi det er så innmari godt "fortjener" vi det nå og da. Barna mina har også hatt skole rett ved butikk og de har alltid hatt lommepenger. Jeg har messet om at det er FORBUDT å kjøpe seg brus/snop der selv. Jeg argumenterer med pris og at det er feil å prioritere pengene sine på noe som forsvinner så fort. Dessuten har vi mer enn nok av godt hjemme! Vi har godtskuff,- men den må man spørre om å få ta av,- og vi spiser snop/snack både fredagskvelder og lørdagskvelder. Sjelden ut over det,- men det KAN skje Så å bruke sine egne penger som de skal spare til "noe stort" på ting de får hjemme,- det er jo rett og slett idiotisk. Selvfølgelig har de kjøpt seg noe,- noen gang bryter de sammen og sier det selv, andre gang tok jeg de på fersken. Da snakket vi om prisen og hva det kostet og hvor mye fortere de kunne spare til det de ønsket seg om de IKKE brukte penger på slikkerier. De gikk på denne skolen 7 år, og tror rimelig sikkert at de to siste årene brukte de ikke en krone på butikken. Det hendte vel en varm junidag før skoleslutt de ringte med og spurte om å få kjøpe seg is, eller kald drikke for å kjøle seg ned før veien hjem. Men ut over det ikke. Og de har jo kort så vi fulgte med på kortbruk og slik holdt vi oversikten rimelig greit. Kanskje kan det fungere på samme måte hos dere? Anonymkode: ec3e9...8b7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #10 Skrevet 30. mars 2023 Har man godis hjemme, så tar barn det. Selvfølgelig! At barnet deretter skal snakkes med og få moralpreken om at godis ikke bør spises hver dag gir skamfølelse. Jeg har aldri nevnt med et ord hvis jeg merker at de har tatt noe. Det at hun gråter er et sterkt signal til deg. Si at det ikke gjør noen verdens ting at hun har spist godteri. Det går kjempebra og du hadde gjort det samme som henne. Så kan du si at nå skal dere heller gjøre det til en koselig greie å handle godteri sammen på fredag eller lørdag. Om du tømmer godteskuffen eller ei, så nevn aldri noe hvis hun tar. Spist er spist! Anonymkode: 03bff...9c0
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #11 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har man godis hjemme, så tar barn det. Selvfølgelig! At barnet deretter skal snakkes med og få moralpreken om at godis ikke bør spises hver dag gir skamfølelse. Jeg har aldri nevnt med et ord hvis jeg merker at de har tatt noe. Det at hun gråter er et sterkt signal til deg. Si at det ikke gjør noen verdens ting at hun har spist godteri. Det går kjempebra og du hadde gjort det samme som henne. Så kan du si at nå skal dere heller gjøre det til en koselig greie å handle godteri sammen på fredag eller lørdag. Om du tømmer godteskuffen eller ei, så nevn aldri noe hvis hun tar. Spist er spist! Anonymkode: 03bff...9c0 Selvsagt må barnet få kjeft når hun STJELER godteri!! Anonymkode: 1ed6a...43c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #12 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har selv hatt spiseforstyrrelser så har prøvd å ikke fokusere på mat og snop og "farlig" vs "ufarlig" mat. Jeg har rett og slett fokusert på at snack, godteri og brus er DYRT og i tillegg helt unødvendig. Men fordi det er så innmari godt "fortjener" vi det nå og da. Barna mina har også hatt skole rett ved butikk og de har alltid hatt lommepenger. Jeg har messet om at det er FORBUDT å kjøpe seg brus/snop der selv. Jeg argumenterer med pris og at det er feil å prioritere pengene sine på noe som forsvinner så fort. Dessuten har vi mer enn nok av godt hjemme! Vi har godtskuff,- men den må man spørre om å få ta av,- og vi spiser snop/snack både fredagskvelder og lørdagskvelder. Sjelden ut over det,- men det KAN skje Så å bruke sine egne penger som de skal spare til "noe stort" på ting de får hjemme,- det er jo rett og slett idiotisk. Selvfølgelig har de kjøpt seg noe,- noen gang bryter de sammen og sier det selv, andre gang tok jeg de på fersken. Da snakket vi om prisen og hva det kostet og hvor mye fortere de kunne spare til det de ønsket seg om de IKKE brukte penger på slikkerier. De gikk på denne skolen 7 år, og tror rimelig sikkert at de to siste årene brukte de ikke en krone på butikken. Det hendte vel en varm junidag før skoleslutt de ringte med og spurte om å få kjøpe seg is, eller kald drikke for å kjøle seg ned før veien hjem. Men ut over det ikke. Og de har jo kort så vi fulgte med på kortbruk og slik holdt vi oversikten rimelig greit. Kanskje kan det fungere på samme måte hos dere? Anonymkode: ec3e9...8b7 Dette høres jo ikke ut som fungerer i det hele tatt. Hvorfor gjøre det om til et annet problem? De blir jo gniene når dere overfører problemet til økonomi. Hvorfor gi de lommepenger når dere uansett bestemmer over dem og gir dem dårlig følelse og skam av å bruke dem til det de har lyst til? Så sykt. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #13 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Dette høres jo ikke ut som fungerer i det hele tatt. Hvorfor gjøre det om til et annet problem? De blir jo gniene når dere overfører problemet til økonomi. Hvorfor gi de lommepenger når dere uansett bestemmer over dem og gir dem dårlig følelse og skam av å bruke dem til det de har lyst til? Så sykt. Anonymkode: 1ffdf...da8 Ehhh????? Hvis de sparer til et pc-spill og kan kjøpe det etter to måneder i stedet for fire, så går de selvfølgelig for det første? Det går jo ikke på at de føler skam, men på at de er fornuftige med penger. Godteri ER sløseri, samme hvordan man vrir og vender på det,- spill er egentlig også det. Det er totalt unødvendig,- men gir alikevel mer glede over lenger tid enn en is eller brus. Hvor går grensen mellom gnien og økonomisk fornuft for deg undres jeg? Er man gjerrig om man ikke kjøper en kaffe på vei til jobb så og si hver dag? Eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man har bare Netflix, Disney+ eller HBO som streamingtjeneste og ikke har alle samtidig,- eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man ikke kjøper godteri hver dag, men kanskje en gang i måneden og heller bruker pengene på et smykke man ønsker seg, ei bukse som er populær eller et PS-spill etter å ha spart i 4 måneder? Uansett, vil heller ha et gjerrig barn enn et spiseforstyrret barn om det er alternativet på "min" måte. De er ikke "økonomisk fornuftig nok" enda etter mitt hode da,- langt fra "gjerrigknarker" ihvertfall,-så de har ikke tatt så stor skade. Ene er flyttet ut,- og kunne hatt ganske mye romsligere økonomi om hen hørte på mamma. Den andre er såpass gammel at denne har litt lønn fra jobb. Den disponeres fritt,- og ikke alltid (relativt sjeldent faktisk) "riktig" etter mitt hode,- men de må jo lære selv nå. Virker faktisk som de hverken har fått spiseforstyrrelser eller blitt surmaga gjerrigknarker gitt.... Anonymkode: ec3e9...8b7
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #14 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ehhh????? Hvis de sparer til et pc-spill og kan kjøpe det etter to måneder i stedet for fire, så går de selvfølgelig for det første? Det går jo ikke på at de føler skam, men på at de er fornuftige med penger. Godteri ER sløseri, samme hvordan man vrir og vender på det,- spill er egentlig også det. Det er totalt unødvendig,- men gir alikevel mer glede over lenger tid enn en is eller brus. Hvor går grensen mellom gnien og økonomisk fornuft for deg undres jeg? Er man gjerrig om man ikke kjøper en kaffe på vei til jobb så og si hver dag? Eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man har bare Netflix, Disney+ eller HBO som streamingtjeneste og ikke har alle samtidig,- eller er man økonomisk fornuftig? Er man gjerrig om man ikke kjøper godteri hver dag, men kanskje en gang i måneden og heller bruker pengene på et smykke man ønsker seg, ei bukse som er populær eller et PS-spill etter å ha spart i 4 måneder? Uansett, vil heller ha et gjerrig barn enn et spiseforstyrret barn om det er alternativet på "min" måte. De er ikke "økonomisk fornuftig nok" enda etter mitt hode da,- langt fra "gjerrigknarker" ihvertfall,-så de har ikke tatt så stor skade. Ene er flyttet ut,- og kunne hatt ganske mye romsligere økonomi om hen hørte på mamma. Den andre er såpass gammel at denne har litt lønn fra jobb. Den disponeres fritt,- og ikke alltid (relativt sjeldent faktisk) "riktig" etter mitt hode,- men de må jo lære selv nå. Virker faktisk som de hverken har fått spiseforstyrrelser eller blitt surmaga gjerrigknarker gitt.... Anonymkode: ec3e9...8b7 Kanskje det er din spiseforstyrrelse som snakker igjen her? Hvorfor skal DU bestemme at det gir mer glede å kjøpe et dataspill enn godteri? For mange gjør det ikke det? Det å gå å kjøpe litt godteri med venner er jo sosialt også, og helt normalt. Begge deler er ikke livsnødvendig men gir glede. Slik du hisser deg opp og snakker om det viser at du ikke har normalt forhold til hverken godteri eller økonomi. Du er like besatt på "sparing" på begge deler og ser ikke at sykdommen din gjennomsyrer det. Ikke overfør din skam til barna!! La de lære og ta avgjørelser selv, eller dropp å gi dem penger! Du sier jo at de nærmeste bryter sammen når de forteller at de har kjøpt godteri fordi vet du er nazi på det, synes du det er riktig? Det er deres penger. Eksemplene dine med gjerrighet viser det jo igjen, du synes det er helt greit å bruke penger på meningsløse ting, bare det er dyrere ting som DU synes er greit å bruke penger på. Ser du det ikke selv?? Du sier jo også til slutt at du faktisk også enda, etter at de er blitt store styrer og gir dem skam for ikke å bruke pengene SINE slik DU mener er riktig. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #15 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har man godis hjemme, så tar barn det. Selvfølgelig! At barnet deretter skal snakkes med og få moralpreken om at godis ikke bør spises hver dag gir skamfølelse. Jeg har aldri nevnt med et ord hvis jeg merker at de har tatt noe. Det at hun gråter er et sterkt signal til deg. Si at det ikke gjør noen verdens ting at hun har spist godteri. Det går kjempebra og du hadde gjort det samme som henne. Så kan du si at nå skal dere heller gjøre det til en koselig greie å handle godteri sammen på fredag eller lørdag. Om du tømmer godteskuffen eller ei, så nevn aldri noe hvis hun tar. Spist er spist! Anonymkode: 03bff...9c0 Hun har ikke fått noen moralpreken altså, vi hadde en samtale. Hun gråter Forøvrig for vi har kommet i gang med noe som helst, hun tar lett til tårene, sørlig om hun har brutt regler (slik har hun alltid vært, ikke et resultat av kjeft eller moral som du sier). Jeg er forøvrig uenig i at man ikke skal snakke om det. Åpenhet oh dialog er viktig for meg, jeg ønsker ikke at vonde følelser eller ting som oppleves som vanskelig skal holdes for seg selv. Anonymkode: 11bb3...fbb
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #16 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Hun har ikke fått noen moralpreken altså, vi hadde en samtale. Hun gråter Forøvrig for vi har kommet i gang med noe som helst, hun tar lett til tårene, sørlig om hun har brutt regler (slik har hun alltid vært, ikke et resultat av kjeft eller moral som du sier). Jeg er forøvrig uenig i at man ikke skal snakke om det. Åpenhet oh dialog er viktig for meg, jeg ønsker ikke at vonde følelser eller ting som oppleves som vanskelig skal holdes for seg selv. Anonymkode: 11bb3...fbb Selvfølgelig skal alt snakkes om av vanskelige følelser. Jeg mener bare at du ikke trenger å nevne det hvis hun har tatt noe og egentlig heller ikke ha en regel på at det ikke er lov å ta noe. Forbudt godis er en større fristelse enn lovlig godis. Så lenge voksne har godteri i huset må man regne med at barn sniker litt. Jeg kan bli ganske skuffa, hvis jeg gleder meg til å hive innpå sjokolade en kveld og ser at over halve melkesjokoladen er spist. Men så ler jeg og tenker at her har det vært en liten mus og så blir jeg litt sint på meg selv fordi jeg ikke gjemte den i nattbordskuffen eller noe. Jeg nevner det aldri for barna. Anonymkode: 03bff...9c0
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #17 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kanskje det er din spiseforstyrrelse som snakker igjen her? Hvorfor skal DU bestemme at det gir mer glede å kjøpe et dataspill enn godteri? For mange gjør det ikke det? Det å gå å kjøpe litt godteri med venner er jo sosialt også, og helt normalt. Begge deler er ikke livsnødvendig men gir glede. Slik du hisser deg opp og snakker om det viser at du ikke har normalt forhold til hverken godteri eller økonomi. Du er like besatt på "sparing" på begge deler og ser ikke at sykdommen din gjennomsyrer det. Ikke overfør din skam til barna!! La de lære og ta avgjørelser selv, eller dropp å gi dem penger! Du sier jo at de nærmeste bryter sammen når de forteller at de har kjøpt godteri fordi vet du er nazi på det, synes du det er riktig? Det er deres penger. Eksemplene dine med gjerrighet viser det jo igjen, du synes det er helt greit å bruke penger på meningsløse ting, bare det er dyrere ting som DU synes er greit å bruke penger på. Ser du det ikke selv?? Du sier jo også til slutt at du faktisk også enda, etter at de er blitt store styrer og gir dem skam for ikke å bruke pengene SINE slik DU mener er riktig. Anonymkode: 1ffdf...da8 Jøsses, du er merkelig skrudd sammen som klarer å vri det hun skriver til noe negativt. Anonymkode: 15e44...934
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #18 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hun har ikke fått noen moralpreken altså, vi hadde en samtale. Hun gråter Forøvrig for vi har kommet i gang med noe som helst, hun tar lett til tårene, sørlig om hun har brutt regler (slik har hun alltid vært, ikke et resultat av kjeft eller moral som du sier). Jeg er forøvrig uenig i at man ikke skal snakke om det. Åpenhet oh dialog er viktig for meg, jeg ønsker ikke at vonde følelser eller ting som oppleves som vanskelig skal holdes for seg selv. Anonymkode: 11bb3...fbb Da må du skjønner at du er for nazi på regler. Om hun gråter fordi hun vet hvor skuffa du blir over henne når hun gjør noe helt normalt, da må du gå litt i deg selv. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #19 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jøsses, du er merkelig skrudd sammen som klarer å vri det hun skriver til noe negativt. Anonymkode: 15e44...934 Ikke jeg som er skrudd rart akkurat her dessverre. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #20 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da må du skjønner at du er for nazi på regler. Om hun gråter fordi hun vet hvor skuffa du blir over henne når hun gjør noe helt normalt, da må du gå litt i deg selv. Anonymkode: 1ffdf...da8 Nei, det tror jeg ikke jeg trenger. Noen barn tyr veldig lett til tårene, mine andre barn er ikke sånn. Hun er en slik type bare. Anonymkode: 11bb3...fbb
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #21 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig skal alt snakkes om av vanskelige følelser. Jeg mener bare at du ikke trenger å nevne det hvis hun har tatt noe og egentlig heller ikke ha en regel på at det ikke er lov å ta noe. Forbudt godis er en større fristelse enn lovlig godis. Så lenge voksne har godteri i huset må man regne med at barn sniker litt. Jeg kan bli ganske skuffa, hvis jeg gleder meg til å hive innpå sjokolade en kveld og ser at over halve melkesjokoladen er spist. Men så ler jeg og tenker at her har det vært en liten mus og så blir jeg litt sint på meg selv fordi jeg ikke gjemte den i nattbordskuffen eller noe. Jeg nevner det aldri for barna. Anonymkode: 03bff...9c0 Skjønner hva du mener. Jeg skal tømme skapet og så får vi se om det hjeøper. Anonymkode: 11bb3...fbb
Gjest Danida Skrevet 30. mars 2023 #22 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Selvsagt må barnet få kjeft når hun STJELER godteri!! Anonymkode: 1ed6a...43c Mener du det er tyveri å spise det som ligger i skapene hjemme? Er det tyveri å ta en brødskive etter skoletid også, da? Eller er det kun godteri som er så "hellig" at man stjeler når man tar av det?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #23 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nei, det tror jeg ikke jeg trenger. Noen barn tyr veldig lett til tårene, mine andre barn er ikke sånn. Hun er en slik type bare. Anonymkode: 11bb3...fbb Og du synes det er greit at hun gråter fordi hun skuffer deg når hun gjør normale ting. Hun gråter jo ikke for moroskyld, det er jo ekte følelser, som du ikke bryr deg om. Du trenger jo ikke gå i deg selv for du vet du har rett liksom. La henne gråte. 🤦♀️ Anonymkode: 1ffdf...da8
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #24 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og du synes det er greit at hun gråter fordi hun skuffer deg når hun gjør normale ting. Hun gråter jo ikke for moroskyld, det er jo ekte følelser, som du ikke bryr deg om. Du trenger jo ikke gå i deg selv for du vet du har rett liksom. La henne gråte. 🤦♀️ Anonymkode: 1ffdf...da8 Neimen i alle dager da. Det nytter jo ikke å snakke med deg. Jeg har selvfølgelig snakket med henne, jeg lar henne ikke bare gråte. Men jeg trenger ikke tenke over om jeg har fremprovosert den gråten ved å være for streng heller. Anonymkode: 11bb3...fbb
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2023 #25 Skrevet 30. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Neimen i alle dager da. Det nytter jo ikke å snakke med deg. Jeg har selvfølgelig snakket med henne, jeg lar henne ikke bare gråte. Men jeg trenger ikke tenke over om jeg har fremprovosert den gråten ved å være for streng heller. Anonymkode: 11bb3...fbb Nytter ikke snakke med meg?? Snakk om å ga skylapper for egen oppførsel 🙄 Såklart du trenger tenke over det, er du ikke helt god? Det er jo du som DYTTER henne inn i spiseforstyrrlse og oppheng i usunne ting, ser du det ikke??????? Du skjønner ikke hvorfor hun gråter pga dette heller?? Det er jo langt fra normalt det også. Anonymkode: 1ffdf...da8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå