Gå til innhold

Var dette rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du har lov til å bruke hue altså.

Anonymkode: 76896...870

Ditto

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ReneRene skrev (14 minutter siden):

Kutt ut med en gang. Jeg skjønner ikke noenting med hva mor til ADHD- gutt snakker om, eller hva hun mener! Skal vi svare folk ut fra hva vi tror at de trenger å høre nå da eller? Fordi vi analyserer det sånn at brukeren som skriver innlegg ikke kan tåle meningene våre???

Hvis noen helt åpenbart engster seg for noe (eksempel) så vil de fleste forstå at de ikke bekrefter engstelsen. Det er ikke alltid man bør si det man tenker og mener helt ufiltrert.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Hvis noen helt åpenbart engster seg for noe (eksempel) så vil de fleste forstå at de ikke bekrefter engstelsen. Det er ikke alltid man bør si det man tenker og mener helt ufiltrert.

Beklager, men jeg så ikke snev av engstelse i HI. Det var kort og godt et spørsmål om dette var rart- noe jeg altså synes! Og som jeg har argumentert for. 

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Beklager, men jeg så ikke snev av engstelse i HI. Det var kort og godt et spørsmål om dette var rart- noe jeg altså synes! Og som jeg har argumentert for. 

Hi har en dyp depresjon og føler seg helt alene og at ingen bryr seg om henne. De fleste kjenner henne faktisk igjen selv om du ikke gjør det. Hun har hatt mange tråder her inne om helt vanlige situasjoner i livet hennes som hun overtolker til å måtte bety at alle vil henne vondt. Hun leter etter feil og bekreftelser på at hun har rett til å føle seg skuffet og ha det vondt og slik grave seg enda dypere ned i kjelleren og depresjonen. Hun har fått mange støttende svar og råd om hvordan få det bedre med seg selv.

Det du gjør i denne tråden er å «bekrefte» Hi sine følelser om at denne vennen gjorde dette bare for å være stygg og at vennen ikke bryr seg om Hi. Da kan hi kutte ut all kontakten med denne vennen også slik hun gjør med alle andre venner, bekjente og familie som «skuffer» henne. (De får ikke flere sjanser). Så blir hun enda mer ensom og lei seg i denne onde sirkelen hun ikke klarer å komme seg ut av.

Anonymkode: 0fd02...fe9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hi har en dyp depresjon og føler seg helt alene og at ingen bryr seg om henne. De fleste kjenner henne faktisk igjen selv om du ikke gjør det. Hun har hatt mange tråder her inne om helt vanlige situasjoner i livet hennes som hun overtolker til å måtte bety at alle vil henne vondt. Hun leter etter feil og bekreftelser på at hun har rett til å føle seg skuffet og ha det vondt og slik grave seg enda dypere ned i kjelleren og depresjonen. Hun har fått mange støttende svar og råd om hvordan få det bedre med seg selv.

Det du gjør i denne tråden er å «bekrefte» Hi sine følelser om at denne vennen gjorde dette bare for å være stygg og at vennen ikke bryr seg om Hi. Da kan hi kutte ut all kontakten med denne vennen også slik hun gjør med alle andre venner, bekjente og familie som «skuffer» henne. (De får ikke flere sjanser). Så blir hun enda mer ensom og lei seg i denne onde sirkelen hun ikke klarer å komme seg ut av.

Ok? Jeg klarer virkelig ikke å følge med på hvem som er hvem her jeg, og ikke har jeg noen gang tenkt at jeg bør det heller. Jeg kan selvfølgelig kjenne igjen en anonym og to på grunn av særegen måte å skrive på, men det er fremdeles bare noe jeg mistenker der og da. Ellers vet jeg hvem noen meg nick er etterhvert- naturlig nok.

Og så angående det om brukeren. Jeg tror at det er litt dumt å bli så forutinntatt når det gjelder brukere generelt. At noen og sikkert jeg også, kan være forutsigbare er jo en ting, men å dermed tenke at enhver sak og problemstilling skal bli sett i lys av hvem som skriver er ikke akkurat så saklig og riktig. Det er noe en venn kaller tankefeil - at sak blir uvesentlig på grunn av at folk tenker heller person. Det er i mitt syn umodent selv om det er et uttrykk jeg er forsiktig med å bruke. Tenk om trådstarter reagerer helt normalt på grunn av en situasjon, som jeg syns her? Skal man se mindre objektivt på det fordi det nettopp er hun som skriver det? Jeg syns virkelig ikke at det er riktig. Det blir jo på en måte å gaslighte folk på. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ok? Jeg klarer virkelig ikke å følge med på hvem som er hvem her jeg, og ikke har jeg noen gang tenkt at jeg bør det heller. Jeg kan selvfølgelig kjenne igjen en anonym og to på grunn av særegen måte å skrive på, men det er fremdeles bare noe jeg mistenker der og da. Ellers vet jeg hvem noen meg nick er etterhvert- naturlig nok.

Og så angående det om brukeren. Jeg tror at det er litt dumt å bli så forutinntatt når det gjelder brukere generelt. At noen og sikkert jeg også, kan være forutsigbare er jo en ting, men å dermed tenke at enhver sak og problemstilling skal bli sett i lys av hvem som skriver er ikke akkurat så saklig og riktig. Det er noe en venn kaller tankefeil - at sak blir uvesentlig på grunn av at folk tenker heller person. Det er i mitt syn umodent selv om det er et uttrykk jeg er forsiktig med å bruke. Tenk om trådstarter reagerer helt normalt på grunn av en situasjon, som jeg syns her? Skal man se mindre objektivt på det fordi det nettopp er hun som skriver det? Jeg syns virkelig ikke at det er riktig. Det blir jo på en måte å gaslighte folk på. 

De aller fleste her skriver at det var dumt av venninnen å ikke svare, men at slikt kan skje og at det ikke betyr at venninnen ikke liker Hi. Du kommer derimot med spekulasjoner om at venninnen bare ville teste Hi. Du legger altså i mer krutt enn nødvendig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De aller fleste her skriver at det var dumt av venninnen å ikke svare, men at slikt kan skje og at det ikke betyr at venninnen ikke liker Hi. Du kommer derimot med spekulasjoner om at venninnen bare ville teste Hi. Du legger altså i mer krutt enn nødvendig.

Det var mitt første svar ja, for det var akkurat det jeg fikk inntrykk av. Jeg forklarte vel ganske godt hvorfor også. 

Hvis det var så farlig å skrive det, så får dere håpe at hun hører på de aller fleste her da. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hvis det var så farlig å skrive det, så får dere håpe at hun hører på de aller fleste her da. 

Nei. Denne brukeren hører på den ene som styrker hennes oppfatning av virkeligheten. Ikke de 474373828 andre som sier motsatt. 

Anonymkode: 2ae01...d7d

Skrevet

Hi: Viss jeg var deg ville jeg sendt en hyggelig melding: Hei Kari! Har du lyst til å møtes til lunsj på xxxx idag eller i morgen? Jeg kan når som helst så bare gi beskjed hva som passer deg. Det hadde vært så hyggelig å se deg igjen 😊. Mari

Jeg er ufør, mens alle vennene mine jobber. Jeg merker at de har det mye mer travelt enn meg og de glemmer ofte å svare på meldinger. I perioder har de aldri tid til å møtes. De har travle jobber og ettermiddagen går til unger, aktiviteter, møter og rett og slett at de innimellom velger sofaen en kveld. De har syke barn og henger etter med jobben og må ta det igjen på kveldene osv.

Mens jeg har altfor mye fritid. Nå kunne ikke en venninne møte meg, hun hadde det så travelt. Jeg sa at jeg gjerne kunne passe hunden hennes noen dager, så den slapp være så mye alene. Så nå går jeg turer og koser med hunden. 

Anonymkode: 6b130...113

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nei. Denne brukeren hører på den ene som styrker hennes oppfatning av virkeligheten. Ikke de 474373828 andre som sier motsatt. 

Anonymkode: 2ae01...d7d

Javel. Hadde jeg visst det flere her vet, så hadde jeg nok skrevet et mer utfyllende svar. Og stilt spørsmål. Men nå visste jeg nada om brukeren, så.. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Kutt ut med en gang. Jeg skjønner ikke noenting med hva mor til ADHD- gutt snakker om, eller hva hun mener! Skal vi svare folk ut fra hva vi tror at de trenger å høre nå da eller? Fordi vi analyserer det sånn at brukeren som skriver innlegg ikke kan tåle meningene våre???

Riktig. 

Anonymkode: be699...2e6

Skrevet
ReneRene skrev (4 timer siden):

Du vet like godt som oss andre hvem HI er, spesielt siden hun har gitt svar som bekrefter hvem hun er.

Hun sliter med at hun pga. sin depresjon tror ingen vil være sammen med henne, hun tolker absolutt alt negativt, og på den måten skyver hun folk unna seg.

Måten du konsekvent argumenterer på gjør ikke noe som helst godt for HI i hennes situasjon, noe du er blitt gjort oppmerksom på flere ganger - og likevel fortsetter du. Da har du helt tydelig mer fokus på selv å argumentere for å kverrulere enn du har av omsorg for HI.

Vennskap som målet med millimeterbånd er sjelden ekte vennskap. Venner har aksept for at de kan være i helt ulike situasjoner gjennom livet og gir hverandre litt takhøyde når det kommer til hvem som tar først kontakt, hvor ofte man har kontakt, hvem som stiller opp mest for den andre. Man søker gjerne en form for gjensidighet, men det kan ikke måles i millimeter og fra dag til dag. Noen ganger må man bruke år hvor det er en ubalanse i disse tingene, uten at det betyr at vennskapet ikke er nært og godt og at begge ønsker å være sammen og setter pris på hverandre. I virkeligheten går folk gjerne i utakt, noen får barn mens andre ikke får barn, noen er singel helt uten forpliktelser og andre har mann og barn og stebarn og ansvar for syke familiemedlemmer, noen er arbeidsledige eller for syke til å jobbe, andre har full jobb og vel så det. Men på sikt jevner ting seg ofte ut.

Hi kritiserer andre for å ville være stygge når de ikke følger opp meldinger med henne. Og likevel har hun selv fortalt oss om mange tilfeller hvor hun selv helt bevisst velger å ikke svare andre.

Hi trenger ikke din kverrulering, hun trenger en virkelighetsorientering om hvordan vennskap fungerer over lengre tidsperspektiv, at siden hun har mer tid enn flere av sine venner er det kanskje hun som må jobbe litt ekstra nå for å få med seg venner på ting, selv bare det å møtes. Hun trenger å høre det som er virkeligheten, at det ikke er uvanlig at folk er i livsfaser hvor de ikke har tid til alt de egentlig ønsker å gjøre, selv det å holde kontakt med venner, og at det i ulike situasjoner også kan være vanskelig å få gjort noe så enkelt som å svare på meldinger og gjøre avtaler.

Om du vil HI vel, da trekker du deg ut av tråden, for du skader Hi med måten du kverrulerer på.

Anonymkode: aae41...4f9

Gjest Danida
Skrevet
ReneRene skrev (4 timer siden):

Det er atskillig mer umodent å late som om enhver ytring er totalt kontekstløs og kodeløs. 
Da blir du det barnet som roper høyt i begravelsen at du har diaré. Utsagnet er ikke usant, men det er upassende. 

(Og objektivt sett så er det heller ikke noe særlig merkelig at en sms-dialog går i rykk og napp, nei. Ikke alle forslag følges opp med handling. Det merkelige er når noen tillegger det like stor vekt som om ektefellen var utro, og konkluderer med å bryte kontakten. Dét er merkelig det. Og du fyrer oppunder...)

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Admin

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...