Gå til innhold

Var dette rart?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg håper du forstår at jeg ikke tar det opp for å være vanskelig eller stygg. Ser jeg uttaler meg hardt her, men er frustrert. For jeg tar det så inn over meg. Ikke så lett på det som andre svarer her. Med det og sånn jeg tenker trekker jeg meg vekk automatisk og tar ikke kontakt. Liker ikke å være den som er mest på eller maser. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke gjør det. Har gjort det med den lunsjen og møte med ene jeg gikk ut med. Tenker selv det er så enkelt at hører jeg ikke mer så vil de ikke. Jeg vet at de har mer aktivt liv enn meg og ikke like mye tid som meg. Fordi vi velger og prioriterer. At jeg gjerne er nederst på listen. 

Anonymkode: 64009...076

Fremdeles fokuserer du på at det er andre regler for deg enn for andre.

Du viser også veldig lite forståelse for at andre kan ha problemer i sine liv som gjør at ting blir for mye for dem.

Jeg har en venninne som er elendig til å ta kontakt tilbake, vi bor langt unna hverandre. Siste par månedene har jeg ringt henne 2-3 ganger hvor hun ikke har tatt telefonen. Har ikke hørt noe fra henne. Så ringte jeg igjen i dag, og vi hadde en times lang prat med både alvor og mye latter, og det viser seg at det i disse to månedene har vært en del ganske store endringer i hennes liv i tillegg til en helseutfordring til på toppen av de hun allerede har. Jeg kunne latt være å ta kontakt og tenkt som deg. Istedenfor hadde jeg en koselig samtale, hvor vi snakket om både viktige ting, mimret, snakket fremtid, felles ting og fikk ledd ordentlig sammen.

Nå er saken din den at du har mest tid, og derfor har også du mest å vinne på å ta initiativ - og mest å tape på å ikke ta kontakt og ikke ta initiativ og følge opp avtaler. Du velger selv. Du trenger ikke være nederst på prioriteringslisten, mest trolig står du ganske likt med mange andre. Og er det lite med tid eller overskudd eller noe ekstra skjer, da blir det nødvendigvis den som gjør det enklest for dem som trolig vil bli prioritert. Du velger selv hva du vil gjøre.

Og for n'te gang... hva gjør du for å utvide nettverket ditt? Hvor mye har du gjort etter jul for å skape deg felles møtepunkt med andre, f.eks. kurs eller hobby eller annet?

Anonymkode: aae41...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det forstår jeg og det er lett for, men 14 dager venter du vel ikke? Og det er venner dette er ikke like nærmt. 

Jo, ofte hender det at jeg ikke svarer også, ikke med mindre det er en tydelig invitasjon. Vi er fortsatt venner. Jeg har flere venner som kan sende meldinger med "hallo, svar!!!" dersom jeg ikke har svart på x antall meldinger den siste tiden. Man må nesten ta utgangspunkt i at folk ikke svarer fordi de misliker deg, men heller fordi det er annet som kommer i veien. 

Anonymkode: d12bb...ad6

Skrevet

Et annet eksempel: for to år siden mista jeg i uke 14. Jeg har fortalt veldig få om fett. Etter det har jeg ikke orka å forholde meg til at andre har fått baby. Vi har ikke klart å bli gravide igjen. Forrige uke møtte jeg datteren til en av mine beste venninner for første gang. Hun er et år gammel nå. Jeg har ikke tatt noe kontakt og sagt nei til alle spørsmål om å møtes. Heldigvis er ikke vennene mine så kjipe at de tillegger meg onde intensjoner. Noen avslag her og der tolkes ikke som at jeg har slutta å bry meg. 

Anonymkode: d12bb...ad6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke andre regler for meg. Vi hadde snakket løst om lunsj og hadde ikke avtalt tid. Jeg fulgte opp senere med tid og har hatt lunsjen nå. 

Kanskje jeg tolker veldig nå. Vet ikke og vet jeg kan sende en meld og høre. Blir bare så frustrert og lei meg. Jeg er så langt fra perfekt som du kan komme.

Da bør du kanskje ikke forlange perfeksjon av andre.

HI; når jeg leser dine tråder tenker jeg på en jeg kjente som sleit med å bli gravid. Hun hadde flere runder med in vitro fertilisering og hormonkurer og mye mas. Klart det ikke var hyggelig for henne. Men det ble også et nokså ensporet fokus. Hun oppdaget barnevogner og gravide folk på hvert gatehjørne, snakket om hvem som hadde fått barn og ikke fått barn, og var så frustrert at hun nesten ble SINT på dem som faktisk lyktes i å bli gravide. Da jeg selv ble gravid midt i hennes frustrasjoner, unngikk hun meg i lange tider, jeg tror det var nærmere 4 år. Hun kunne sende meg meldinger, men møtes skulle vi i alle fall ikke. Hun var rett og slett bitter, og fokuserte på at "alle" andre fikk noe hun ikke fikk. (Men NB: dette var snakk om hennes barn nummer 2! Hun har barn, men hun ville ha flere.)

Du framstår som en person i en lignende tilstand. Men i stedet for å speide etter barnevogner og gravide på gatehjørnene, så speider du etter dine venner når de drikker kaffe uten deg. I stedet for å være sint på dem som får barn, er du sint på dem som har et sosialt liv. Og fokuset ditt er akkurat like ensporet, du har ikke annet som opptar deg nå enn det som handler om hvem du har hørt fra, hvem som vil møte deg, hvem som skrev først eller sist og hvem som bør lande en avtale med hvem. Det er som om du henger hele din verdi på en eneste knagg: at venner tar kontakt og higer etter å møte deg. Dersom det er du som må gjøre den innsatsen, da vil du ikke. Og du syns det er dårlig gjort at de forespeiler deg noe som de ikke selv lander med én gang. Så dårlig at du koker suppe på en spiker og syns de er dårlige venner.

For å være helt ærlig nå: er du sikker på at du har et rett bilde av virkeligheten? TROR du at alle andre renner på dørene til hverandre flere ganger i uka når de er kommet forbi 16-17-årsalderen? Voksne folk har jobb og forpliktelser, klarer de en venninnekveld månedlig så er det faktisk ganske mye! Men du vil ha besøk og prat og hygge egentlig hver dag, hvis det går, og hvis ikke så vil du i alle fall ha det et par ganger i uka. Du merker det best når det er helg, og da kommer det flest av disse trådene, men livet er faktisk ikke sånn at man går på SFO og leker daglig med bestevennene sine etter at man er blitt 30. Du lever et nokså normalt liv, men skal si du tester ut vennene dine! De får ikke mye slack og heller ikke mange sjanser - når det blir sånn at du rett og slett ønsker at du ikke hadde fått melding med forslag om å møtes,  da er det faktisk noe som er feil.

Anonymkode: b1696...b59

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg håper du forstår at jeg ikke tar det opp for å være vanskelig eller stygg. Ser jeg uttaler meg hardt her, men er frustrert. For jeg tar det så inn over meg. Ikke så lett på det som andre svarer her. Med det og sånn jeg tenker trekker jeg meg vekk automatisk og tar ikke kontakt. Liker ikke å være den som er mest på eller maser. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke gjør det. Har gjort det med den lunsjen og møte med ene jeg gikk ut med. Tenker selv det er så enkelt at hører jeg ikke mer så vil de ikke. Jeg vet at de har mer aktivt liv enn meg og ikke like mye tid som meg. Fordi vi velger og prioriterer. At jeg gjerne er nederst på listen. 

Du svarer faktisk ikke på det Anonym sa i innlegget: at den gangen du selv ignorerte meldinger, da var det også de andres skyld.

Tenk hvis de hadde dømt deg like fort som du dømmer? At når du ikke svarer, så betyr det at du ikke vil ha noe med dem å gjøre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Du svarer faktisk ikke på det Anonym sa i innlegget: at den gangen du selv ignorerte meldinger, da var det også de andres skyld.

Tenk hvis de hadde dømt deg like fort som du dømmer? At når du ikke svarer, så betyr det at du ikke vil ha noe med dem å gjøre?

Hun gjorde det samme etter en kveld på byen hvor de andre dro hjem og hun satt og pratet med en fyr. Når en av venninnene kontaktet henne en dag eller to senere, så lot hun bare være å svare, valgte å ikke kontakte dem igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hun gjorde det samme etter en kveld på byen hvor de andre dro hjem og hun satt og pratet med en fyr. Når en av venninnene kontaktet henne en dag eller to senere, så lot hun bare være å svare, valgte å ikke kontakte dem igjen.

Eksakt. Jeg husker det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, så klart jeg er. Men at hun henvender seg til meg om treff og når jeg svarer dropper hun ut og svarer meg ikke en gang (ser det er sett) Gått 2 uker. 

Så send meld du da!!! Er dere ikke venner da?? Venner tåler hverandre. 

Anonymkode: f131f...2fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så når DU valgte å ikke svare vennene dine så var det fordi du ikke prioriterte dem? Hvorfor er det andre regler for deg enn dem?

Jeg er glad jeg ikke har en ‘venn’ som stadig tester om jeg er dedikert nok. 

Anonymkode: be699...2e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er da helt vanlig å kunne glemme en melding. Jeg har en del verv som gjør at jeg får mange meldinger og meldingene ramler dermed fort nedover på listen slik at jeg ikke får en påminnelse da meldingen er falt ut av listen man ser. Jeg kan tro jeg har svart eller jeg kan ha glemt hele meldingen. I vennskap, på jobb og andre steder for den saks skyld så spiller man hverandre gode. Er det noen som har glemt noe eller ikke lar høre fra seg som forventet som sender man dem en melding. Det å sitte stille og vente på at andre skal få konsekvenser av feilen sin gjør ting unødvendig dumt for flere. 

I din situasjon ser jeg for meg at følgende kan ha skjedd: Vedkommende har lyst til å treffes, har tid den uken og sender deg en melding. Du kan ikke den uken og foreslår neste uke. Vedkommende tror hun ikke kan, men må sjekke. Etter å ha sett at hun ikke kan den uken glemmer hun å gi beskjed. Hun vet ikke når hun har tid for hun er opptatt i påsken og har ikke oversikt over tiden etter påske. Kanskje er hun en person med mange baller i luften som må ta treff på kort varsel fordi det er vanskelig å ha oversikt over forpliktelser?

Så kan du velge å forholde deg til dette som de fleste andre i rause vennskap. Du kan skrive det på kontoen for glemsel/travelhet og selv ta kontakt etter påske å foreslå en dato.  Er hun vanligvis travel er nok uken etter påske ganske travel også, så jeg hadde nok ventet til uken etter det igjen. Foreslå da et treff med konkret tid, sted og dato. Det er slik de fleste forventer at man oppfører seg i vennskap.

Om man skal følge rigide regler for min tur og din tur og bli sur og bitter om noen gjør en feil så er det oppskriften på å miste vennskapet. Jeg hadde i alle fall synes det var vanskelig å opprettholde et vennskap der jeg måtte gå på eggeskall for å ikke gjøre noe feil. Der jeg ikke kan slappe av og der det ikke er rom for å gjøre feil og der man ikke spiller hverandre gode (heller motsatt, der man blåser opp små feil og gjør dem kjempestore og tillegger vedkommende slemme intensjoner). Vennskap der den andre har så stygge tanker om en at den tenker på det ofte og mye, er veldig langsint/-sur og skriver lange beretninger av hvor dum og slem vedkommende er, er ganske kvelende. 

Anonymkode: daebf...254

Hun sjekker om hun kan, og glemmer å gi beskjed?? 

Når du sender en meld til en venninne med et sånt spørsmål og får svar, så er det ikke en rigid regel å være såpass tilstede og høflig at du responderer. 

Møter du en venninne på butikken og dere avtaler og møtes snart, så er det mer forståelig at det blir mer glemt en stund. Ikke noe så konkret som en meld. 

Når Ts svarte, så kunne hun fint skrevet at da kan ikke hun dessverre, så de får avtale senere. Veldig rart med alle unnskyldninger her som går på å være "raus" og "rom for å gjøre feil". 

Alt Ts spør om er om ikke dette er rart. 

Skrevet
ReneRene skrev (38 minutter siden):

Hun sjekker om hun kan, og glemmer å gi beskjed?? 

Når du sender en meld til en venninne med et sånt spørsmål og får svar, så er det ikke en rigid regel å være såpass tilstede og høflig at du responderer. 

Møter du en venninne på butikken og dere avtaler og møtes snart, så er det mer forståelig at det blir mer glemt en stund. Ikke noe så konkret som en meld. 

Når Ts svarte, så kunne hun fint skrevet at da kan ikke hun dessverre, så de får avtale senere. Veldig rart med alle unnskyldninger her som går på å være "raus" og "rom for å gjøre feil". 

Alt Ts spør om er om ikke dette er rart. 

Selvsagt burde venninnen svart, det er det vel få som er uenig i? Men det å glemme er menneskelig og de fleste mener at hi sin venninne ikke gjorde dette for å være slem. Det er liksom essensen i diskusjonen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt burde venninnen svart, det er det vel få som er uenig i? Men det å glemme er menneskelig og de fleste mener at hi sin venninne ikke gjorde dette for å være slem. Det er liksom essensen i diskusjonen. 

Man glemmer ikke det som er viktig nok. Det hadde tatt seg ut! 

Så det handler nok mest om det. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Men det er vel sjelden venninnetreff er ‘viktig’? Det er hyggelig og et overskuddsfenomen, og som du ser at mange mener, noe som det dessverre går an å glemme uten å ha onde intensjoner. 

Skrevet
ReneRene skrev (7 minutter siden):

Sånne svar som dette hjelper ikke hi her. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med det?? 

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig kan man glemme viktige ting. Derfor hender det at folk ikke får reist på ferie fordi passet ligger hjemme, man glemmer å betale en viktig regning og får purring, man glemmer å gi beskjed om man kommer i et bryllup osv. Det er utallige eksempler på at viktige ting glemmes. Det er derfor det er viktig at vi spiller hverandre gode. Ser man at en kollega har glemt en viktig frist gir man beskjed, man venter ikke til det smeller f.eks. Har en venn glemt å svare meg, purrer jeg. Det går ikke rundt og holder regnskap over hvem som glemmer å svare. Man kan ikke rangerer viktigheten av vennskap slik, eller i alle fall gjør ikke jeg det.    

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er vel sjelden venninnetreff er ‘viktig’? Det er hyggelig og et overskuddsfenomen, og som du ser at mange mener, noe som det dessverre går an å glemme uten å ha onde intensjoner. 

Akkurat. Det er ikke viktig nok, så derfor kan man være litt likegyldig og uhøflig. Under påskudd av at "man må være raus og godta feil"

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med det?? 

Hi trenger ikke bekreftelser på at hun blir sviktet. Hun sliter med destruktive tanker og leser nok ditt svar som sin sannhet. Det hjelper henne på ingen måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan man glemme viktige ting. Derfor hender det at folk ikke får reist på ferie fordi passet ligger hjemme, man glemmer å betale en viktig regning og får purring, man glemmer å gi beskjed om man kommer i et bryllup osv. Det er utallige eksempler på at viktige ting glemmes. Det er derfor det er viktig at vi spiller hverandre gode. Ser man at en kollega har glemt en viktig frist gir man beskjed, man venter ikke til det smeller f.eks. Har en venn glemt å svare meg, purrer jeg. Det går ikke rundt og holder regnskap over hvem som glemmer å svare. Man kan ikke rangerer viktigheten av vennskap slik, eller i alle fall gjør ikke jeg det.    

Ja, det fins surrehoder blant oss, helt klart. Hvis venninnen er av dem, så burde hi ta høyde for det. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Hi trenger ikke bekreftelser på at hun blir sviktet. Hun sliter med destruktive tanker og leser nok ditt svar som sin sannhet. Det hjelper henne på ingen måte. 

Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja, det fins surrehoder blant oss, helt klart. Hvis venninnen er av dem, så burde hi ta høyde for det. 

Så det er bare surrehoder som glemmer? Jeg kjenner en som "alltid" husker alt, men glemte passet til ferien. Alle kan glemme. Derfor er man rause. Og når man oppdager at noen har glemt noe så gir man beskjed. I de fleste tilfeller går det at man glemmer ut over en selv. Gjør man dette for å være slem mot seg selv da? En familiefar som glemmer passene hjemme gjør dette for å være slem med familien?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden):

Det er nok også hensikten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så det er bare surrehoder som glemmer? Jeg kjenner en som "alltid" husker alt, men glemte passet til ferien. Alle kan glemme. Derfor er man rause. Og når man oppdager at noen har glemt noe så gir man beskjed. I de fleste tilfeller går det at man glemmer ut over en selv. Gjør man dette for å være slem mot seg selv da? En familiefar som glemmer passene hjemme gjør dette for å være slem med familien?

Det er ikke vanlig å glemme passet sitt, men klart det kan skje. Det handler da ikke om hensyn til andre og å vise respekt - noe jeg syns er litt viktigere å prioritere enn andre ting. Faktisk. Og ikke skjønner jeg heller hvordan du vet hvem som husker "alt".

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er nok også hensikten. 

Kutt ut med en gang. Jeg skjønner ikke noenting med hva mor til ADHD- gutt snakker om, eller hva hun mener! Skal vi svare folk ut fra hva vi tror at de trenger å høre nå da eller? Fordi vi analyserer det sånn at brukeren som skriver innlegg ikke kan tåle meningene våre???

Skrevet
ReneRene skrev (4 minutter siden):

Kutt ut med en gang. Jeg skjønner ikke noenting med hva mor til ADHD- gutt snakker om, eller hva hun mener! Skal vi svare folk ut fra hva vi tror at de trenger å høre nå da eller? Fordi vi analyserer det sånn at brukeren som skriver innlegg ikke kan tåle meningene våre???

Du har lov til å bruke hue altså.

Anonymkode: 76896...870

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...