Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #1 Skrevet 28. mars 2023 I følge media var skoleskyteren i Nashville en autist. Er det ikke rart at så mange terrorister er autister? https://www.msn.com/en-us/sports/nba/nashville-school-shooting-live-updates-shooter-audrey-hale-had-high-functioning-autism-friend/ar-AA19aJXy Anonymkode: 9bb4a...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #2 Skrevet 28. mars 2023 Det er mye rarere at det er så jævlig mye våpen i fritt omløp i USA og at school shootings er en egen greie. Anonymkode: 06ff6...47a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #3 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er mye rarere at det er så jævlig mye våpen i fritt omløp i USA og at school shootings er en egen greie. Anonymkode: 06ff6...47a Så du synes det er så uventet at terrorister er autister at du synes det er merkeligere at folk i USA har våpen? Hvorfor er det naturlig at autister blir terrorister mener du? Anonymkode: 9bb4a...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #4 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så du synes det er så uventet at terrorister er autister at du synes det er merkeligere at folk i USA har våpen? Hvorfor er det naturlig at autister blir terrorister mener du? Anonymkode: 9bb4a...7ed Jeg synes ikke det er naturlig. Jeg tenker egentlig at ikke så mange terrorister er autister. Du tror tydeligvis det, jeg vil ikke forholde meg til en kolde fra msn. Anonymkode: 06ff6...47a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #5 Skrevet 28. mars 2023 Hvis det er tilfellet gjetter jeg at det har sammenheng med at autister ofte er rigide og har problemer med å se at saker kan ha flere sider og at de har problemer ned å sette seg inn i andres følelser. De er også ofte einstøinger uten mange venner og er nok derfor ekstra utsatt for radikalisering. Anonymkode: 4676c...79c
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #6 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er tilfellet gjetter jeg at det har sammenheng med at autister ofte er rigide og har problemer med å se at saker kan ha flere sider og at de har problemer ned å sette seg inn i andres følelser. De er også ofte einstøinger uten mange venner og er nok derfor ekstra utsatt for radikalisering. Anonymkode: 4676c...79c Det føles riktig ut. Dessverre er det nok slik. Anonymkode: 9bb4a...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #7 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det føles riktig ut. Dessverre er det nok slik. Anonymkode: 9bb4a...7ed Du føler at det er riktig? Du ble ikke forsker i dette livet, kanskje? "Så mange" personer på autismespekteret er faktisk ikke terrorister. Anonymkode: d0721...f8b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #8 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du føler at det er riktig? Du ble ikke forsker i dette livet, kanskje? "Så mange" personer på autismespekteret er faktisk ikke terrorister. Anonymkode: d0721...f8b Men flere av terroristene har nå vært autister. Du skal faktisk ikke undervurdere det å ha en følelse av at det er en sammenheng. Selv politiet får lære seg at det er viktig å lytte til følelsene sine. Anonymkode: 9bb4a...7ed
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #9 Skrevet 28. mars 2023 Jeg synes egentlig det sier mer om hvordan USA er som samfunn når så mange av de sårbare barna ender opp på feil side av loven. Ikke for å forsvare denne handlingen men jeg lurer egentlig på hvorfor han havnet der? Anonymkode: ca783...8be
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #10 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg synes ikke det er naturlig. Jeg tenker egentlig at ikke så mange terrorister er autister. Du tror tydeligvis det, jeg vil ikke forholde meg til en kolde fra msn. Anonymkode: 06ff6...47a Denne rapporten fra PST fra 2022 viser (i tillegg til psykiske lidelser) en overhyppighet av autisme blant radikaliserte og terrorister: https://www.nrk.no/norge/pst-rapport_-_-hoy-forekomst-av-psykiske-lidelser-1.16103154 Jeg har tenkt at det kan ha sammenheng med: - At de oftere utsettes for utestengelse og mobbing, noe som gir økt sinne og eventuelt et ønske om tilhørighet (i radikale grupper) - De har større tendens til sort- hvitt tenking (mindre nyansering og og forstår dårligere andres perspektiv) og rigiditet - De kan bli totalt oppslukt av en sak/ et prosjekt Anonymkode: c718b...f88
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #11 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Hvis det er tilfellet gjetter jeg at det har sammenheng med at autister ofte er rigide og har problemer med å se at saker kan ha flere sider og at de har problemer ned å sette seg inn i andres følelser. De er også ofte einstøinger uten mange venner og er nok derfor ekstra utsatt for radikalisering. Anonymkode: 4676c...79c Og så tenker jeg at det må være lov å tenke enda lengre. Hvorfor havnet de der? Var det ingen som så de, så hva som skjedde? Jeg har er barn med en sjelden diagnose, ikke autisme. Uansett jeg deltar i et fellesskap på FB med foreldre over hele verden som har barn med denne diagnosen. Og vet du, USA er et u-land på mange områder innen oppfølging av barn med utfordringer. Fortsatt er det mange skoler som mener barna bare må skjerpe seg. Helsevesenet er ikke så interessert i de sjeldne tingene de ikke tjener penger på. Profitt går foran alt. Å få assistent til barna sine gjelder ikke alle, det koster penger. Så jeg kan se for meg at å få et barn med utfordringer og du kun har alminnelig inntekt må være ekstremt utfordrende. Så jeg synes at å henge det kun på en diagnose, ja de er sånn og slik så det er lett å skjønne blir for enkelt. Veien til å bli terrorist og drapsmann er ikke så enkel. Man er et produkt av sine omgivelser. Og til slutt vil jeg bare si at hele dette innlegget lukter litt av å skulle henge ut de med diagnose. Treffe noen av mødrene her inne som har barn med en slik diagnose. Hei, du oppdrar en potensiell drapsmann. Og jeg synes ikke noe om det. Anonymkode: ca783...8be
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #12 Skrevet 28. mars 2023 Skoleskytinger har ofte med ekstrem mobbing å gjøre. Der skyterne har blitt mobbet, plaget og banket i flere år. Det er helt vanlig å mobbe barn som er litt annerledes i USA. Og skolene gjør ikke så mye for å hindre mobbingen. Autister er i høyere grad mobbeofre i USA enn normale barn. Ekstrem mobbing+våpen=drap Anonymkode: 24aee...301
ReneRene Skrevet 28. mars 2023 #13 Skrevet 28. mars 2023 Det er ikke det minste rart at mennesker som ikke er som flertallet lettere kan bli kriminelle. At du starter denne tråden er jo også et signal om at det er lov til å spekulere i hvorfor de som er annerledes gjør det ene eller det andre, og det er jo sånn de blir møtt veldig ofte, hele veien. Det er heller ikke mange terrorister og kun et lite fåtall som er autister. Flere har psykiske lidelser, og det sammen med rusmisbruk er en årsak til at de kan bli kriminelle. Det er likevel en veldig liten prosent, og ingen vet hvorfor. Ser ikke noe poeng i å spekulere i det heller. Det er vel like greit å forholde seg til det som er gjort av undersøkelser.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #14 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men flere av terroristene har nå vært autister. Du skal faktisk ikke undervurdere det å ha en følelse av at det er en sammenheng. Selv politiet får lære seg at det er viktig å lytte til følelsene sine. Anonymkode: 9bb4a...7ed Føle man at noe man leser har en sammenheng, kan man lese seg bedre opp for å få dette bekreftet/avkreftet. Når politiet og andre snakker om å lytte til følelsene har det mer med subtile signalet de oppfatter f.eks. under avhør ved ordvalg, kroppsspråk òg stemningsleie. Skal man begynne å "føle" fakta fordi man ikke ønsker å lese seg opp, kan det bli ganske merkelige diskusjoner. Anonymkode: 5b48c...e71
LillaGorilla♥♥ Skrevet 29. mars 2023 #15 Skrevet 29. mars 2023 Men det finnes jo autister i alle andre land også. Hvorfor er det akkurat i usa skoleskytinger er et megaproblem? Det er vel heller det man bør spørre seg.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2023 #16 Skrevet 29. mars 2023 Vokser man opp med en diagnose uten hjelp, støtte og noen til å veilede deg så kan nok dette være utfallet. Har et barn med autistiske trekk, og ser den rigide svart hvit tenkningen. Så er faktisk ikke overasket. Heldigvis så er han en god gutt og jeg klarer å rettlede han. Anonymkode: 1b31a...660
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå