Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #1 Skrevet 27. mars 2023 Har voldsomme raserianfall som varer i opp mot en time! Han klikker, sparker og slår. Gråter og kaver... Han blir helt svett, må dusje han etter disse anfallene.. det skjer ukentlig Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #2 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har voldsomme raserianfall som varer i opp mot en time! Han klikker, sparker og slår. Gråter og kaver... Han blir helt svett, må dusje han etter disse anfallene.. det skjer ukentlig Anonymkode: d49e6...55e Hvordan møter du anfallene da? Hva utløser dem? Hvordan kan du forebygge? Anonymkode: a8ac0...569
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #3 Skrevet 27. mars 2023 Ikke så vanlig å dusje ungene hver gang de er svette, men helt normalt at 6-åringer klikker. Anonymkode: d353a...df4
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #4 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke så vanlig å dusje ungene hver gang de er svette, men helt normalt at 6-åringer klikker. Anonymkode: d353a...df4 Jo, det er normalt å dusje et barn som er gjennomsvett. Bhg har og sagt at det fort kan lukte av han.. så jo, er normalt å dusje barn når det trengs Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #5 Skrevet 27. mars 2023 Normalt at 6-åring klikker. Ikke normalt at han holder på i en time. Hvor er voksne? Drikker kaffe og observerer på avstand? Anonymkode: 58483...7bb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #6 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvordan møter du anfallene da? Hva utløser dem? Hvordan kan du forebygge? Anonymkode: a8ac0...569 Hvis noe han er forberedt på ikke skjer, eller hvis jeg bruker feile ting f.eks håndkle. Jeg prøver å forstå han, forklarer og trøster. Ingenting nytter. Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #7 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Normalt at 6-åring klikker. Ikke normalt at han holder på i en time. Hvor er voksne? Drikker kaffe og observerer på avstand? Anonymkode: 58483...7bb De voksne gjør alt for å hjelpe, ingenting nytter dessverre 😔 men da vet jeg ivertfal at det ikke er vanlig Anonymkode: d49e6...55e
ReneRene Skrevet 27. mars 2023 #8 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Hvis noe han er forberedt på ikke skjer, eller hvis jeg bruker feile ting f.eks håndkle. Jeg prøver å forstå han, forklarer og trøster. Ingenting nytter. Anonymkode: d49e6...55e Så planer han er forberedt på utgår en gang i uka? Hvorfor det? Hva mener du med "feil håndklær"? Han ber om å få et spesielt eller hva?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #9 Skrevet 27. mars 2023 ReneRene skrev (12 minutter siden): Så planer han er forberedt på utgår en gang i uka? Hvorfor det? Hva mener du med "feil håndklær"? Han ber om å få et spesielt eller hva? Hvis han såg for seg å leke en lek sammen med meg, men ting går ikke etter planen. Da klikker han. Han er og livredd bakterier og tror at ting er "skittent".. og nåde meg hvis jeg gir han noe "skittent" Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #10 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Ikke så vanlig å dusje ungene hver gang de er svette, men helt normalt at 6-åringer klikker. Anonymkode: d353a...df4 Det er ikke normalt at en 6 åring klikket i en time ukentlig. Absolutt ikke. Anonymkode: 0a197...07d
ReneRene Skrevet 27. mars 2023 #11 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis han såg for seg å leke en lek sammen med meg, men ting går ikke etter planen. Da klikker han. Han er og livredd bakterier og tror at ting er "skittent".. og nåde meg hvis jeg gir han noe "skittent" Anonymkode: d49e6...55e Jeg tenker at barn som stadig blir skuffet nok reagerer sterkere enn andre. Med god grunn. Du skriver at dette skjer ukentlig? Hvorfor er han redd bakterier?
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #12 Skrevet 27. mars 2023 ReneRene skrev (29 minutter siden): Jeg tenker at barn som stadig blir skuffet nok reagerer sterkere enn andre. Med god grunn. Du skriver at dette skjer ukentlig? Hvorfor er han redd bakterier? Barn blir jo skuffet på jevn basis. Hvis pappa ikke kan sparke fotball akkurat nå, hvis de ikke får is på en mandag, hvis storebror bestemmer hva som skal ses på tv, at det regner når de vil lage snømann… Det må de lære å takle, noe hi sin sønn ikke gjør på en aldersadekvat måte. Hvorfor han er redd for bakterier? Hadde det vært et enkelt svar på det hadde nok hi fikset det på null komma svisj. Alt man kan spør om. Anonymkode: 9f377...881
ReneRene Skrevet 27. mars 2023 #13 Skrevet 27. mars 2023 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Barn blir jo skuffet på jevn basis. Hvis pappa ikke kan sparke fotball akkurat nå, hvis de ikke får is på en mandag, hvis storebror bestemmer hva som skal ses på tv, at det regner når de vil lage snømann… Det må de lære å takle, noe hi sin sønn ikke gjør på en aldersadekvat måte. Hvorfor han er redd for bakterier? Hadde det vært et enkelt svar på det hadde nok hi fikset det på null komma svisj. Alt man kan spør om. Anonymkode: 9f377...881 I alle dager. Hvorfor svarer du for henne?? Hun klarer sikkert det helt selv. Dette er ting som er planlagt. Ikke ting som han ønsker. Hvis du vil konsentrere deg om det ts skriver og heller svare henne, tror jeg det er mer nyttig enn at du svarer meg. Endret 27. mars 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #14 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvis noe han er forberedt på ikke skjer, eller hvis jeg bruker feile ting f.eks håndkle. Jeg prøver å forstå han, forklarer og trøster. Ingenting nytter. Anonymkode: d49e6...55e Her tror jeg det er behov for en utredning. Anonymkode: 135c9...8f7
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2023 #15 Skrevet 27. mars 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis han såg for seg å leke en lek sammen med meg, men ting går ikke etter planen. Da klikker han. Han er og livredd bakterier og tror at ting er "skittent".. og nåde meg hvis jeg gir han noe "skittent" Anonymkode: d49e6...55e OCD? Autisme? Anonymkode: 135c9...8f7
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #16 Skrevet 28. mars 2023 Min yngste hadde slike anfall, men siste tror jeg hun var 4 år. Det var helt hinsides. Måtte bare raskt løfte henne med meg og lukke oss inn på rommet hennes. Hun var ikke kontaktbar. Måtte sitte i nærheten, snakke rolig, avverge anfall varsomt og så bare fange henne opp når hun var over toppen og gi nærhet. Beintøft da det sto på. Det var ikke så unormalt sa helsestasjonen. Det var snakk om overstimulert, sliten, problemer med å uttrykke seg osv. Når slik adferd burde opphøre aner jeg ikke. Det viktigste er bare å være i nærheten og være klar til å ta i mot barnet når de gir seg. Nytter ikke å trenge gjennom før anfallet er på retur, det trigger bare mer sinne. Om hun begynte å kaste ting så sa jeg feks, dette er dumt for dette må du rydde etterpå. Da kastet hun samme ting om og om igjen, så litt fornuft var det der. Nå er hun 8 år og fortsatt der at hun trenger litt egentid når hun er sint, men anfallene er borte. Anonymkode: f372b...75b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #17 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): OCD? Autisme? Anonymkode: 135c9...8f7 Kjære vene. Slutt å stille diagnoser basert på små fragmenter av opplysninger. Er så lei folk som deg. Det er snakk om barn og de har noen ganger absurd adferd uten at en diagnose trenger være tilstede. Hva er det med dagens samfunn som umiddelbart føler de må gi diagnose? Det er en diagnose i seg selv. Anonymkode: f372b...75b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #18 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvis han såg for seg å leke en lek sammen med meg, men ting går ikke etter planen. Da klikker han. Han er og livredd bakterier og tror at ting er "skittent".. og nåde meg hvis jeg gir han noe "skittent" Anonymkode: d49e6...55e Hva sier barnehagen om adferden da? At han har bakteriefobi er underlig, men, etter å ha vokst opp med covid og håndhygiene så vet jeg om flere barn som har dette. Det har vært overfokusert på dette. Mine barn har faktisk også spurt om det er trygt å ta på ting ute. Det har avtatt nå da men jeg husker jeg tenkte at dette skal ikke så små barn tenke over. Be om samtale med barnehage, hvordan er han der? Så hyppige anfall er jo ekstremt utmattende for han og dere. Om det er diagnose eller ikke kan ingen mene noe om, men at dere og han trenger hjelp er ikke umulig. Er det mulig å lage noen felles kjøreregler i fredstid? Han er 6 år så han klarer nok å bli enig om noe. Har han små søsken? Min eldste (har to tette barn) var ofte veldig sår og trist rundt den lederen fordi lillesøster var i den mest utfordrende alderen (med nettopp slike anfall) Kanskje det bare er et rop om mer oppmerksomhet? Behov for å være liten litt til? Et barn er jo ikke vanskelig, han har det vanskelig. Ofte er det fort gjort å forvente for mye av eldste, han er fortsatt barnehagegutt. Anonymkode: f372b...75b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #19 Skrevet 28. mars 2023 Slik holdt vår jente på i seks års alderen. Det kom helt plutselig og måtte bare finne en plass/rom og være sammen med henne til toppen var nådd. Dette var et halvt år etter skolestart. helsestasjonen trodde det kom av forandringer og forventninger og at det ble for mye for henne. Det var virkelig ingen artig periode, men reagerte kun slik hjemme og aldri utenfor huset. Anonymkode: 8908c...127
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #20 Skrevet 28. mars 2023 Hi her. Tusen takk for svar alle. Han har alltid hatt disse raserianfallene, noen ganger i bhg, men mest hjemme. Jeg har fått noen tips nå om forberedning som jeg skal ta med meg. Men ja, er svært slitsomt. Jeg vil jo bare det beste for gutten Hi Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #21 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Har voldsomme raserianfall som varer i opp mot en time! Han klikker, sparker og slår. Gråter og kaver... Han blir helt svett, må dusje han etter disse anfallene.. det skjer ukentlig Anonymkode: d49e6...55e Hadde det en periode i 5-6 års alderen med yngste jenta her også, helt forferdelig som hun kunne rase og klikke. Det er ikke så uvanlig at det er en alder med veldig sterke følelser og de klarer ikke å regulere seg så godt. Prøv å beholde roen så godt du kan og tenk at det går over. Anonymkode: a4ef4...364
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #22 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Hadde det en periode i 5-6 års alderen med yngste jenta her også, helt forferdelig som hun kunne rase og klikke. Det er ikke så uvanlig at det er en alder med veldig sterke følelser og de klarer ikke å regulere seg så godt. Prøv å beholde roen så godt du kan og tenk at det går over. Anonymkode: a4ef4...364 Jeg håper det. Men han har alltid vært sånn ! Jeg er så sliten! Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #23 Skrevet 28. mars 2023 Det er mye som skjer i den alderen, de har et voldsomt utviklingstrinn samtidig som de skal begynne på skolen og det er så mye de må holde rede på utenfra. Endringer innenfra, og endringer utenfra. Det er stor forskjell på hvor godt barn takler dette. For noen går det som en lek, for mange går det greit med noen "meltdowns" og for noen blir det en skikkelig vanskelig periode. Det er ikke vanlig at 6 åringer har så voldsomme reaksjoner på ting, så det kan selvfølgelig være et tegn på en diagnose av noe slag. Men det kan være i ytterpunktet av normalen også, at det rett og slett vil gå seg til. Jeg ville nok hatt en samtale med helsesykepleier, prøvd å følge det opp litt. Kanskje må han ha en utredning etterhvert, og kanskje trenger han mer hjelp enn du klarer å gi, men et skritt av gangen. Anonymkode: 5ae42...42b
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #24 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er mye som skjer i den alderen, de har et voldsomt utviklingstrinn samtidig som de skal begynne på skolen og det er så mye de må holde rede på utenfra. Endringer innenfra, og endringer utenfra. Det er stor forskjell på hvor godt barn takler dette. For noen går det som en lek, for mange går det greit med noen "meltdowns" og for noen blir det en skikkelig vanskelig periode. Det er ikke vanlig at 6 åringer har så voldsomme reaksjoner på ting, så det kan selvfølgelig være et tegn på en diagnose av noe slag. Men det kan være i ytterpunktet av normalen også, at det rett og slett vil gå seg til. Jeg ville nok hatt en samtale med helsesykepleier, prøvd å følge det opp litt. Kanskje må han ha en utredning etterhvert, og kanskje trenger han mer hjelp enn du klarer å gi, men et skritt av gangen. Anonymkode: 5ae42...42b Han har alltid vært sånn. Helt ekstremt. Skal ta kontakt med helsestasjonen ❤️ Anonymkode: d49e6...55e
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2023 #25 Skrevet 28. mars 2023 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Det er ikke normalt at en 6 åring klikket i en time ukentlig. Absolutt ikke. Anonymkode: 0a197...07d Ikke unormalt heller Anonymkode: 26c56...57f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå