Gå til innhold

Hva synes du om antitrans-bevegelsen?

Anbefalte innlegg

Hva synes du om antitrans-bevegelsen som Per Koch skriver om her?

https://khrono.no/antitrans-aktivistene-onsker-seg-respekt-fra-norsk-akademia-det-er-det-ingen-grunn-til-a-gi-dem/768967

Sitat

The Women's Declaration International (WDI, tidligere kjent som WHRC) er en organisasjon for «kjønnskritiske radikale feminister». De driver med systematisk forfølgelse av transkvinner. Som det ytre høyre fremstiller de transkvinner som menn som truer kvinner og barn. WDI ønsker også å eliminere «transgenderism». WDI er regnet som en av de mest ekstreme antitrans-organisasjonene i verden. Den har praktisk talt ingen støtte blant seriøse feminist-organisasjoner.

Anonymkode: 681ed...a23

Fortsetter under...

Jeg syns det er ganske typisk hvordan ting alltid har fungert- man grupperer seg fordi man føler seg truet av en eller annen grunn, og så finner eller skaper man en felles fiende som er det som binder mennesker mest sammen. De som lever med mye frykt og/ eller hater får en veldig sterk fellesskapsfølelse, og det kommer av at det er mange outcast og ensomme mennesker som går inn i slike grupperinger.

Så kan de virke truende på oss mer vanlige mennesker også, men vi må jo være de rasjonelle. Slike grupper får kanskje makt, men aldri nok til å bli store nok til å være en reell fare på sikt. Det forteller historien oss alt om.

Det sagt, så er det selvfølgelig viktig at de møter motstand og motbør, men den bør være rasjonell og tydelig uten å gå i motstanderens felle. Hat må ikke bli møtt med hat, det taper alle på. 

Jeg er ikke uenig i alt de sier (f.eks at det biologisk sett er to kjønn, og at det er grunn til å være bekymret for den plutselige veksten i Rapid onset gender dysphoria blant tenåringer med psykiske problemer). Men det jeg ikke skjønner helt er graden av engasjement og aktivisme. Hovedpoenget her i verden må jo være at alle mennesker (også de som opplever seg som trans) får lov til å utfolde seg og være lykkelige. Det plager ikke meg om en som er født som mann vil leve som kvinne. Hvorfor skulle jeg engasjere meg så voldsomt i det? Jeg er litt skeptisk til å skjære i friske kropper for å lage kjønnsorganer mv som aldri vil kunne bli i nærheten av like bra som originalen. Men hvis det gjør vedkommende lykkeligere - fint, og ikke min business. Det vi bør passe på er å beskytte unge, sårbare eller psykisk syke mennesker fra ting de vil angre på. Noe som er vanskelig, selvbestemmelse er jo en viktig verdi også. Jeg skjønner heller ikke at det er nødvendig å opptre hatefullt eller uhøflig. Ja, en transkvinne er biologisk sett en mann, det er jeg enig i. Men at det skal være så jævla viktig å påpeke det når det sosialt sett er viktig for vedkommende å bli anerkjent som kvinne? La oss bare prøve å være litt ålreite med hverandre, da, folkens.

Anonymkode: 5b078...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...