Gå til innhold

Er jeg sær her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb har vi kantine, og jeg kjøper stort sett alltid noe å drikke derfra. Vi er en seksjon hvor det tydeligvis har blitt bestemt at all pant skal samles og pantes også skal pengene gå til "felles hygge". Den felles hyggen består av utelukkende sukkerholdige produkter som jeg ikke spiser. Jeg har ikke tenkt nevneverdig over det, men jeg hadde noen tomflasker på kontoret. Ved flere anledninger har noen kollegaer gått inn på kontoret mitt og henta panten og lagt den i fellesposen. Jeg spiser ikke godteri/kaker/is og har igrunn ikke tenkt på at jeg må bli med å finansiere det. Er det ikke litt rart å gå inn på kontoret og hente i praksis mine penger for å gi til en fellespott? Er jeg rar? 

Anonymkode: 602c9...f70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ta med panten hjem hver dag. Da er problemet løst.

Anonymkode: 17882...2fd

Skrevet

Ingen går vel inn og tar fra andres kontor! Men legg dem i en pose så de ikke synes, ikke lag sak.

Anonymkode: 0e388...5f4

Skrevet

Jo åpenbart gjør noen det. Det forsvinner også lader og saks og andre ting fra pulten min innimellom... 

Skrevet

Ta med deg panten hjem hver dag! 

Jeg hadde ikke ville vært med på å betale for de andres kos!

Anonymkode: d6d26...2ae

Skrevet

Jeg putter alltid tomflasker rett i veska....

Anonymkode: d2f37...300

Skrevet

Du er sær ja, dette er småpenger!

Anonymkode: fe288...321

Skrevet

Har du gitt uttrykk for at det de kjøper ikke er noe du ønsker å spise? 

Skrevet

Akkurat det med panten og hva det brukes til hadde jeg ikke brydd meg så mye om, men det er en absolutt uting at de går inn på ditt kontor og forsyner seg uten at du er der/de har spurt først. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (15 minutter siden):

Akkurat det med panten og hva det brukes til hadde jeg ikke brydd meg så mye om, men det er en absolutt uting at de går inn på ditt kontor og forsyner seg uten at du er der/de har spurt først. 

Jeg er enig i det, med mindre det er en fast rutine for gor eksempel rengjøringspersonalet  pa samme måte som de noen steder har ansvar for å tømme papirkurven og ta med brukte kaffekopper.

Anonymkode: 05e98...c06

Skrevet

Men de kan jo like gjerne forsyne seg av penger jeg har liggende i skuffen da? Det blir jo det samme? Jeg syns bare holdninga er rar, at de forsyner seg av mine penger for å dekke egen kos. Jeg har jobbet med disse menneskene i 15 år så de vet godt at jeg ikke spiser godteri/sukker

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men de kan jo like gjerne forsyne seg av penger jeg har liggende i skuffen da? Det blir jo det samme? Jeg syns bare holdninga er rar, at de forsyner seg av mine penger for å dekke egen kos. Jeg har jobbet med disse menneskene i 15 år så de vet godt at jeg ikke spiser godteri/sukker

Ja, og der kan svaret ligge. De vet godt at du ikke spiser sånt, og det var derfor jeg spurte over her. Mest sannsynlig har du gitt klart uttrykk for det, og så er det mennesker som tenker at det er sært at du ikke vil spleise på grunn av dette. Dermed "tvinger" de deg til det, og du blir også irritert av den grunn. Mål oppnådd mao. Fordi du sikkert har irritert dem.

Typisk smålighet fra begge sider syns jeg, men dessverre vanlig blant mange. Om de går inn lukkede dører på kontoret ditt er det noe frekt. Hvis de går forbi åpne dører og ser flaskene er det ikke så alvorlig. Kan du ikke bare levere dem? 

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ja, og der kan svaret ligge. De vet godt at du ikke spiser sånt, og det var derfor jeg spurte over her. Mest sannsynlig har du gitt klart uttrykk for det, og så er det mennesker som tenker at det er sært at du ikke vil spleise på grunn av dette. Dermed "tvinger" de deg til det, og du blir også irritert av den grunn. Mål oppnådd mao. Fordi du sikkert har irritert dem.

Typisk smålighet fra begge sider syns jeg, men dessverre vanlig blant mange. Om de går inn lukkede dører på kontoret ditt er det noe frekt. Hvis de går forbi åpne dører og ser flaskene er det ikke så alvorlig. Kan du ikke bare levere dem? 

Jeg har da ikke irritert noen, hvor tar du det fra? Haha! De går inn på mitt LÅSTE kontor. Og forsyner seg av flasker, ladere, teip, hullemaskin osv...

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har da ikke irritert noen, hvor tar du det fra? Haha! De går inn på mitt LÅSTE kontor. Og forsyner seg av flasker, ladere, teip, hullemaskin osv...

Jeg gikk bare ut fra det du skrev. Hvis det er en som ikke deltar, en som ikke bidrar eller deler, så skaper det ofte irritasjon da. Og særlig hvis det er noe de andre vil føle deg litt mindre bra på- som å spise usunt, når du ikke gjør det.

Nå ble jo bildet annerledes fordi opplysningene blir annerledes. Hvordan kan de låse seg inn din dør, og hvorfor tar du ikke opp at de tar så mange av dine ting?? Heng en lapp på døra i det minste? 

Jeg vet heller ikke hvorfor tomflasker var hovedproblemet, for jeg hadde jo blitt mer oppgitt over at de forsynte seg av ting som brukes. Hvorfor tomflasker?? 

Skrevet
ReneRene skrev (17 minutter siden):

For noe vås! Det er da ingenting som tilsier at hi irriterer noen. Og at voksne folk tvinger henne til å delta er jo helt idiotisk antydning. Det er nok heller det at de ikke tenker annet enn at hun vil bidra til felleskassen uten å tenke på at hun ikke nyter godt av den. Det er litt rart at de ikke noen ganger kan kjøpe inn frukt eller annet som ikke er søtt, men det er på siden av diskusjonen. Jeg hadde tatt opp at jeg ikke ønsket at noen skulle låse seg inn på mitt kontor uten at det er nødvendig jobbmessig. At hun reagerer på tomflaskene er vel at det er hennes, mens kontorrekvisita tilhører arbeidsplassen. Man holder jo ikke saks og hullemaskin selv. 

Anonymkode: e193d...13b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For noe vås! Det er da ingenting som tilsier at hi irriterer noen. Og at voksne folk tvinger henne til å delta er jo helt idiotisk antydning. Det er nok heller det at de ikke tenker annet enn at hun vil bidra til felleskassen uten å tenke på at hun ikke nyter godt av den. Det er litt rart at de ikke noen ganger kan kjøpe inn frukt eller annet som ikke er søtt, men det er på siden av diskusjonen. Jeg hadde tatt opp at jeg ikke ønsket at noen skulle låse seg inn på mitt kontor uten at det er nødvendig jobbmessig. At hun reagerer på tomflaskene er vel at det er hennes, mens kontorrekvisita tilhører arbeidsplassen. Man holder jo ikke saks og hullemaskin selv. 

Jeg var ikke så opptatt av hvem som eide hva, men at det er ting som brukes. 

Jeg tror vi kan analysere og komme med våre tanker uten at andre skal kalle det vås kanskje? Jeg vet veldig godt at mange blir irriterte når noen fremstår litt bedre enn dem selv altså. Det tror jeg de fleste vet. 

Men for all del...🙂

Skrevet

Hvorfor de låser seg inn vet ikke jeg. Det var et problem da jeg hadde kontor en annen plass og det er et problem nå. Det er ikke bare mitt kontor folk gjør det på, men mange andre. (les, der de tror de finner feks ladere). Jeg har sendt ut mail tidligere om at jeg i det minste forventer at folk legger tilbake det de låner, og har presisert at det er flere ladere som aldri kommer til rette. Jeg har derfor nå bedt sjefen om nye ladere da jeg har mistet 3 stk jeg har betalt for selv. 

Jeg er med på alt som er felles jeg, kjøper inn til kalendergaver, spleiser på pizza, er med å kjøper gaver til kollegaer. Men akkurat snop og godis/kaker spiser jeg ikke. Hadde det vært en sånn "Dette er en spleisekasse, alle må betale 50 kroner hver mnd" så hadde jeg lett gjort det. Det er prinsippet om at de GÅR inn på mitt kontor når jeg ikke er der og forsyner seg av mine penger. 

Men skjønner jeg er sær, så de får nå bare styre på da

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor de låser seg inn vet ikke jeg. Det var et problem da jeg hadde kontor en annen plass og det er et problem nå. Det er ikke bare mitt kontor folk gjør det på, men mange andre. (les, der de tror de finner feks ladere). Jeg har sendt ut mail tidligere om at jeg i det minste forventer at folk legger tilbake det de låner, og har presisert at det er flere ladere som aldri kommer til rette. Jeg har derfor nå bedt sjefen om nye ladere da jeg har mistet 3 stk jeg har betalt for selv. 

Jeg er med på alt som er felles jeg, kjøper inn til kalendergaver, spleiser på pizza, er med å kjøper gaver til kollegaer. Men akkurat snop og godis/kaker spiser jeg ikke. Hadde det vært en sånn "Dette er en spleisekasse, alle må betale 50 kroner hver mnd" så hadde jeg lett gjort det. Det er prinsippet om at de GÅR inn på mitt kontor når jeg ikke er der og forsyner seg av mine penger. 

Du er ikke sær som ikke vil at kollegaer skal ta ting fra ditt låste kontor. Det er helt forståelig at du blir oppgitt over det, og spesielt når du betaler og det ikke blir levert tilbake. Så det har ingenting med særhet å gjøre.

Det som kan være svært er å ikke delta og bidra når det er noe til felleskapet. Selv om du altså ikke spiser eller har særlig interesse for det personlig. Det kan oppfattes som sært.

Det er jo åpenbart en ukultur på arbeidsplassen med det å forsyne seg av andres ting på andres kontor. Det er gjerne noe tull på alle arbeidsplasser, men noe overser folk ganske lett. Andre ting bør jo taes tak i. Dette hadde jeg forventet ble tatt tak i. 

Skrevet
ReneRene skrev (29 minutter siden):

Jeg var ikke så opptatt av hvem som eide hva, men at det er ting som brukes. 

Jeg tror vi kan analysere og komme med våre tanker uten at andre skal kalle det vås kanskje? Jeg vet veldig godt at mange blir irriterte når noen fremstår litt bedre enn dem selv altså. Det tror jeg de fleste vet. 

Men for all del...🙂

Når det er vås, så må det sies. Hi fremstår da ikke bedre enn noen? Hvor får du disse merkelige konklusjonene fra?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Du er ikke sær. Uansett grunn er det ikke greit å forsyne seg av noe fra andres kontor. Jeg hadde spurt sjefen om å få en skuffeseksjon som kan låses på bakgrunn av at ting du trenger (og eier!) forsvinner. 

Skrevet
ReneRene skrev (5 minutter siden):

Du er ikke sær som ikke vil at kollegaer skal ta ting fra ditt låste kontor. Det er helt forståelig at du blir oppgitt over det, og spesielt når du betaler og det ikke blir levert tilbake. Så det har ingenting med særhet å gjøre.

Det som kan være svært er å ikke delta og bidra når det er noe til felleskapet. Selv om du altså ikke spiser eller har særlig interesse for det personlig. Det kan oppfattes som sært.

Det er jo åpenbart en ukultur på arbeidsplassen med det å forsyne seg av andres ting på andres kontor. Det er gjerne noe tull på alle arbeidsplasser, men noe overser folk ganske lett. Andre ting bør jo taes tak i. Dette hadde jeg forventet ble tatt tak i. 

Som sagt kan jeg godt bli med å spleise på ting til fellesskapet. Det gjør jeg når det er bursdag, selv om gaven alltid er godteri. Alle betaler en fast sum, også er det en som ordner til kollegaer når de har bursdag. Da er "gaven" godteri, og jeg er med å betaler til den felleskassa og jeg legger mitt godteri til alle når det er min tur. Så jeg deler jeg. Jeg bare liker å ha kontroll selv, og forventer at ikke folk går å forsyner seg. 

Skrevet

Jeg synes ikke du er sær, og jeg synes det er KJEMPERART at noen går inn på kontoret ditt og henter ting, enten det er flasker eller ladere. Men jeg tror du kan forstås som litt sær ut fra det første innlegget ditt, for det er lett å lese det som at hovedinnvendingen din mot dette er at det går til noe felles som du ikke er med på. Jeg tenker det er rimelig underordna her hva pengene går til, og at problemet er at noen bare forsyner seg av dine ting - uansett hensikt. 

Anonymkode: 6b504...b4e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke du er sær, og jeg synes det er KJEMPERART at noen går inn på kontoret ditt og henter ting, enten det er flasker eller ladere. Men jeg tror du kan forstås som litt sær ut fra det første innlegget ditt, for det er lett å lese det som at hovedinnvendingen din mot dette er at det går til noe felles som du ikke er med på. Jeg tenker det er rimelig underordna her hva pengene går til, og at problemet er at noen bare forsyner seg av dine ting - uansett hensikt. 

Anonymkode: 6b504...b4e

Forsåvit et godt poeng. Var ikke meninga å fremstå som den sure megga som ikke er med! :)  Men ja, det er ikke nøye hva det er, men prinsippet. Dessuten er det jo litt rart å skulle forsyne seg av andres penger. Om kollegaen min har liggende 20 kroner på pulten så går jeg ikke å henter den for å legge den i gavekassa...

Skrevet

Nei, du er ikke sær. Det er dine pantepenger og du bestemmer hva de skal brukes til. På jobben din burde de enten si at de som ønsker å være med kan sette tomflaskene sine i ekspedisjonen/utgangen/pauserom. Evt at de som ønsker å være med kan putte en avtalt sum f.eks. 20 kr i en boks, så blir det mer jevnt også, ikke at de som kjøper flest flasker bidrar mest. Å gå og forsyne seg på andres kontor er frekt, selvom det gjelder småpenger.

Anonymkode: d31eb...111

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nei, du er ikke sær. Det er dine pantepenger og du bestemmer hva de skal brukes til. På jobben din burde de enten si at de som ønsker å være med kan sette tomflaskene sine i ekspedisjonen/utgangen/pauserom. Evt at de som ønsker å være med kan putte en avtalt sum f.eks. 20 kr i en boks, så blir det mer jevnt også, ikke at de som kjøper flest flasker bidrar mest. Å gå og forsyne seg på andres kontor er frekt, selvom det gjelder småpenger.

Anonymkode: d31eb...111

Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Det er noen av oss som handler mye, mens 2 av kollegaene mine aldri kjøper noe drikke. De får også nyte av godene. Ikke at DET er viktig for meg, er bare hele opplegget med å bestemme over meg og mitt, og uten å snakke med meg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i det, med mindre det er en fast rutine for gor eksempel rengjøringspersonalet  pa samme måte som de noen steder har ansvar for å tømme papirkurven og ta med brukte kaffekopper.

Anonymkode: 05e98...c06

Jeg tipper det er noen som tar seg en rydderunde og tror de gjør deg en tjeneste ved å rydde panten din. De gjør det sikker fra andre sitt kontor også der andre har bifalt det og så tror de at det gjelder deg også. Slik sett er det nok en misforståelse, men jeg synes likevel det er rart at man forsyner seg av noe som helst fra pulten til andre.

Vi har åpent landskap og det varierer hvem som sitter inne på kontoret. Dette gjør at det er lettere å glemme ladere, kabler, strømadapterer osv. Da kan man låne fra en som ikke er der, men man legger det alltid på plass når man går hjem for dagen. Det hender noen samler inn brukte kaffekopper på slutten av dagen for å få fylle opp oppvaskmaskinen, men det kunne ikke falt noen inn å ta noen sin pant. Vi har en fellessekk for panten der man kan legge panten, men man må legge den der selv. De fleste synes dette er en enkel måte å bli kvitt panten sin på, men noen tar den også med hjem. 

Anonymkode: e327a...c48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...