Gå til innhold

Omgangssyke - har dere hatt mye av det?

Anbefalte innlegg

Eller andre sesongvirus..

Jeg har en jente på 14, og begynte å tenke over det nå - jeg tror hun har hatt omgangssyke 2 ganger. Hun har heller ikke blitt rammet av sykdom som har gått på barnehage/skole. Hun fikk ikke Covid før pandemien nesten var over. 

Hvordan er det his dere. Er det mye sykdom, eller lite? 

Anonymkode: ced12...b24

Fortsetter under...

Nå er det veldig lenge siden sist. Eldste er 20 år, yngste er 13 år, og det må da være i hvert fall 4-5 år siden en av oss var syke. Da barna var små derimot hadde vi minst en runde i året, og det verste tre runder etter hverandre på under to måneder. Til gjengjeld har vi aldri hatt lus eller influensa i hus, da.

Anonymkode: c8f66...e67

Jeg har rett og slett begynt å lure på om det ikke er så positivt at sykdom aldri biter på - om det kan være overaktiv immunforsvar. 

Eller så er det bare sterk helse - kanskje greit å ikke lete etter kriser 😅😅

HI

Har 3 barn. Hun eldste var _mye_ syk, mellomste har knapt vært syk før etter han fikk covid. Nå får han alt. Yngste hadde 11 antibiotikakurer før han rakk å bli 9 mnd så han fjerna mandler da han var 15 mnd gammel. Etter det var han knapt syk, før covid. Vi alle har vært sinnsykt mye syke siste året. Det er helt latterlig mye. Men omgangssyke slutta de med når de var sånn rundt 8 år alle sammen

Anonymkode: c6195...c91

Annonse

Her har femtenåringen aldri hatt omgangssyke. Han har kastet opp pga migrene, men aldri skikkelig spydårlig. Etter at han fjernet mandlene som treåring har han aldri hatt halsbetennelse eller noe heller. Jeg har ikke hatt omgangssyke selv siden 1994, så vi er kanskje bare heldige. 

Anonymkode: a4e97...952

Det har vært ekstremt lite omgangssyke i flere år nå, "takket være" Covid'n som gjorde at vi holdt avstand til hverandre.  Jeg har ikke hatt omgangsyke på det jeg kan huske, men har sikkert hatt min dose som  yngre og dermed opparbeidet en viss immunitet. Det gikk en kraftig omgangssyke i barnehagen jeg jobbet for noen år siden, og da holdt vi som var eldst oss på beina og vasset i og tørket spy, mens de yngste ansatte ble smittet.  

Det blir spennende nå å se hvor mye smitte det vil bli etter hvert nå som disse sykdommene har begynt å dukke opp igjen og immuniteten er lavere i samfunnet. 

Omgangssyke, lus og vannkopper...  og kanskje til og med vanlige forkjølelser vil nok dukke opp og spre seg fortere og bredere nå en stund. 

Anonymkode: 60218...3b8

Jeg jobber i barnehage og har ikke blitt syk av omgangssyke på maaange år. Jeg har nok likevel vært smittet ettersom de her hjemme har blitt syke når jeg har vært litt småuggen i forbindelse med utbrudd der jeg jobber.

Under koronarestriksjoner hadde vi ingen tilfeller med norovirus i bhg jeg jobber i, og 2 år uten å bli disponert for noe som  helst har ført til skyhøyt fravær både hos barn og voksne. Akkurat nå herjer norovirus hos oss. 70% av barna var borte forrige uke med oppkast. Det er helt vilt. Jeg har aldri opplevd lignende utbrudd. 20% er borte i dag. Oss voksne som sjelden blir syk med oppkast/diare har denne gangen ikke sluppet unna. Jeg spøy i 4 døgn. Sist jeg kastet opp pga omgangssyke var i 2005.

Kan jo også legge til at der vi før restriksjoner bare ble lett forkjølet, blir vi nå syke med feber og "full pakke". 

Krysser fingre for at man til neste år er bedre rustet. 

Anonymkode: cee27...d22

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og har ikke blitt syk av omgangssyke på maaange år. Jeg har nok likevel vært smittet ettersom de her hjemme har blitt syke når jeg har vært litt småuggen i forbindelse med utbrudd der jeg jobber.

Under koronarestriksjoner hadde vi ingen tilfeller med norovirus i bhg jeg jobber i, og 2 år uten å bli disponert for noe som  helst har ført til skyhøyt fravær både hos barn og voksne. Akkurat nå herjer norovirus hos oss. 70% av barna var borte forrige uke med oppkast. Det er helt vilt. Jeg har aldri opplevd lignende utbrudd. 20% er borte i dag. Oss voksne som sjelden blir syk med oppkast/diare har denne gangen ikke sluppet unna. Jeg spøy i 4 døgn. Sist jeg kastet opp pga omgangssyke var i 2005.

Kan jo også legge til at der vi før restriksjoner bare ble lett forkjølet, blir vi nå syke med feber og "full pakke". 

Krysser fingre for at man til neste år er bedre rustet. 

Anonymkode: cee27...d22

Noroviruset blir man normalt ikke immun mot heller før man er smittet flere ganger. Og det er vel kanskje det omgangsykeviruset som smitter best. Og om man blir immun, vil immuniteten normalt minke etter hvert også. Min teori (ikke vitenskap) er at vi som har vasset i så mye virus at vi blir immune, får oppfrisket immuniteten litt hver gang vi er borti uten å bli syke. Noen fordeler må man jo ha når man jobber i barnehage eller skole. Eller når man er småbarnsforeldre, man får nok litt da også. 

Ser også det med forkjølelse, ja. Har en nesten voksen datter som ligger nå rett ut med forkjølelse. Det er ikke influensa, for det ble hun testet for pga alvorlig sykdom i familien.  Vi har nok litt vi må bygge opp, ja.

For ikke å snakke om i høst da det brøt ut vannkopper...   Vi har tre førsteklasser på skolen, sånn omtrent 80 elever.  Alle bortsett fra 7 elever ble smittet i løpet av 14 dager. Normalt ser vi jo ikke  så mye vannkopper på skolen, for mange har jo blitt smittet før de begynner. 

Nå lurer jeg på hvor lang tid det tar for lusa dukker opp....  det har i alle fall vi vært forskånet for disse årene. Men jeg regner med at den ikke har dødd helt ut. 

Anonymkode: 60218...3b8

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Eller andre sesongvirus..

Jeg har en jente på 14, og begynte å tenke over det nå - jeg tror hun har hatt omgangssyke 2 ganger. Hun har heller ikke blitt rammet av sykdom som har gått på barnehage/skole. Hun fikk ikke Covid før pandemien nesten var over. 

Hvordan er det his dere. Er det mye sykdom, eller lite? 

Ikke veldig mye, kanskje et par ganger hvert år i barnehagealder, etter det har det vært 2-3 år mellom hver gang.

Anonymkode: 8729a...dbd

Jente snart 5 år, får omgangsyke _hver_ gang det går i barnehage! Totalt har hun hatt det dobbelt så mange ganger ca som storebroren på 17 år! Og da har halvparten av hennes bhg-tid vært under corona. Helt sjukt!!!!! Har det nå, stor runde i bhg. Hadde det for 2 mnd siden og. Hater det!

Mine på 8 og 5 har ALDRI hatt omgangssyke. De har kastet opp et par ganger i sitt liv, da pga kraftig hoste som har fått dem til å brekke seg.

Femåringen er ofte og langvarig forkjøla. Har også hatt diverse barnesykdommer. Begge barna var skikkelig dårlig med kirka, og har hatt influensa. Høy feber med begge deler. Femåringen har sikkert feber 6-7 ganger i året (flere dager hver gang). 8-åringen et par ganger i året.

Men altså, ALDRI omgangssyke. Er SÅ takknemlig for det :)

Anonymkode: aa98b...967

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...