Gå til innhold

Tenåringer og omgangssyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke hatt omgangssyke i hus siden barna gikk på småskolen. Nå har 15åringen fått det og jeg blir helt fortvilet. Hun føler seg selvsagt helt elendig, men jeg ønsker ikke at hun skal vaske etter seg når hun er skikkelig kvalm og i dårlig form. 

Det begynte med at hun spydde ut seng og gulv. Vasket og satte bøtte på gulvet. Etter det har hun spydd ut dyne/pledd 2 ganger til. Madrassen 1 gang til. Og bommet på bøtta samtlige ganger så gulvet har måttet bli vasket 7 ganger til. 

Jeg fatter ikke at det går an å bomme hver gang. Jeg er selv i dårlig form (noe helt annet), og sitter her og venter på neste gang. 

Dette er i grunn ent som utblåsning, men pleier dere å ordne for tenåringen, eller må de klare seg selv? 

Anonymkode: 721fa...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har ikke hatt omgangssyke i hus siden barna gikk på småskolen. Nå har 15åringen fått det og jeg blir helt fortvilet. Hun føler seg selvsagt helt elendig, men jeg ønsker ikke at hun skal vaske etter seg når hun er skikkelig kvalm og i dårlig form. 

Det begynte med at hun spydde ut seng og gulv. Vasket og satte bøtte på gulvet. Etter det har hun spydd ut dyne/pledd 2 ganger til. Madrassen 1 gang til. Og bommet på bøtta samtlige ganger så gulvet har måttet bli vasket 7 ganger til. 

Jeg fatter ikke at det går an å bomme hver gang. Jeg er selv i dårlig form (noe helt annet), og sitter her og venter på neste gang. 

Dette er i grunn ent som utblåsning, men pleier dere å ordne for tenåringen, eller må de klare seg selv? 

Jeg hjelper selvfølgelig både voksne, tenåringer og barn, men hadde nok blitt en smule frustrert hvis de ikke traff bøtta. Da må man nesten sitte med bøtta foran seg eller ligge på badegulvet. 

Anonymkode: e28c7...fa0

Skrevet

Jeg skjønner det er frustrerende.

Masse god bedring til barnet.

Ja, jeg ville hjulpet med vasking og skifting av sengetøy, ville også ha hjulpet mannen om det var han, og mannen ville ha hjulpet meg om det var meg 

Anonymkode: 6f436...238

Skrevet

Men er det noen diagnose her da?

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å bomme på bøtta, på meg høres det bare ut som hun gir faen. 
Mine barn har ikke bommet på bøtte etter de var åtte liksom. 
Skjønner du blir frustrert. Hadde jeg blitt også. Det er bare latskap å ikke klare å treffe bøtte eller do. 

Anonymkode: 676b7...550

Skrevet

6 åringen treffer bøtta.. Merker ikke ungdommen at hen må spy litt i forkant? 

Anonymkode: d8b08...589

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jøss, det var da voldsomt, klarer hun virkelig ikke å spy nedi bøtte el do?  Mine har ikke spydd ut senger og dyner siden de var ganske små barnehagebarn. Det er ikke vanlig å være helt uten kontroll og spy ned alt når man er så stor, men jeg er enig med deg at du bør hjelpe henne med å vaskr. Når man er kvalm og dårlig orker man ikke det selv.

Anonymkode: ef026...3e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Men er det noen diagnose her da?

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å bomme på bøtta, på meg høres det bare ut som hun gir faen. 
Mine barn har ikke bommet på bøtte etter de var åtte liksom. 
Skjønner du blir frustrert. Hadde jeg blitt også. Det er bare latskap å ikke klare å treffe bøtte eller do. 

Anonymkode: 676b7...550

Herregud 

Anonymkode: df78a...895

Skrevet

Datteren min spydde på dogulvet i fjor, da var hun 13 år og hadde ikke kastet opp siden hun var 5 tror jeg. Satt på do også bare kom ventende ut foran henne, hun var helt sjokkert stakkar.

Jeg vasket selvfølgelig 

Hun spydde sikkert 6-10 ganger til, men da i bøtta eller på do. Bommet aldri.

Hvorfor bommer hun? Når hun kjenner det kommer må hun løfte bøtta til fjeset og spy, ikke ligge i senga og sikte på bøtta som står på gulvet, det går jo ikke. Spy sprer seg så fort det forlater munnen, så hun må løfte bøtta til ansiktet. Kanskje du må lære henne litt teknikk?

Anonymkode: 9b03a...94c

Skrevet

5 åringene her treffer bøtta, selv på natta. Bøtta står i senga og de setter seg opp med bøtta før de roper på oss. 5 plastposer i bøtta, så bare å knytte og kaste posen og neste er klar til bruk.

18 åringen i huset har fortalt at de lager håndtaket til plastposen større og trer over hodet slik at posen henger rundt halsen på kompiser som har drukket for mye alkohol. Dette fungerer visst utmerket for å forhindre spy i bil og hus. Kanskje et triks å prøve? 

viss ungdommen din er så slapp at hun ikke merker ho spyr bør du ta ho med til lege. Ellers blr du prate med henne og få ho til å skjerpe seg, evt la ho vaske opp alt sel så ho gidder bruke bøtta.

Anonymkode: 0b950...aa3

Skrevet

Merkelig oppførsel. Mine har ikke spydd ut sengetøy eller bommet på bøtte siden de var bittesmå. Og de har hatt omgangssyke mange ganger i småskolen.

Jeg hadde selvsagt hjulpet til med å vaske og skifte, kan faktisk ikke se for meg at de hadde bommet på bøtta mer enn en gang - da hvis det kom overraskende på. Hadde blitt ganske irritert hvis det gjentok seg å ikke treffe bøtta/komme seg på do.

Skrevet

Tror mine begynte å treffe bøtta eller do når de var ca 3-4 år. Veldig spesielt og kaste opp over hele senga og gulvet i den alderen 

Anonymkode: 4d359...860

Skrevet

La hun vaske det selv  en gang, så treffer hun nok bedre neste gang.

Anonymkode: 4de53...2ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

La hun vaske det selv  en gang, så treffer hun nok bedre neste gang.

Anonymkode: 4de53...2ce

Det tenker jeg også. Forutsatt at det ikke er noen diagnose her som gjør at hun ikke er i stand til å treffe bøtta. Spør henne hvorfor hun ikke treffer bøtta og dersom den grunnen ikke er 100% troverdig og god nok til at hun bare kan fortsette sånn, så hadde jeg latt henne vaske selv. Alternativet er å sitte i senga med bøtta i fanget...  eller en telefon til legen, for dette høres ikke normalt ut. 

Anonymkode: 2cb12...bac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...