Gå til innhold

Damer over førti med langt hår

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det er ingen aldersgrense på langt hår.

Oldemor hadde en lang hvit flette helt til dagen hun døde, det kommer nok jeg også til å ha.

Jeg kjenner ikke mange voksne damer som velger å ha kort hår altså.

Anonymkode: d1fa2...255

Nei. Det eneste kriteriet mitt for langt hår er at det skal være sunt. 
Ser så mange med langt slitt hår og det er ikke pent. 
Slitte tupper og frizzy. 
Langt hår er vakkert i alle aldre når det er velpleid. 
Jeg skjønner ikke at man vil ha langt hår når det er tynt da, synes det blir så flatt og livløst, da er kortere penere. 
Tykt, sunt langt hår er fint. 
Og extensions, huff, det er ikke fint. 

Anonymkode: 2d95b...f24

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ingen aldersgrense på langt hår.

Oldemor hadde en lang hvit flette helt til dagen hun døde, det kommer nok jeg også til å ha.

Jeg kjenner ikke mange voksne damer som velger å ha kort hår altså.

Jobbet på aldershjem i min ungdom. Hadde en pasient med slikt hår. Elsket håret hennes. Silkemykt tykt hår og det fineste var at hun var blitt grå raskt så de nederste 20 cm var lys brun og resten var sølvgrå. Så ut som hun hadde farget det. 
To dager i uken ble det vasket og hver morgen måtte vi ta ut fletten, gre med kam og flette det og snurre det opp. 
Nydelig dame. ❤️

For det første så er dagens førtiåringer OG femtiåringer fortsatt unge både å se på og til sinns. De er spreke og sunne og ser fortsatt ung ut. 

For det andre så kan man ha langt hår til man dør. Man kan også, for å utvide temaet litt, kle seg ungdommelig så lenge man vil. 

Jeg synes man gjør det man vil. De fleste gjør ting som er kledelig da. Og sømmelig. Det er ikke hverdagslig å se en dame på 70 år med miniskjørt og bar mage f eks. Det er likevel ikke noen regel mot det 😅

Anonymkode: bcdf6...728

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jobbet på aldershjem i min ungdom. Hadde en pasient med slikt hår. Elsket håret hennes. Silkemykt tykt hår og det fineste var at hun var blitt grå raskt så de nederste 20 cm var lys brun og resten var sølvgrå. Så ut som hun hadde farget det. 
To dager i uken ble det vasket og hver morgen måtte vi ta ut fletten, gre med kam og flette det og snurre det opp. 
Nydelig dame. ❤️

Så flott at det var tid til sånn. Min mor hadde langt hår da hun kom på sykehjem. Det ble klippet kort av sykehjemsfrisør, mor var dement, så hun var motvillig til klipping, så det så jo ikke bra ut. Ble ikke gredd, men hun fikk vasket håret hver 14. dag. 😭 

Til trådinnhold: jeg er over 40, og kun en av mine venninner har kort hår, ellers er det fra skulderlangt til veldig langt hår. 

Anonymkode: 0f7c2...b06

Det er helt vanlig så nei, det reagerer jeg ikke på. Jeg syns noen har lite pent hår hvis det er tynt og slitt, og noen ser eldre ut med langt hår, men det er ikke alle som bryr seg om det heller- hvilket er greit. Jeg har hår ned til forbi midjen selv, men setter det oftest opp. Kommer nok aldri til å ha kort hår da jeg ikke har hatt det siden jeg var barn og ikke liker det noe særlig. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Så flott at det var tid til sånn. Min mor hadde langt hår da hun kom på sykehjem. Det ble klippet kort av sykehjemsfrisør, mor var dement, så hun var motvillig til klipping, så det så jo ikke bra ut. Ble ikke gredd, men hun fikk vasket håret hver 14. dag. 😭 

Til trådinnhold: jeg er over 40, og kun en av mine venninner har kort hår, ellers er det fra skulderlangt til veldig langt hår. 

Anonymkode: 0f7c2...b06

Jeg tror og mener at det til syvende og sist handler om innstilling hos de ansatte. Der jeg jobbet (som ofte ble omtalt som aldershjemmet med hjerte) var det prioritert å ta vare på individuelle behov. Mens på et annet aldershjem i bygda var det slik du beskrev. Aldri tid til noe. Jeg jobbet begge steder og jeg trivdes selvsagt best der det var tid. 
Logistikken var lagt opp bedre selvsagt der jeg trivdes, det er lettere når alt er 100% tilrettelagt. Likevel vil jeg påstå at de ansatte var mer positive og villige til å gjøre en forskjell. Det var vanvittig mye syting på det andre stedet, og pauser var viktig. Så det jeg erfarte var at noen burde bare ikke jobbe i eldreomsorgen. 
Du kan jo gjette hvilket aldershjem min bestemor ble søkt inn i. De tok strålende vare på henne. Pleierne kom i begravelsen og gråt med oss. Det var en genuin interesse for beboerne. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes du det er en aldersgrense på langt hår? Evt på utslått langt hår? Bør det klippes kortere med alder?

Anonymkode: c12b2...f71

Det bør klippes hvis det vil gi bedre resultat, ikke pga alder. Så lenge det er velstelt, stilig og ser bra ut som langt, mellomlangt eller kort, så er det bra. Mange i 40+ klipper kortere fordi håret blir tynnere, og kort klipp gir bedre volum. Det er faktisk mer vanlig å ha tynt hår enn tykt i den alderen. 

Anonymkode: 04ea8...7aa

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det bør klippes hvis det vil gi bedre resultat, ikke pga alder. Så lenge det er velstelt, stilig og ser bra ut som langt, mellomlangt eller kort, så er det bra. Mange i 40+ klipper kortere fordi håret blir tynnere, og kort klipp gir bedre volum. Det er faktisk mer vanlig å ha tynt hår enn tykt i den alderen. 

Er det? Når jeg ser rundt meg på venner, kolleger og andre damer på 40+ så er det ingen av dem som er tynne i håret. Når vi snakker 80+ så er det noe annet. Da ser jeg mange damer som er tynne i håret og der du kan se hodebunnen tydelig, men jeg sliter med å se at det er vanlig på damer på 40. 

Anonymkode: f50ef...ba8

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Er det? Hvorfor det egentlig, pga overgangsalderen? 

Jeg synes langt hår er fint, kjenner ei på 70 som har noe av det flotteste håret jeg kan tenke meg. Hun var sikkert ganske mørk før, for det har en nyanse av gråsort. 

Anonymkode: 892b6...0cf

Langt hår kan man vel ha så lenge man vil? Tenker kanskje at for mange over 80 er det mer praktisk med litt kortere hår, men det må være opp til den enkelte.

Er du 19 år, HI? Folk på 40 kan være så mangt. Jeg er 39, men alle tror jeg er i 20-årene. Jeg har glatt hud, ingen rynker, sikkert fordi jeg alltid har brukt solfaktor 50, ikke røyket og har gode gener. Men det er ikke nødvendigvis sånn at man ser ut som en «kjærring» i det man bikker 40 altså 🥴

Anonymkode: 75c90...f8d

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Langt hår kan man vel ha så lenge man vil? Tenker kanskje at for mange over 80 er det mer praktisk med litt kortere hår, men det må være opp til den enkelte.

Er du 19 år, HI? Folk på 40 kan være så mangt. Jeg er 39, men alle tror jeg er i 20-årene. Jeg har glatt hud, ingen rynker, sikkert fordi jeg alltid har brukt solfaktor 50, ikke røyket og har gode gener. Men det er ikke nødvendigvis sånn at man ser ut som en «kjærring» i det man bikker 40 altså 🥴

Anonymkode: 75c90...f8d

Enda viktigere. Det er helt greit å se ut som en "kjærring", også om man er 35.

Anonymkode: 30dc0...aff

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes langt hår er fint, kjenner ei på 70 som har noe av det flotteste håret jeg kan tenke meg. Hun var sikkert ganske mørk før, for det har en nyanse av gråsort. 

Jeg er i overgangen og har ikke fått tynt hår. Har til rett under skulderblader nå. Må tynne og skjære det litt. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Synes du det er en aldersgrense på langt hår? Evt på utslått langt hår? Bør det klippes kortere med alder?

Ingen aldersgrense, det kommer an på, noen kler langt hår livet ut. Jeg kjenner ei på 55 med langt, tykt, krøllete hår og jeg kan ikke tenke meg henne med kort hår. Andre bekjente har fått tynnere hår og kler bedre en kortere frisyre i den alderen. 

Anonymkode: a403d...445

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det? Når jeg ser rundt meg på venner, kolleger og andre damer på 40+ så er det ingen av dem som er tynne i håret. Når vi snakker 80+ så er det noe annet. Da ser jeg mange damer som er tynne i håret og der du kan se hodebunnen tydelig, men jeg sliter med å se at det er vanlig på damer på 40. 

Anonymkode: f50ef...ba8

Tja..det er vel flere nyanser mellom hår i 40-årene og 80 år når hodebunnen er godt synlig … ingen jeg kjenner i alder 40+ har  langt hår, det er mellomlangt og kort 🤷‍♀️

Det kommer an på håret, ikke alderen. Jeg har begynt å miste en del hår, blir fort stygt nederst, jeg må klippe det slik at det er rett over skuldrene. Hvis håret ikke hadde tapt seg, hadde jeg hatt det langt i mange år til. 

Anonymkode: 99678...2d9

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i overgangen og har ikke fått tynt hår. Har til rett under skulderblader nå. Må tynne og skjære det litt. 

Jeg var ferdig med overgangsalderen for et år siden, har fremdeles tykt hår. Var nylig og klipte meg (har hår til skuldrene), og en kollega av min frisør kom bort da jeg skulle gå og spurte om hun kunne få kjenne på håret mitt, for det er så tykt.

Jeg vurderer å la det vokse til rett under skulderhøyde og så klippe det mer opp, da kommer det frem mye mer fall også.

Er 53 år.

Anonymkode: 2022b...519

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Tvert imot synes jeg sånn "kort og kul" sveis på 40-åringer ser veldig kjerringaktig ut. Det er vel vanligst på bygda. 

Anonymkode: a199e...5f0

Så enig! De ser plutselig 10-15 år eldre ut.

Anonymkode: 98932...604

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi som har veldig tykt hår før overgangen får ikke merkbarn tynnere hår etter ihvertfall...

Jeg har ikke hatt mensen på 5 år, så godt over overgangsalderen, men håret er fremdeles veldig tykt. Kan ikke ha halvlangt hår som noen her mener man skal ha, da ser jeg ut som en lampeskjerm. Det vokser så fort også, at om jeg klipper det pinkort går det bare et par uker før jeg ser ut som Karius og Baktus på hodet.

Så mitt hår forblir langt, frisøren anbefaler også det, for å få litt tyngde i det. Da blir det ikke så stort. Krøllete tykt hår som rett og slett er penest langt. Selv om jeg er 49 år gammel.

Altså, man må jo ikke finne på å klippe seg kort etter fylte 40! Konehår, kjekk sveis, kjært barn har mange navn. Oppskrift på å synke hen i alderdom. Ved 60 bør man kanskje vurdere det. Men fra man er 35 til 55 bør alle alarmklokker gå hvis man vurderer å klippe seg kort. Med mindre man er typen til Roxette-Marie sin sveis.

Anonymkode: 29228...a0d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

40 år er ingenting i denne sammenhengen altså 

Anonymkode: 8ce1d...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...