Gå til innhold

Konfirmasjon tips

Anbefalte innlegg

Har konfirmant i mai. Hun ønsker ikke tale, men burde jeg skrive det, bare si noen ord, eller ikke? Hva med gaver, hva har dere gjort? Åpnet det mens folk "ser" på eller tatt det etter at gjester har dratt? Ikke stor familie, og evt sum på penger kan variere stort.

Har dere gjort noe annet spesielt? Vi legger frem en bok som gjester kan skrive noen ord i. 

Takker for tips.

Anonymkode: 3b7ca...abe

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439093-konfirmasjon-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi åpnet gavene mens gjestene var her. Ingen ga pengegavene som kontanter, så ingen summer ble nevnt. 

Jeg syns konfirmanten bør tåle en enkel, kort tale uten at du trenger å drafrem alle pinlige øyeblikk fra barndommen. 

Anonymkode: ed29f...9c0

Jeg laget en fotobok, og startet den med "talen" til konfirmanten. Den ble ikke lest opp, men jeg tror alle gjestene leste den fordi de så i boken. Også fikk konfirmanten den, uten at det ble "kleint og grining" når jeg leste den opp.

Vi hadde et gavebord, gavene ble plassert der, og kortene satt opp. Pengene ble fjernet og lagt vekk, skrev med liten skrift bak på hvert kort hvor mye penger som hadde vært i den, men det ble aldri sagt høyt. Liten familie her også, og stor forskjell på gavene.

Anonymkode: 6f892...c79

Jeg lager film satt sammen av fine og morsomme videoer. Forsøker å finne klipp som er «toneangivende» for henne så langt, samt klipp som viser gode øyeblikk mellom henne og gjestene. 

Hun ønsker en slik film selv

Hun får bunad og en pengegave fra oss foreldrene. 

Anonymkode: 0c173...6fc

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lager film satt sammen av fine og morsomme videoer. Forsøker å finne klipp som er «toneangivende» for henne så langt, samt klipp som viser gode øyeblikk mellom henne og gjestene. 

Hun ønsker en slik film selv

Hun får bunad og en pengegave fra oss foreldrene. 

Kan nevne at vi, som dere, skal ha en gjestebok. Setter også frem et polaroidkamera ved boken, slik at gjestene kan ta selfie eller andre bilder som de legger inn i boken

Annonse

Jeg stusser litt ved at de som konfirmeres ikke samtidig lærer hva som er riktig å gjøre i selskap. De vokser jo opp og skal holde selskap selv også, så hvorfor ikke snakke om ren enkel skikk og bruk? Hvis hun har sosial angst eller noe annet psykisk, så skal hun slippe å få tale, men er det bare nykker så må hun lære at tale er vanlig i slike selskap. Så må jo også de som holder taler lære seg å ikke gjøre det pinlig for mottager. Man må lære hva som er selskapsmat, hva som kreves ovenfor gjester, og hva som forventes i slike tilstelninger. Gjester bør jo selvsagt også vite det.

Det er vanlig med gavebord, og det er hyggelig at man åpner så både giver og andre får en oppmerksomhet og takk. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Jeg stusser litt ved at de som konfirmeres ikke samtidig lærer hva som er riktig å gjøre i selskap. De vokser jo opp og skal holde selskap selv også, så hvorfor ikke snakke om ren enkel skikk og bruk? Hvis hun har sosial angst eller noe annet psykisk, så skal hun slippe å få tale, men er det bare nykker så må hun lære at tale er vanlig i slike selskap. Så må jo også de som holder taler lære seg å ikke gjøre det pinlig for mottager. Man må lære hva som er selskapsmat, hva som kreves ovenfor gjester, og hva som forventes i slike tilstelninger. Gjester bør jo selvsagt også vite det.

Det er vanlig med gavebord, og det er hyggelig at man åpner så både giver og andre får en oppmerksomhet og takk. 

Tale er ikke nødvendig og hi sier ingenting om at hun ikke lærer barna sine skikk og bruk. 

Anonymkode: 1812e...7e2

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tale er ikke nødvendig og hi sier ingenting om at hun ikke lærer barna sine skikk og bruk. 

Jeg syns bare at skikk og bruk er en fin ting. Det gir litt ekstra i et selskap, og jo, taler er vanlig i slike selskap hvor det er høytidlig. Konfirmanter bør også ønske gjester velkomne. Hvorfor kan de ikke lære seg dette? 

Som jeg skrev så er det helt forståelig at hun vil slippe om det er sosial angst ol i bildet, men konfirmasjon er høytidlig, det er et skritt nærmere å bli voksen. Det er en veldig fin anledning å oppdra konfirmanter på om etikette. 

ReneRene skrev (27 minutter siden):

Mange som ikke har taler, det går hekt fint . Skikk og bruk er ikke nødvendigvis tale 

Anonymkode: 07340...ec9

ReneRene skrev (22 minutter siden):

Jeg syns bare at skikk og bruk er en fin ting. Det gir litt ekstra i et selskap, og jo, taler er vanlig i slike selskap hvor det er høytidlig. Konfirmanter bør også ønske gjester velkomne. Hvorfor kan de ikke lære seg dette? 

Som jeg skrev så er det helt forståelig at hun vil slippe om det er sosial angst ol i bildet, men konfirmasjon er høytidlig, det er et skritt nærmere å bli voksen. Det er en veldig fin anledning å oppdra konfirmanter på om etikette. 

Hi spør ikke om råd vedrørende skikk og bruk. Holde deg til hi?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...