Gå til innhold

Det er veldig mye "umodent" her?!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den første setningen beskriver blant annet å true med å trekke seg fra en diskusjon man selv starter fordi motargumentene blir for ‘on point’. 

Anonymkode: 9f5d2...049

Ok. Det har jeg ikke sett noe til faktisk, og vet fremdeles ikke hva du tenker på. Men er ikke så viktig tror jeg. 

Fortsetter under...

ReneRene skrev (3 timer siden):

Jeg tenker jo at ærlighet er ganske så modent. Det innebærer jo erkjennelse og tankevirksomhet 🙂

Barn er vel de mest ærlige menneskene (bortsett fra fulle folk). 

Vet ikke om jeg ville automatisk koblet ærlighet og modenhet sammen.

Anonymkode: 30006...48a

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Barn er vel de mest ærlige menneskene (bortsett fra fulle folk). 

Vet ikke om jeg ville automatisk koblet ærlighet og modenhet sammen.

Anonymkode: 30006...48a

Nei. Hverken barn eller fulle folk er de mest ærlige alltid. Langt ifra også. Det er en myte, for ellers ville nok både bv og hjelpeapparatet hatt en særdeles lett jobb.

Hvilket vi vet at de nettopp ikke har. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

synes du at du selv utviser modenhet på forumet her?

Nei, ikke alltid. Jeg reagerer litt for kjapt på ting noen ganger fordi jeg blir både litt skremt og også provosert av enkelte ytringer. Jeg bør absolutt bli bedre på å styre temperamentet mitt og også utvise mer toleranse mot noe som skrives.

Men jeg kaller ikke andre umodne eller kommer med andre karakteristikker av brukere. Jeg går veldig lite på person og snakker sak. Liker hverken hersketeknikker eller manipulasjon.

Umoden er det samme som barnlig, men man kan ikke kalle voksne barnlige, så da sier man umoden. Å være umodenhet ofte å ikke klare å reflektere tilstrekkelig. Derfor kan man bli kalt umoden om man lager en tråd med et spørsmål man kunne svart på selv med litt mer tankevirksomhet, eller svarer i en tråd uten at det virker som om man har reflektert tankegang. Jeg underviser konfirmanter, og helt ærlig er det mange av dem som reflekterer mer enn mange voksne damer her inne. Og da blir man regnet so umoden da…

Anonymkode: 8bf7d...cd5

ReneRene skrev (På 24.3.2023 den 20.39):

Hvorfor denne diskusjonen egentlig? Kan du ikke heller si hva du betrakter som umodent eller ikke? Vær litt saklig? 

Det mest umodne her inne er at folk alltid tenker person fremfor sak. Det er umodent. Veldig. 

Denne diskusjonen kommer fordi jeg ikke fatter hva det er du er ute etter i hovedinnlegget. 

Anonymkode: c99a1...aa7

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

?

ReneRene skrev (På 24.3.2023 den 20.00):

Hva legger dere i det uttrykket? Det er så mange temaer som kommer opp hvor en del brukere roper opp om at noen er umodne. Som om det er verdens verste egenskap, det er jo en ting. I flere tilfeller tenker jeg som helt åpen ikke er teprentabel for flertallet her : å, for et fritt menneske. Og ærlig! 

Jeg heier på sånt. Men mange her dømmer.

Umodenhet er for meg mangel på grunnleggende kunnskap. Først og fremst. Når det gjelder sosial forståelse og Ikke minst ærlighet. En viss forståelse for kultur og åpenhet. 

Men det harmonerer ikke med det jeg ofte ser her. Tvert i mot blir det betraktet som umodent! 

Så forklar meg? 

Da prøver jeg sakte.

Først sier du at de som blir kalt for umodne, gjerne er hva du kaller ærlige. 

Seinere sier du at umodenhet er mangel på kunnskap (...) når det gjelder sosial forståelse og (...) ærlighet.

Men så føyer du til "En viss forståelse for kultur og åpenhet." Det blir ikke klart om du mener denne setningen som fortsettelse av de forrige - altså at umodenhet er mangel på forståelse for kultur og mangel på åpenhet.

Og den siste setninga, om at dette tvert imot blir betraktet som umodent, den gir ikke mening i det hele tatt. Tvert imot hva da?

Anonymkode: c99a1...aa7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...