Gå til innhold

Jeg har sluttet på hormonell prevensjon og liker ikke lenger personen jeg er

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på prevensjon i januar. Så nå er kroppen "naturlig". Det er deilig å slippe å fylle kroppen med hormoner, men jeg liker ikke personen jeg er blitt/ tydeligvis er ...

Jeg føler jeg er deprimert samtidig som jeg ikke er det. Jeg slet med depresjon i ungdomstiden så vet hvordan det er, men jeg er annerledes nå.

Jeg er irritabel og det går jo utover mannen min. Jeg svarer surt og han har sagt flere ganger at han føler jeg ikke liker han lenger (noe som absolutt ikke stemmer). Selvom jeg ler og har det gøy er jeg helt flat. Føler lite glede, men ofte trist. På jobb har jeg fått vite at folk synes jeg virker sur, både når de snakker med meg på telefon og face to face. Jeg har ikke vært kåt siden jeg sluttet på prevensjon og når vi har sex er det helt dødt nedentil omtrent. Tror jeg har hatt orgasme 1 gang siden januar. Pms har også blitt verre enn noen gang. Igår begynte jeg å gråte fordi datteren vår ikke lenger lignet på babybildene sine ... Å gjøre sosiale ting sitter langt inne og jeg prøver å finne unnskyldninger for å slippe.

Jeg misliker virkelig denne personen som har kommet frem de siste månedene!

Anonymkode: 5717f...53f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bloggere og andre har skapt en koko oppfatning av at hormoner er skadelig. I ganske mange tilfeller er tilførsel av hormoner svært gunstig. 

Anonymkode: 4aff9...9df

Sluttet ikke fordi jeg mener det er farlig. Ikke leser jeg blogger eller følger influencere heller. Sluttet fordi jeg ikke trengte å bruke prevensjon lenger og da føles det unødvendig å innta ekstra hormoner

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Sluttet ikke fordi jeg mener det er farlig. Ikke leser jeg blogger eller følger influencere heller. Sluttet fordi jeg ikke trengte å bruke prevensjon lenger og da føles det unødvendig å innta ekstra hormoner

Sorry, hoppet litt raskt til konklusjonen der - tema som irriterer meg! 😆 Hvor gammel er du? Kan det være overgangsalder som kommer snikende? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sorry, hoppet litt raskt til konklusjonen der - tema som irriterer meg! 😆 Hvor gammel er du? Kan det være overgangsalder som kommer snikende? 

Er kun i starten av 30-årene så tviler på overgangsalderen. 
Når det gjelder at jeg føler så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forklare det. Føler liksom hverken glede eller sinne eller noen følelser generelt før jeg får små øyeblikk med følelser før det er tilbake igjen 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg fikk satt inn hormonspiral siden jeg var veldig plaget med hormonsvingninger i løpet av syklusen, og hadde store blødninger.
Siste barnet kom med planlagt keisersnitt siden de forrige fødslene endte i akutt keisersnitt, og siden keisersnittet var planlagt fikk jeg sterilisert meg i samme slengen.
Trenger heller ikke prevensjon, men det fins andre grunner enn det til å gå på hormoner.
Kanskje du skal vurdere å begynne igjen, i hvert fall bør du snakke med legen din

Anonymkode: 23837...19b

Annonse

Jeg var uten i fem år og hadde det IKKE bra uten. Begynte med p-piller igjen (bruker microgynon, som har mindre hormoner enn mange andre merker) for to år siden, og har det mye bedre med, på alle måter

Anonymkode: 4d518...ad1

Jeg hadde også depressive tendenser da jeg hadde "naturlige" hormoner i kroppen. Depresjonen og tristheten fulgte menstruasjonssyklusen min, og jeg var også oppfarende og sint da jeg hadde PMS.

Er i overgangsalder nå. Alt har roa seg. Det er deilig å være ferdig med dette... 

Anonymkode: 308cf...0db

Kan jo også være så enkelt at det ikke har noe med prevensjonen å gjøre. ?Kanskje du er på vei til å få en depresjon. ?

Ville kontaktet lege sånn for å sjekket og evt da vurdert å begynne på hormoner igjen hvis du tenker det er grunnen.

Selv sluttet jeg på prevensjon i 2017. Plutselig hadde jeg en libido … gått på p piler /prevensjon siden jeg var 16 og vært overbevist om at jeg var aseksuell.. men nei da. 😅var visst ikke d viste det seg.

Anonymkode: 1c5dd...9f9

Hvorfor trenger du ikke prevensjon?  Prøver du å bli gravid eller har en av dere sterilisert dere? Kan det rett og slett være en reaksjon på at dere ikke kan få flere barn?

Anonymkode: ca7f5...d70

Året etter, altså, ikke oppe å nikker for å si det. Det er helt forferdelig. 

Du må finne ut av hva som trigger dine «dårlige» hormoner. Jeg kuttet ut melk og ble en helt annen person. Hva som skal til for deg må du prøve og feile deg frem til, men stort sett ligger svaret i noe animalsk. 

Anonymkode: 2cb89...8ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...