Gå til innhold

Torunn Ytrehus og Mari Krogshus. Fungerer det..?

Anbefalte innlegg

Begynner å bli desperat her. Har konstant tenkt på slanking i 10 år. Er snart 90 kg. Utslitt, trøtt, uopplagt. Overspiser og trøstespiser. Er så lei.. Og jeg kan teorien, men vanskelig å gjennomføre i praksis. 
Erfaringer fra noen i lignende situasjoner?

Anonymkode: 5389f...a52

Fortsetter under...

Prøvde det i en drøy måned(5-6 uker) for halvannet år siden. Har ikke mange kilo som skal av men kilo for kilo sniker seg på og jeg får f.... ikke stoppet det. Dette er lavkarbo (var iallefall det de oppstartsukene jeg var med på, men de har litt ulike opplegg fra gang til gang) men med like mye fokus på ren mat laget fra bunnen av som på "karbohydratskrekk",- selv om det var minimalt med karbohydrater. Fokus var minst mulig bearbeidet mat.

Så jeg fulgte "skjema" laget måltid etter oppskrifter og drev ikke med veiing eller kaloritelling,- det skal man ikke. Men gikk opp 3kilo på den tiden,- og disse forsvant da jeg sluttet. Gikk 3 uker bare (når det er sagt så har vektoppgangen fortsatt da,- men litt om litt og i rykk og napp. så de 3kilo er kommet på igjen NESTEN alle sammen, men da har det tatt 14måneder ikke 5-6 uker....) Magen min fungerte heller ikke særlig bra på denne maten og jeg trener syv dager i uka og gjorde akkurat det samme da og merket at det var litt "tunghetsfølelse" i hele kroppen under trening, men ikke av større betydning enn at om jeg hadde oppnådd vektnedgang så hadde det ikke vært noe problem om det forble slik. 

Men for mange så har det hjulpet. Er jo ikke tvil om det ut fra anmeldelser de har fått. Spørsmålet er hvordan denne matplanen passer deg, ditt dagligliv og dine smaksløker og til syvende og sist din kropp og metabolisme. Jeg er veldig glad i karbohydrater selv, søtpoteter, ris, pasta, brødbakst,- men følte ikke spesielt savn altså. Verste var de utskeielser jeg bruker i helgene (da er det snakk om lørdager bare. Noen gang snack/godt fredager også, samt vin/øl et glass eller to en av disse dagene) som jeg måtte kutte ut. Men Det også var greit nok OM ting hadde funket og med tid og stunder hadde jeg nok kunnet innført dette igjen,- ikke hver helg muligens, men i forbindelse med ferier eller høytider.

Men nei, det funket ikke for meg, siden målet var lavere vekt. Er egentlig ganske sunn ellers også, så det ble bare ikke verdt og fortsette. Har tatt med meg noen gode oppskrifter da til bruk i hverdagen. Har du råd til kurset og det som det vil koste litt ekstra i mat ihvertfall i starten (basisutvalg av varer blir gjerne litt annerledes) så tenker jeg at dette er et av de sunneste og "tryggeste" du kan prøve i forhold til andre "dietter".

Anonymkode: efa1b...a38

Jeg har hatt deg som deg i mange år, men i januar fikk jeg resept på Wegowy og driver å trapper opp nå (er kun på 0,5 mg og skal opp på 2,4 mg). Anbefales på det sterkeste. Har på 6 uker gått ned 10 kg, veldig lite bivirkninger (litt sliten, en dag med diare og litt "uggen følelse" døgnet etter ukens dose er satt). Ingen sultfølelse, må faktisk minne meg selv på å spise innimellom. 

Anonymkode: 079d7...d62

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt deg som deg i mange år, men i januar fikk jeg resept på Wegowy og driver å trapper opp nå (er kun på 0,5 mg og skal opp på 2,4 mg). Anbefales på det sterkeste. Har på 6 uker gått ned 10 kg, veldig lite bivirkninger (litt sliten, en dag med diare og litt "uggen følelse" døgnet etter ukens dose er satt). Ingen sultfølelse, må faktisk minne meg selv på å spise innimellom. 

Men kan man slutte igjen med sånn medisin, må man bruke den resten av livet?

Anonymkode: 8ee9b...00b

Hvorfor overspiser du? Det er like greit å se på årsaken(e), og heller ta tak der. Veldig mange som lider av spiseforstyrrelser vil bare "behandle" symptomer, og derfor går de opp og ned i vekt hele tiden. Det er bedre å behandle grunnen til lidelsen.

En annen ting er at mange som vil slanke seg ser etter nærmest en hokus pokus -løsning, og det tror jeg neppe fins. Klart man kan tro på placebo, men det er også ofte det lettvinte løsninger handler om. 

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men kan man slutte igjen med sånn medisin, må man bruke den resten av livet?

Ja, etter at du har nådd maksdosen på 2,4 mg, skal denne brukes i ett år for å stabilisere vekta di. Så etter 12 måneder på maksdose avslutter du behandlingen. 

Jeg har det NØYAKTIG på samme måte som deg. Er såååå sliten av å konstant tenke på vekta mi.

Jeg har iløpet av de siste årene i perioder klart å "være flink" og å gå ned noen kilo her og der,men de kommer alltid tilbake da jeg sliter med overspising.

I en slankeperiode er det ikke sulten som gjør at jeg sprekker , men trangen til å spise noe som rett og slett blir for slitsom å skulle kjempe mot over lang tid. Det går bra i ca 3 måneder også går jeg på en smell resten av det året. ;)

De gode periodene hvor jeg faktisk klarer å gå ned  er det periodisk faste som er tingen. Altså totalt avhold fra mat en gitt periode i døgnet. Det funker bedre for meg med totalforbud enn å bare spise litt. Litt blir alltid litt mer. ;)

Når jeg da spiser det første måltidet for dagen (mellom 12-14)spiller det egentlig ikke så stor rolle HVA jeg spiser,men jeg passer på at måltidet ikke overstiger 500 kalorier. Så blir neste måltid en middag. Her spiser jeg det jeg ønsker,men passer på å ikke forsyne meg mer en en gang. Til kvelds er det gjerne frukt med cottage cheese. Om du ikke liker cottage kan jeg virkelig anbefale deg å prøve å spise det til du liker det, for det er et fantastisk produkt i en slankeprosess. Jeg brukte noen uker på å bli fortrolig med det, men nå gleder jeg meg til et cottagemåltid.  ;) 

Også har jeg gjort en avtale med meg selv om å gå en tur hver dag. Uansett. Ikke alltid turene blir like lange, men ut skal jeg.. 

Anonymkode: abdf4...463

Poenget med disse metodene jeg skrev om, er at de skal ta tak i roten til problemet, så endringen blir varig. Erfaringer omkring dette? Syns det ble litt mye halleluja stemning på de mailene fra Torunn Utrehus, men jeg angrer på at jeg ikke meldte meg på.  Tankesettet omkring mat ønsker jeg å endre. Nå er det bare skam og trist. Søtsuget mitt er ekstremt🙄

HI

Anonym bruker skrev (På 24.3.2023 den 16.33):

Poenget med disse metodene jeg skrev om, er at de skal ta tak i roten til problemet, så endringen blir varig. Erfaringer omkring dette? Syns det ble litt mye halleluja stemning på de mailene fra Torunn Utrehus, men jeg angrer på at jeg ikke meldte meg på.  Tankesettet omkring mat ønsker jeg å endre. Nå er det bare skam og trist. Søtsuget mitt er ekstremt🙄

HI

Hva er hovedteorien til de to damene da?

Les boka «hva og når skal du spise». Følg rådene til Marit Kolby. 
Boka koster noen hundrelapper. Med unntak av dette er metodene hennes rimelige, basert på minst mulig prosessert mat og forlenget nattfaste. 

Anonymkode: b7ec1...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...